Auto’s spotten kent vele tactieken…
Toen ik een jaar of elf geleden begon, wandelde ik een paar keer op een zaterdag door de P.C. Hooftstraat heen, en dat was het. Drukke winkelstraten doen het goed, maar een dag door een drukke stad heen fietsen levert vaak ook veel op. Langs de snelweg of een druk kruispunt zitten met een camera is passiever en levert misschien wel meer op, maar je kunt geen mooie foto’s maken. Wat ik zelf eigenlijk het leukste vind is “avondspotten”. Een statief opzetten en vijf minuten per foto nemen is erg leuk.
Alfa Romeo 8C Spider
In een stad als Berlijn moet je als Amsterdammer de beste plekken nog zien te vinden, maar met rondvragen was Hotel de Rome zo gevonden. Het zit vlak achter Unter den Linden, aan Bebelplatz. Er stonden op verschillende dagen andere auto’s, zoals een Phantom, en de SL500 op de tweede foto. Die laatste is weliswaar niet heel veel meer waard, maar de eigenaar bleek ik al eerder te hebben ontmoet in zijn Continental SC, en dat is wèl erg bijzonder. De 8C Spider stond er redelijk goed voor in vergelijking met een drukke winkelstraat, dus na ongeveer een uur zat de fotosessie erop. Veel foto’s maken vind ik belangrijk, óók omdat ik verwacht dat we het model, waarvan maar 500 exemplaren zijn gebouwd, de komende jaren nòg minder zullen gaan zien.
Aston Martin Lagonda Saloon Series II
In 1976 baarde de presentatie van de nieuwe Saloon veel opzien. Insiders kenden de eerdere Saloon van Aston Martin zelf al. Dit was de veel conservatiever vormgegeven Lagonda Saloon Series I uit 1974. Daar werden er echter maar 7 van gebouwd, waardoor de bekendheid wordt overschaduwd door de ongeveer 630 latere auto’s met spectaculaire lijnen. Dit is een exemplaar uit de tweede serie, van 1984. Deze maakte nog gebruik van carburatie, wat bij de volgende series was vervangen voor injectie. Naast de globale lijnen van de auto is het ook opvallend, doch typisch jaren ’80, dat de auto klapkoplampen had. De unieke opzet van de auto maakte dat hij niet echt veel concurrentie had. De Iso Rivolta Fidia S4 was net uit productie, de Maserati Quattroporte en de Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 kwamen destijds nog het meeste in de buurt, maar Rolls-Royce en Bentley zaten toch echt in een ander segment. Voor deze foto’s is de bagagedrager van een OV fiets gebruikt als statief, wat de opvallende composities verklaart.
Ferrari 412
Als de Ferrari Pinin, een concept voor een vierdeurs Ferrari 400, in productie was gegaan, was het een perfecte concurrent geweest voor de Lagonda Saloon. Dat is niet gebeurd, maar misschien namen mensen voor lief dat de 412 maar twee deuren had. Eigenlijk zijn overeenkomsten tussen de twee auto’s niet ver te zoeken. Ze zijn lang, hoekig, snel, en de puntige neus is voorzien van de typische jaren ’70 en ’80 klapkoplampen. Aston Martins en 2+2’s van Ferrari waren altijd al goed aan elkaar gewaagd. Aan de andere kant was de auto van buiten méér familie met de Fiat 130 Coupé en de Rolls-Royce Camargue, twee luxe coupé’s die Pininfarina tegelijk met de 365 GT/4 2+2 ontwierp. De Ferrari is daarvan veruit de meest voorkomende, wat waarschijnlijk komt doordat de
minder waardevolle Fiats langzaam maar zeker op zijn gelost in de zilte wind van de middellandse zee, waar de Ferrari’s beter zijn behandeld. Zomaar een gokje. In 1987 kostte een 412 f.327.905, wat gelijk staat aan ongeveer 8 gemiddelde jaarlonen. Tegenwoordig kun je voor minder dan één gemiddeld jaarloon een redelijk exemplaar vinden.
Mercedes-Benz C63 AMG Estate
Ieder merk heeft wel een eigen benaming voor een stationcar. Audi noemt het Avant. BMW noemt het Touring. Mercedes-Benz noemde het Combi. Een aantal jaren geleden werd dit gewoon Estate, een beslissing waar de marketing afdeling waarschijnlijk maanden lang op heeft lopen tobben. De meeste C63’s worden geleverd als sedan in zwart of zilvergrijs, maar, hoewel het niet goed te zien is, het afgebeelde exemplaar is een soort lila. Voorin ligt een V8 met een inhoud van 6,2 liter, en dat is goed voor maar liefst 457 pk. Inmiddels is dit tot 486 pk gekieteld, waar de meeste andere modellen zelfs van een geheel nieuwe motor zijn voorzien, een 5,5 liter V8 met twee turbo’s. Wie verslaafd is geraakt aan het heerlijke geluid dat de vier uitlaten produceren kan voor een halve ton zoeken naar een geschikte auto.
Mercedes-Benz SL 63 AMG (W231)
Waar de 6.2 liter V8 nog lang op zich liet wachten bij de vorige generatie SL, was deze SL meteen al leverbaar met de 5,5 liter V8 Biturbo. Dit is genoeg voor 537 pk, 61 pk méér dan de eerste SL 55 AMG. Hoewel de auto er niet zo gedateerd uitziet als de vorige SL, is het nog steeds geen erg spannend ontwerp. Maar misschien moet hij het daar niet van hebben. Misschien is dat wel niet de bedoeling. De auto is meer gebouwd als een balans tussen comfort en sport, met design op een tweede plaats. Met het dak erop is het een coupé, met het dak eraf is hij geschikt voor de zomer, en wat er van de vormen over blijft is van secundair belang. In de stad is er goed mee te cruizen, op de snelweg kun je hem goed doortrappen. Zoals gebruikelijk is de topsnelheid begrensd op 250 km/u, maar met een AMG Performance Package kun je door tot 300 km/u. Er is al een Nederlands exemplaar, maar voor de rest is de auto nog vrij zeldzaam.
Porsche 964 Speedster
De Speedster is een koetsvariant die Porsche sporadisch te voorschijn tovert voor speciale versies. Bij de 356 werd het in 1955 al toegepast, maar deze werd na 4 jaar vervangen door de cabriolet, die een praktischer dak heeft. Hoewel er toch nog bijna vijfduizend werden gebouwd zie je weinig originele exemplaren, en zijn ze nogal aan de prijs, en dat is ongeveer een ton. Twee jaar geleden dook de illustere naam weer op, want de 997 begon oud te worden, dus er werden er als klap op de vuurpijl nog bijzondere modellen gelanceerd. De opvallende manier waarop het dak is weggewerkt en de bredere heupen zijn ontleend aan een model dat i de periode ertussen is gebouwd. De 911 Speedster werd gebouwd van 1987 tot en met 1989 en kostte f.161.000, wat een meerprijs van bijna dertigduizend gulden ten opzichte van de 964 Carrera is. Technisch is het ongeveer hetzelfde, namelijk een 3,2 liter zescilinder boxer met 231 pk, 14 méér dan in een 911 Carrera. Er werden maar 2.103 exemplaren gebouwd, wat duidelijk invloed heeft gehad op de huidige waarde. Een Carrera kost al snel 20.000 euro, een Speedster zit zelf ergens tussen de 50 en 90 mille.
Volvo V70R AWD
Er zijn droomauto’s en er zijn droomauto’s. Het ene type droomauto is iets zoals de bovenstaande 6 auto’s, en alles dat nog veel duurder is, en surrealistische prestaties levert. Weggegelgd voor sommigen van ons. Het andere type droomauto is hetgene waar je over gaat fantaseren zodra je je rijbewijs hebt maar nog geen enorme bankrekening hebt. Wanneer je nog studeert of nèt een baan hebt. Vanaf drieduizend euro heb je een handige, ruime stationcar met een 2,3 liter vijfcilinder turbomotor met 240 pk, die in sommige gevallen, zoals in de afgebeelde auto, nog aan is gepakt om 300 pk op de weg te brengen. Een goed alternatief, doch een paar jaar ouder, is een Audi S2 Avant. Die heeft echter niet de charmante boxyness die deze Volvo heeft.
Morgen is er nog een uitloop in de vorm van een auto die hier in Europa niet vaak te zien is.
ingloriousleon zegt
Prachtige foto’s, vooral die eerste van de 964 Speedster!
StijnB zegt
@ingloriousleon:
Is een 911 3.2 Speedster, de 964 Speedster kwam er pas in ’92. En deze had 231 pk, net als alle 3.2’s, dus ook de Carrera…
StijnB zegt
@StijnB:
3.2 Speedster (met ‘harmonica-bumpers’)
964 Speedster (met vloeiende bumpers in koetswerkkleur)
Bij de 3.2 Speedsters waren de small body’s zeldzamer dan de Turbo-brede uitvoeringen. Alle (buiten een 6-tal op specifieke vraag gemaakte Turbo-looks) 964 Speedsters hadden het smalle koetswerk. De 964 Speedster hadden, zoals de basis 964’s, een 3,6 luchtgekoelde flat 6 van 250 pk…
erikvb zegt
@StijnB: LOL, en dat weet jij gewoon
750i zegt
@StijnB: het kan aan mij liggen maar de 964 is ook gewoon een 911. De auto op de gespotte foto’s staat ook gewoon bekend als de 930 speedster. Simple as that. Overigens mijn all time favorite.
StijnB zegt
@750i:
Klopt. De 930’s noemen ze officieel ook wel eens G-modellen. Maar feit is dat de auto op de foto’s in het artikel geen 964 is…
ttcate2 zegt
Wauw! Mooie foto’s! Ik ga het zelf ook eens proberen :)
Jokkebrok zegt
<3 Lagonda!
Hupke zegt
Prachtige foto’s zeker die laatste van de speedster. Die van de lagonda mogen er ook zeker zijn.
Carreza zegt
@appeltje Prachtige foto’s! Mag ik vragen welke camera je gebruikt?
Nilo zegt
@Carreza: PENTAX K10D schijnbaar. 73mm, f/6,7, 1/0s @ ISO 100, voor het foto moment
bempi zegt
Ik zou graag meer willen zien van Nederlandse bodem, maar helaas zijn er niet veel toplocaties en ook op dat moment top auto’s aanwezig. Kurhaus & Hotels van Oranje zijn ook hele mooie locatie voor het schieten van bijzondere plaatjes.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Leuk kijkje achter de schermen appel! En schitterende foto’s. Vooral die hoofdfoto is super!
solmatje zegt
die Porsche.. Daaamn
Pallas zegt
Wat is er mis met de achterophanging van de Ferrari? Staat nog al scheef.
Mooie foto’s, dat wel.
ar156sw zegt
@Pallas: viel mij ook op, lijkt wel of die en noselift systeem heeft dat nog aan staat :P
NicoLauda zegt
@Pallas: Volgens mij hadden ze voor dit model Ferrari een soort hydropneumatisch veersysteem op de achteras…
Maar zeker weten doe ik het niet..
xilver zegt
Die Porsche is wel wat. Ik vind de nieuwe wel dikker
bmwe46csl zegt
De alfa de c63 amg graag en wat is die artikelfoto van de porsche toch mooi
beiersmeisje zegt
WOW!!! Dat je zulke waanzinnig mooie foto’s kan maken zonder ook maar iets aan de auto, omgeving EN verkeer kan doen. Deze kunnen zo de autobrochures of autobladen in. Heb je al ergens een vet betaalde baan als fotojournalist?
E34M5Touring zegt
Zie nou pas wat voor een rare verhouding die kap van de 8C heeft. Is de coupe toch een stuk mooier. Die Ferrari vind ik echt een van de lelijkste ooit. Mag het een geweldig ding zijn en al, ik kan het niet mooi vinden. Die V70 is echt supercool. Mooie kleuren en wielen. Eigenlijk perfect zo. De SL, tja, die is voor mij van Hero naar Zero gegaan. Wat een kermisauto is dat geworden. Die Lagonda is gewoon een bazenbak. Zo’n neus en dan alsnog een dikke V8 onder de kap. Schitterend.
Megakix zegt
Wat een verschil in ‘nachtbeleving’ :)
vwally zegt
prachtige foto’s!
stasz zegt
Super!, Appeltje heb je de laatste van de speedster in wallpaper formaat? Thanks!
mdemooistelettervanhetalfabet zegt
Wat doen die Porsche-remklauwen onder die Volvo?
CL65 zegt
Is één van die tactieken de auto eerst in showroom staat poetsen!?
De 911 lijkt wel net van de band gerold, heerlijk. Meer van dit!
dunhozzie zegt
Die Volvo is best geining, maar ik vraag me af of je die ook een beetje betaalbaar kan rijden. Lijkt me best een leuk alternatief voor de Golf Bluemotion lease die ik nu rijd. Moet ie het wel een 120000+ km uithouden (voor de komende 3 jaar).
Nv zegt
Wrm is het nummerplaat van die e63 estate zo kort, of anders dan anders. Is dit van een parlementair lid? En is dit een Belgisch nummerplaat, met dat die rode letters heeft met witte achtergrond?
ronin1130 zegt
@Nv: is gewone gepersonaliseerde Belgische nummerplaat. Parlementairen hebben een P XXX.
Teerdz zegt
Die Pepperpots onder die Lagonda vind ik nog steeds een van de mooiste velgen die er zijn. Al kan dat ook beinvloed zijn door onze XJ12 met dezelfde velgen, maar nog steeds geniaal dus..
fconderkantlat zegt
Huh, porsche klauwen onder een V70 R ?
lodi zegt
@arashrsf: Alles is passend te maken hè ;)
tk97 zegt
Prachtige platen en Berlijn is inderdaad prachtige spot stad overdag en ook s avonds is er zat te spotten