Als je Gullwing zegt, dan zeg je natuurlijk meteen Mercedes! Uiteraard zijn de legendarische 300SL en moderne SLS AMG hier de beste voorbeelden van, maar het merk met de ster heeft meer modellen gehad met deze deuren.
Op bovenstaande foto zie je al een mooie combinatie van een 300SL, C111, C112 en en SLS AMG. De C111 en C112 zijn nooit verder gekomen dan de status van conceptcar, maar mogen zeker niet worden vergeten.
De naam C111 wordt gebruikt voor een hele reeks auto’s die Mercedes bouwde in de jaren ’60 en ’70. Voor de aandrijving zorgde diverse motoren zoals een wankelmotor, dieselmotor en een V8 met twee turbo’s. Deze auto werd door Mercedes intensief gebruikt om nieuwe technieken te testen en records te vestigen.
De C111 die je op foto 4 en 18 ziet is bijvoorbeeld een extra aerodynamische variant. In 1991 kwam Mercedes met de C112 op de proppen als ‘opvolger’ van de C111. De C112 was voorzien van een 6 liter V12 (408 pk) en kon gezien worden als de straatversie van de Sauber-Mercedes C11 die voor Group C races werd gebruikt (oa door Michael Schumacher).
Mercedes ontving 700 orders (en aanbetalingen) voor deze auto, maar besloot uiteindelijk toch om de C112 niet in productie te nemen. De volgens Mercedes met vleugeldeuren is de SLS AMG die weg inmiddels allemaal wel kennen. En laten we ook de Mercedes-Benz F 125! niet vergeten die in 2011 werd onthuld.
cossie300 zegt
mooie collectie . c 112 was best een mooie machine
pjp911 zegt
Die C112 lijkt wat op een McClaren F1
Hupke zegt
@pjp911:
Toch niet meer als andere ’90s supercars?
Da’s gewoon omdat ze volgens hetzelfde recept gemaakt werden.
Middenmotor, aerodynamische body en een druppelvormige cockpit.
bbroek zegt
@pjp911: je hebt gelijk.
pjp911 zegt
* McLaren dus…
Hupke zegt
Een foto van die C11 had er eigenlijk dan ook nog wel mogen tussen staan. Dat vond ik altijd een van de mooiste racers.
Maar die past om de een of andere reden niet in dit rijtje van reclame foto’s. (Kijk wat we konden, kijk wat we kunnen, koop onze SLS.)
robbie zegt
@Hupke: technisch gezien is die auto natuurlijk niet ontwikkeld door Mercedes, maar door Sauber. Alleen de motor was (voor zover ik weet) afkomstig van Mercedes.
En ongetwijfeld een grote zak met geld ;)
lincoln zegt
mooi concept ..
mooi ook dat ze dat hebben doorgezet op de achterkant van de MB Vito ..
in het wit .. pure emotie ..
lutser zegt
Foto 16 lijkt erg veel op een DeLorean.
jrk68 zegt
@lutser:
Die Oranje is wel dik 10 jaar ouder.
Die C111 is uit 1969 om precies te zijn.
Haast niet voor te stellen, je zou er nu nog steeds niet mee voor joker rijden.
niex zegt
Wat een mooie serie fotos, en vooral die platte oranje vind ik gaaf. Ik kopieer niet snel fotos van autos maar deze oude specials die doen me echt wat!
pokerface zegt
Als je Gullwing zegt, dan zeg je natuurlijk meteen meeuwvleugel!
a3aan zegt
@pokerface: die heeft wel wat weg van een Delorean
a3aan zegt
@a3aan: het was voor @niex bedoeld. (waar blijft de edit button jongens?)
nickelb zegt
Net over de 400kmh in de jaren 70. Hoezo aerodynamica speeld een rol hierin. Monteer de sls motor in de c111. En je gaat nog veel harder
jrk68 zegt
-edit: een URL invoegen is wel zo handig-
Niet officeel Mercedes maar wel iets in dit straatje.
jrk68 zegt
Zal wel nooit wat worden met die foto’s uploaden.
Ik bedoelde de Isdera Imperator 108i
Donstil zegt
Dat oranje ding is geweldig zeg, jammer dat ze die nou nooit gemaakt hebben.
rufctr01 zegt
Er was toch ook een Mercedes CW311 rond 1979? Die leek wel op de C111…
rufctr01 zegt
Dit is hem…was dit ook een prototype? http://www.imcdb.org/vehicle_14558-Mercedes-Benz-CW311-1979.html
jrk68 zegt
@rufctr01:
Die is later (1984-1993) als Isdera op de markt gebracht.
Zijn er een stuk of dertig van gemaakt als ik me niet vergis.
Ik heb geprobeerd om daar een foto van te plaatsen maar om de een of andere manier krijgt deze digibeet dat niet voor elkaar.
Esprit_de_Flandre zegt
@jrk68: Is niet moeilijk hoor. Gewoon deze code: (img src=”image-url” width=”450″ /) die boven het reageervak staat, maar dan met pijlhaakjes ipv ronde haakjes (hier ronde gezet anders zie je het niet), kopiëren en plakken, en dan het adres van de afbeelding, bvb http://www.imcdb.org/i014558.jpg kopiëren en plakken op de plaats van image-url (de ” ” laten staan).
Probeer eens…
jrk68 zegt
@Esprit_de_Flandre:
Dat heb ik al een aantal keer gedaan maar op voor mij onverklaarbare reden komt er alleen een rood kruisje en een groot wit vlak.
Maar bedankt voor het plaatsen.
robbie zegt
@jrk68: Je moet wel een URL oftewel webadres van het plaatje invoeren. Aan foto’s die op jouw pc staan hebben we niks.
Foto’s moeten eerst op internet staan voordat je ze kan plaatsen.
jrk68 zegt
@robbie:
Oke bedankt.
Is dat ook het geval als ik het zelf probeer?
Dat zou verklaren waarom het me niet lukt.
robbie zegt
@jrk68: ja. Je moet de URL (webadres) van een plaatje invullen ipv image-url je kan alleen maar linken naar een plaatje dat al op internet staat.
Als je zelf foto’s wil uploaden moet je ze eerst op bijvoorbeeld photobucket.com zetten oid.
pietjepuk zegt
@jrk68: Valt niet mee, plaatjes plaatsen en foutloos schrijven …
jrk68 zegt
@pietjepuk:
Ach gut lukt het je nog steeds niet om ontopic te reageren.
rufctr01 zegt
@jrk68: dank voor de info!
Esprit_de_Flandre zegt
@rufctr01: Nee, die werd ontwikkeld door Isdera, MB zag het niet zitten, en het is dan uiteindelijk de Isdera Imperator geworden die @jrk68 al vermeldde…
rufctr01 zegt
@Esprit_de_Flandre: bedankt voor de info, dit zijn nu de leuke weetjes. Ik hoop dat AB meer van dit soort weetjes gaat schrijven!
rufctr01 zegt
@Esprit_de_Flandre: ik ken deze Merc nog van de film Carnapping, een duitse film over autodieven.
Esprit_de_Flandre zegt
De eerste C111 is nog altijd de mooiste van de hele bende. En dan bedoel ik niet van alle C111-versies, maar van alle MB’s…
redneckdarian zegt
@Esprit_de_Flandre: Als ze die motorkap gewoon plat hadden was het echt een van de mooiste auto’s ooit. (maarja mijn smaak)
HDM zegt
@Esprit_de_Flandre: ik denk niet dat jij de eerste C111 de mooiste zou vinden, en je plaatje is ook verkeerd. Als jij doelt op de auto van je plaatje gaat het om de ’70 C111 II, waarvan jij overigens de voorover leunende dieselvariant uit ’74 heb getoond en niet de wankelvariant (te herkennen aan de Lambo-brede achterbanden). Dat zijn niet de eerste C111’s, want er zijn enkele modellen geweest in als C111 I, er is een vlug in elkaar geknutseld ideemodel geweest vóór de I, en er is een variant geweest die niets weg had van een Merc en nog veel onbekender is dan de ”voltooide” C111’s.
Esprit_de_Flandre zegt
@HDM: My bad, is een II idd.
redneckdarian zegt
cool ik kende die c111 en c112 helemaal niet eens!
jrk68 zegt
@redneckdarian:
Daar hoef je je echt niet voor te schamen hoor.
Toen die dingen gemaakt werden scheet ik nog luiers vol.
rufctr01 zegt
HDM zegt
Zonde van de C112, gerucht gaat dat MB alles al klaar had staan voor een kleine productieserie maar dat een nieuw management de plannen schrapte. Heb een beetje het idee dat bijna niemand de wagen wil kennen en dat MB hem net zo graag wil houden als kwijt wil, het heeft me echt veel tijd gekost om wat gedetailleerde info erover te vinden en in de meest uitgebreide Mercedesliteratuur wordt ie vrijwel nooit genoemd…
Koenigsegg zegt
beetje zelfde stijl wagen: de Holden Hurricane, jammer genoeg ook altijd concept gebleven …
The360box zegt
Mooi, mooi, maar in de echte Gullwing had het een reden. Ik vraag me af of de SLS dezelfde skelet structuur heeft.
utr1984 zegt
@The360box: Nope
Pallas zegt
Cool! de C112 kende ik niets eens, teutoonse auto’s toch niet helemaal mijn stiel.
sonett zegt
De eerste C 111 is volgens mij ook de mooieste
maar http://www.carstyling.ru/resources/concept/69mb_c111-1_5.jpg
celicatwincam zegt
dat ze die C112 nooit in serie gemaakt hebben, eeuwig zonde. Met 700 pre-orders en een concept wat er redelijk ver ontwikkeld uit ziet moet het toch mogelijk zijn geweest…