Als je kijkt naar de vele Gallardo-varianten die de laatste jaren van de band in Sant’ Agatha Bolognese zijn gerold, dan is de kans groot dat je door de bomen het bos niet meer ziet. De veelheid in configuraties doen denken aan de bekende slogan van een hamburgerketen, maar bij de opvolger moet dit afgelopen zijn.
En wanneer we ‘afgelopen zijn’ zeggen, dan moet je niet denken aan een Sovjet-winkel-idee, waarbij de klant het moet stellen met slechts één product. Natuurlijk komt de nieuwe Gallardo (Cabrera?) er als AWD en RWD, als coupé en cabrio, en ook als Superleggera.
Wat wel schijnt te gaan veranderen is het gefriemel met de pk’s. Nu kan je je Gallardo met 550 (RWD), 560 of 570 pk (AWD) bestellen, maar wordt hiermee eindeloos gevarieerd tussen open, dichte, en lichte modellen. Dit moet allemaal simpeler, wat als muziek in de oren klinkt voor degenen die al die onoverzichtelijkheid een beetje beu zijn.
Een andere onvermijdelijkheid is het wegvallen van de handbak. Bij mijn weten werd die toch al niet besteld in de Gallardo, dus die configuratie kunnen ze net zo goed overboord kieperen. Is dit een verrassing? Nee, dat weten we al meer dan een jaar zelfs. Face it, in supercarland is de handbak een uitstervend ras. Gelukkig is er altijd nog Dodge SRT, met de Viper en zijn robuuste Tremec TR6060 zesbak, voor de ékte mannen. Italiaanse ballerina’s, prima donna’s, en fladdernichten zijn toch alleen maar bang dat ze een pas gemanicuurde nagel breken, dus een handbak is hier parels voor de zwijnen.
Enfin, Lamborghini maakt zijn marge ook wel zonder 100 net even van elkaar verschillende modellen. Binnen het personalisatieprogramma ad personam zit nog wel wat ruimte om hun klanten extra leeg te trekken te verwennen, en special editions kunnen ze natuuurlijk ook gewoon blijven maken. Maar in dat geval doen ze het meer als Ferrari of Rolls-Royce, met een gelijkgebleven basisconfiguratie. Bovenstaande informatie is afkomstig van de Amerikaanse Lamborghini-COO, die zijn uitspraken tegen Car and Driver deed.
StijnB zegt
Kan simpeler inderdaad, maar dan kan je een model niet 10 jaar rekken (wat de bedoeling is van die talloze varianten en hun schreeuw om aandacht)…
Mercbenz zegt
Luisteren jullie mee Porsche???
Megakix zegt
@Mercbenz: lol
michielb10 zegt
@mercbenz: idd! en Mercedes en BMW kan ik ook niks meer van maken
kuzydude zegt
@michielb10: Dat is iets anders. In jouw geval noemt men dat NOOB
stanny zegt
@kuzydude: Mercedes zou iets aan zijn modelnamen moeten doen. Een S is hoger dan een C, maar een SL is lager dan een CL…. De 350CDI is een 3liter en de 200CDI is een 220cdi. In mijn ogen is Mercedes het enigste merk met modelnamen en versies die totaal onduidelijk zijn.
jrk68 zegt
@stanny: Is het bij BMW wel duidelijk dan?
SimonMc zegt
@stanny: SL is lager dan CL? Zozo? Je bedoelt toch letterlijk hoop ik?
maurits123 zegt
@stanny: Nou Porsche kan er ook wat van met hun 997,998,991 etc… voor mij zit daar geen logica in.
robbie zegt
Wat een grappenmaker (en leugenaar) deze man, ik kom niet meer bij van het lachen!
Ik durf nu al te stellen dat als over een jaartje of 10 de opvolger van de Gallardo met pensioen gaat er méér verschillende uitvoeringen op de markt zijn gebracht dan van de Gallardo.
Uiteraard moet de beste man op dit moment (vanuit een marketing oogpunt) roepen dat alles “simpel” wordt gehouden en dat er geen “bijzondere” uitvoeringen komen. Maar iedereen met gezond verstand weet dat zoiets onzin.
De eerste jaren teer je als merk gewoon lekker op je ‘standaard’ modellen en als de verkopen na een paar jaar inzakken trek je de trukendoos met speciale edities open.
Alle VAG-merken doen dat al jaren en Lamborghini zal dat ook gewoon doen. Alleen kunnen ze dat nu natuurlijk nog niet roepen. Er moet nu een idee van “schaarste” gecreëerd worden.
Als je zo’n auto koopt wil je “weten” dat er in de toekomst geen betere/snellere versies op de markt komen.
Ferrari riep ook dat er géén snellere versie van de F430 zou komen. En toch kwam er een Scuderia (en zelfs een Scuderia Spider). En bij de 458 roepen ze weer keihard hetzelfde. Reken er maar op dat er gewoon een 458 Scuderia/Challenge Stradale of hoe ze dat ding ook gaan noemen gaat komen.
Zelfde verhaal bij Lamborghini.
sir_smokalot zegt
@robbie: Mooi verhaal toch? Dit kan later, als er toch weer 20.000 varianten staan, mooi als check worden gebruikt voor het logenstraffen van de PR-blabla.
urtarget1992 zegt
Geloof er niets van, er zullen veel varianten komen om de simpele reden dat men altijd naar de concurentie ziet, als ferrari iets doet zal lambo tegenwicht bieden door hetzelfde met hun cabrera te doen. Hoop enkel dat ze niet iets maken zoals de aventador die volgens velen wat te safe/electronisch is. Ik hoop ook dat ze een dsg er in steken ipv de single clutch in de aventador.
jzaero zegt
Welke slogan? En ik geloof het niet nee..
ar156sw zegt
@jzaero: “Have it your way” (Burger King) neem ik aan…
sir_smokalot zegt
@ar156sw: juist :)
jzaero zegt
@sir_smokalot: @ar156sw: Die had ik wel in gedachte, maar kwam niet echt over op mij als dé slogan voor een Lambo Gallardo ;) haha
bullgod76 zegt
Toen deze Gallardo zelf op de markt kwam was er toch ook maar keuze uit 1 uitvoering?
Hoe ingewikkeld wil je het dan hebben?
ar156sw zegt
Ik denk dat het enige dat ze moeten veranderen is dat als je een paar special editions naast elkaar hebt, deze niet qua performance afwijken… of: je kiest de uitvoering op basis van een paar kenmerken:
-AWD/RWD
-Coupe/Cabrio
-Normaal/Licht (“track” versie)
Om te voorkomen dat een klant persé een AWD Cabrio wil, en die nét niet in “licht” versie kan bestellen. Je wil natuurlijk niet dat die klant moet kiezen tussen óf “licht” óf AWD… straks gaat’ie nog naar de concurrent.
Ik vermoed wel dat dit alleen maar méér versies zal opleveren, maar: who cares?
Rick-dos zegt
Toch wel interessant hoe VAG van elk merk een zielloos merk kan maken. Lamborghini was altijd het merk dat mijn hart wat sneller deed laten kloppen en dat deden ze eigenlijk tot de Diablo daarna is het bergafwaarts gegaan. Het hele merk spreekt mij niet meer aan. Het is te steriel geworden van uitstraling tot beleving. Het is te Duits geworden. Ze proberen het nog een beetje te compenseren door een lekker geluidje uit de uitlaat te toveren, maar dat is voor mij niet genoeg.
Kijk bijvoorbeeld naar Pagani of het huidige Ferrari. Het spreekt meer tot de verbeelding met hun uitstraling waardoor de beleving gelijk anders is.
ar156sw zegt
@Rick-dos: Ik vind het huidige Lamborghini juist heel vergelijkbaar met Ferrari: een beetje te serieus.
De oude Lambo’s zijn geweldig door hun zotheid. Maar volgens mij moet je bijvoorbeeld een Countach echt niet gewoon willen gebruiken. Denk dat wat dat betreft de Murcielago nog “het beste van twee werelden” is.
Voor écht bijzondere supercars moet je nu bij, idd, Pagani zijn. Of Koeniggseg.
Hupke zegt
“Een andere onvermijdelijkheid is het wegvallen van de handbak.” Klinkt vreselijk maar als je er bij stilstaat wie die zo’n wagen koopt (en nu bedoel ik hem even niet de aandachtsvoetbalnichtenmobiel houdanigheid of in die van lottowinnaars golfje maar als +-600pk supercar/wegauto) kan er meer uithalen met een handbak?
Een gallardo is een ‘gemakkelijke’ supercar. Wil je ‘zelf’ rijden zijn er de flippers.
De handbak is van een vervlogen tijdperk wil je lekker schakkelen koop je iets trager zoals een nieuwe lotus of een oude supercar.
roberto zegt
Ik had liever gezien “Gallardo-opvolger wordt ‘minder Audi-gehalte”…
mout zegt
@roberto: De opvolger van de Gallardo komt er met Pro Line Business, S Line, en infotainment-pakketten…
robbie zegt
@roberto: hij wordt juist méér Audi. Er is al aangegeven dat de tweede generatie R8 en de opvolger van de Gallardo veel meer onderdelen met elkaar gaan delen dan nu het geval is.
RuVi zegt
Die 550-560-570 pk was volgens mij toch al een wassen neus. Dat is minder dan 2% afwijking in vermogen t.o.v. De standaard 560pk. Ik denk niet dat Lambo zo nauwkeurig hun motoren afstelt.
dubhead zegt
Het voordeel van basis versies die je zelf laat customizen is dat het origineler is dan de “specials” die in tientallen worden gebouwd. Je moet ook niet wachten tot uw favouriet langskomt. En opties zijn profijt. Zoals hierboven gezegd, je moet kunnen kiezen tss:
AWD/RWD (of tuners gaan dit zowiezo doen, compliceert wel uw productie lijn, misschien de moeite niet financieel gezien)
Open of toe
lightweight of luxe (met bijhorende ophanging)
Goed uitgeruste basis versies, daarnaast talrijke opties.
Het voordeel van “specials” zoals de Balboni is dan weer dat het hele pakketje fijn afgesteld is. Die gaan niet verdwijnen.
Voor mij mogen ze de Jota-belofte wel eens brengen. Eentje die FIA gehomologeerd is waarmee je naar huis kan rijden zoals de GT3 RSsen. Omdat het cool is.
Klassiekerrally zegt
Ik snap het wel. Want een stier uitmelken is echt niet leuk…
stanny zegt
@Klassiekerrally: wel voor die stier…
breakingpoint zegt
m.a.w. meer eenheidsworst als bij Audi. Zucht…
jrk68 zegt
Zo jammer, weer een sportwagen met handbak minder.
Dat krijg je ervan als ze alleen nog maar berijkbaar zijn voor posende proleten zonder gevoel voor techniek…
E34M5Touring zegt
@jrk68: Nou, ik heb vorige week donderdag een stukje mogen sturen in een 2004 Gallardo met dat flipper systeem en vanaf de 3e versnelling reed het erg prettig. De 1e en 2e vond ik echt drama. Zeer schokkerig en erg oncomfortabel. Heb een half uurtje mogen rijden en op de snelweg werkt het wel erg lekker. Snel ook. Dotje tussengas en brullen maar. Wel ontzettend krap zeg. Ik reed alsof ik een telefoon tussen hoofd en schouders had geklemd.
jrk68 zegt
@E34M5Touring:
Gaaf man, ja jij bent daar ook net even te groot voor.
Jij hebt nog met een gerobotiseerde handbak gereden en dat is in de stad zeker geen feest.
De nieuwe krijgt een DSG, en hoe efficient het ook werkt, ik vind dat niet bij een supersportwagen passen.
potver7 zegt
Eerst zien, dan geloven.
Durf namelijk te wedden dat als het nieuwe model er is, ze zich toch niet in kunnen houden….
jordy14 zegt
Zou wel willen weten hoe die eruit komt te zien.
SimonMc zegt
Dat de handbak volop verdwijnt, om vervangen te worden door automaten, wijt ik niet aan het feit dat het beter is .
Ik vergelijk het met de jeugd van tegenwoordig. Spelen was vroeger: boomhutten maken, in vijvers gaan zwemmen, gaan fietsen, knikkeren, enz…
Spelen tegenwoordig betekent “gamen”. Voor de pc en tv zitten. Is het beter? Oh nee hoor. Het betekent gewoon dat mensen luier en luier worden.
jrk68 zegt
@SimonMc:
Je kan het niet beter verwoorden, dank u daarvoor.
Hupke zegt
@SimonMc:
Een gallardo is de wereld niet. Er zijn nog genoeg echte sportwagens.
Met een gallardo heeft een handbak toch geen voordeel toch zeker niet voor zij die hem kopen.
autobart zegt
@SimonMc: Een automaat (zeker met dubbele koppeling) schakelt veel sneller dan jij met je handje kunt doen. Ook zijn die bakken zuiniger (mits jou voet dat ook is)
bigbrabo zegt
Eeuwige nummer 2!
Binnenkort in de dikke van dale: synoniem voor saai en emotieloos – VAG
roadrebel123d zegt
Ik begrijp alle reacties wel over het mogelijks verdwijnen van de handbak, maar kost het onderhoud van een dsg niet -veel- minder dan die van een handbak? Om te zwijgen over de koppeling. Met 700pk kan je die in stad zo opbranden en dan brengt een dsg wel wat veiligheid/zekerheid. Zeker als bij dergelijke auto’s de motor er helemaal uit moet om de koppeling te vervangen en elke rit naar de garage je snel 10.000€ lichter maakt!
Die “Duitse” invloeden mogen er wat mij betreft wel in, laten we niet vergeten dat de diablo zodanig goed in elkaar stak dat het dak krom trok bij ritten boven de 300km/u.