Of blijft deze MG Cyberster bij een concept?
Wie een nieuwe, kleine, goedkope roadster wil kopen, heeft anno 2020 niet bijzonder veel keuze. Eigenlijk is er alleen maar de Mazda MX-5. En dat is best jammer, want wie houdt er nou niet van zo’n roadster? De wind door je coronakapsel, rijden langs de mediterrane kust, een knappe dame (of man) naast je. Juist met een kleine roadster met dito motor kan je volledig van de weg én de auto genieten. Hoog in de toeren klimmen, zonder dat je van de weg knalt. Heerlijk, nietwaar?
Nou, kennelijk niet, want niemand koopt zo’n roadster meer. En al helemaal geen Britse, want na de MG TF is deze historische klasse eigenlijk zo goed als uitgestorven. Al gaat de nieuwe eigenaar van MG – SAIC – hier misschien verandering in brengen.
Vandaag hebben ze namelijk nieuwe schetsen het wereldwijde web opgegooid. Ze noemen het de MG Cyberster (een combinatie van cyber en roadster, snappie?). Aan de foto’s vallen meteen twee dingen op. Het is overduidelijk een roadster, maar ook overduidelijk nog een concept. Neem die pijl-achterlichten alleen al. Het ziet er wel geinig uit, maar dat gaat zo niet op de markt komen.
Toch zien we wel duidelijk waar het Chinese SAIC met de MG naar toe zou willen gaan: een modern en scherp ontwerp. En dat is voor deze schrijver een opluchting. Een Britse roadster is namelijk een vrij klassiek idee. Dat je met je sportauto op die ene Britse zomerdag langs een country lane gaat rijden onderweg naar de pub, om daar een pint lauw bier en een Sunday roast te kunnen verorberen. Bij zo’n klassiek idee had SAIC een ‘klassiek’ Brits ontwerp kunnen maken. Retro, dus. En retro-Brits kan heel snel heel fout gaan. Neem de net iets te dikke Jaguar XJ X350, of de huidige Mini-auto’s. Een Britse vlag op je dak? Okay. De Union Jack als achterlichten? Doe maar niet.
Voor dit artikel een ‘ik haat alle Mini’s’-stuk wordt: de Cyberster is een slimme auto. Zo krijgt het volgens Autocar ondersteuning voor 5G en voor Level 3-autonoom-rijden. Alle ander details zijn nog onbekend. Het is ook niet duidelijk of MG/SAIC plannen heeft om de auto in productie te brengen. Wel zagen we eerder de MG E-Motion Concept. Ook een elektrische sportauto, alleen dan eentje met een vast dak. En een nul-naar-honderd-tijd van 4 seconden en een actieradius van 500 kilometer. Behoorlijke specs dan, alleen beloven die wel een grotere prijs dan bij een klassieke, Britse roadster hoort… Zien we hier eerder een elektrische concurrent voor de Jaguar F-Type dan voor de MX-5?
frank2b zegt
Ouderwets zou ik het niet noemen.
Maar ik heb het niet zo met Britse roadsters. Ben zelf meer van de Liechtensteinse school.
spence zegt
In uw conclusie zit een evidentie: hoe zou je zo’n actieradius en vermogen kunnen krijgen in een totaalgewicht van nabij de 1000kg ? Geenszins een concurrent van de MX-5 dus. Het zal mogelijk in prijs een concurrent worden van de Jag en daar stopt het. Met een totaalgewicht van nabij de (of minstens) 2 ton zal deze toekomstige MG alles behalve de ziel van een klassieke roadster benaderen.
lincoln zegt
MG bouwde ouderwetse teringzooi ten tijde van British Leyland ..
Lijkt me heeeeeel sterk dat ze dat herhalen ..
willeme zegt
@lincoln: en er is weer balans!! Welkom terug, Lincoln!
lincoln zegt
Beleefde dank ..
En beleef de dank ..
dieselkameel zegt
@lincoln: Was die rotzooi echt zo slecht als Top Gear ed beweren?
lincoln zegt
Tja .. als er nog 0,2% uit die periode niet in de schredder is getyft is het heel veel ..
Plus dat de liefhebbers van die meuk nog te gierig zijn voor een bus tectiel ..
paginl zegt
@lincoln: De MGB is de meest voorkomende oldtimer in NL. Er rijden er nog duizenden. Zo slecht was ie niet. Er zitten inderdaad mensen tussen die weinig uitgeven aan de auto maar dat hoeft ook niet. Ze zijn ijzersterk. (Ja ik heb er een. Ja ik duw er wel een berg geld in)
nielsnl1 zegt
@paginl: en dat geld stoppen we er met liefde in ;) Ze hebben wel karakter, die oude torretjes.
paginl zegt
@nielsnl1: zeker. Heb hier een stage 2 roadster staan. Ziet er uit als zondagse auto maar gaat als vergif.
nielsnl1 zegt
Heel gaaf! Heb een GT met onbekende upgrades. Zeker wat meer PK dan origineel. Genoeg om leuk rond te rijden (totdat er weer iets onbenulligs kapotgaat) :) Achja, 3 keer slaan met een hamer of een schroevendraaier erbij en het werkt ook weer.
lincoln zegt
Mwah .. meer Mini lijkt me ..
En rijden en op kenteken staan is best een verschil ..
Anyway .. had hier ooit serieus veel Austin onderdelen staan ..
Gratis op marktplaats was zelfs te duur voor de liefhebbers .. want dan zouden ze een busje moeten huren !!
sabrerator zegt
Ha Lincoln!
Goed dat je er weer bent.
Autoblog zonder Lincoln is toch een soort van hotdog zonder scherpe mosterd.
Het kán zonder, maar is veel beter mét.
adyton zegt
Of hoe je concept volledig verkeerd kan aanpakken. Zware batterijen en level 3 autonoom rijden in een auto die bedoeld is om leuk mee te sturen. En dan nog 5G en andere gadgets die het alleen maar duurder maken, terwijl dit een no nonsense wagentje moet zijn dat goed geprijsd in de markt moet gezet worden om competitief te zijn en ams 2de wagentje erbij voor de lol. Nu ja, misschien zullen we dat soort roadsters nooit meer zien (hopelijk blijft de mx-5 het goede voorbeeld in de toekomst) en deze komt toch niet verder dan conceptstadia. Gelukkig.
basman147 zegt
Hear, hear! Autonoom rijden in een roadster, dan heb je het concept niet helemaal begrepen…
emping zegt
En er is ook nog de Fiat 124 Spider. In een Abarth jasje ook nog.
jupke zegt
Ik heb al 20 jaar een door mij gerestaureerde MGB. Is opgebouwd met allemaal betrouwbare onderdelen. Ben nog nooit blijven staan! Kost bijna niks per jaar.????
paginl zegt
@jupke: jup zo ken ik ze. Olie beurt en gaan
Dutchdriftking zegt
Het zou toch leuk zijn.
pascalio92 zegt
Moeten ze echt anders aanpakken dan wat ik nu heb zien rijden kia oogt nog luxer om te janken….
jdeboer zegt
Tja, de meeste Nederlanders zitten zo vast geroest aan hun vooroordelen.
Met een roadster kan je juist in Nederland heel vaak open rijden, in de zomer is dat aan de Middellandse zee helemaal niet zo lekker. Van het weekend nog een heerlijke toertjes over de dijkjes en door de duinen gemaakt.
Het zijn dingen voor mensen die van autorijden houden, en dat is wat anders dan hard rechtuit met je onderstuurde leasebak over de autobahn jakkeren. Probleem is meer dat het niet veel Nederlanders gegeven is om
A) van het leven te kunnen genieten.
B) daar ook de financiële ruimte voor te hebben,
Wat mij betreft zou er dus best wat meer keuze mogen zijn onder de 50k, daarboven is er genoeg keuze.