Archiefkasten puilen uit, secretaresses zijn overspannen en om de haverklap stopt of wisselt er een vooraanstaand bestuurslid. General Motors heeft haar zaakjes niet helemaal op orde en krijgt met de zwakke autoverkopen opnieuw een zware klap te verduren.
Heel bot gezegd lijkt helemaal niemand op General Motors producten te zitten wachten. In Amerika rijdt men liever Duits of desnoods Lincoln dan Cadillac. Europeanen hadden 10 jaar geleden al geen trek in Opel en daar heeft Opel nog niks aan kunnen veranderen. Saab hebben ze gesloopt en verloren. Een Silverado doet het nog altijd minder goed dan een Ram of F150. En dan heb je nog Chevrolet. De zoveelste verzameling koreaantjes met in Amerika een omgebouwde (en verprutste) Insignia als Malibu en Camaro die toch niet zo leuk rijdt als een Mustang. Enkel de Corvette heeft nog een naam, ik houd echter mijn hart vast voor de nieuwe C7 die ons volgend jaar mag verrassen.
Hoe ziet General Motors hun falen terug? Een gehalveerd netto inkomen de eerste helft van dit jaar. Daarmee is ook het GM-aandeel immer in waarde dalend. Vergeleken met de prijs die na de ‘vorige crisis’ is betaald zijn de aandelen nu nog maar de helft waard.
Morgen is GM nog niet failliet. Ze hebben wel een groot probleem. Hun marktaandeel en vooral winst is te klein om het bedrijf in leven te houden. In Amerika is grote kritiek op vooral de lokale Opel Insignia-variant: de Chevrolet Malibu. Deze ‘Insignia’ is kleiner en onhandiger dan de vorige Malibu. Chevrolet’s Volt heeft ook nog nooit de beoogde verkoopcijfers gehaald. De meeste winst halen ze uit SUV’s en pickups maar dit zijn geen stabiele verkopen met de nog steeds onzekere brandstofprijzen.
Reorganiseren kan oplossingen bieden. Het lijkt hard nodig in de organisatie waar zonder medeweten van de CEO 600 miljoen dollar aan Manchester United wordt beloofd. Opel lijkt ook veel vrijheden te hebben gehad maar is al lange tijd niet winstgevend. General Motors wil de macht die nu lokaal heerst centraliseren. Een belangrijker rol voor het hoofdkantoor. Of het werkt is natuurlijk afwachten, daar gaan zeker jaren overheen.
jrk68 zegt
Met zo’n shooting-brake kan je een aardig jachtpartijtje organiseren..
Hupke zegt
@jrk68:
Terwijl het net GM is die ronddanst als aangeschoten wild.
lincoln zegt
@Hupke:
die proberen (net als elk bedrijf) gewoon hun personeel te betalen ..
mercs zegt
Los wat je van GM vindt, als zij failliet gaan dan zijn de gevolgen niet te overzien. Dat ga je terugzien in heel de wereldeconomie!
gregorius zegt
@mercs: zal wel meevallen. Dan re-starten ze gewoon nog een keer. Slecht voor de schuldeisers. GM zal ook wel een aardige peut interest betalen over hun leningen…
En ze maken nog steeds winst! Kun je nagaan.
dawwg zegt
@gregorius: GM gaat het niet redden met deze strategie: “General Motors wil de macht die nu lokaal heerst centraliseren. Een belangrijker rol voor het hoofdkantoor. Of het werkt is natuurlijk afwachten, daar gaan zeker jaren overheen.“.
Juist, centralisatie en wereldwijd het beleid dicteren van het USA hoofdkantoor. Als Amerikaanse bedrijven 1 ding geleerd hebben sinds de 80s, is dat dat niet werkt.
Dicteren hoe iets 5000km verderop moet, zonder enige begrip en verstand van totaal andere cultuur & lokale gebruiken werkt niet. Daarmee jaag je medewerkers in hun harnas en de klanten weg …
lincoln zegt
@dawwg:
Mac Donald .. Ikea .. Apple bewijzen je het tegendeel ..
lambo4all zegt
@lincoln: dit zijn geen appels en peren die je vergelijkt, dit zijn meer appels en zebra’s.
meneersander zegt
Ze dachten bij GM slim te zijn door auto’s andere bumpers te geven en ze als een ander model door het leven te laten gaan, maar zelfs de Amerikanen trappen daar niet meer in.
rotarypowah zegt
Corvette is toch los van Chevrolet?
Van mij hadden ze de stekker jaren geleden al uit GM mogen halen.
HDM zegt
@rotarypowah: dacht ik ook, maar op de chevrolet website staat ie doodleuk naast de Spark :D
lincoln zegt
@rotarypowah:
idd .. elk bedrijf waar ik persoonlijk geen spullen koop mag wel failliet ..
awesome zegt
@rotarypowah: dat is volgens mij weer snel teruggedraaid.
awesome zegt
@awesome: blijkbaar niet.
Wiki: Corvette is een van de merken uit de General Motors-groep. Pas sinds 2005 is het een afzonderlijk automerk, tot die tijd was het de modelnaam van de sportiefste auto uit de Chevrolet-familie. Met de hernoeming van Daewoo tot Chevrolet is besloten om van Corvette een afzonderlijk merk te maken in Europa. In de VS daarentegen behoort het nog steeds tot de chevrolet-familie.
jackass266 zegt
Dan kan victor muller zeker fluiten naar zijn Saab claim
Jobdebink zegt
Volgens mij is het nogal een misvatting om te zeggen dat de lokale Opel Insignia variant een Chevrolet Malibu is, want de Insignia wordt in Amerika verkocht als Buick Regal.
JaxDryke zegt
Laat ze lekker de tering krijgen. Weten ze zelf eens wat het is om kapot te gaan. Ze hebben Saab ook al om zeep geholpen met hun ‘oh, de techniek is van ons, dus krijg ellende. Ja ellende, dus ga maar failliet’.
Saab is een begrip in de autowereld en het schandalige Amerikaanse GM had daar schijt aan en liet het doodbloeden. Dus laat GM maar doodbloeden. Weg ermee.
lincoln zegt
@JaxDryke:
idd ..
en de tering voor alle Zweden ..
en de tering voor iedereen die geen Saab kocht voordat het in handen viel van GM ..
luxaeterna zegt
@JaxDryke: Wat er met saab gebeurd is, is het gevolg als autofabrikanten in het verleden blijven hangen en niet “uitmelken”
robinio zegt
Nou, wat zal ik die auto’s missen.
Hupke zegt
GM failliet, ze hadden jaren geleden al failliet moeten gaan. Dan had iemand het personeel en infrastructuur kunnen gebruiken om iets te doen dat wel werkt.
Die bailouts hebben het serieus verpest.
Hoe kan je nu verwachten dat een zoveelste directie nog grip krijgt op een losgeslagen schip.
lincoln zegt
@Hupke:
maar het mag dan zeker geen banen kosten in Europa ..
want dan is het wel zieluggg ..
Hupke zegt
@lincoln:
Stappen ze toch gewoon over van een loon betaald door de Amerikaanse staat op bijstand betaald door een of andere europese staat. Waar maak jij je nu druk om?
(spijtig genoeg zou het ook effectief zo gaan)
lincoln zegt
@Hupke:
idd .. waar maak ik me druk om ..
ik werk er tenslotte niet ..
Hupke zegt
@lincoln:
Je werkt er idd niet maar je werkt er in de nabije toekomst mss wel voor.
lincoln zegt
@Hupke:
had ik jaren geleden al moeten doen zeker ..
W115 zegt
Niks origineels aan GM, kunnen ze nog veel leren van Ford
lincoln zegt
@W115:
Ford heeft Mercury moeten killen ..
en Volvo LR/RR Jaguar Aston Martin + 30% Mazda moeten verkopen om te overleven ..
Haakie zegt
@lincoln: Maar ze hebben het wél op eigen kracht gered. Die 2 anderen niet.
bsxc2 zegt
Maar net goed voor ze, gaan ze tenminste weer fatsoenlijke Amerikaanse auto’s bij i.p.v. opels die de naam Buick mee krijgt.
bsxc2 zegt
@bsxc2: maken
berlinetta zegt
Ik zal er geen traan om laten. GM heeft mij nooit weten te boeien.
desjonnies zegt
Dit is het resultaat van jarenlang pappen en nathouden.
En niet innovatief te durven zijn “Omdat de markt er niet om vraagt”
De markt vraagt zelden of nooit om innovaties, innovaties zoals bv de Renault Twingo I komen, omdat er iemand in de directie is die zegt “Yes, dit gaan we gewoon doen”.
We zien wel waar het schip strand.
Zonder innovatief beleid en puur gokken hadden we nooit SUV’s, Supercars of MPV’s gehad.
Stel je eens voor dat ze bij Mazda de MX5 het raam uit hadden gegooid?
Deze auto staat voor de hele roadster-revival.
Zo simpel is het.
En wie niet durft te innoveren, die verliest het pleit.
En dat is er precies aan de hand bij GM.
En kom nou niet met die Volt aanzetten, dat is mosterd na de maaltijd.
lincoln zegt
@desjonnies:
GM is al een jaar of 50 marktvolger ..
en hebben met die strategie ook mega-winsten gemaakt ..
inmiddels hebben ze wel op elk continent vaste voet aan de grond ..
de tijd dat je met middenklassers geld kan verdienen is ook allang en breed afgelopen ..
en Chevy (het massa-ding dus veel onkosten) is de middenklasse ..
Thelis zegt
@lincoln: Ja, voet op elk continent, maar tegen welke prijs en en waarmee. Die Cruzes, Aveos en Matizes zijn ook niet echt spannend. Zoals Alwood aangeeft hebben ze “gelukkig” de Corvette nog.
De arrogante Amerikanen moesten overal hun eigen naam zien. Chevrolet kwam na een Koreaanse periode (Deawoo)lekker op de markt. Lekker meedoen Opel naar de kl*te te helpen. Hoezo in je eigen voet schieten.
lincoln zegt
@Thelis:
steun Opel .. en koop er 1 ..
eklasse zegt
lincoln zegt
@eklasse:
tekening van Henry Ford ??
Thelis zegt
@lincoln: Hoezo? Omdat je deze tekening in alle kleuren kan krijgen, als het maar zwart is ;)
lincoln zegt
@Thelis:
Wallstreet haat was 1 van de peilers van het Ford imperium ..
Thelis zegt
@lincoln: Oké wist, ik dan weer niet.
En trouwens pijlers schrijf je met een lange ij.
Capibaro zegt
Als GM failliet gaat, zal je dat eerst in heel de autowereld (bij de toelevernaciers eerst) voelen en snel daarna in de wereldeconomie.
Be careful what you wish for. Maar het past wel in de NL mentaliteit van de laatste jaren. Als we het niet zien raakt het ons niet.
Carreza zegt
De Chevrolet Camaro, Corvette en de merken Cadillac en Opel.
Dat zijn voor mij de enige redenen waarom GM moet blijven bestaan. GM is een echte puinhoop met een strategie die dat woord niet eens waard is.
Hoeveel merken hebben ze nu al naar de kl*ten geholpen? Saab, Oldsmobile, Saturn, Pontiac, Hummer,…
Merken met nochtans stuk voor stuk een eigen identiteit voor ze bij GM terechtkwamen…
lincoln zegt
@Carreza:
hoe kwamen die merken dan bij GM in the first place ??
luxaeterna zegt
@lincoln: GM heeft ze gekocht? Hummer is in eerste instantie ontwikkeld geweest door AM General, een constructeur van militaire voertuigen, net zoals bijvoorbeeld het Duitse KMW.
Dan heeft VW het qua merkpolitiek toch beter voor elkaar.
lincoln zegt
@luxaeterna:
en waarom stonden die toko,s dan te koop ??
Thelis zegt
@lincoln: Even kort door de bocht zit het zo!!!
1897 voorganger Oldsmobile opgericht;
1899 Opel opgericht;
1902 Cadillac opgericht;
1903 Buick opgericht;
1907 voorganger Pontiac opgericht;
sept. 1908 GM als holding boven Buick (onder William Durant);
nov. 1908 overname Oldsmobile;
1909 overname voorganger Pontiac, Cadillac en voorganger GMC;
1909 lening tbv overname Ford wordt geweigerd;
1910 Door leningen voor vele overnames raakt Durant zeggenschap kwijt bij GM aan schuldeisers;
1911 Durant en Chevrolet richten Chevrolet op;
1916 Overname GM door Chevrolet;
tot 1930 div. eigen fabrieken all over the world;
1925 Overname Vauxhall;
1929 overname Opel;
1931 overname Holden;
1980 Hummer opgericht;
begin jaren 80 wordt Saturn opgezet voor kleinere auto’s;
jaren 80 spielereien met Suzuki, Isuzu en Lotus;
1989 overname 50% Saab;
1996 Overname Hummer, SUV’s werden populair
2000 Alliantie met Fiat; Restant Saab gekocht;
2001 Samenwerking Avtovaz/Lada (zit inmiddels bij Renault/Nissan);
2003 Overname Deawoo;
2005 Beeindiging alliantie met Fiat (moeten 3 miljard aan Fiat betalen);
2006 Groot aandeelhouder Kirkorian eist gesprekken met Renault/Nissan;
2005-2008 Grote verliezen (tot 300 miljard aan schulden), verkoop delen Subaru, Suzuki en Isuzu.
2009 Uitstel van betaling/staatssteun/faillissement/overheid USA & Canada aandeelhouder ;
2009 Hummer als GM-merk stopt;
2010 verkoop Saab aan Spyker;
lamborgfan zegt
@Thelis: Bedankt, weer wat geleerd!
lincoln zegt
@Thelis:
dank je voor de moeite ..
ze hebben bij GM 4X in zwaar weer gezeten ..
en da,s weinig voor een bedrijf van die leeftijd en zo,n omvang ..
Carreza zegt
@lincoln: door overnames…
lincoln zegt
@Carreza:
joh .. die die merkjes werden ter overname aangeboden ..
waren vast heel succesvol ..
The360box zegt
@Carreza: Saab heeft zichzelf naar de klote geholpen. http://www.youtube.com/watch?v=d8PT91JWljQ
En ik zou echt deze Top Gear ‘docu’ aan iedereen aanraden, geeft echt een opheldering wat betreft ‘Saab’
Carreza zegt
@The360box: denk je dat hier iemand is die die aflevering nog niet gezien heeft? ;)
En Saab wou niet gewoon een Vectra met een ander kenteken op bouwen. Is dat dan jezelf de das omdoen? Ik zou het eerder omschrijven als vechten voor je merkidentiteit. Alsof een Vectra-rebadge wel zou verkocht hebben…
luxaeterna zegt
Sterk staaltje stemmingmakerij? Ik dacht dat het toch vrij goed ging met chevrolet?
xilver zegt
Been there, done that…
norge zegt
Laat maar vallen ,het staat toch wel weer op .hopelijk met iets jongere leiding …
Thelis zegt
@norge: Die jonkies maken dan weer de zelfde fouten.
Maar ja, weer dezelfde ouwe lui met oprotpremies voor veel geld binnen halen en dezelfde fouten maken is het natuurlijk ook niet.
hema36 zegt
Welke merken ownt GM ookal weer ??
st33fie zegt
Zou het nu dan eindelijk over zijn Voor de reus die echt alleen maar lelijke en smakeloze auto’s creëert ….. Let’s hope so
w211 zegt
ik hoop het
Svda zegt
Weet niet of het grote gevolgen hier heeft want bij Opel gaat het al paar jaar erg slecht en word steeds slechter.Eerlijk gezegd zal ik dat merk niet echt missen met de wagens zoals de Insomia( zo word hij hier genoemt bij de Opeldealer )