Donkere wolken pakken zich samen boven Fords productiefaciliteit in het Belgische Genk. Voor a.s. woensdag is, zonder opgaaf van redenen, een spoedvergadering met de vakbonden belegd. Deze vrezen het ergste, en bronnen melden nu dat Ford de fabriek inderdaad op slot wil gooien.
Mocht dit gaan gebeuren dan betekent dit dat de auto-industrie in België onevenredig hard wordt geraakt. Enkele jaren geleden sloot de Opel-fabriek in Antwerpen al, terwijl in de rest van Europa vooralsnog alleen een Fiat-fabirek op Sicilië werd gesloten.
In Genk werken 4.300 mensen aan de productie van de Mondeo, Galaxy en S-Max, die allemaal hetzelfde (EUCD) platform delen en op hun laatste benen lopen. Ford Europa werkt momenteel volgens analisten op Ford 52 % van zijn capaciteit, en Genk (een van de zwakkere fabrieken) wordt als hoofdkandidaat voor sluiting beschouwd.
Waren de berichten aan het begin van de dag nog speculatief, de doorgaans goed geïnformeerde Frankfurter Allgemeine meldt nu dat het Ford-management aan het einde van 2013 de vestiging Genk geschrapt wil hebben. De vestiging in Keulen zou hier de vruchten van plukken (de een zijn dood..).
Aanstaande woensdag weten we het zeker, maar vooralsnog is er geen reden tot opgewekte gezichten in Belgisch Limburg. Hopelijk komen bestormingen dit keer niet voor.
Met dank aan Carrreza voor de heads-up.
Noot van de redactie: het zou kunnen dat Ford voornemens is de Galaxy/S-Max hal te sluiten, en door te gaan met alleen de Mondeo (in dat geval zal waarschijnlijk ruim de helft van het personeel het veld moeten ruimen). Per slot van rekening lijkt het ons nu wat laat om de productie van de nieuwe Mondeo nog te verplaatsen naar een andere lokatie. Mochten er insiders uit Genk aanwezig zijn: in hoeverre is de prodcuctielijn voor de nieuwe Mondeo al opgebouwd?
mercedesfan zegt
En dat terwijl een halve maand geleden was aangekondigd dat Genk de nieuwe Mondeo mocht maken. Vreemd.
robbie zegt
@mercedesfan: wellicht is het zo dat de Mondeo wel mag, maar dat de Galaxy/S-Max (na 2013) verdwijnt. Of andersom.
whoppie zegt
Eerste reactie medewerkers:
http://i44.tinypic.com/290uh6a.jpg
W1ck3D-78 zegt
4.300 medewerkers en dan wellicht nog niet eens de mensen meegerekend die bij toeleveranciers werken. Als dit waar is, dan zal woensdag een zeer zwarte dag voor Limburg en België worden. Ik hou mijn hart vast.
RazorHead zegt
@W1ck3D-78:
ongeveer 5000 bij toeleveranciers
heidekonijn zegt
@RazorHead: En daar stopt het niet. Mensen zonder werk laten het geld niet rollen, dus de middenstand krijgt harde klappen. Rippeleffect.
norge zegt
Mooie plek om massa productie van Spijkers te maken ……………kopspijkers, terrasspijkers enzo…
jrk68 zegt
@norge:
Waarom geen Hyundai’s…?
norge zegt
@jrk68: Iets met kwaliteit…
ronin1130 zegt
Dit heeft niks te maken met een “zwakke’ fabriek! Integendeel! Ford Genk is, net zoals Renault Vilvoorde en Opel Antwerpen was, één van de sterkste en meest rendabele fabrieken van de groep(en). Dit alles heeft gewoon te maken met het feit dat er met een chronische overproductie binnen Europa wordt gekampt en dat het nu eenmaal makkelijk is om op een kleine markt (in casu België) een fabriek te sluiten. Stel dat in het ergste geval deze markt geen wagens van het betreffende merk meer zou kopen dan betekent dit een ‘relatief klein’ verlies voor de groep. Indien zij een fabriek op hun thuismarkt of een andere sterke markt sluiten; zouden de gevolgen er wel eens helemaal anders kunnen uitzien.
vale46 zegt
@ronin1130: Arbeidskosten? België en Duitsland zijn ongeveer even duur, maar in Duitsland betalen die fabrieken minder taksen. Daarbij komt nog eens dat ze daar in Keulen, net zoals in Genk met de vingers zitten draaien. Logische beslissing om de Genk te sluiten.
Wel is dit opnieuw een zware tegenslag voor de Belgische (auto) industrie! Sterkte voor de werknemers!
sir_smokalot zegt
Niets is nog officieel hè. Het kan heel goed zijn dat Ford door dit te ‘lekken’ de knuppel in het hoenderhok gooit.
sir_smokalot zegt
Het zwakke duidt hier dan ook op overbezetting.
upstream zegt
Er staat nog niks opgebouwd van de nieuwe lijn… Enkel beloftes om te investeren in de fabriek voor nieuwe modellen… Zowiezo bizar, het nieuwe model is bekend alvoor het in productie gaat??? En aanvang productie slechts Q3 2013?? Ik herinner me dat de lijn van de Volvo S40 reeds klaar was toen de eerste fotos verschenen…
mashell zegt
@upstream: Dat nieuwe model wordt al in Mexico gebouwd en in de VS verkocht.
koenmb zegt
Als dat waar is vliegen onze Mondeo en Fiesta buiten en koop ik nooit meer een Renault, Opel of Ford. Keuze voor een nieuwe auto wordt steeds makkelijker.
lambo4all zegt
@koenmb: want….?
White_Lightning zegt
@lambo4all: omdat koenmb een Belg is en trots was op de in België gebouwde auto’s. Nu rest er nog alleen Volvo en een Audi AEendje
koenmb zegt
@White_Lightning: Heeft niets met trots te maken, ik maak me zorgen om wie het boeltje weer mag gaan financieren als Ford Genk sluit. De Belgische politiek is toch te dwaas om wat druk uit te oefenen op Ford, dus uiteindelijk betaalt de Belgische belastingbetaler het toch allemaal. Je zou dan gaan denken dat de doorsnee Belg slim genoeg is om dit merk te gaan weren, om alsnog wat druk uit te oefenen. Maar niets is minder waar want anders zouden Renault en Opel niet zoveel verkocht worden in België. Dus chauvinistische trots heeft er maar weinig mee te maken, ik denk eerder aan de economische toekomst van België/Vlaanderen, dat hoogstwaarschijnlijk enkel nog diensten zal aanbieden, geld zal het enige zijn wat we nog ‘exporteren’ en we worden armer en armer. Maar zolang onze Italiaan met zijn strikske blijft lachen en blijft pluimen en melken waar nodig, is daar uiteraard helemaal niets mis mee…
Fidenza zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
eindbaasje zegt
@Fidenza: op een paar TSI’tjes na…
ronin1130 zegt
@vale46
Pure arbeidskosten zijn een kleine minderheid in de kostprijs van een auto. Beste voorbeeld is de nieuwe Fiat Panda. Productie verplaatst van Polen terug naar Italië, mits enige toegevingen van de arbeiders is de arbeidskost … evenveel!
Dit zijn gewoon politieke beslissingen, no more no less!
vale46 zegt
@ronin1130: zoals ik zei: belastingen.
BaRa zegt
@vale46: Nope, een gebrek aan vraag. De automarkt ligt op z’n kont, daar ligt het probleem. Audi Brussel en Volvo Gent blijven tot nader order gewoon verder functioneren, belastingen of niet.
Alfarobert zegt
Hoe je het ook wendt of keert.De werknemers zijn weer vies de lul.Vindt tegenwoordig nog maar eens werk.
Flamingo zegt
kan mij het nou schelen waar mijn ford gebouwd wordt lekker belangrijk dit..
sneu voor die mensen daar..maar er zijn ergere dingen dacht ik
awesome zegt
@Flamingo: noem er eens een paar zou ik zeggen… een massa-ontslag is echt niet goed voor je economie en leefomgeving.
Flamingo zegt
@awesome: het is ook kut zeker voor jullie belgen waar de economie al niet lekker gaat
awesome zegt
@Flamingo: ff voor de duidelijkheid: Ik ben geen Belg vriend ;-)
frensj zegt
@Flamingo: Gaat het in Belgie dan slechter dan in Nederland? Ik dacht het niet hoor…
BaRa zegt
@Flamingo: Ja, het loopt in Nederland echt wel een stuk beter. Met de bouwmarkt die op z’n kont ligt, met de miljoenen vierkante meter aan nieuwe kantoorgebouwen die gewoon leeg staan en met grofweg een derde van alle architecten ontslagen.
kempenaer zegt
@Flamingo:
Onverschillige zak.
ronin1130 zegt
@Flamingo
Meneer werkt aan de overheid of zo zeker?
autogedrocht zegt
@ronin1130: Helaas, in Nederland werken ze niet aan de overheid….
4991 zegt
deprimerend, en dan te bedenken dat je een job in auto-industrie moet hebben.
mashell zegt
@4991: De auto industrie in totaal is natuurlijk veel groter dan zo’n productie fabriek. R&D, verkoop, onderhoud, etc dat staat er allemaal los van.
4991 zegt
@mashell: niet vergeten dat al die mannen een job moeten zoeken. en wie denk je dat zo’n firma gaat aannemen? iemand met ervaring of iemand zonder?
lowlow zegt
sir smokalot vindt dit “één van de zwakkere fabrieken” dus dan zal dat wel zeker?! Wellicht heb eerst uitgebreid onderzoek hierna gedaan? Nu serieus, uit welke bron haal dat deze fabriek zwak scoort, en op welk gebied ?
sir_smokalot zegt
Bron. Zoek het rapport er zelf maar bij.
BaRa zegt
@sir_smokalot: Leer lezen. Het gaat over de utilization level, niet over hun productie-efficiëntie. De productiecapaciteit van Ford Genk ligt heel hoog, maar er is gewoon veel te weinig vraag naar de modellen die ze produceren. Grote auto’s scoren slecht bij particulieren, en de leasemarkt voor grote auto’s heeft het niet onder de wind (want steeds meer belasting op uitstoot). En wat produceert Ford Genk? Juist ja, de S-Max, de Mondeo en de Galaxy. Twee monovolumes en een grote sedan/estate.
SimonMc zegt
Aan alle mensen die in België nog werkzaam zijn in de auto-industrie en aanverwanten : Loop. Loop voor je leven en kijk niet om.
Zoals de brei-industrie ettelijke jaren geleden, zal alles wat auto gerelateerd is, naar lageloonlanden gaan.
M’n vader vertelt het soms nog. In de stad waar ik woon, wonen nu ongeveer 80.000 mensen. Toen de brei-industrie volop draaide, werkte er in die tijd, in onze stad alleen al, 40.000 (!!) mensen voor de brei-industrie.
Carreza zegt
@SimonMc: het is erg maar het is zo…
Carreza zegt
Productielijn voor de nieuwe Mondeo is nog helemaal niet opgebouwd. Enkel de belofte is er maar wat is die waard…
pieter-jan_catteeuw zegt
DE economie strikes again. Wat hebben we nu weer verkeerd gedaan? Was het innovatie? Was het last? Was het crisis?
Die fabrieken worden toch overeind gehouden met belastinggeld (meestal via via) – dat op zijn beurt als een wiskundig on-afbetaalbare schuld word gecreëert. Politiekers zien dat als winst – omdat ze maar één verkiezing ver kunnen kijken – en omdat ze vol overgave de kerk van het geld aanbidden – waarvoor ze na hun politieke carriere beloont gaan worden.
Verlies is verlies en dus eigenlijk is het investeren in een waardeloze infrastructuur. Maw, de kinderen worden aan Economicus opgeofferd. Allez, sommige kinderen dan. Anderen krijgen een beloning want daarom gebeuren offers.
En het geld waarmee die bedrijven gekocht worden is eigenlijk ook gesocialiseerd via inflatie. Nog zo’n open kraantje. Het is met ons geld dat ze die fabrieken in China hebben gebouwd – gestolen via inflatie (Basel 3). Dus we werken allemaal samen om op het einde vd rit schulden te bezitten – terwijl het fruit van de arbeid naar misterieuse oorden vertrekt. En als je in die tijd erin geslaagd bent een huis af te betalen dan komen ze dat nog eens van uw lijk pikken om aan de banken te geven om die schuld af te betalen – weetwel. Dus voor een leven te werken aan de band krijg je het privilege van te eten en te drinken en op reis te gaan – en uw kinderen krijgen niets. Niet waar; ze krijgen de schuld.
Een economie/infrastructuur van hernieuwbare energie-grondstoffen, duurzame producten, delen en onderhoud – samen met een gezonde munteenheid (gessel bvb) – zou een oplossing kunnen zijn. De reden voor onze loyaliteit aan de valsmunters is natuurlijk het monopolie op fossiele olie. But like the man said: de monopolies maken winst van miserie via chantage. Dat men verliesdraaiende fabrieken openhoud met belasting-schulden is ook een vorm van chantage en is het verkopen van uw nageslacht in de vorm van nationale schulden. En al die werklozen zijn winst voor de banken – dan kunnen ze nog meer schulden drukken. Voor die gasten bestaat geen motivatie om de echte economie te ondersteunen. Ze kunnen nooit verliezen. Kijk maar naar de crisis bonusen bvb. Hoe meer miserie hoe meer schuld dus hoe meer winst.
Het is compleet normaal dat Ford Genk sluit. Wat niet normaal is is dat België nu schulden zal maken om werklozen te onderhouden (die dan dat geld aan multinationals zoals Delhaize geven) ipv zelf schuld-vrij geld te drukken en daarmee zelf werk te creëeren met lokale grondstoffen. Je kan evengoed op Europese schaal een schuld-vrije munt creëeren – of zelfs daarbuiten. Een globale fair trade munteenheid, bvb. Maar dat soort monitaire zelfstandigheid – noem het markt vrijheid – is iets waar Economicus om de een of andere reden niet tegen kan. Is hij bang van een beetje competitie?
Competitie die banen kost is gezond natuurlijk – volgens onze eerwaarde leiders dan. Competitie tussen kleuters, tussen interims – competitie met slaven arbeid in toxische dictaturen – allemaal gezond. Competitie tussen monitaire infrastructuur – tussen soorten centrale banken – tussen het economisch dictaat – tussen geld als schuld of geld als waarde – … dat mag dan weer niet.
Dan pas zal het crisis zijn, natuurlijk: wanneer er een vrije markt is voor munteenheden. Wanneer mensen kunnen kiezen tussen die oneindige schuld piramide (daarom moeten wij inleveren om te kunnen groeien groeien groeien van onze leiders) die men de euro noemt (in ruil voor fossiele brandstof met een oneindig stijgende prijs) – of een munteenheid die werk creëert zoals de Gessel reeds bewezen heeft (in ruil voor een schuld-vrije economie/infrastructuur volgens hernieuwbare principes) – of iets dat nog moet uitgevonden worden… Dat soort competitie vinden ze dan weer niet gezond. Tja, als je als werkmens mag kiezen tussen werken voor geld of werken voor schuld – als burger mag kiezen tussen geld als schuld of geld als arbeid – is het direct gedaan met de schuld makelaars – vermoed ik dan.
BaRa zegt
@Pieter-Jan Catteeuw: fijn dat je een samenvatting post, maar kan je ons de volgende keer toch de volledige tekst geven? Dan ben ik tenminste zeker dat ik geen belangrijk nuances moet missen.
heidekonijn zegt
@BaRa: Of we kunnen ook de situatie samenvatten : een Poolse arbeider verdient 600, kost 800 Euro. Een Belg verdient 1200 of meer en kost 2200. Rara wat kiest een multinational?
RazorHead zegt
het is officieel :( 2014 volledig dicht :(