Al jarenlang is Fords F-serie het bestverkopende voertuig in de de VS. In 2011 gingen er 584.917 stuks over de toonbank, en het gros hiervan was de F-150. Dit komt doordat de auto solide, praktisch, maar vooral betaalbaar, en dus bereikbaar is. Hij is echter ook erg zwaar.
Niet alleen in Europa worden van hogerhand de teugels aangetrokken als het gaat om brandstofefficiëntie, ook de VS hanteert streefcijfers qua gemiddeld brandstofverbruik, de zogeheten CAFE-standards. Nu is het daar lang zo extreem niet als hier, maar toch zie je duidelijk dat de downsizing er toeslaat.
Ford is een van de grote voortrekkers, en niet zonder succes. De F-150 (niet te verwarren met de Ferrari) kreeg onlangs een V6 Ecoboost met turbo, en hoewel deze auto duurder is dan de atmosferische V8, wordt deze toch (veel) beter verkocht. De volgende stap: lichtgewichttechnologie. Met een curb weight (volle tank, maar geen bestuurder) van om en nabij de 2.550 kg (5.600 lbs.), is de F-150 gewoon een ontzettende fatass. Deze obesitas moet met aluminium worden bestreden, om er uiteindelijk zo’n 320 kg (700 lbs.) af te trimmen.
Iemand op de redactie merkte al op dat dit net zoiets is als Peter Beense die bij zijn lunch van 12 belegde broodjes een colaatje light drinkt, maar ik vraag me dit af. Lukt het Ford om een volgende generatie F-150 12,5% af te slanken, dan is dit de moeite waard. Dit is niet alleen relatief meer dan bijvoorbeeld de volgende generatie Golf (die tot 7-8% lichter gaat worden), maar vooral ook absoluut. Stel: je reduceert je brandstofverbruik met 10%, dan zijn dit op een superzwaar model altijd veel meer liters dan bij een middenklasser.
Bovendien: ook een fabrikant als Audi is precies hetzelfde van plan: over de volgende generatie Q7 wordt gefluisterd dat deze tot 400 kg zal ‘abspecken’. Maar hier komt het probleem voor Ford: de Q7 en de F-150 zijn niet vergelijkbaar. Ja, ze zijn allebei enorm en moddervet, maar begeven zich in 2 verschillende prijsklasses en spreken derhalve verschillende klantgroepen aan.
Waar de Q7 bereikbaar is voor de bovenmodale verdiener, is de F-150 juist een auto voor ‘Joe Sixpack’, die het vooral van zijn gunstige prijs moet hebben. Een volgende generatie Q7 een paar duizend euro duurder maken door exotischer materialen toe te passen zal Audi dus niet zo veel pijn doen, maar als de F-150 ineens een stuk duurder wordt (hij begint nu op 23.500 USD), dan gaat dat Ford klanten kosten. En veel ook, want de concurrentie (GM, Chrysler, maar ook Toyota) ligt op de loer.
De manier waarop de Amerikaanse autoprijzen tot stand komen geeft in dat opzicht ook weinig prikkels tot innovatie. Het is er niet zoals in Nederland, waar een auto met een bovengemiddelde uitstoot zich al snel uit de markt prijst (en het efficiënter maken van je auto dus een beloning in de vorm van minder belastingen oplevert). Ford zal dus in de bruto prijzen weinig compensatie terug zien voor zijn extra investering om hun bread & butter-model lichter te maken.
Dealniettemin is in de VS toch een kentering te zien: er wordt de laatste jaren volop gedownsized door iedereen. In hoeverre dit aangespoord wordt door de constante hoge olieprijs valt niet te meten, maar dit is zeker een factor van betekenis. Of Ford zichzelf vergaloppeert of juist een schot in de roos doet met de aluminium voornemens valt of staat met de uiteindelijke verkoopprijs. Achter de schermen zullen echter al lang mensen van Ford driftig op hun rekenmachines aan het tikken zijn.
corvettez06 zegt
rete gave bak , rest my case
widodh zegt
@corvettez06: Nee, een lomp benzine slurpend ding. I rest my case
ErikkNL zegt
Momenteel dus meer 3 ton met een gemiddeld Amerikaans gezin erin.
JanJansen zegt
@ErikkNL: Twee volwassenen zijn waarschijnlijk genoeg. Ze drinken daar cola als water.
dawwg zegt
Een van de nieuwe Megafactories docu’s gaat over de nieuwe F-150 truck:
http://www.youtube.com/watch?v=3vDbQxGSu54
smotsholle zegt
@dawwg: Al die afleveringen met auto;s zijn inprincipe het zelfde.ze laten een geile animatie zien van 4/5 “shop”… de helft van de aflevering bestaat uit promotie van de auto, en uiteindelijk krijgt elke auto een “Marriage”
Maar het blijft wel leuk om te zien ntrlk
jrk68 zegt
@dawwg:
Die aflevering gaat over de huidige F150 dus niet over de nieuwe alu F150.
dawwg zegt
@jrk68: I know. Maar ergens in de aflevering hebben ze het er al even over.
@smotsholle: Ja, bijna al die fabrieken zijn hetzelfde; inderdaad bijna ‘advertorials’, maar blijft meestal toch wel interessant hoe de details onderling anders liggen.
the-budel-guy zegt
nu moeten ze nog leren het woord aluminium uit te spreken.
norge zegt
Lichter ? Ach zolang die maar een flinke aanhanger kan trekken.
eklasse zegt
@norge: http://www.youtube.com/watch?v=BjrYEQhqHjU
Aanhanger erin zetten bedoel je.
schedel1 zegt
zo zo, zijn nogal wat van plan met de workersman pick-up. ben benieuwd naar het resultaat
robinio zegt
Nou ben ik geen metaaldeskundige, maar is het niet zo dat aluminium een stuk zachter is dan RVS?
gerard1710 zegt
@robinio: Klopt, maar het gaat erom in welke vorm je het gebruikt, dus hoeken maken in het metaal, waardoor het sterker wordt..
The360box zegt
Ik vind 300 kg toch wel even wat anders dan een ‘light-dieët’. En toch kan ik hier alleen maar blij van worden in een land dat de CO2 hap aan zn laars lapt en auto’s goedkoop zijn.
eklasse zegt
@The360box: Verheug je niet op een beter milieu: De Ford Super chief doet al dat dieet gedoe teniet.
eklasse zegt
@The360box:
robinio zegt
@eklasse: Dan heb je altijd nog baas boven baas:
autobart zegt
CO2 uitstoot… In Amerika vinden ze een verbruik van 1 op 5 al zuinig.
redneckdarian zegt
@autobart: jij vind jezelf grappig zeker. Want dat is alles behalfe waar!
jordy14 zegt
Blijft een vette bak.
jrk68 zegt
Een dik 300kg lichtere Raptor lijkt mij wel humor om te rijden.
De huidige is al fun dus die gaat hier zeker van profiteren.
zanveld zegt
Met een F-150 wordt kamperen misschien toch nog leuk. 5th wheel oplegger en aanhanger met jetski
desoper zegt
@zanveld: dar kampeerders de grootste vervuilers zijn wordt hier nog eens pijnlijk duidelijk gemaakt. Eerst met een schandalig verbruik (veroorzaakt door de caravan) naar de plaats van bestemming tuffen, dan lekker op kolen gaan barbecuen, een kampvuurtje maken en natuurlijk alle niet brandbare afval achterlaten.
zanveld zegt
@desoper: Je vergeet te ageren tegen de airco-unit op het dak van de camper en de jetski!
Milieugezeik is een grote linkse HOAX. Er is milieu genoeg!