Als dat paard maar niet op hol slaat.
Nog meer nieuws vanuit Las Vegas, waar alles groots en vooral ook Amerikaans wordt aangepakt. Zo ook de Mustang Cobra Jet, nu met twee turbo’s op een 5,0-liter V8. Heftig! Zeker als je erbij stilstaat dat dit efficiënter is dan de 2013 Cobra Jet met supercharger. Deze heeft namelijk 100 pk nodig om de compressor te laten draaien. Kracht die je dus niet meer kunt gebruiken voor de aandrijving. De turbo’s lossen dit op door simpelweg minder kracht te vergen, maar hoeveel er overblijft voor de wielen is nog niet bekend.
Er werd goed gekeken naar de grootte van de turbo om de nummer één irritatie bij sterke geblazen motoren aan te pakken: lag. Ford koos daarom de kleinst mogelijke turbo die de lucht aan kan zuigen. Daarnaast moest hij snel reageren en een lage interne frictie hebben.
Af is de Mustang nog niet. Na de SEMA Show werken de Ford Racing engineers verder aan een verhoogde duurzaamheid en prestatie. Of dit voor de klant wordt gedaan of voor andere doeleinden (drag racing?) is nog onduidelijk, want we weten nog niet of de auto met twee turbo’s uiteindelijk te koop zal zijn. Wel kun je hem HIER al in actie zien.
norge zegt
Mooie pinstripe over de motorkap maakt het af….
Marijn90 zegt
Die stickers mogen er van mij wel af hoor.. Ford blijft me verbazen met die muscle cars van ze.
alcantara zegt
Turbo op de turbo!
bsxc2 zegt
Turbo’s zijn het tegengif voor de Cobra?
ej20g zegt
Wel lekker dit, ben altijd al een voorstander geweest van turbochargers vergeleken met superchargers. Ben benieuwd hoe dit monster klinkt, die V8 brul in combinatie met het gegil en gesis van de turbochargers moet verslavend zijn. Overigens is een turbogat niet altijd negatief. Negatief voor het echte circuitwerk waar het gaat om strikte rondetijden? Absoluut. Negatief voor het hebben van een hoop plezier? Lang niet altijd! Bovendien heeft het iets bijzonders, zo’n klap in je rug na een tijdje “niks”.
ej20g zegt
@ej20g: zag dat er ook een video was, je hoort het geluid wel maar niet goed genoeg. Jammer.
aadfd3s zegt
@ej20g: Een turbo negatief op het circuit? Juist niet! Op het circuit zit je juist altijd in het bereik van de turbo, lag heb je alleen onderin het toeren gebied, op het circuit zit je juist bovenin, dus waar de turbo zijn werk doet ;-)
OT: Cool, maar om de een of andere reden zie ik toch liever een supercharger op een V8…
ej20g zegt
@aadfd3s: nee zo denk ik ook, maar puristen zweren vaak bij atmosferisch. Die vinden een turbo vaak een nadeel, iets wat ik persoonlijk ook niet snap omdat je dus in het bereik van de turbo zit. Circuit auto\’s hebben vaak ook nog eens anti-lag zodat ook onder in de toeren de turbo goed mee doet. Dus doe mij maar een turbo op het circuit hoor!
imdoctorbob zegt
@ej20g: Echt ‘negatief’ zijn turbo’s nooit geweest op het circuit. Ja oude porsches met turbos waren nog wel een beetje tricky te rijden (in de regen), maar die zijn ook nooit langzaam geweest. Tegenwoordig, zoals aadfd3s al zegt, is het toerenbereik waarover turbo’s werken groot genoeg dat je eigenlijk nooit last hebt van het turbogat.
ej20g zegt
@imdoctorbob: nee precies, ook mijn persoonlijke mening. Wat ik schreef geldt vooral voor de putisten die nog steeds met het idee rondlopen dat turbo\’s gigantische lag hebben. Niet voor niks is één van de snelste time-attack wagens ter wereld een Evolution met watermeloen. Die heeft wel anti-lag, maar dan nog.
rrvliet zegt
@ej20g: Je realiseert je wel dat er een verschil zit tussen het turbogat en het toerengebied waarin de turbo werkt?
Zelfs als je hoog in de toeren van het gas af gaat dan duurt het even voordat de turbo op tempo is gekomen nadat je weer gas hebt gegeven. Dit betekend dat je, ondanks dat je gas los hebt gelaten bij 7000 toeren, een fractie moet wachten voordat je weer power hebt. Dit maakt het doseren van het gas en het balanceren van de auto op de limiet veel lastiger. Al helemaal als je je bedenkt dat het koppel van een turbomotor veel hoger is waardoor de kans dat je banden grip verliezen veel groter is.
je hebt wel gelijk dat ze tegenwoordig zowel het toerenbereik van de turbo als het turbogat veel verder hebben weten te verbeteren.
ej20g zegt
@rrvliet: daar is dan dus de anti-lag voor. Die zorgt ervoor dat de turbo die vertraging niet heeft. Echter is de reden dat anti-lag niet op straatauto’s wordt gebruikt heel simpel: de turbo gaat er binnen de kortste keren aan. Maar de vertraging is er zonder anti-lag altijd, echter is die bij 7000 rpm kleiner dan bij 3000 rpm.
rrvliet zegt
@ej20g: Klopt, maar anti-lag wordt eigenlijk alleen in de rally wereld gebruikt. Ik moet nog een circuitauto tegenkomen met deze techniek, dat heb ik namelijk nog nooit gezien.
ej20g zegt
@rrvliet: ik wel, het begint behoorlijk op te komen, vooral in de time-attack scene. Ook worden steeds meer straatauto’s er aftermarket van voorzien, maar in verband met de betrouwbaarheid ben ik daar niet zo’n voorstander van.
stijnd007 zegt
dit is een fckng vette muscle car
brennie-1994 zegt
Een 5.0 V8 Ecoboost?
jack_abarth zegt
Waarom ik het vind weet ik zelf ook niet precies, maar turbo’s horen niet op een V8. Daar moet gewoon een compressor op. Het hamerende geluid i.c.m. een “whieeeeeeep” van de blowerbelt is gewoon vet.
ronin1130 zegt
‘Beestig’ karretje!
mellie zegt
Bruut hoor