Weet je nog toen we de nieuwe Ford Mondeo voor het eerst zagen in de vorm van de Amerikaanse Fusion? Dat was in januari, en zoals het er nu uitziet komt ‘onze’ Mondeo pas eind 2014 op de markt. Of u dus nog even geduld wil hebben.
De problemen bij onze zuiderburen in Genk hebben opnieuw voor een kink in de kabel gezorgd. Het is namelijk niet de eerste keer dat de Mondeo wordt uitgesteld. In juli maakte Ford bekend dat de productiestart wegens interne problemen met drie maanden werd opgeschoven, naar de zomer van 2013. De gisteren aangekondigde intentie om de fabriek in Genk keihard helemaal te sluiten zorgt natuurlijk voor een nóg grotere productiestrop. De nieuwe Mondeo zou daar namelijk van de band lopen.
Ford laat zojuist officieel weten dat er twee fabrieken in Engeland dicht gaan, en de introductie van de Mondeo op “eind 2014” is gezet. En eind 2014 zal die Mondeo, net als de S-Max en Galaxy, naar verwachting bij de Ford-fabriek in het Spaanse Valencia van de band lopen. We moeten dus nog even wachten om te kunnen oordelen of zo’n 1.0 driecilinder EcoBoost een beetje tot zijn recht komt in de sedan.
PS. Toch jammer dat ze niet gebruik maken van de assemblagelijn bij Aston Martin HQ. Genoeg overeenkomsten.
awesome zegt
Vraag ik me toch af wat nu meer kost: het uitstellen van een nieuw model, of een fabriek open houden…
fep739 zegt
ze gaan er nog spijt van hebben…
flippert zegt
@fep739: ja, waar moet de zweterige vertegenwoordigert nu in rijden?
desjonnies zegt
” Moge u er 5 exemplaren van verkopen ”
(Dat is voor HEEL Europa dan he)
En pleure u op, terug naar de VS.
Wij hebben u hier niet nodig in Europa.
U bent niets meer dan een ordinaire aaseter.
En u kunt uw logo het beste veranderen in dat van een vale gier.
awesome zegt
@desjonnies: challenge accepted!
(van Ford Performance Vehicle)
kaasboerin zegt
Niet 1, niet 2, maar 3 fabrieken!
Ouch.
tborre zegt
@kaasboerin: maar aan de duitse fabrieken komt men niet… het feit dat de ontslagvergoeding voo rhet personeel er hoger is geeft daar de doorslag want op vlak van productiviteit is men er niet goed bezig…
kaasboerin zegt
@tborre: Tuurlijk, is gewoon accountancy allemaal hoor.
Maar dat is toch ook logisch?
Snap dat gezeur niet van sommige, dat noemen we een bedrijf met -> winstoogmerk <-..
bullgod76 zegt
Tja 1+1=2. Sluit je meerdere fabrieken, is er niet meer genoeg productiecapaciteit over om een nieuwe auto te bouwen, waardoor deze uitgesteld moet worden.
Esprit_de_Flandre zegt
@bullgod76: Ik denk niet dat het daarmee echt te maken heeft. De fabrieken worden gesloten wegens te veel productiecapaciteit, en die berekening zal wel gebeurd zijn met de (verwachte) verkoop van toekomstige modellen meegeteld.
Misschien een boekhoudkundig of marketingprobleem…
slipstreamer zegt
En tot die tijd kunt u altijd nog bij aston martin terecht voor een uitstekende replica van deze bolide…
gearhead zegt
Misschien is het wel heel slim: dan kunnen ze de introductie laten samenvallen met de 1e facelift…..
Berrrrrrriiillljant!
zender zegt
Daar gaat de reputatie van Ford. Niet alleen die duizend(en) werknemers van de Ford fabrieken worden ontslagen, maar ook de nabijgelegen leveranciers. Dat gaat over de 10.000 ontslagen. Of zouden ze het uitstellen zodat iedereen al die ellende vergeten is om betere verkoopcijfers te halen ;-)?
j00rs zegt
Wel belachelijk dat het model helemaal klaar is en dan een vol jaar wachten voordat je hem gaat bouwen. Kost veel geld.
stijnd007 zegt
Dat betekent nog iets langer een ECHTE aston martin rijden.
zeeuw zegt
In essentie is een bedrijf natuurlijk erop gericht om zijn opbrengsten te verhogen, waarbij de werknemer een belangrijke rol invult.
Beredeneer het eens andersom, als de fabriek in Genk open was gebleven, waren er in Spanje weer mensen die zonder baan zaten, maar omdat dat verder van huis is horen wij daar niet veel over.
Een onderneming is geen sociale werkplaats, als er door te hoge kosten niet concurrerend genoeg geproduceerd kan worden gaat uiteindelijk het hele bedrijf op de fles, en kan iedereen naar huis.
Capichè ?
kaasboerin zegt
@zeeuw: Bedankt..
Scheelde mij weer typwerk.
desjonnies zegt
@zeeuw:
Quote van Henry Ford I (1863 – 1947) zelluf :
“A business that makes nothing but money is a poor business.”
I rest my case………………
zeeuw zegt
@desjonnies:
Ik weet niet of je bekend met de zogenaamde “Triple P” ?
Dit is een richtlijn/advies van de Sociaal-Economische raad, een adviesorgaan met vertegenwoordigers van vakbonden, werkgevers etc.
Één van de P’s is “Profit”. Dit betekent dat een onderneming een economische verantwoordelijkheid heeft om opbrengsten te genereren, ten behoeve van werknemers, aandeelhouders, met als voornaamste doel om de continuïteit te garanderen.
Ik snap dat jij je geraakt voelt als Belg, maar Macro-economisch gezien is het waarschijnlijk voor iedereen beter. Er zullen immers goede redenen zijn om de fabriek te sluiten nietwaar?
desjonnies zegt
@zeeuw:
Continuiteit en visie zijn tegenwoordig ver te zoeken in de meeste Westerse ondernemingen.
Alles is tegenwoordig short term profit.
Neem KPN dat momenteel IT banen gaat outsourcen naar India.
Voor slechts 1 reden : Kijk eens mijnheet de aandeelhouder, we hebben weer beter gepresteerd.
Dat de IT mensen die in NL hun baan verliezen gewoon door de gemeenschap onderhouden moeten worden interesseert ze geen ene moer.
Het meest curieuze vind ik de Gaulle, Generaal de Gaulle staat nogal als rechts, zo niet als reactionair bekend; maar hij heeft in 1948 het nationaliseren van Renault nooit tegen gehouden.
Later begreep ik waarom : Hij vond dat ieder groot bedrijf voor een gedeelte staatseigendom moest zijn, om op die manier garant te kunnen staan voor de continuiteit en arbeidsplaatsen.
Dezelfde trend zien we in NL: de gezondheids zorg, openbaar vervoer, nutsbedrijven ’t moest allemaal kunnen concurreren.
Als we 1 ding geleerd hebben is het dat er zoiets als een vrije markt niet bestaat.
En kijk eens naar de transport sector, ook zo’n voorbeeld van vrije concurrentie.
Niemand verdient er nog 1 euro aan het verplaatsen van een trailer.
Ze kunnen het -hopelijk- verdienen aan nevenactiviteiten als opslag en soms assamblage van goederen.
gregorius zegt
Over anderhalf jaar ziet dit ding er niet meer zo modern uit! Big FAIL van Ford.
Flamingo zegt
eind 2014??! WOW!
Flamingo zegt
ik dacht dat die nu al haast te verkrijgen was
DeeBee zegt
Tja, zo gaan we dus geen winst maken Ford Europe!! Dit kan er nog wel bij met €1.500.000.000 verlies ;-)
mout zegt
Straks komt ie op de markt als hij in Amerika wordt opgevolgd…
wimbers zegt
waarom bekruipt mij het gevoel dat ik zojuist getuige was van de doodsteek van ford in europa?
een model bijna met 2 jaar uitstellen terwijl het zo’n volumedrijver is, is wel een heel discutable beslissing.
mashell zegt
@wimbers: en dat terwijl de wagen in de VS nu gewoon verkocht wordt. Opschalen de productie in Mexico en NU lanceren, dat brengt de Insignia en Passat klappen toe. Genk niet sluiten en daar de productie snel op gang brengen. Auto’s verkopen levert echt meer op dan geen auto’s verkopen en fabrieken sluiten.
boomhauwer zegt
@mashell: wat een groot economisch inzicht heb jij! We maken gewoon wat auto\’s erbij en die verkopen we aan mensen die geen geld meer hebben..oh maar wacht, de bank kan ze een lening geven op 6 jaar die ze met moeite aankunnen waardoor ze meer en meer op krediet gaan leven en steeds dieper in de stront geraken! Of hebben we dit al eens geprobeerd….
mashell zegt
@boomhauwer: dat hebben we al geprobeerd en het werkt. Met huizen, (lease)auto’s en mobieltjes. Met het oog op positie van Ford op de Europeese automarkt in het D-segment is het nu het moment om met de nieuwe Mondeo te komen niet pas eind 2014, hoe de klant de nieuwe Mondeo betaald is vooral het probleem van de klant. Hoewel het ook wel prettig zou zijn als niet iedereen paniek paniek crisis crisis zou blijven roepen en hun kop onder het kussen zou weghalen. De wereld draait gewoon door, het leven gaat gewoon door, als de we crisis nou exclusief het domein laten zijn van politiekers, beurshandelaren en rating agencies dan is de wereld veel beter af.
heidekonijn zegt
Nou doei, flikker maar fijn op naar de states.
jippie zegt
Bizar! Dan brengen ze pas over 2 jaar een model op de markt die nu al gelanceerd is. Die is bij z\’n marktintroductie al verouderd. Los daarvan wordt er van de huidige Mondeo natuurlijk ook niets meer verkocht.
fit4fun zegt
Dat uitstel gaat Ford veel klanten kosten. Het is altijd al zeer negatief geweest als een fabrikant een auto pas jaren later op een andere markt introduceerde. Zal dit keer net zo zijn vrees ik. Jammer, want die nieuwe Mondeo oogt prima, en lijkt veelbelovend.
Goed dat ze fabrieken sluiten, andere autofabrikanten moeten dat ook doen, maar stellen het uit. De rekening komt zodoende weer bij de bevolking terecht, in de vorm van staatssteun..
Design_Driven zegt
Eind 2014…. doe dan gelijk ook de mid-life facelift maar.
JANUS zegt
YES !
Goed nieuws !
Rijd ik voorlopig niet in een “oude” auto :-)
ronin1130 zegt
Tegen dat hij op de markt komt zijn de mensen hem al beu gezien. Toch niet goed bezig Ford, en dan zeker niet met de werknemers!
E34M5Touring zegt
@ronin1130: Een auto die niet op de markt is kun je ook niet echt vaak tegenkomen. Alleen op beurzen. Het blijft een vreemd verhaal. Zeker in een segment waar de concurrentie niet stil staat. Sterker nog een van de meest zwaar bevochten segmenten. Het dan nog 2j uit moeten zingen met een ‘oud’ model…. Niet echt handig inderdaad.
Tommy2 zegt
RIP Ford.
jaapiyo zegt
Is dan eigenlijk wel een episch idee om er nu eentje uit de VS te importeren. Rijdt je er al lekker in rond 2 jaar voor de intro. Back to the future!
stropdas zegt
@jaapiyo: zou ik ook bijna denken. Onderdelen zijn alleen mogelijk lastig te verkrijgen en de prijs zal erg hoog kunnen uitvallen. Geen typegoedkeuring.
Je rijd wel uniek. Zal voor mij dus langer duren alvorens ik hiervan en flink goedkope 2e hands kan vinden helaas
moveyourmind zegt
Als de verkopen nu al tegenvallen lijkt me het niet slim om tot 2014 te wachten met de introductie. De concurrentie is moordend. Als Ford te lang wacht worden ze links en rechts ingehaald, door bijvoorbeeld Hyundai en Kia.
W115 zegt
Als je het doet, doe het dan goed. 3 fabrieken in een keer sluiten. Dat van de mondeo is niet zo slim.
clubbtraxx zegt
Ik vind vooral de wagon er erg gaaf uitzien.
Voor mij de mooiste station van het moment.
Over 2 jaar dus alweer aardig ingehaald door de concurrentie ben ik bang. Jammer Ford, zo ga je geen betere cijfertjes genereren dat is wel zeker.
Kvgorp zegt
Jammer ik zat te wachten tot hij kwam. Dan zakt namelijk de prijs van de \’oude\’ op de tweedehands markt en had ik er mooi een gescoord in het zwart station met X-pack
moveyourmind zegt
@Kvgorp: De crisis heeft ook een gunstige keerzijde: de prijs van tweedehands auto\’s zal even wel behoorlijk dalen, zeker van wat grotere auto\’s. Als klant heb je nu een goede onderhandelingspositie, ze mogen blij zijn als je een auto wilt kopen.
ViperArry zegt
Vreemde beslissing van Ford….. De huidige Modeo staat toch al behoorlijk lang in de markt, opvolger mag ondertussen echt al wel. En is zelfs al gepresenteerd.
Vreemd.
Dat je niet investeert in de nieuwe productielijn in Genk is “te begrijpen”, maar waarom bouw je dan niet z.s.m. die andere productiefaciliteit om?
Vreemd.
Wereldwijd gaat het niet zo goed met de automarkt, overal is dus een lagere productie als vroeger, dan zou je toch capaciteit over moeten hebben om ook vanuit bijvoorbeeld Amerika de Fusion/Mondeo voor Europa te kunnen bouwen? Ondertussen bouw je die bestaande Europese faciliteit om…. en maak je daar de start voor de facelift.