Er werden slechts 31 street legal GT40 Mk I’s gebouwd en deze is binnenkort te koop. Wat een beauty.
De Ford GT40 (als in 40 inch hoog) was de auto die ervoor zorgde dat Le Mans niet langer gedomineerd werd door Ferrari. Daarmee verwierf deze prachtige sportwagen een legendarische status en werd het door de loop van de jaren één van de meest gewilde klassiekers ter wereld.
Deze GT40 is uitgerust met een 340 pk sterke V8 uit de Ford Mustang. Daarmee gaat deze prachtkar in 5,3 seconden naar de honderd kilometer per uur en het houdt pas op bij 266 kilometer per uur. Deze GT40 werd in eerste instantie gebruikt door Ford en Shelby als showauto en heeft slechts twee particuliere eigenaren gekend die samen 7643 kilometer op de teller gereden hebben. Zo goed als nieuw dus.
Seks op wielen kopen? Dan moet je in augustus naar Pebble Beach want daar wordt deze uiterst zeldzame schoonheid met chassisnummer 1059 geveild. Wel een goed gevulde portemonnee meenemen want de kans is groot dat deze beauty op de veiling meer dan 2 miljoen euro moet gaan opleveren. Hoe dat rijdt? Dat hebben we al eens uitgezocht.
E34M5Touring zegt
Te lang voor de auto en zeker een te dikke reet voor de stoelen. F*ck it i’ll just look at it all day. Nou nog ff een paar miljoen scoren.
darkpluisje zegt
Mooi oud beestje maar qua prestaties vind ik het nog tegenvallen… dacht dat de ferrari’s van die tijd veel hogere waardes haalden ?
E34M5Touring zegt
@darkpluisje: Dit is de straatversie. De raceversies hadden een 5.0l Westlake V8
carmasterr zegt
@E34M5Touring:
En vergeet de latere 7 liters niet.
jrk68 zegt
@darkpluisje:
Kennelijk niet anders hadden ze niet 4 jaar op rij verloren.
Of zou het hun “fantastische” betrouwbaarheid geweest zijn?
In elk geval waren ze toen nog niet zo licht ontvlambaar als nu
lambo4all zegt
@jrk68: droom lekker verder, de gt40 won alleen maar omdat ferrari in een financiele crisis zat, enzo met iedereen ruzie maakte en de laan uit stuurde, ze met verouderde auto’s reden en de overname door fiat teveel tijd en geld kostte. Ferrari’s zijn lang niet zo ontvlambaar als jij op een ferrari comment beweerd. Dat elke burned ferrari gelijk op ab verschijnt met vaak geen verhaal over de oorzaak daar kan ferrari ook niets aan doen
StijnB zegt
@lambo4all:
Ferrari verloor omdat ze eindelijk nog eens concurrentie hadden. Na het incident van ’55 verlieten steeds meer merken de racerij zodat Ferrari het rijk quasi voor zich alleen had. Maar vanaf de dag dat er opnieuw concurrentie kwam was dat snel voorbij…
lambo4all zegt
@StijnB: precies, ford mompte miljoenen in de gt40 en zette massa’s mensen op de job. Geld en mensen die ferrari in die tijd niet had.
StijnB zegt
@lambo4all:
Porsche had dat even later ook niet, toch liet de 917 niets heel van de 512 (achterstand was in Le Mans ’71 500 km…).
jrk68 zegt
@lambo4all:
Nee hoor dromen hoeft niet gewoon een geval””ken je klassiekers”.
Ferrari is een prachtig merk maar in die jaren konden ze ff niet op tegen de wraak van Henry Ford.
You win some you loose some.
desjonnies zegt
@darkpluisje:
Idd haalden Ferrari’s hogere waardes.
Het duurde echter niet lang voordat er een krukas naar buiten kwam zetten.
Of je versnellingsbak tandjes ging wisselen.
Dit bleek betrouwbaar en sterruk.
En dat heb je nodig voor endurance racing.
StijnB zegt
@desjonnies:
De GT40’s waren toch de eerste die 200 mph haalden op Le Mans, ook in de speed-afdeling waren de Fords top…
norge zegt
Mooi voor in het museum ,doe mij maar een nieuwe ,daar pas ik wel in.
kickass zegt
@norge: Ook in een nieuwe GT40 ga jij niet passen, denk ik zo.
carmasterr zegt
@kickass:
Clarkson had een GT.
De beste man is ook een goede 1.96 geloof ik.
kickass zegt
@carmasterr: Dan had hij er redelijk opgevouwen in moeten zitten. :)
jrk68 zegt
Helaas dit gaat mijn budget niet trekken.
Blijft een van mijn droom auto’s.
Verder dan een ritje op Le Mans in een replica ben ik nooit gekomen.
Was ook leuk en ik vrees dat het daar bij zal blijven.
tborre zegt
stuur rechts? of foto in spiegelbeeld ?
ericc zegt
@tborre: De reden dat het stuur rechts staat is, omdat op bijna alle circuits ter wereld met de uurwijzerzin wordt gereden. Dat betekent dat er meer bochten naar rechts zijn dan naar links. Rechts in de auto zitten heeft dus het voordeel dat je beter de rechtse bochten beter kan aansnijden dan de linkse (die in de minderheid zijn).
Vraag me dus niet waarom ze dit tegenwoordig niet meer doen, behalve bij raceteams uit Engeland.
StijnB zegt
@ericc:
Klopt, en je ziet meteen dat de wagen toch ontworpen is voor mensen die gewoon zijn links te zitten (versnellingspook staat nog steeds rechts van het stuur).
jordy14 zegt
@ericc: deden volgens mijnook bij ferrari.
jrk68 zegt
Yep RHD
syliaca zegt
Wat een ongelofelijke schoonheid, jammer dat mijn portemonnee niet toereikend is!
midasracer zegt
Als ie maar niet van een Duitser is geweest die na de veiling roept dat hij gestolen is. Ben je hem zo weer kwijt.
ferrari94tr zegt
@midasracer: Dat is niet erg want ik heb de fiets van mijn opa ook terug gekregen.
CBR600rr zegt
Mooi dat justlease.nl zegt dat je ‘m kan leasen voor €239 per maand…
lijphoofd zegt
@CBR600rr: Daar wil ik hem wel voor leasen. Is ie er ook in 20% bijtelling?
Jammer dat het pas in augustus is die veiling, voor 1 juli had ie er denk ik nog wel in gevallen…
ej20g zegt
Prachtige auto. Helaas zou ik hem, als ik ooit teveel geld zou hebben, nooit kopen omdat ik er dan toch alleen maar naar zou kunnen kijken. Zou nooit van mijn leven achter het stuur passen van dit gevaarte, zou al lang blij zijn met de passagiersstoel!
raphael zegt
Prachtig stukje british engineering..
nibor zegt
@raphael: Ford brits? En Cobra ook zeker?
E34M5Touring zegt
@RRenault: Google ze beiden even zou ik zeggen.
tritone zegt
@E34M5Touring: Maar kijk wel even verder dan Wikipedia, bv op http://www.cobracars.be.
E34M5Touring zegt
@tritone: De AC Ace stond als basis voor de Cobra. Dus britse roots heeft ie.
midasracer zegt
@RRenault: Ja inderdaad, AC was een Engels bedrijfje.
jrk68 zegt
@RRenault:
Gt 40 is van oorsprong een Lola en de Cobra een AC.
Both very brittish.
tritone zegt
@jrk68: Zonder een amerikaanse kippenboer was er nooit een cobra geweest.
jrk68 zegt
@tritone:
Dat is waar maar zonder AC eveneens niet.
Carroll zocht een licht chassis en dat vond ie bij AC.
Let wel de chassis van amerikane bestonden toen nog uit 2 stukken tramrails.
Hupke zegt
@RRenault:
Hij is toch echt wel in het UK ontwikkeld.
raphael zegt
@RRenault: De GT40 wel ja. Op de motor na is de hele auto ontworpen, ontwikkeld en gemaakt in engelsen door engelsen bij Lola.
tritone zegt
@raphael: Maar ze deden het in opdracht van de Amerikanen, en door hun werden ze ook betaald.
Hoe zit dat tegenwoordig dan, wanneer bv Audi een Italiaans design en ontwikkelings team heeft en de autofabriek staat in Polen, wat is het dan?
Duits, Italiaans of Pools, ik denk duits, zij zijn de betalende partij!
jrk68 zegt
@tritone:
Dat is wat anders.
Wat er met de Cobra is gedaan, zeker de vroege is een AC nemen en daar een Ford blok in hangen.
Zoiets heeft een vriend van mij ook gedaan met een Elise, daar hangt nu een audi blok in.
Dus jouw logica volgende rijdt hij nu met een audi,
tritone zegt
@jrk68: Ik doelde op de GT 40, niet op de cobra.
Een Elise met een Audi motor, is een halfbloed, maar we hebben het hier over 1 persoon die zoiets doet, niet over een bedrijf, dus niet vergelijkbaar met mijn logica.
raphael zegt
@tritone: Als jij een ramenlapper huurt om je ramen te lappen, heb jij dan zelf de ramen gelapt?
De GT40 is door engelsen ontworpen, ontwikkeld, gestest en gebouwd. In Engeland. Dat ze daar geld voor kregen uit Amerika tsjah… Als ik een Toyota koop, is die Toyota dan ook opeens een Nederlands product? Nee ik betaal ze om mij een product te leveren, idem met Ford en Lola.
Je Audi voorbeeld vind ik nogal krom. Als Audi een Italiaans bedrijf huurt voor de styling en hem laat bouwen in Polen dan is dit nog geen Pools of Italiaans product. Hun R&D afdeling zit in Duitsland, hun inkoopcentrum dat de materialen koopt zit in Duitsland, chassis en onderdelen zijn ontworpen in Duitsland, grotendeels ook daar geproduceerd. Engineers zijn Duits etc. Vervolgens wordt het zwikje in een Poolse fabriek in elkaar gezet.
Belangrijk daarin is natuurlijk, waar wordt het ontworpen, wie ontwerpen het, en waar komt de kennis vandaan. In je audi voorbeeld is dit Duitsland, in het geval van de GT40 is het antwoord Engeland.
lincoln zegt
@raphael:
whahahaha .. LOL ..
rikkon zegt
Wat, geen LED-conversion? Laat dan maar zitten.
Of toch gewoon kopen en gaan gebruiken waar’ie voor gemaakt is: Ferrari’s zoekrijden
Hupke zegt
Hele mooie wagen, waar om de een of andere reden is die niet begeerlijk.
Die roept nu eens echt niet “koop me, koop me!” naar mij.
kaasboerin zegt
@Hupke: Omdat ‘ie weet dat je ’t toch niet kunt betalen.. =D
Hupke zegt
@kaasboerin:
De mclaren F1, moto guzzi V8, … vallen ook buiten m’n prijsklasse maar die wil ik wel heel graag hebben.
Nee het moet iets anders zijn, ik weet alleen echt niet wat er mis is met die wagen. Ik hoop er eigenlijk wel achter te komen.
kaasboerin zegt
@Hupke: Hehe, da’s een dure smaak. Ikzelf heb het geluk mogen hebben om een voorliefde te hebben van redelijk nette, alledaagse auto’s. Maar wel preferend naar die met een zwaardere motorisering, dus meer het ‘wolf in schaapskleren’ idee. Niet dat die altijd nou de goedkoopste zijn, maar nog eventueel haalbaar.
tritone zegt
@Hupke: Misschien omdat het maar een Ford is?
Ferrari klinkt toch leuker!
carmasterr zegt
Geweldige wagen, maar zoals meerderen hier pas ook ik er met geen mogelijkheid in. Soms heeft lang zijn toch z´n nadelen.