Oh boy, hou het droog, sterk zijn. Klassiekerliefhebbers kijk met mate, dit plaatje toont meer dan menig brein in korte tijd kan verwerken. Drie generaties racewagens van 3 verschillende merken in volle racetrim.
Bij het begin beginnen. De Jaguar E-Type is de oudste van de 3. Misschien wel het belangrijkste moment in de geschiedenis van Jaguar, een verkoopsucces en immer gewilde cabrio. Het gespotte exemplaar schijnt een ex van coureur Bruce McLaren te zijn, een semi-lightweight. Officieel een cabrio-carrosserie maar om duidelijke redenen voorzien van een hardtop. Zijn 3,8 liter grote zescilinder produceerde minimaal 300 pk en de Jaguar racete vooral (succesvol) aan het begin van de jaren ’60.
Ford haar GT40 volgt als de Jaguar E-Type langzaam het competitieve leven naast zich laat liggen. Productie start al in 1964, in 1966 is de eerste winst op Le Mans binnen. Voorzien van een 4,7 of 7 liter V8 heeft vooral de GT40 met deze klassieke neus het erg goed gedaan in de racerij.
Hekkensluiter is de Porsche 917. Een groot project van Porsche dat al in 1969 races rijdt. Een van de eerste Le Mans races waarin de 917 rijdt zal de laatste zijn waarin een GT40 wint. De auto blijkt in 1969 nog niet stabiel maar de overmacht aan Porsches 917(K en L) die zich in 1970 en 1971 inschrijven blijken dat wel. Winst voor Porsche, mede door haa 4,5 liter twaalfcilinder boxer en een ijzersterk ontwikkel-team.
Alle 3 hebben de merken oog in oog gestaan met Ferrari. Tegelijkertijd is het een wonder dat Ferrari naast auto’s als dit ook nog zo’n rijke race-historie heeft. Bij het Circuit de Montjuic in Barcelona hielden ze hun eigen feestje. Bekijk op autojunk.nl de fotoseries van zowel de Jaguar E-Type semi-lightweight en Ford GT40.
Met dank aan PereNubiola voor de spot!
alcantara zegt
Ultiem kent geen overtreffende trap dus pas daarmee op!
Want hoe zou je deze combo noemen als er ook nog een Ferrari 250 GTO bij komt te staan?
Alwood zegt
@alcantara: lastig maar enkel een 250 GTO haalt denk ik de balans uit het plaatje. Dan moeten er ook een 250 TR en misschien nog iets bij ;)
dennisr zegt
@alcantara: wat praat jij, ultiem, ultiemer, ultiemst..
ULTIEMERSTERDER!
alcantara zegt
@dennisr: Nee want dat is dubbelop. Ultiem kent geen overtreffende trap evenmin als essentieel, ideaal, optimaal en uniek.
norge zegt
Keiharde porno dit ,ik neem de Jaguar rijd heerlijk en ik pas erin .Zo nou mogen jullie om de rest vechten…
sjaakk zegt
@norge: Dan zal ik zeer waarschijnlijk plaats naast jou nemen met mijn 1.92 meter. De ford is te laag/klein en de porsche weet ik niet de jag trouwens ook niet maar die lijkt wat hoger.
xilver zegt
@sjaakk: Dan laat je toch wat afzetten… je hebt immers lengte genoeg over en een ervaring rijker :D.
sjaakk zegt
@xilver: Dat is een hele goede. Ik ga voor de gt 40.
Hupke zegt
@norge:
Wij gaan dan toch ook echt moeten vechten om de e-type.
Die vind ik persoonlijk ook het meest begeerlijk en ik kan ook als excuus gebruiken dat ik in de overige niet in pas.
norge zegt
@Hupke: Ik was eerst :evil:
Hupke zegt
@norge:
Kan best zijn maar ik wil het risico nemen in de hoop fysiek sterker te zijn :p
Het homesteading principe van Locke is nu niet echt toepasselijk op een jag e-type dus met de 1e te zijn ben je niet veel.
sjaakk zegt
@Hupke: *Duwt de jag stilletjes weg en start hem wat verder weg*
http://www.youtube.com/watch?v=5SsCP-dd6Gs
alcantara zegt
@norge: ik kan me niet voorstellen dat zo’n ouwe wagen beter rijdt dan bv een 1-serie en zeker niet door de bocht. Het lijkt me gewoon behelpen in zo’n ding maar misschien praat ik kul want ik heb er nooit zelf in gereden.
alcantara zegt
@alcantara: zo dat zijn dikke letters hé!
norge zegt
@alcantara: Ik heb er in gereden een “gewone” 12 cilinder dan wel.Rijdt heerlijk en heeft een formidabele acceleratie .Wegligging heb ik maar een beetje geprobeerd en is natuurlijk niet modern goed maar ook niet slecht .
Corrado16v zegt
zo, nog nooit zo’n dikke E-Type gezien!
En dan ook een 917 en een GT40, hele dikke spot!
xilver zegt
De 917 is echt wel de dikste van de hoop. Daarvoor zet je gewoon een been af en krijgen ze mijn nier er gratis bij.
eklasse zegt
@xilver: denk eens na voordat je dit soort onzin uitkraamt.
Hupke zegt
Dit is effectief een mooie spot, een hele mooie zelfs.
Ferry_76 zegt
De 917 is wel gweldig, maar ik zou er niet in durven rijden. Niet alleen omdat dat ding sneller gaat dan ik aankan maar ook omdat het gemaakt is van alufolie en papiermachee en je daar dus zeker niet mee wil crashen.
De GT40 is te klein voor mij, dus doe de Jag maar. Blijft een bizar mooi ontwerp!
ej20g zegt
Alle drie prachtige wagens! Voor mij springt de Porsche er echt uit, met de Jaguar en de Ford op plaats 2 en 3.
jordy14 zegt
Wat een heerlijke combo. Als jullie voor die etype gaan dan doe mij die porsche maar. Wat een monster is dat en hij ziet er erg lekker uit met die gulf kleuren.
amazinglaurent zegt
Lijkt wel alsof niemand de GT40 wil… Doe mij deze maar dan :D
badsaying zegt
denk dat ik de jag maar neem de rest lijkt me iets te klein met m’n 2.02meter
desjonnies zegt
Moeten jullie mij dat nog vragen?
De 917 natuurlijk.
Piëch gokte, blufte, intimideerde en won.
Hupke zegt
@desjonnies:
The story of his life.
subaru96 zegt
Niet normaal, ultieme combo!!
Klassiekerrally zegt
De E-type was pas 3 jaar in productie toen Ford met de GT40 kwam, dus om nou van een andere generatie te spreken…
Alwood zegt
@Klassiekerrally: je mag ook van halve generaties spreken… voor het e-type-gt40 verschil hou ik de jaren ’61 en ’66 aan, vanwege de race-successen. Sluit de porsche met ’70 ook mooi op aan. De Porsche heeft het alleen niet zo lang volgehouden maar misschien is dat ook aan veranderende regelgeving te wijten.
StijnB zegt
917 rules the world. Trouwens, deze was er met 4,5, 4,9 en 5-liter flat 12. In ’70 was het een 4,5 liter die nog verrassend genoeg won op Le Mans, maar in ’71 was het wel een 5-liter…