Schrijnend: op de dag dat de Ford-fabriek in Genk precies vijftig jaar bestaat is op de recent aangekondigde bijzondere ondernemingsraad zojuist besloten om de botte bijl erin te zetten: de fabriek gaat dicht.
Vlaamse media melden dat het collectief ontslag zojuist is meegedeeld aan de vakbonden. Niet door de directie van Ford Europa, die waren niet aanwezig, maar door de directie van de fabriek in Genk die het van een papiertje oplas. Dit betekent een baanverlies voor ruim 4.300 werknemers, waarbij schade aan toeleveranciers nog niet is meegerekend.
In Genk worden de Galaxy en S-Max geproduceerd, evenals de huidige Mondeo. Wegens ongekende onderbezetting van Fords fabrieken in Europa moest er hard gesneden worden, en Ford Genk vangt nu de hardste klappen. Volgens de vakbonden verhuist de productie naar het Spaanse Valencia. De fabriek sluit in 2014.
UPDATE: Het is druk aan de poorten. (via @Karst)
UPDATE 1, 12:15 – Het persbericht van Ford is (eindelijk) binnen, volgens het automerk is er nog niks definitief. Voorlopig gaat het om een (concreet) plan, maar er zal nog overleg gevoerd worden en er worden verschillende opties opengehouden.
Ford starts consultation process in Belgium on plan to close its Genk Plant and to cease vehicle production by the end of 2014.
The plan, pending the outcome of the consultation process, could result in the transfer of the nextgeneration Ford Mondeo, S-MAX and Galaxy to Ford’s Valencia Plant in Spain.The proposed plan includes the following:
• Ford has initiated an information and consultation process with representatives of employees regarding the company’s intention to close Ford’s underutilized Genk Plant and cease vehicle production by the end of 2014 with the reduction of approximately 4,300 positions
• If the proposed plan is confirmed, production of the next-generation Mondeo, S-MAX and Galaxy could move to Ford’s assembly plant in Valencia, Spain
• Pending further study, production of the C-MAX and Grand C-MAX compact multi-purpose vehicles could move from Valencia to Saarlouis, Germany, in 2014 under the proposed plan
UPDATE 2 – Voor de liefhebbers nog een kaartje met alle fabrieken van Ford in Europa. Niet overal worden auto’s gebouwd. Sommige fabrieken bouwen bijvoorbeeld alleen versnellingsbakken.
escher93 zegt
-edit: check!-
OT: triest nieuws, sterkte aan alle getroffen werknemers.
laurensl zegt
Enkel de Mondeo wordt er gemaakt. De Galaxy en S-Max werd door de directie belooft.
Maar komt er dus niet.
RazorHead zegt
@laurensl:
de huidige galaxy en s-max worden er weldegelijk ook gemaakt.
escher93 zegt
@laurensl: net omgekeerd.
Simpson zegt
@escher93: hij werd wel gemaakt, maar tot op heden niet beloofd?
RazorHead zegt
zeer triest..
in totaal zullen meer dan 10.000 mensen hun job verliezen.
Wat ik wel raar vind, is dat dit nieuws vlak na de verkiezingen uitkomt, zouden ze er al meer van geweten hebben & verzwegen om zo te voorkomen dat ze slecht scoren bij de gemeenteraadsverkiezingen? Ik hoop dat ik het mis heb..
xilver zegt
@RazorHead: Als je de recente dagen hebt gevolgd weet je dat dit gelekt is uit de Frankfurter Allgemeines. Daarenboven het waren gemeenteraadsverkiezingen, die hebben eigenlijk vrij weinig inspraak in dit gebeuren aangezien dit een instantie is van de Vlaamse overheid en dit heeft niets met elkaar te maken.
RazorHead zegt
@xilver:
en dan? als de begroting zelf al word uitgesteld voor verkiezingen, dan zou het mij niet verbazen als ze dit ook wel eventjes verzwegen hebben…
ericc zegt
@RazorHead: Je hebt het niet mis.
We zijn een land met 10 milj. inwoners en hebben 5 regeringen… New York heeft 10 milj inwoners en 1 burgemeester…
Geen wonder dat we zwaar belast zijn in dit apen-land. Merkel(D), Hollande (F) en Cameron (uk) hebben meer slagkracht (lobbywerk) dan een Dirupo (B) of een Peeters (B-VL)!! We spelen OCMW voor heel de wereld maar krijgen er op 2 jaar 10 000 werklozen bij en dit in 1 regio!!
In 2014 zijn het verkiezingen in België, dat wordt nog spannend.
heidekonijn zegt
@ericc: Helemaal raak. Onze politici steken de burgers in schulden om anderen mee te betalen en zo de witte ridder uit te hangen en te moraliseren. Krankzinnig.
kaasboerin zegt
@heidekonijn: Dát is politiek, gebeurt vrijwel overal.
heidekonijn zegt
@kaasboerin: Klopt, maar hoelang nog? Boertjes lieten zich ook regeren door de adel, eeuwenlang. Tot de koppen rolden. Opstand komt er pas bij honger. We zijn dus goed onderweg.
Flamingo zegt
@ericc: we? dit is autoblog.NL hoor
xilver zegt
Tja, dat hebben ze aan zichzelf te danken… met hun hoge lasten op ondernemingen… klote voor de werknemers, volledig begrijpelijk van Ford… ik begrijp zelfs niet waarom de overige constructeurs hier nog blijven…
desjonnies zegt
@xilver:
onzin
hoeveel procent van de kostprijs van een voertuig is arbeidskosten gerelateerd?
In Genk is dat 3%
upstream zegt
Net vandaag is het 50 jaar geleden dat de eerste steen werd gelegd van de fabriek… Triest
Design_Driven zegt
Heel spijtig, maar met 50% overcapaciteit moet er natuurlijk iets gebeuren.
Rohrl-fan zegt
Zeer, zeer triestig nieuws, maar ik vrees dat dit op Europees niveau nog maar het begin is. Er is gewoon een gigantische overcapaciteit en als men die gaat afslanken zal er altijd ergens wel een fabriek de dupe van zijn…
In België is het probleem ook dat we simpelweg te duur geworden zijn. Niet dat de Belgische arbeider zoveel meer op z’n rekening krijgt, maar wel de belastingsdruk is in ons land één van de allerhoogste ter wereld. Je wil echt niet weten hoeveel het bruto kost om een werknemer bv € 100 per maand netto opslag te geven.
Nu is dit niet alleen voor de werknemers van Ford (en zijn toeleveranciers) een ramp, ook de gemiddelde Belg gaat dit goed voelen. Ik las immers net dat alle werknemers van Ford die ouder zijn den 52 zo op brugpensioen gaan kunnen! (En dat terwijl men ons zegt dat we langer moeten gaan werken…)
upstream zegt
@Rohrl-fan: kostprijs loon maakt 3% uit op kostprijs wagen; om dus 1,5% meet winst te halen uit productie moet men lonen -50% doen… Loon is geen factor… Duitse Ford fabriek in Keulen (90km verder) is ouder en hogere loonkost (+4%) en blijft open… Het gaat vooral omdat België kleine markt is en dat de invloed berperkter is (liever 10 miljoen belgen die geen Ford kopen uit onvrede dan 81 miljoen Duitsers)
heidekonijn zegt
@upstream: Ach is het werkelijk. Productie verhuist naar Valencia, waarom dan? Mooier weer ginder? Ligt Spanje centraler in Europa? Wordt er minder gestaakt? Is de productiviteit er hoger? Worden er meer Fords verkocht in dat land? None of the above.
Spaanse regering geeft Ford gewoon meer geld dan de Vlaamse. EU is er om landen tegen elkaar op te zetten om zo de bedrijven hun gang te laten gaan. We hebben ons geld gebruikt om de ‘armere’ landen van infrastructuur te voorzien en nu gaan ze met onze jobs lopen. Slim.
stanny zegt
@heidekonijn: de pijnlijke waarheid…
upstream zegt
Laf EU managment:
– niet komen opdagen om de aankondiging te doen maar laten aflezen door lokale directie
– vorige maand nog met veel poeha aankondigen dat de fabriek tot 2018 zeker 250000 nieuwe Mondeo’s mag bouwen
Tekenen aan de wand:
– geen enkele investering mbt tot nieuwe Mondeo tot nu toe, terwijl het model reeds gekend is…
– ondernemingsraad pas na de verkiezingen vorige week (politiek zal het wel geweten hebben)
– SMax productie bestaat reeds ook enkele maanden in Valencia (waar ook de nieuwe Mondeo naartoe gaat)
Kortom: een akkoord tussen politiek (verkiezing) en industrie (mensen kalm houden, productie laten stilvallen tot een andere site productie nieuwer model kan overnemen). De arbeiders hebben niks in handen, enkel een fabriek die er niet meer toe doet…
Pixed zegt
Kroniek van een aangekondigde dood. Nu de productie naar Spanje gaat, kan dat het nog feller geteisterde zuiden van Europa hopelijk wat ademen. Of hoe de één zijn dood de ander zijn brood is.
Tommy2 zegt
Sneue boel van Ford, eerst de mensen nog hoop geven en nu ineens de hele boel laten klappen.
F1Tim zegt
Tja, dit aankondigen op de 50e verjaardag, EN op de dag dat het nieuwe model B-max voorgesteld wordt, in dezelfde stad dan nog wel!
gorre zegt
heel spijtig voor de werknemers maar dit hadden ze al 2 jaar voelen aankomen ! We kunnen niet blijven geld storten in deze bodemloze put zoals we met Opel Antwerpen hebben gedaan , uiteindelijk zijn ze toch nog vertrokken met ons geld ! Wat ik ook nooit begrepen heb is hoe je met een volledig gezin in hetzelfde bedrijf gaat werken , als er iets misloopt zoals nu valt het ganse gezinsinkomen weg !
Benieuwd wat de socialisten nu weer gaan uitvinden ?
stanny zegt
@gorre: De socialisten zijn zo geFOCUSt (toepasselijk woord…) op de arbeiders dat ze de ondernemingen vergeten waardoor er een slecht balans is ontstaan. Zonder overheidssteun zouden we geen enkele autoconstructeur meer in België hebben. Eerlijk gezegd zou ik zelf nooit een productie in België starten…
bobb zegt
Zal wel tevens einde Galaxy/S-Max zijn dan.
robbie zegt
@bobb: waarom? Die kan je toch ook gewoon ergens anders bouwen…
Flamingo zegt
dit is ook echt weer belgennieuws he
autoblog.be
desjonnies zegt
@Flamingo:
Moge u voor een zeer lange periode werkloos worden.
Moge u zich voor 100% hebben ingezet tijdens uw werkzame leven.
Moge u ooit trots geweest zijn als u van de parking afreed en u al die nieuwe voertuigen klaar zag staan.
u zult het wel verdienen door te bluffen en dik te doen met een compjoeter………………..
Maar zonder den klootzak (in uw beleving) die tot zijn knieën in de drek staat om de voedingskabel te leggen bent u helaas niets.
911GT2 zegt
@desjonnies: Ironisch genoeg is den klootzak in de drek zonder ‘compjoeter’ boven hem tegenwoordig ook niks…
stanny zegt
@Flamingo: het is autogerelateerd, get over it.
Klassiekerrally zegt
Een harde klap voor de werknemers. Ik wens ze veel sterkte.
eqaulo zegt
Ik wens de werknemers veel sterkte toe in deze barre tijden.
Toch triestig en zinloos hoeveel leed mensen dagelijks wordt aangedaan in het belang van geld.
robbie zegt
UPDATE 12:15 – Het persbericht van Ford is (eindelijk) binnen. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Er is nog niks definitief! Voorlopig gaat het om een (concreet) plan, maar er zal nog overleg gevoerd worden en er worden verschillende opties opengehouden.
Flamingo zegt
@robbie: wat heeft dit dan voor gevolgen in nederland?
desjonnies zegt
@Flamingo:
Voorbeeld
Uilaten : was BOSAL wordt Knalpottos Espagnolos
Ruiten : was Pilkington wordt Ruitos de los tintos.
bekleding : was Gamma Holding wordt Bekledenos no vlekkie- os
verf : was Akzo nobel wordt nu Verfos Metaliccos Lallossos
robbie zegt
@desjonnies: Pilkington is toch een Brits bedrijf?
desjonnies zegt
@robbie:
Pilkington fabriceert overal.
Van origine idd Brits.
Maar produceert ook in België.
mashell zegt
@desjonnies: was dat allemaal echt zo lokaal gemaakt? Op de ruiten van mijn in Belgie geproduceerde Volvo staan dat die uit Italie, Frankrijk, Spanje en China komen. Transport is echt nog veel te goedkoop, je kunt een onderdeel gewoon van de andere kant van de wereld laten komen.
robbie zegt
@Flamingo: jij kijkt nooit over de grens? Jouw wereld houdt op bij de grens van je eigen dorp?
Lekker bekrompen ben je dan.
Flamingo zegt
@robbie: belgen kunnen me niet boeie nee
het enige wat ik hierop kan zeggen is; sneu
er reageren hier ook alleen maar belgen hebben ze geen eigen autowebsite ofzo
E34M5Touring zegt
@Flamingo: het enige wat ik hierop kan zeggen is; sneu (geen belg)
Flamingo zegt
@E34M5Touring: het kan me wel boeie maar niet elke scheet uit belgie hoeft hier nieuws te zijn.
maar even serieus wat is de belgische autoblog, autoweek? want dat is wel een beetje sneu als ze die niet eens hebben
Esprit_de_Flandre zegt
@Flamingo: http://www.autoblog.be , en je komt op…
heidekonijn zegt
@Flamingo: Alle Nederlanders die er werken verliezen hun baan, alle Nederlanders die in de toeleveringslijn zitten verliezen hun baan. Alle Nederlanders in toelevering en diensten voor de toeleveraars zitten verliezen hun baan. Alle Nederlanders die brood bakken, haar knippen, grasmaaiers verkopen en dies meer verliezen een deel van hun inkomsten. Dit alles zorgt ervoor dat het nederlandse bbp daalt net terwijl de nederlandse vastgoedbubbel barst en het gas op is. Kortom schitterend nieuws. Hopelijk gaan Nederlanders na de dodo’s nu ook alle flamingo’s opeten.
heidekonijn zegt
@robbie: Ik weet zeker dat je het goed bedoelt, maar dat is misinfo. Sinds de wet Renault (wrang) mag een bedrijf niet zomaar sluiten maar moet eerst het plan om te sluiten bekend te maken en dan -te doen alsof- alle opties te overwegen. Natuurlijk riskeer je dan een platgebrande fabriek en dus zal niemand zo’n plan wereldkundig maken vooraleer 100% zeker te zijn dat het doorgaat. Voordeel? Enkel dat sommigen nog een paar maanden langer kunnen werken en onderhandelen.
robbie zegt
@heidekonijn: de kans dat de boel uiteindelijk dicht zal gaan zal ongetwijfeld 90% zijn, maar er is altijd nog een spankje hoop (lijkt mij).
heidekonijn zegt
@robbie: Fingers crossed then…
Carreza zegt
En weer 10.000 werklozen erbij. Triest maar voorspelbaar. Hoe hard de Vlaamse regering ook heeft gevochten voor deze fabriek, aan het eind komt het toch weer neer op het feit dat ze niets te zeggen hebben.
Enkel Volvo en Audi blijven nog in België. Maar hoe lang nog…?
tborre zegt
wat ik niet begrijp is dat ford dan toch die loze belofte deed enkele weken geleden..
een bedrijf als sml ( assamblage motoren, transmissies …) heeft reeds meer dan 12 milj. geinvesteerd voor de nieuwe “beloofde” modellen en ziet dat geld nu verdwijnen, samen met elk sprankeltje hoop op een kans op overleven in de toekomst..
Ik denk dat dit wel eens de druppel kan zijn in dit land.. en ik wil niet weten wat er dan gaat gebeuren…
mashell zegt
Heeft FoE alleen de fabriek in Saarlouis als Duitse productie vestiging? Is Köln alleen een R&D vestiging?
brasi zegt
@mashell: Nee, de Fiesta wordt in Keulen gebouwd.
OT: zeer spijtig nieuws maar als een grote multinational als Ford beslist dat ze elders goedkoper kunnen produceren dan is dat gewoon zo, daar kan geen enkele overheid wat aan doen.
Hupke zegt
@brasi:
Dat het ergens anders goedkoper is, is de schuld vd overheid. Maar als ze denken ford te laten blijven door ze belastingsgeld te geven zijn ze ook wel heel fout bezig.
heidekonijn zegt
Dus al dat gepolitiek en stoere praat van de vakbonden, al hun macht en connecties, hebben tot dit geleid… Waarom bestaan ze eigenlijk nog?
stanny zegt
@heidekonijn: om stakingen te organiseren en andere weggebruikers / reizigers te terroriseren
heidekonijn zegt
@stanny: In dat geval missie geslaagd.
gedece zegt
Alsof we na Renault, Volkswagen en Opel nog niet genoeg geleden hebben.
pieter-jan_catteeuw zegt
De oplossing is een interest vrije economie die zich focussed op hernieuwbare lokale grondstoffen – delen – onderhouden – cooperaties (bezitten wat je zelf gemaakt hebt) – … haal al die monitaire parasieten uit de economie – of bied mensen de keuze aan welk soort economie ze willen deelnemen.
Zal dat gebeuren … euh nee. Kijk maar naar Griekenland of Italië. Liever het hele land kelderen dan een gezonde interest-vrije economie oprichten – omdat de meesters dan hun slaven kwijt zijn natuurlijk.
Dit zit al jaren aan te komen en we hebben met de toekomst van onze kinderen betaald voor de tijdelijke illusie van rijkdom. Al die katholieke psycho pedos en de vetzakken die hen beschermen mochten op hun 50ste op pensioen gaan en de kinderen die ze geterroriseerd hebben mogen ervoor betalen. En het was geen geheim. En dan durven ze nog op scholen preken over wat onze plichten zijn.
Die mensen hebben jarenlang hun botten afgedraait en hebben niets in handen. En het kon alleen maar zo aflopen. En terwijl mogen we miljarden doneren aan de speelgoed schulden van een bende fraudeurs.
Dit is slavernij met een burocratisch sweepje. Democratie is onbestaande.
Hupke zegt
@Pieter-Jan Catteeuw:
“gezonde interest-vrije economie” Dat mag je me toch eens beter uitleggen hoe een economie zonder interest gezond is?
De rest van je frustraties kan ik me wel in vinden.
w0o0dy zegt
Ik denk dat de opmerking “dat er nog niets zeker is” vooral gericht is op de Belgische overheid… altijd ff kijken of er een “opeltje”-gedaan kan worden. Als je niet aan de boom schud weet je nooit of er nog meer uit kan vallen, nietwaar? Soort van chantage, zo zou je dit ook kunnen noemen. Eigenlijk zouden overheden wellicht gelijk over moeten gaan tot nationalisatie in zo’n scenario… en dan onderhandelen, niet met het mes op de keel zoals nu.
barto zegt
Zeer spijtig,
ben vorige week nog bij CSG (toeleveringsbedrijf)geweest.
Prachtige fabriek.
mtber zegt
Ik zou het heel jammer vinden. Ik heb daar goede ervaringen opgedaan en nog gewerkt aan de matrijzenbouw voor de eerste Ford Siërra. Afdeling FG16 . Als jong Nederlands ventje tussen die Belgen. Geweldige tijd en veel geleerd, gelachen en rondgedwaald. De eerste robots zien binnen komen voor het puntlassen van de ford transit. Geweldig om al die grote straten met matrijzen te zien die van een plaat staal een deur maken. Vakmanschap werd je daar geleerd, driedimensionaal tekening lezen. Er werkten daar veel techneuten die uit de wapeniindustrie kwamen, konden geweldig leren vijlen bv. Ja ja de jaren 80 was dat. Ik hoop echt dat Ford Genk openhoud en blijft produceren en vooral verkopen.
Esprit_de_Flandre zegt
” volgens het automerk is er nog niks definitief.”
Hah, lachwekkend. Dankzij de wet Renault (ingevoerd na de sluiting van Renault Vilvoorde in 1997) is men nu wettelijk verplicht om onderhandelingen te voeren om de fabriek toch nog draaiende te houden. Jammer maar helaas, als zo’n beslissing gemaakt is, dan is daar al heel wat rekenwerk aan vooraf gegaan, en zo’n beslissing wordt dus niet meer teruggedraaid.
gorre zegt
Hier in Belgie kost een arbeider 44€per uur , in Spanje 25€
Hier verdienen ze 2000€ , in Spanje zijn ze tevreden met 1400€ om aan de band te werken
Daar zit ook het grote verschil denk ik.