Dat het niet gemakkelijk is om een automerk vanaf helemaal niets op te bouwen weten ze inmiddels bij Fisker Automotive. De introductie van de Fisker Karma verliep immers niet al te gladjes. En nu blijkt dat de ontwikkeling van hun tweede (kleinere) model met de naam ‘Project NINA’ stilgelegd moet worden wegens het ontbreken van geld. Hoe zit dat allemaal precies?
Naast de inmiddels welbekende Karma is Fisker ook nog bezig met een tweede, meer betaalbaar, model. Dit zogenaamde ‘Project NINA’ werd in 2009 aangekondigd en zou (oorspronkelijk) dit jaar op de markt komen, maar is inmiddels al uitgesteld tot “medio 2013”.
Door deze plannen goed te ‘verkopen’ aan de Amerikaanse overheid wist Fisker een lening van maar liefst $529 miljoen los te peuteren. Dat geld moest als volgt verdeeld worden: $169 miljoen mocht gebruikt worden voor het ontwikkelen van de Karma en de rest ($359 miljoen) moest gebruikt worden voor de ontwikkeling en het bouwen van de NINA.
Op dit moment heeft Fisker $193 miljoen van die overheidslening gebruikt (het Karma deel, plus een beetje) en nu is bekend geworden dat de overheid sinds mei 2011 geen cent meer wil overmaken. Woordvoerder Roger Ormisher van Fisker moest toegeven dat er wat “onenigheid” was over het wel/niet behalen van gestelde milestones en andere doelen:
“They won’t release any more money given where they’re at with the programs. It’s a fairly standard procedure. It’s nothing unusual. But these things take some time to go through.”
Dat kan allemaal wel zo zijn, maar mei 2011 ligt toch al weer een tijdje achter ons. Ook heeft Fisker 26 man ontslagen in de (ex-GM) fabriek in Wilmington (Delaware) waar de Nina gebouwd zou moeten gaan worden. Op het hoofdkantoor van Fisker in Anaheim zouden 40 (tijdelijke) werknemers overtollig zijn geworden, maar dat zou vooral komen omdat de ontwikkeling van de Karma gereed is.
Overigens ondervind de productie van de Fisker Karma géén hinder van deze problemen. De Karma wordt dan ook gemaakt bij het Finse Valmet en niet in de VS. Fisker benadrukt ook nog maar eens dat ze de afgelopen jaren ook nog $850 miljoen aan kapitaal hebben opgehaald bij private investeerders. Daarnaast stellen ze met betrekking tot Project NINA het volgende:
Much of the engineering, design and development work on the Nina is complete and we expect to resume operations quickly.
Wij zijn benieuwd of het ze gaat lukken om vanaf 2013 100.000 Nina’s per jaar te verkopen voor een prijs van $50.000 per stuk. (bron: Bloomberg & autonews.com)
bigcar zegt
Wel (zeer) optimistische cijfers.. Zou wel leuk zijn als ze het waar kunnen maken, maar ik heb er zo nog mijn twijfels bij..
Neptukker zegt
Tijd om Victor Muller als CEO te benoemen?
Las een tijd terug welk infeurieur Pontiac motorblok en in de Karma hangt. Voorlopig draait het bedrijf zo te lezen meer om looks dan om handel.
Spyker 2.0?
meneersander zegt
Vervelend :p
kliko zegt
elke keer als een automerk zonder geld zit of andere problemen heeft valt altijd de naam “Victor Muller”.
Begint nou wel een beetje saai te worden… -_-
OT:
Hopelijk kunnen ze snel weer verdergaan met productie. Zou een leuke straatbeeld opleveren als er meer Fisker’s zouden rondrijden! :)
robbie zegt
@kliko: de Karma wordt nog gewoon gebouwd hoor. Dat staat ook overduidelijk in het artikel.
Tonnie zegt
Tja, in een tijd dat autobedrijven alleen maar failliet gaan, is het inderdaad niet zo makkelijk een sterk merk neer te zetten vanuit het niets ;)