Niet alleen de autoverkopen kelderden in juli, ook de filezwaarte maakte een duikvlucht. Meer asfalt + crisisstemming = winning.
In vergelijking met het gemiddelde van de afgelopen zes jaar daalde de filezwaarte (lengte x duur van de files) wederom, dit keer met 40%, aldus de ANWB. Zetten we dit af tegen de cijfers van vorig jaar, dan is de daling wat minder spectaculair: vorig jaar daalde de zwaarte ook al met 30% t.o.v. het jaar ervoor.
Hoe het zal zijn als we allemaal weer 80, 140 of 270, of wat voor onzinnig voorstel dan ook, gaan rijden weten we niet, maar dit zal waarschijnlijk een niet al te groot effect hebben op de stilstand in Nederland.
Knelpunten in juli: de Maas- en IJtunnel (werkzaamheden), die A10 (Amsterdam), en natuurlijk de wegen richting het strand op de ene mooie dag die juli telde. De vraag is hoe het in augustus zal zijn: een deel van de A27 heeft bijvoorbeeld met groot onderhoud te maken, maar het is verkansie, dus het zal wel meevallen. Op naar de 0 kilometer!
Foto credit: autojunk.nl
pjp911 zegt
140km/u = winning ;)
zakar36 zegt
@Smoke,
Foutje in de tekst 270 moet 170 zijn :D
OT: Dat is natuurlijk goed nieuws. Hoop dat het nog verder daalt!
sir_smokalot zegt
@zakar36: Nee, niet echt. Het onderstreept de zotheid van die stemmenjagende roeptoeters nog maar eens extra, daarom.
jrk68 zegt
@sir_smokalot:
Lol die 270 als we daar dan die carpoolstroken voor gebruiken dan kan dat zonder risico, mits een verbod voor voertuigen die dat niet halen natuurlijk.
zakar36 zegt
@sir_smokalot:
Hahaha daar begon ik aan te denken nadat ik mijn enter button had gedrukt. Lol.
Megakix zegt
@zakar36: …jij zal die snelheid dus nooit aantikken.. ;)
gijsso zegt
A50 niet in het lijstje? Daar staat het altijd vast.
Alwood zegt
@gijsso: inderdaad… echt potdicht met de werkzaamheden daar, en lange files ook. Had er zeker tussen gekund.
RoT___ zegt
De A50 tussen de knooppunten Valburg en Ewijk kan denk ik ook wel in de rij van knelpunten. Laatste paar keren dat ik er gereden heb was het verre van doorrijden daar. Terug daarentegen dan weer wel.
72bug zegt
Of die crisis valt wel mee, en zo is half Nederland in Juli op vakantie
norge zegt
@72bug: Of verschuilen zich thuis in de woonkamer en doen net alsof…
Dimitriej zegt
Een wegverbreding leidt altijd tot een verlaging van filezwaarte, aangezien er alleen gekeken wordt naar de lengte van de file, en niet naar de breedte (dus hoeveel rijstroken er vast staan).
Vrij logisch dus.
Megakix zegt
dus…30% daling en vervolgens 28% daling (tov van hetzelfde jaar)…= 58% daling in 2 jaren. Lekker dan dus !
Dimitriej zegt
@Megakix: je had toch beter op moeten letten op school.
Megakix zegt
@Dimitriej: ….en nu ga jij je rekenrammelaartje pakken (die ligt naast je boxrammelaartje) ;)
Hupke zegt
@Megakix:
Waar haal jij je 28% vandaan?
Ook mag je percentages niet zomaar optellen. 30%+28%!=58%
Als je 100 files hebt en het jaar erop maar 70 dan is dat een daling van 30 percent. Als je het jaar erop nog eens 30% minder files hebt zit je aan 49 files wat dus een daling van 51% is en niet eentje van 60%.
oski zegt
@Hupke: tja, waarschijnlijk op een griekse school gezeten, samen met norge
Megakix zegt
@oski: woon jij in de anus van Hupke ofzo ? Nababbelaars noemt men ook wel aarswormen…vandaar…
oski zegt
@Megakix: nice try, mijn reactie er boven stond er al eerder. Iets met lezen en conclusies trekken…
Megakix zegt
@Hupke: 100 files….-30% = 70 files (afname = 30). Vervolgens 40% daling in het jaar daarop; 40% van 70 = 28 files. Totale afname in files = 30 + 28 = 58.
Daling van het aantal files ten opzichte van het verslagjaar is hierin dus 58%. Zo moeilijk was het toch niet ?
Overigens kan je percentages best optellen. Alleen, dan noemt men het procenpunten.
Hupke zegt
@Megakix:
Nee zo moeilijk was het niet maar ik ging er ten onrechte vanuit dat je die 28% ergens mis gelezen had en het kwam helemaal niet bij me op dat je percentptn zou gebruiken da’s spul dat ver zit.
Megakix zegt
@Hupke: och…van jou (ouwe blogkneuter ;)) kan ik het best hebb0n hoor ! En ik zal in het vervolg de volledige berekening geven (voor de overige bloggers), want een stapje overslaan/te snel leidt tot veel verwarring merk ik.
oski zegt
@Megakix: juist..ken je dat, school?
Megakix zegt
@oski: neuspeuteraar…lees mijn verhaal nu nog eens..ik kon welhaast jouw meestertje zijn (niet-vies bedoeld overigens ;)).
zakar36 zegt
@Megakix:
:O haha LOL!
oski zegt
@Megakix: je stelling klopt niet, je kan niet zomaar percentages bij elkaar optellen…iets met onevenredig…
Megakix zegt
@oski: wees eerst n’s een vent…en toon je schaamte voor je eerste reactie. Vervolgens toon je je een vent door mijn 2e reactie (uitleg) aan @Hupke te lezen. Dan ga je opnieuw een vent zijn en geef je ruiterlijk een ’totaalschaamte’ aan mij af, oké ? ;)
Hupke zegt
@Megakix:
Haha, pas op misschien is dat wel net waar hij naar op zoek is zo’n ‘meestertje’ er loopt raar volk rond :p
JaxDryke zegt
Iemand er wel eens aan gedacht dat het vakantietijd is, waardoor er vele Nederlanders weg zijn en veel buitenlands verkeer dus niet in NL komt ?
Ik wil hier niet duidelijk mee maken waarom het andere jaren minder was, echter speelt de huidige economie ook mee.
Andere maanden ook vind ik. Ik zie dit jaar bijvoorbeeld een stuk minder verkeer (en meer ongelukken overigens) dan bijvoorbeeld 3, 4 of 5 jaar geleden !.!
Megakix zegt
@JaxDryke: dit is toch de meting van dezelfde maanden over 2 verschillende jaren ? Dan zou de vakantiedrukte er automatisch in zijn meegewogen.
bempi zegt
En in Augustus is het weer met 60% gestegen. Zeker na vanochtend t/m nu op de A4 :lol:
alfamail zegt
DE oplossing voor de file/crisis: neemt meer vakantie, landgenoten!