Het gaat dit jaar een druk jaar worden voor Ferrari. Ze zullen namelijk niet alleen de gefacelifte California en opvolger van de 599 presenteren, maar ook de opvolger van de Ferrari Enzo ziet dit jaar het licht. Gelukkig komt er wel gewoon een dikke V12 in te liggen al wordt die wel bijgestaan door KERS.
Automobile Magazine mocht even babbelen met Ferrari CEO Amedeo Felisa en kregen daar wat snippertjes informatie te horen over de toekomst van Ferrari. Heel veel wilde Felisa nog niet kwijt over de nieuwe supercar van Ferrari, maar Automobile Magazine heeft door verschillende bronnen te combineren wel de nodige informatie boven water weten te halen.
Als we de bronnen van Automobile mogen geloven dan krijgt de Enzo opvolger een 7.3 liter grote V12 die 800 pk levert. Daarnaast zal er nog een 120 pk sterk KERS systeem aanwezig zijn om het totale vermogen op te krikken tot 920 pk. Een ander belangrijk speerpunt van deze nieuwe supercar zal het gewicht zijn. Ferrari zou er namelijk naar streven om het gewicht zo dicht mogelijk bij de magische grens van 1.000 kilo te krijgen.
In 2007 liet Ferrari al eens de Millechili (duizend kilo) Concept zien om aan te tonen dat ze forse gewichtsbesparingen voor ogen hadden. De 1.000 kilo zal Ferrari echter niet gaan halen, maar ze streven wel om in de buurt te komen van het gewicht van FXX (1.155 kilo). Als we even uitgaan van een gewicht van 1.200 kilo dan is dat fors lichter dan de Enzo was (1.365 kg) en heel veel licht dan een Bugatti Veyron (1.888 kg).
Als naam voor deze supercar doet overigens F70 de ronde, maar dat is uiteraard geen verrassing. (via: automobilemag.com)
tuning zegt
Aardig gek als die pk’s zonder turbo zijn, dan hebben ze tenzij ze het verkl*ten met het uiterlijk wel echt weer een ultieme Ferrari te pakken.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@tuning: uiterlijk maakt niet écht uit op een raceauto natuurlijk… Moet vooral functioneel zijn!
tuning zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: nou de enzo vond ik echt té lelijk, ook al is het een icoon geworden.
sdk16420 zegt
920pk en 1200kg? 2.5 seconden naar 100 km/h?
smulders zegt
@sdk16420:
Dat gaat hem niet worden met achterwielaandrijving.
w1ck3d zegt
@smulders: volgens mij zetten ze dan het kers systeem op de vooras.. zo kunnen ze toch wat meer grip vinden tijdens het hard optrekken?
dawwg zegt
@w1ck3d: Dan zit er nog bijna 700pk verschil tussen voor en achter ;)
aallex zegt
@dawwg: Ja maar die 120PK op de voorwielen gaat een gigantisch verschil maken geloof me. Stel je voor een auto van 1200kg met 120pk voorwielaandrijving. en stel je nou eens voor dat die auto opeens geduwd word door 800pk vanachter. Dan “weegt” ie opeens een stuk minder waardoor het voor de achterwielen weer makkelijker word…
MrSkyline zegt
@aallex: Dat niet alleen, het is een electromotor, dus die heeft de 120 pk al bij 1 rpm beschikbaar, en het aantal NM zal waarschijnlijk om en nabij het dubbele zijn, dus een 120 pk electromotor gaat een hoop uithalen. Het is natuurlijk ook zo dat de electromotor met name tussen de 0 en de 50 kmpu een grote rol gaat spelen, als de auto eenmaal op gang is kan de 800 pk op de achteras veel beter worden overgebracht.
De veyron heeft ook maar 10 of 20% van zijn vermogen op de vooras bij acceleratie.
w1ck3d zegt
@MrSkyline: idd zo denk ik erook over :)
Gulli zegt
@dawwg:
Een Aventador heeft 4-wiel aandrijving, maar ga er maar van uit dat de meeste PK’s op de achterwielen zitten, pas als de achterwielen het moeilijk krijgen wordt er iets naar de voorwielen verplaatst. Ik kan me zomaar voorstellen dat het voor elke dikke 4-wielaandrijver geldt (Veyron, anyone?)
Megakix zegt
@smulders: nope, gaat’m niet worden….de Veyron blijft leven !
ferrari458italia zegt
Wanneer wordt hij dan gepresenteerd?
robbie zegt
@ferrari458italia: eind van het jaar (als het goed is). Reken maar op Parijs.
agera zegt
@robbie: Oh jammer hoopte nog zo dat het Geneve zou worden vanwege het feit dat (meestal) de grote primeurs in Swiss plaatsvinden.
robbie zegt
@agera: in Genevé staat al de (belangrijke) opvolger van de 599. Ook leuk om naar uit te kijken!
De show in Frankfurt/Parijs aan het eind van het jaar (september) staat ook altijd garant voor grote primeurs.
Nog even geduld dus!
raphael zegt
Dit ding gaat zo fantastisch worden. Atmosferische V12, een prachtig KERS systeem dat twee kanten op werkt. Het kan besparend werken (in een V12, who cares) maar het kan ook als boost functie of launch control gebruikt worden. Prachtig. Ik hoop op een seamless dog box in plaats van een double-clutch variant. Wát een auto gaat dit worden. Nu al zin in.
dennisr zegt
ben vooral benieuwd naar het uiterlijk, de Enzo is niet lelijk maar ook niet de mooiste.. en de laatste tijd ben ik niet heel erg gecharmeerd van de Ferrari’s.. zeer benieuwd!
renesf zegt
Zeer benieuwd.
alcantara zegt
KERS weegt zo’n 35kg, niet echt bevorderlijk voor het gewicht dus. En wat heb je eraan op een straatauto?
lambo4all zegt
@alcantara: volgens mij als je de tekst leest heb je 120 goede redenen.
raphael zegt
@alcantara: 120pk voor 35kg zijn prachtige resultaten. Je vangt de anders verspilde rem-energie op. Die energie kan je dan gebruiken om de auto op lage snelheden mee te rijden > minder verbruik of als een soort boost knop bovenop de V12 pk’s. Prachtig toch?
vale46 zegt
@alcantara: Je baseert je op de F1 neem ik aan?
Deze auto weegt wel 2X zo veel, en het KERS is bijna 2X zo krachtig.
Dus reken maar +50kg hoor.
jordy14 zegt
Whoeoeoeoeeo ik heb echt zin in deze auto!!!!!! Ik kan echt niet wachten hoe die eruit gaat zien!!!!!!
TDI-goeroe zegt
ik wil hier niet de azijnpisser zijn, maar hoeveel chauffeurs kunnen er goed omgaan met 800/920pk???
jordy14 zegt
@TDI-goeroe: Kijk eens naar de Bugatti Veyron, die zie je ook niet vaak crashen…
raphael zegt
@jordy14: Maar dat ding heeft vrij veel electronische hulp en natuurlijk 4-wiel aandrijving.
MARS zegt
@TDI-goeroe: iedereen hier op AB natuurlijk… duhh!
lincoln zegt
@TDI-goeroe:
maakt toch geen reet uit ..
die peekaas worden toch nooit aangesproken ..
bigger is better .. surplus .. overdaad .. teveel ..
dat verkoopt nou eenmaal goed ..
net als jouw computer met 8 terabyte “beter” is dan eentje met 4 terabyte ..
meneersander zegt
@TDI-goeroe: alsof je die 920 pk gaat gebruiken? Dit ding gaat prive collecties in.
SpoonM5 zegt
@TDI-goeroe: Haha inderdaad, veiligheid boven alles!
Supercars moeten voortaan verplicht:
– uitgerust worden met een AWD systemen
– alle stabiliteitssystemen op de markt aan boord hebben
– maximaal 50% van het gewicht in pk’s mogen hebben (1000kg = 500pk)
– begrenst worden op 220 km/h (200 km/h is hard zat)
– een automatische weg-rij assistent hebben (#nowheelspinannymore)
– start-stop systeem krijgen (wat is er mooier dan bij elk stoplicht je V-motor tot leven laten komen)
Maar je hebt gelijkt 920 pk is, behalve voor iedereen hier (@MARS), gewoon te veel voor de openbare weg. gas-rem-gas-rem over de dorpstraat en uitrollen in de bocht, het stuur recht en dan pas weer op het gas..
Anders krijg je, zelf op een zonnige dag, dit soort effecten..
silly zegt
Laat dat maar aan Ferrari over,dat komt wel goed!!
jordy14 zegt
@silly: Zo mag ik het horen!
agera zegt
Please please please laat het geneve worden :P
james125 zegt
Wow! Als ze het stop-start systeem er maar uit laten!
norge zegt
Doe maar gewoon een F40 met een leuke nieuwe 12 cilinder met een lekker kersje als toetje.
agera zegt
@norge: Qua design ben ik niet weg van de F40, maar wat een geluid produceert die F40 klinkt als muziek in de oren.
hotspitta zegt
Impressie van Road & Track.
[img]http://1.2.3.13/bmi/www.roadandtrack.com/var/ezflow_site/storage_RT_NEW/storage/images/future-cars/sports-cars-of-the-future-2012-ferrari-f70/1778831-1-eng-US/sports-cars-of-the-future-2012-ferrari-f70.jpg[/img]
dennisr zegt
@hotspitta: blijven oefenen.
hotspitta zegt
@dennisr: Hahaha zijn we nog steeds bezig? lol
bozewolf zegt
agera zegt
@bozewolf: Poeh wat een lekkere impressie is dit zeg prachtig.
Ik heb zo’n vermoeden als de nieuwe Enzo F70 uitkomt een typische Ferrari zal worden. Die elk ander supercar naar de achtergrond zal duwen en alle aandacht naar zich toe zal trekken.
Zie je het al voor je bij TopGear, deze nieuwe Enzo vs Pagani Huayra vs Koenigsegg Agera damnn :P
bozewolf zegt
@agera: Ik geef het een hele grote kans dat de nieuwe hyperFerrari de lat een flink eind hoger gaat leggen…denk niet dat Pagani en K.Egg kunnen bijbenen wat Ferrari laatste jaren op gebied van aerodynamica, stabiliteit heeft doorontwikkeld.
Zeer benieuwd!
agera zegt
@bozewolf:
http://cars.trescolony.com/wp-content/uploads/2011/07/Ferrari-F70-3.jpg
Trouwens tijdje terug deze ook gezien als impressie, beiden niet verkeerd maar hoe langer het duurt hoe spannender het wordt. Gaat die lijken op een van de beide of juist helemaal niet ben benieuwd.
dennisr zegt
WAT EEN GODSGRUWELIJKE VOORKANT!!
nee caps is niet per ongeluk, die mag wel duidelijk zijn..
agera zegt
@dennisr: Gruwelijk mooi of gruwelijk lelijk :mrgreen:
dennisr zegt
@agera: gruwelijk lelijk that is!
bozewolf zegt
Tsjonge, die specs, als ze dat gaat lukken gaat dit wel een ongelofelijke machine worden.
De 458 schijnt al een ongelofelijke rijdersauto te zijn dus Ferrari is op de goeie weg in dit moderne tijdperk.
p993 zegt
Ben niet zo een Ferrarist, maar waarom is F70 geen verrassing….?
agera zegt
@p993: De feest is helemaal compleet als Porsche met een hypercar komt die de concurrentie aangaat met Ferrari, pagani, Koenigsegg etc.
akrapovic zegt
@p993: omdat de f40 werd opgevolgd door de f50 en die door de enzo (f60) dus grote kans dat deze f70
p993 zegt
@akrapovic: thanx, dat bedoelde ik. De Enzo was dus de 60.
ytrewq zegt
Best raar dat ze geen f10, f20 of f30 als straatauto hebben. Ik heb net even nagekeken op internet of ze bestaan, maar ze bestaan niet. of zijn dat de 288 GTO en de 250 GTO?
zapp zegt
@ytrewq: Nee, de F40 heet F40 vanwege het destijds 40 jarig bestaan van Ferrari, dat was de eerste. Bij de F50 ging het wat jaren betreft volgens mij al mis maar ze zijn de codes blijven gebruiken voor hun ‘hypercars’.
The360box zegt
@zapp: Volgende keer even beter je best doen i.p.v. uit je duim te zuigen, de F40(’87) voor 40 jaar en F50(’95) was natuurlijk ter ere van het 50 jaar bestaan, de Enzo als F60 in 2002. Zoals je dus ziet nemen ze het niet zo nauw maar dat hoeft ook niet…
ytrewq zegt
@zapp
Bedankt, wist ik niet.
vale46 zegt
920 pk… Yeah baby! Dat is nu eens zoals een Ferrari echt moet zijn :)
Gewoon veel te veel kracht voor de weg :D
& +1 voor het KERS! :)
Ik kan bijna niet wachten, stiekem hoop ik op een mengeling tussen een F40 en een 458. Even rauw als de F40 met de schoonheid van de 458.
Want de vorige Enzo was niet echt mooi..
ericc zegt
In België zal er geen verkocht worden. Zojuist op het nieuws van VTM zei men dat de markt voor sportwagens door de nieuwe belasting is ingestort. Veel verkopers van 2’handsluxewagens hebben gigantische voorraden en zijn genoodzaakt om wagens onder de marktprijs naar het buitenland te laten gaan. Dus nederlandse AB’ers, breek je varken open en kom shoppen in België!!!
lincoln zegt
@ericc:
denk niet dat er veel op kenteken komen te staan in Europa ..
kwaliteituitturijn zegt
@lincoln ik denk dat je hier een vergissing maakt.. net of al die auto’s naar Amerika gaan of naar Dubai, UAE Etc…
lincoln zegt
@kwaliteituitturijn:
of naar downtown London .. lekker revven met die 920 paardjes met 15 km/u ..
kwaliteituitturijn zegt
@lincoln Inderdaad, veel van die auto’s blijven gewoon binnen Europa, denk hierbij aan landen als Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Monaco, Liechtenstein maar ook de U.K. en Italië zelf. In België zal er ook echt wel een exemplaar worden verkocht net zoals in Nederland.
Ik weet niet waar jij jouw feiten op baseert maar er klopt echt helemaal niets van.
lincoln zegt
@kwaliteituitturijn:
welk “feit” heb je het over ??
kwaliteituitturijn zegt
@lincoln Check even je eigen bericht waarin jij zegt dat je denkt dat er niet veel in Europa op kenteken komen te staan.
Als jij dat denkt baseer je dat op een aantal feiten lijkt mij, of je lult maar een eind in de ruimte dat kan natuurlijk ook.
aallex zegt
Nou veel succes met een atmosferische v12 met 800 PK. De one-77 van AM was toch de nieuwe recordhouder met 750 PK?
Lijkt me niet onmogelijk maar toch wel weer een flink stapje omhoog. En het gewicht laag houden met KERS… Dat gaat ook lastig worden. Ik zag dat iemand zei dat het 35kg weegt? dat is in een F1 auto ja die zelf +/- 650kg weegt, Dus in een straat-auto zal dat toch wel dubbel zoveel worden.
Ik kijk er naar uit in ieder geval :D
bozewolf zegt
@aallex: Boh, als de nieuwe inhoud 7.3 liters moet worden dan komt dat op een pk/liter verhouding van nog net onder de 110.
Moet kunnen. Je hebt 12 cylinders om de krachten over te verdelen.
xilver zegt
Ik ben blij dat de supercar merken hun V12’s willen behouden…Al die CO2 en mueslibullshit leidt er toe dat veel merken downgraden. Nu zou Mercedes nog hun V12 biturbo’s moeten behouden en ik ben helemaal gelukkig.
agera zegt
@xilver: Juist dat heb ik ook, bij mij staat V12 synoniem voor deze super/hypercars.
spylegion zegt
Hypercar!!! Wow!
Specs om vloeistoffen uit alle lichaamsopeningen te doen laten stromen..
stebar zegt
Hoy iedereen hier
Om het jullie maar meteen te vertellen de opvolger van de Enzo staat wel degelijk nu volgende maand op het salon van Genève,heel zeker weten.
bacchus zegt
Kijk, Ferrari’s eerste hybride voor de weg, ik wacht met smart!
Tonnie zegt
En welke regels gaat de FIA opleggen bij het gebruik van KERS? 6 seconden per 5km?
The360box zegt
Nou, Ferrari is ook zo 1 pot nat als Audi e.d. Die achterlichten zullen er waarschijnlijk als de 599 en 458 uit komen te zien(Enzo> 430). En die 800 is wel heel erg optimistich zonder aanzuining duimzuigertjes daarzo..
spotu2 zegt
920 pk?! En dan gekocht worden door een of andere rijke egoïst die denkt dat hij kan rijden? Ai ai, prachtig idee maar dit model gaat volgens mij niet lang meegaan.
lincoln zegt
@spotu2:
die peekaas kan je doseren doormiddel van een “gaspedaal” ..
zoek maar op wikipedia ..
spotu2 zegt
@lincoln: Ja ik bedoel ook wanneer je een zogenaamd “gaspedaal” intrapt :-D
lincoln zegt
@spotu2:
en dan nog wat ..
egoistische mensen zijn ALTIJD zo arm als een kerkrat ..
maar zijn idd wel de doelgroep ..
agera zegt
Dit wordt niet alleen de grootste primeur van Ferrari, maar de primeur van autojaar 2012!
mwelling zegt
Wat zou die wel niet moeten kosten?!