Zo. Met een paar aanpassingen blaast die 1967 Volvo Amazone station een Ferrari 458 dus echt wel voorbij.
Kenners zien natuurlijk meteen dat de Volvo hier een tuning-concept van een aantal jaren terug betreft. Alles is Volvo maar de motor, rolkooi en het onderstel zijn ‘iets’ nieuwer dan de carrosserie.
Origineel was deze VöX-Amazone een showauto maar wel een die alle beloftes waar kan maken. Ieder detail is aangepakt, de bouwkwaliteit is extreem goed. Zonder al te veel moeite produceert de turbo 2.8 zescilinder lijnmotor 600+ pk. Een omgebouwd Volvo S80/960-blok. Zoals in de sprint te zien met een zeer soepele power delivery.
Tegen die 600 turbo-geblazen pk’s heeft zelfs een Ferrari 458 Italia weinig in te brengen. Ook de dubbele koppelings Ferrari-bak kon geen verschil maken tegenover het 5-versnellingen supra-schakelmeganiek van de Volvo. Dat gezegd hebbende zal deze Volvo-rijder niet echt (of echt niet?) goedkoper uit zijn geweest.
De vraag is niet of je veel geld uit wil geven om hard te gaan maar waar je je geld aan uit wil geven. Drie hoeraatjes voor ontwerper Matthias Vöcks en de twee chauffeurs. (via Jalopnik)
ZwerverRoodbaard zegt
OMG!H4X!LOL!
Verbaasd me dat de 458 niet aan spontane zelfontbranding doet in het filmpje ;)
bh911 zegt
Haha lol, en belastingvrij :D
Arnoud zegt
Mooi gedaan hoor! En er zijn toch genoeg Amazon’s dus zonde van de auto is het ook niet.
boyd56 zegt
Waarom schakelt die man in de Ferrari zo snel? Volgensmij als hij wil, is hij wel sneller in z’n Ferrari, maar hebben ze het voor het filmpje even anders gedaan..
masterstig zegt
@boyd56: Ik denk ook dat ze niet het maximale uit de 458 hebben gehaald. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat de Ferrari wint ;)
floryn zegt
Bedankt voor de video’s ALwood! Ik vroeg me al een tijd af of we meer van het concept zouden zien. Leuk om te weten dat je met zo’n white block nog best iets leuks kan doen. Meestal legt men een Amerikaanse V8 in oude volvo’s, zoals de V90 met het LS1 blok laatst.
ZwerverRoodbaard zegt
@floryn: Ligt eraan waar de build plaatst vindt. In de USA swappen ze de redblocks/whiteblocks wel eens met een V8, maar puur omdat die blokken daar voor een kwartje aan te schaffen zijn en er veel kennis van zit. In Zweden persen ze juist alles uit een redblock/whiteblock.
Als men in beide landen exotisch gaat doen, dan doen ze het andersom :P
Zie hier nog een filmpje van de Vöx bouwer :)
http://www.youtube.com/watch?v=Y-xzkCdtMx8
carmasterr zegt
@ZwerverRoodbaard:
One sick brick!
Freewarefreak zegt
@ZwerverRoodbaard: Vet zeg.. wat een beest.. is die ook 600 PK?
jack_abarth zegt
@ZwerverRoodbaard:
Wij Nederlanders kunnen er ook wel wat van:
http://www.youtube.com/watch?v=HvwDJgsBOqQ
ev1lyv35 zegt
dit soort filmpjes blijven toch gewoon heerlijk om naar te kijken?
norge zegt
Dat rolt goed die euh, Volvo.
wimbers zegt
En de volvo is nog te koop ook.
Helaas weer geen staatsloterij gewonnen deze week…
zakar36 zegt
Zieek! Hier hou ik echt van :P En hij klinkt zelfs luider dan de 458. :D Hebbe Hebbee (die Volvo junghee!) :P
Kvgorp zegt
geweldig ding! doe mij maar zo’n sleeper.
spullie zegt
Shortshiften, boe!! hij laat hem voorgaan
carmasterr zegt
Klinkt als een Skyline.
En gaat als een Skyline!
MrShifra zegt
@carmasterr:
6-in-lijn
carmasterr zegt
@carmasterr:
I know, maar dat hoeft niet te betekenen dat ie gelijk als een Skyline klinkt.
Neem de Inline´s van BMW bijvorbeeld, die snerpen veel meer.
carmasterr zegt
@carmasterr:
was natuurlijk @MrShifra
alcantara zegt
Boeiend, de 458 is veel knapper. Alsof je een hardloopster op epo vergelijkt met een hockeymeisje.
dawwg zegt
@alcantara: Echt niet, die Volvo is veel mooier; natuurlijke charme i.p.v. afgetraind sporttype …
Jokkebrok zegt
Eindtbaas!! Super vet zo’n omgebouwde volvo!
alcantara zegt
omgebouwde vent vs hockeymeisje idd
dawwg zegt
@alcantara: Zout toch op fanboy; die Volvo doet het veel beter bij de vrouwtjes dan die kappersauto die mensen zoals jij begeren ter compensatie van de omvang van hun niet nader te omschrijven orgaan …
potver7 zegt
Bijzonder gave kar, zonder meer.
Maarrreeeh, Alles is Volvo maar de motor, rolkooi en het onderstel zijn ‘iets’ nieuwer dan de carrosserie.
Die rolkooi ook van Volvo? Dat waag ik toch te betwijfelen… (niet dat het iets uitmaakt hoor :) )
quattroporte zegt
volvo ? Al draagt een eland een gouden ring…
vale46 zegt
Gek ding!
Ik had er al eerder foto’s van gezien, toen zag je de versnellingsbak nog bloot zitten.
Ik had nooit gedacht dat hij een 458 zo zou kunnen vernederen! Ook al schakelde de 458 slecht, nog blijft die Volvo supersnel!
Mooi project, vooral het digitale dashboard vond ik wel mooi:)
mazdarx8 zegt
als dit een ”kies maar” was, dan had ik zeker de volvo gekozen…
Volvo_440_turbo zegt
Ook al vind ik oude volvo’s de max, ik denk zoals boyd56 dat dit filmpje verre van objectief is, in het tweede filmpje schakelt de Ferarri rijder inderdaad te snel…
Volvo_440_turbo zegt
ps, ferrari :p
lemster zegt
Ken die auto al heel lang, maar het blijft een droomauto. Die Volvo heb ik het dan over. Alles klopt er aan, alleen de verkeerde velgen zitten er hier onder. In deze foto vind ik hem mooier:
Freewarefreak zegt
@lemster: Is er ergens bekend Thijs wat dat ding moet kosten? Volgens het artikel “extreem netjes gebouwd” ..dat kun je onder de kap en in het interieur wel zien..
lemster zegt
@Freewarefreak: Ik durf het niet te zeggen. Hij is hier wel eens op Autoblog voorbij gekomen: http://www.autoblog.nl/archive/2006/10/31/volvo-amazon-uit-1967-met-600-pk-op-sema-2006
Ik zou er best een serieus bedrag voor over hebben. Ook gewoon om de styling.
oli4k zegt
Zo. Met een paar aanpassingen blaast die 1967 Volvo Amazone station een Ferrari 458 dus echt wel voorbij.
Serieus? AmazonE, op een auto-site als deze?! Volvo Amazon, zonder “e” aan het einde heet zo’n ding. Maar inderdaad wel echt een vette bak die ik best zou willen hebben. Hoewel je het natuurlijk bijna geen sleeper meer kunt noemen…
floryn zegt
@oli4k: Volgens mij was het in de meeste landen uiteindelijk een Volvo P220.
oli4k zegt
Oeps, foutje met waar de italic weer mag stoppen.
tarquesh zegt
het gaat dus om pk’s inplaats van moderne techniek. alleen vindt ik American hotrods zoveel leuker dan een Volvo. Fordje ’32 cherry red
dawwg zegt
@tarquesh: Die Volvo is onder al dat retro-bodywerk anders ook verdomde modern hoor. Het is echt niet een lompe klapbak …
tarquesh zegt
hij schakelt sneller maar gaat niet harder. daar zit je dan met je schakel flippers.
Donstil zegt
@tarquesh: Net alles met flippers schakelt snel helaas, daar is mijn Smart een goed voorbeeld van :P
Donstil zegt
Ach dan maar iets minder hard in die Ferrari. In een Station rij ik alleen naar de bouwmarkt en dan leen ik hem wel van iemand.
labrutabellezza zegt
Toch die Italia maar. Dat is net even meer mijn ding als een oude turbo Volvo. Ze hadden die auto met de befaamde 5 cilinder moeten uitvoeren! Dat is pas mooi!
spykerboy zegt
en toch heb ik liever de italia. ben niet zo van sleepers etc… je hebt dan 10 seconden een smile op je gezicht als je een ferrari vernedert. bij die ferrari heb je 10 seconden geen smile op je gezicht ;)
Freewarefreak zegt
@spykerboy: Prachtig comment. En zo waar! Hulde! :)
dawwg zegt
@Freewarefreak: Helemaal niet ‘waar’, dat is pure persoonlijke voorkeur. Met zo’n mooie Volvo zou ik ook de hele dag met een grijns op m’n gezicht rondrijden hoor :)
Freewarefreak zegt
@dawwg: Ik ook! :)
xfreddyw zegt
Natuurlijk heb ik liever die Ferrari, maar oh wat blaast die Volvo hard!
Klassiekerrally zegt
Meganiek? Mechaniek!
Verder natuurlijk een geweldig gaaf ding. Alleen inderdaad even andere velgen er onder. Die er in het filmpje onder zitten lijken nergens naar.
The360box zegt
Die snelheidsmeter, extreem en die zij-uitlaat.
Hupke zegt
Als ze het nu van een amazone 2-deurs hadden gemaakt, dan was hij ook nog eens 1000 keer zo mooi geweest als de 458.
mrvandelen zegt
haha zal die 458 bestuurder leuk vinden.
Maar ik heb inderdaad veel liever de Ferrari.
gijzert zegt
ik wil niet bitchen, maar het is amazon, niet amazone.
zie wikipedia:
Volvo gebruikte op de Zweedse thuismarkt aanvankelijk de aanduiding Amason en wilde de exportversie Amazon noemen. Omdat de Duitse bromfietsenfabrikant Kreidler de naam Amazone al had geregistreerd, mocht Volvo de naam buiten Scandinavië niet gebruiken.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Volvo_Amazon#Naam.2C_modellen_en_type.28n.29
pug206 zegt
Leuk maar beetje appels met peren verhaal, laten we nu de italia ff opneuken met geld verslindend spul en dan het ritje ff overdoen? Denk dat het dan ff wat ander uitpakt, maar niet te min leuk volvootje
carmasterr zegt
Geef mij de Volvo maar.
Ben een grote fan van sleepers.
theblackdude zegt
leuke test,knap wat ze uit die volvo hebben gehaald.
maseratizzzzzzzz zegt
Laat die ferrari dan ook voluit gaan!
doe mij maar de 458.
TSI-tje zegt
Beide auto’s zijn schitterend. Totaal verschillende types, dus beide op hun gebied mooi! Die P220 is echt heel netjes gebouwd met veel aandacht voor details. Die 458 is gewoon mooi gebouwd punt.
Maar twijfel ook wel aan deze krachtmeting. Laten ze beide tuuten eens tegenover elkaar zetten met een start vanuit stilstand. Waar de Ferrari zijn ‘launch-control’ kan gebruiken. Ik denk dat de uitkomst dan redelijk anders zal zijn.
Relief zegt
Bizar hoe velen niet kunnen horen dat de ferrari helemaal nie top zijn max wordt getrapt. Het is alleen maar voor de show en mensen trappen er ook nog echt in.
volvofreak zegt
zo zie je maar, denk maar niet dat het makkelijk is om van een volvo te winnen
Alfarobert zegt
Die Volvo heeft 500PK en is natuurlijk wel honderden kilo’s lichter als de Ferrari.Kan die Ferrari de banden nog laten roken in de 3e versnelling,zoals de Volvo?Ik denk dus niet dat de Ferrari het gaat winnen.Zelfs een Smartje met Hayabusamotor of hoe die motorfiets ook heet,trekt een Ferrari er makkelijk uit,toch?
Alfarobert zegt
Zal de Ferrari ooit 40 jaar oud worden? Ik vindt die hele 458Italia niks aan.De 430 scuderia was veel mooier.Maar ik zou ook gaan voor de Volvo.Minder opvallend en sneller denk ik ook nog.Minder wegenbelasting.Wat wil je nog meer?