Ssst. Stil maar, verbrandingsmotortje. Europa vindt niet alleen dat je zuiniger moet, ook die herrie moet minder.
Vandaag was de stemronde in het Europees Parlement over de kwestie: moeten autofabrikanten auto’s verplicht stiller maken? Het was geen verrassing dat het wetsvoorstel werd aangenomen (401 stemmen voor, 228 tegen, 20 onthoudingen), maar er zit een kanttekening aan: dankzij de machtige autolobby is namelijk het zwakst denkbare voorstel aangenomen. Veel Europarlementariërs uit auto-industrielanden durfden het niet aan verregaande maatregelen te treffen. En dus blijft het brommen geblazen, hoewel nieuwe auto’s over zes jaar wel degelijk stiller moeten zijn.
De decibel-afname is als volgt geformuleerd door het EP:
De grens voor gewone auto’s zal worden verlaagd van 74 naar 68 decibel. Voor krachtigere voertuigen is alleen een kleine marge van 2 tot 6 decibel toegestaan. De grens van de meest krachtige vrachtwagens (van meer dan 12 ton) blijft gehandhaafd op 81 decibel.
Lezen we dat? De ‘krachtigere voertuigen’ worden enigszins ontzien (goed nieuws voor Arab racers in Londen). Iets waarvan Europarlementariër Judith Merkies nog vurig had gehoopt dat ze allemaal wel eventjes stiller zouden worden. Helaas, PvdA-mevrouw, de Pagani’s, Lamborghini’s, Koningseieren, Aston Martins, Porsches en Ferrari’s van deze wereld blijven ook in de EU het recht houden om trommelvliezen te verwennen.
De socialiste is hierdoor gepikeerd, zo schrijft ze:
“Jammer, de lobby van de auto-industrie heeft effect gehad bij conservatieve linkse en rechtse parlementsleden. Van alle voorstellen heeft het meest behoudende gewonnen. (…) Het voorstel dat nu is aangenomen, is stukken minder effectief dan het voorstel dat is voorgesteld door de Europese Commissie, en dan Nederland graag zou willen. Een overwinning voor de autolobby, en een verlies voor de talloze mensen die langs drukke wegen en in lawaaiige steden wonen”
Zeg Merkies, auto’s moeten van 74 naar 68 decibel. Is dat niet precies wat je in december nog voor ogen had? Sterker nog, toen pleitte je voor een afname van 4 decibel. Het zijn er nu zes geworden. Nog steeds niet tevree?
Gezondheid
Wat precies de reden is voor deze door EU Overlords opgelegde geluidsverlaging bij auto’s? Welnu, langdurige blootstelling aan herrie kan leiden tot hart- en vaatziekten. Onderzoek door het Europees Milieuagentschap toont aan dat de helft van de stedelijke bevolking in de EU wordt blootgesteld aan een geluidsniveau boven de 55 decibel door geluidsoverlast op wegen.
Hoewel de auto wederom als zondebok voor al het kwaad in de wereld wordt aangewezen, erkennen Europarlementariërs wel dat verkeerslawaai mede wordt beïnvloed door het wegdek, het geluid van de banden en het aerodynamische geluid.
EV’s moeten geluid maken
En terwijl het EP vindt dat gewone auto’s hun motorwaffel een stukje dicht moeten trekken, zijn het de geluidsloze elektrische en hybride voertuigen die juist wél hoorbaar dienen te zijn. Het geopperde voorstel is daarmee een feit: EV’s worden gezien als silent killers en er zijn een aantal normen aangenomen om een ‘Akoestisch Voertuigwaarschuwingssysteem’ (AVAS) te ontwikkelen.
Welja, de EU zou vooruitgang eens omarmen, en accepteren dat elektrische auto’s het VOORDEEL hebben stil zijn. Maar u kunt schijnbaar niet uit uw doppen turen, waardoor een kunstmatig geluid noodzakelijk is. Laten we er dan maar een fijn Carrera GT-geluidje volgens de nieuwe decibelnormen aan koppelen.
speed zegt
-edit: verkeerd topic-
Yeelen zegt
Is dat dan 68dB bij 2500rpm op 1m afstand, of een gemiddelde van verschillende rpm’s? Want als het bij een bepaald toerental geldt, kunnen de vlinderkleppen later nog altijd opengaan :D
jrk68 zegt
Ze weten van gekkigheid niet wat ze moeten verzinnen daar in Brussel.
Onder de 50km/u hoor je sowieso alleen bandenruis bij moderne auto’s.
En EV’s vinden ze te stil en daarom gevaarlijk….
alcantara zegt
@jrk68: Ligt eraan, met 50km/u kun je ook 6000rpm draaien.
jrk68 zegt
@alcantara:
Dat soort mongolen zijn vrij zeldzaam….
Ik woon zo’n beetje op een van de drukst bereden snelwegen van deze duitse provincie en mij hebben ze echt niks gevraagd. Ik heb namelijk nergens last van.
kaasboerin zegt
@jrk68: Ken je nog die Jamaicaanse reclame van VW in Amerika?
Het waren enkel blanken die kwamen met ‘racisme’..
Gewoon populistisch gewauwel, dat nog faalt ook..
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Ze spreken zichzelf vooral tegen, een moderne leaseslet en een EV zijn net zo stil ervan uitgaande dat ze op dezelfde banden staan.
Gelukkig zijn die van mij oud en sportwagen dus ik zal van dit geleuter geen last hebben.
Het probleem dat voetgangers en fietsers EV’s niet horen komt door die 100db uit die oordoppen die zo’n beetje met het oor vergroeid zijn….
griffendahl zegt
@jrk68: De oplossing laat zich dus ook wel raden… Banden die nog meer gericht zijn op een laag geluid dan op de zaken waar ze echt voor bedoeld zijn, tractie…
jrk68 zegt
@griffendahl:
Ik blijf gewoon stug G label rubber kopen…. Minder kans dat er wat op je neus dondert.
alcantara zegt
Hoe krijg ik de achtergrond van Autoblog weer wit?
jrk68 zegt
@alcantara:
Typex….?
volvov70 zegt
@alcantara: niet janken, gewoon eraan wennen
kaasboerin zegt
Bij deze.. De mijne is een ‘sportwagen’.
Anyway, pak dan ook a.u.b. die tijfusscootertjes aan zonder dempert, die komen immers alleen maar binnen de bebouwde kom en vaak ook op de latere tijdstippen.
En die klote choppers.
kaasboerin zegt
En die klote katten die ’s nachts fittie maken ook afknallen..
Vogels ook maar gelijk, bietje ’s morgens vroeg lawaai maken met dat kutgefluit.
tunefuldjmike zegt
@kaasboerin: als je dan toch begint kunnen ze me buren ook afschieten met dr graf muziek :)
jack_abarth zegt
Krijgen we straks dit soort taferelen:
http://www.youtube.com/watch?v=n17B_uFF4cA
lincoln zegt
@jack_abarth:
nope .. ALLEEN het geluid dat de overheid voorschrijft ..
behalve als je er een vergunning voor hebt .. (en dik betaald heb natuurlijk) ..
toroloco zegt
@jack_abarth: Juist elk bedrijf of beroep gebruik dan hun eigen sound, en geen sirenes meer maar…MMMM….ZWAANTJE…MMMM…POLITIE OPKOMST…MMMM…UIT DE WEG…MMMM…ZWAANTJE…
zdev zegt
De politie snapt nu al helemaal niets van het geluid dat de QP uitstoot en hoe legaal dat is. Gewoon RDW goedgekeurd, maar hij maakt toch een geluidje, zeker met de klepjes open ;) Houden zo!
valluik zegt
Ik woon onder de vliegroute van vliegbasis Volkel. Gaan ze dan gelijk even nieuwe dempers op de F16’s schroeven? De JSF maakt nog een klap herrie extra. Niet dat ik wat om dat geluid geef, heerlijk zelfs, maar ga niet lopen zeiken over een paar decibel.
lincoln zegt
LOL ..
dan moet er ook een speciaal politie-team komen die de handleiding van een DB-meter snappen ..
dat in combinatie met de Europese wetgeving ..
zijn die sukkels zo een halve dag bezig ..
Hupke zegt
@lincoln:
Dan heb je eerst nog een agent nodig die het woord logaritme kan lezen, dat gebeurt dus nooit.
erwh zegt
Weinig zinvolle actie als je de vrachtwagens ontziet, die maken nou juist de meeste herrie.
Esprit_de_Flandre zegt
@erwh: Die zijn ook het moeilijkst stil te krijgen, niet alleen door de grote motoren, maar ook door de beperktere markt. Een aanpassing op een VW-motor wordt afgeschreven over miljoenen auto’s, die op een zware DAF-motor echter maar over een paar honderdduizend…
bbroek zegt
en weer heeft het Europese parlement een dag zitten niksen, als ze die crises nou oplossen, dat zou beter zijn dan dat ze die 1 op de 100 auto’s die wat meer geluid maken gaan zitten uitroeien, tsjonge jonge…
Vanquish zegt
Ik denk dat iedereen die naast een drukke autoweg woont eventjes een opleving krijgt als daar een lekkere Ferrari huil voorbij komt. En anders woon je simpelweg op de verkeerde plek.
jrk68 zegt
@Vanquish:
Daarom woon ik daar ook. Moet nog wel even die bomen rooien, dan zie ik ze ‘s-zomers ook….
norge zegt
Als ze die mongole brommers nou eens aan zouden pakken.
jrk68 zegt
@norge:
Hebben ze al gedaan, je moet nu op je 16de een rijbewijs halen voor zo’n ding en op je 17de mag je op voor je auto. Die hele handel ligt dus op zijn gat, dus sterven ze vanzelf uit.
De meeste nieuwe zijn nu 4takt en ook een stuk stiller.
ej20g zegt
@jrk68: kan je vertellen dat dat helaas meevalt (in ieder geval hier). De meeste halen dan wel alvast hun autorijbewijs, maar rijden nog steeds op hun scooter tot ze een afgetrapt Golfje, Corsaatje of 3-Serie kunnen kopen.
jrk68 zegt
@ej20g:
Hier in 010 beginnen ze al aardig uit te sterven, ik kan me voorstellen dat het in landelijke gebieden anders ligt. Daar is het OV vaak een mindere optie dan een brommert.
Om die rede kreeg mijn zoon er ook een toen hij 16 werd, ik woonde toen ook nog buitenaf.
ej20g zegt
@jrk68: nouja, landelijk… Hier in Nijmegen zie ik er ook nog een hoop rijden. Dan weet ik natuurlijk niet hoe oud de meeste zijn, maar ik heb zo’n vermoeden dat die hun rijbewijs al hebben. Binnen mijn vriendengroep zit gelukkig niemand die een scooter heeft, dus dat scheelt een hoop. Ben straks nummertje 2 met een rijbewijs en dat blijft wel even zo. Scooters heb ik nooit iets aan gevonden.
e34driver zegt
man van die hele EU krijg je toch spontaan een beroerte man,
het hun gezeik.
Esprit_de_Flandre zegt
Het lijkt misschien Europees MierenNeuken, maar lawaaioverlast is wel degelijk een probleem voor de gezondheid. Ik vind er niets vreemd aan dat ze dan een maximumgrens opleggen.
En als ‘il monstro del pékao’ daarbij gespaard blijven, waarom dan klagen? Ik ken niemand die van het geluid van een Golf diesel een harde krijgt…
jrk68 zegt
@Esprit_de_Flandre:
Daar zit dit blog anders vol mee, met fanboys die een harde krijgen van een Golf….
salberts93 zegt
@Esprit_de_Flandre: ja maar ze hebben het over lawaaioverlast maar daar is met auto’s totaal geen sprake van, zelfs supercars hebben tegenwoordig kleppen in hun uitlaten zitten waardoor ze op lage toeren niet zo veel geluid maakt, dus de kans dat er eentje echt luid is is zeldzaam, en juist een prachtige verschijning. en die dorpsgekken die van die idioot grote uitlaten onder hun Golf leggen pak je hier ook niet mee aan
Esprit_de_Flandre zegt
@salberts93: Auto’s veroorzaken wel geluidsoverlast. Niet doordat ze zo luid zijn, maar doordat ze met zoveel zijn.
Er zijn genoeg onderzoeken geweest die aantonen dat kinderen die bij een drukke baan wonen meer moeite hebben met studeren bvb. Het is niet dat een paar auto’s zo luid zijn, maar dat er een constant geraas is van honderden auto’s die passeren. Als alle doordeweekse auto’s wat stiller worden, zal dat geraas ook wat stiller zijn.
Daarom kunnen ze de supercars ook gerust laten, die paar zeldzame luide exemplaren hebben geen echte invloed op het algemene geluidsniveau dat met deze regel naar beneden wordt gehaald.
Ik vind het een goede regel, want eenvoudig toepasbaar, op lange termijn efficiënt en vrij goedkoop.
j00rs zegt
Alsof je dagelijks geteisterd wordt door tientallen Ferrari’s en Lambo’s die met 8000 rpm door je straat knallen (is voor mij gelijk aan de hemel, maar dat terzijde). Die EU parlementariërs moeten zich met belangrijkere zaken gaan bezighouden.
bertorelli zegt
Wat Kaasboerin hierboven als zegt;
.
Pak die k..tscootertjes eerst maar eens aan.
Die hoor je op een kilometer afstand aankomen en stinken daarnaast ook nog eens behoorlijk.
ko3n zegt
@bertorelli: en ze ze rijden aso
ej20g zegt
@bertorelli: als ik me er als 17-jarige al extreem erg aan stoor dan moet het toch een behoorlijke overlast zijn. Ik heb overigens geen scooter, daar heb ik deels voor gekozen omdat de meeste scooters zulke lawaaierige (en langzame) muggen zijn.
Orichy zegt
Voor het geld wat dat volk krijgt in Brussel, zijn ze knap stom bezig.
A, Zij snappen hetzelf niet en hoe wil je dit allemaal gaan controleren in Nederland, met het huidge aantal nederlandse politiemensen. Die hebben het al druk zat, met hun huidige opdrachten, waaraan zij al niet kunnen voldoen, laat staan nog een opdracht erbij.
B, Stil is te stil, normaal geluid is te hard? Nog meer regelgeving die niet deugt en Mevrouw Judith Merkies, snapt haar eigen standpunten niet eens, het gaat lekker daar in Brussel.
In slechte economische tijden verzinnen zij nog meer regels, die geld kosten, dan opbrengen, je kunt ook eigenlijk niet anders verwachten van het “uitgezonde” europeese volk
Esprit_de_Flandre zegt
@Orichy: Dit geldt natuurlijk alleen voor nieuwe wagens, net als uitstootnormen. Controleren hoeft dus alleen bij het eerste exemplaar dat van de band rolt…
Orichy zegt
@Esprit_de_Flandre: In eerste instantie wel, ja.
Maar dat zal na enkele jaren toch veranderen, in een definitieve regel voor alle voertuigen en dan moet er dus wel op gelet gaan worden.
Mooi werk heb je dan als politieagent, geen wonder, dat bijna niemand trek heeft in zo’n functie.
Het is en blijft een stomme regelgeving, om in te voeren, of er geen belangrijkere dingen te regelen zijn?
Oja, maar dan moet je nadenken en dat kan men daar nu net niet, blijkt maar weer.
jrk68 zegt
@Orichy:
Dat kan wettelijk dus niet, dat zou betekenen dat je 4 jaar oude euro5 auto niet meer door de APK komt omdat die dan aan euro6 eisen moet voldoen.
Gelukkig zijn ze nog niet zo achterlijk.
Bovendien zijn de lobbygroepjes uit mijn thuisland alweer huilie huilie aan het doen over de emissie eisen die zijn afgesproken voor 2020. Die zouden de doodsteek voor de duitse autoindustrie betekenen….
salberts93 zegt
@Esprit_de_Flandre: ja en dus schiet je er helemaal niks mee op en lopen ze zich weer te bemoeien met autobedrijven die juist een lekker geluidje weten op te wekken
Hupke zegt
Lawaai van auto’s?
Dat hoor ik alleen als ze op’t circuit aan het racen zijn en m’n raam open staat.
Misschien hier en daar eens een racemotor, harley of zo’n afgejakkert scootertje zonder uitlaat maar eigenlijk kan je daar nu toch geen last van hebben.
Als je er last van hebt moet je je ramen maar sluiten.
Gewone wagens zijn nu toch al doodstil, nog stiller gaat echt niets uitmaken. Dat gaat enkel ten nadele van de efficienty gaan.
ej20g zegt
@Hupke: dat zien ze niet. Alles wat met een vorm van “uitstoot” te maken heeft (geluid, uitlaatgassen) moet naar de 0 en alles wat met geld te maken heeft moet richting het getal met de 6 nullen. Let’s face it, langzaam maar zeker wordt de automobilist (of nog belangrijker, de liefhebbers) de keel dichtgeknepen.
salberts93 zegt
@ej20g: automobilist sla je de spijker mee op zn kop, de liefhebbers hebben er alleen meer last van dan het financiele gedoe, maar alle automobilisten moeten overal waar ze komen weer overal voor opdraaien, BPM, BTW, wegenbelasting, aan de pomp weer zoveel belasting en alles wat zogenaamd mis is volgens de EU met de wereld is te wijten aan de auto.. makkelijk om een pispaaltje te hebben
ej20g zegt
@salberts93: exact, gewoon pispaaltjes. Ik ga binnenkort op voor mijn rijbewijs en daarna volgt dus ook een eigen auto. Alle kosten zijn al uitgerekend (met flinke marges omdat ze prijzen nog weleens omhoog gooien) en als ik geen liefhebber was geweest had ik een eigen auto gelaten voor wat het is. Het is eigenlijk gewoon niet leuk meer, de enige reden dat (veel) liefhebbers hun (volgens de overheid dan) te vieze auto’s houden is dat ze van die auto(‘s) houden. Liefde voor je auto is tegenwoordig nodig als je een beetje snelle of luxe auto wil rijden.
lemans96 zegt
Jaa EU(SSR), hééél belangrijk dit…
Waarom zouden ze zich daar in Brussel druk maken over een overbevolkingsexplosie en een mega toename van corruptie? Nee, automobilistje pesten heeft veel hogere prioriteit.
Niet alleen neem ik die lui daar allang niet meer serieus, ik veracht ze ook van uit de grond van m’n hart. Bah !
michelyman zegt
Ik rij gewoon lekker door met mn sportuitlaat (Geen steigerpijp/Remus). Zou het ooit voor de APK komt (is nu alleen als je denkt dat ie teveel lawaai maakt en de aparatuur hebt) dan komt er een mooie klep in!
ej20g zegt
Volledig open uitlaat met vlinderklep(pen) it is!
moveyourmind zegt
Het meeste geluid dat auto’s tegenwoordig produceren wordt veroorzaakt door het afrolgeluid van de banden. Niet zo erg als dat wat teruggedrongen wordt, heb je als bestuurder ook voordeel bij. Wat ik trouwens niet snap is dat er zo dicht bij snelwegen gebouwd wordt. Bij Nijmegen is een nieuwe wijk zowat boven op de snelweg gebouwd. Terwijl er ruimte genoeg is. Ondanks de snelheidsbeperking die daar geldt zou ik er niet willen wonen.
ej20g zegt
@moveyourmind: vertel mij wat. Ik neem aan dat je de (snel)weg vanaf Arnhem bedoeld? Ik woon daar in die wijk, helemaal achterin gelukkig. De grote maar is echter dat ik daar al woonde toen het hele gebied tussen mijn huis en de snelweg nog open gebied was. Ik kan je vertellen dat wij totaal geen last hadden van de weg, dus die afstand kan prima. Maar ik sluit me bij je aan, waarom zo dichtbij de weg? Er is aan de andere kant ruimte genoeg en anders achter het treinspoor (was Oosterhout). Ik vind het ook onzin hoor, net als die snelheid daar (80, 70 en daarna 50).
moveyourmind zegt
@ej20g: Idd, bij Arnhem. Zoals je al aangeeft is er verderop ruimte genoeg. Woon zelf ook op 500 meter een snelweg, en dat is net genoeg afstand om er geen last van te hebben.
ej20g zegt
@moveyourmind: precies. Zelfs ik, als inwoner van het dorp, snap niet waarom er zo dichtbij huizen gebouwd worden.
miataman zegt
@moveyourmind:
Jij bedoeld dat stuk bij Lent, waar men van ’n snelweg ’n veredeld fietspad heeft gemaakt.
Overigens vind ik ’t niet meer dan terecht dat sportwagens worden ontzien, aangezien dat sportwagens juist zo leuk maakt! Ik geniet iedere keer van die heerlijke brul die uit m’n Miata NA komt :-)
holycrap zegt
Het was geen verassing dat het wetsvoorstel werd aangenomen => moet verrassing zijn ipv verassing
rmd147 zegt
Tsja ik wordt er een beetje moe van.mensen die zeggen dat het aantal db naar beneden moet zijn zeker geen auto lief hebbers en in mij ogen verdienen deze personen ook geen auto.
salberts93 zegt
wat een kut zeikers, EU moet zich eens niet overal tegenaan bemoeien, auto’s klinken juist lekker beetje gerommel
dennisr zegt
Ik vind het wel prima met die lui.. ik doe lekker wat ik wil.. ik laat een ander niet bepalen hoe ik leef..
ruubster zegt
wat een bullshit.
lemans96 zegt
Ja, laten we vooral het afrolgeluid van autobanden nog verder omlaag brengen en de rolweerstand nog verder omlaag brengen. Dat gaat resulteren in banden die grip en waterafvoer gaan inleveren voor een laag geluidsniveau en laag brandstofverbruik.
Mij niet gezien. Ik blijf de banden kopen met zoveel mogelijk grip en goede prestaties in de regen. Desnoods laat ik die van buiten de EU importeren…
Carreza zegt
Wat een gekkenhuis daar.
“Auto’s moeten lawaai maken, anders vééééél te gevaarlijk… Oh wacht, ze moeten ook ineens wat stiller.”
Wanneer gaan ze daar eens echte problemen aanpakken? Krijg genoeg van dit “Europa”.
Frankypanky zegt
Wedden dat zo’n zakkenvuller niet eens het verschil hoort tussen 74 en 68 dB? Die aap kwam jaren geleden uit de mouw, toen motorrijders zo’n “Europarlementariër” naar twee, verschillend gedempte, motoren liet luisteren.
bmwe46csl zegt
En de kleutertjes met hun yamaha aero met kloteherrieuitlaten
epimetheus zegt
Geluid van auto’s die je dagelijks ziet snap ik enigszins wel, maar sportwagens, en dan niet de pet-mobielen met kachelpijp, mogen gerust meer kabaal maken. Hoevaak kom je die ook tegen. T is over het algemeen niet zo dat je dagelijks een Pagani of Ferrari tegenkomt..
Sorcerer zegt
Die elektrische scootertjes mogen ook eens wat meer geluid gaan maken zeg. Heel goed dat er steeds meer elektrisch gereden wordt, maar die pizzakoerier die overal doorheen steekt, door rood rijdt en iedereen afsnijdt hoor je nu dus niet meer aankomen op de fiets (ja, ik fiets ook).
kvdwal zegt
Een oud topic maar nog steeds actueel. Heb vandaag een auto in de garage gekregen die slachtoffer is geworden van een db diender. Te veel db…… Een polo met dubbele uitlaat van een bekend merk, ondanks dat ik liever mn ami hoor brommen toch een mooi geluid en zeker niet storend. Heb een aantal klanten ff dit volgens Brussel a sociale lawaai laten horen en niet 1 vond het te veel lawaai (klanten van 50 en 65 plus zonder hoorafwijking!) blijkt toch maar eens weer dat regels voor een klein percentage klagers worden bedacht. Of zouden strengere regels gewoon meer boetes genereren???? Herrie is herrie ok mee eens maar deze regels ten aanzien van geluid zijn een aantasting van het genot van de meerderheid!!!!!!