Notoire hardrijders die zich meermalen hebben laten pakken kunnen gerust ademhalen: het voorgestelde snelheidsslot is voorlopig van de baan. Na tests concludeert Rijkswaterstaat dat het systeem te fraudegevoelig is.
Het systeem dat getest werd werkt alleen op een auto met elektronisch gaspedaal, waarmee de helft van het NL wagenpark al ongeschikt is voor het slot. Daarnaast houdt de gps-apparatuur vaak een verkeerde Vmax aan, schijn je het met cruise control te kunnen omzeilen (!) en bovendien zou het geen gedragsverandering bewerkstelligen. Na het verwijderen is de kans groot dat hardrijders gewoon in hun oude gewoontes vervallen.
Bovenstaande resultaten komen voort uit een proef met ca. 50 automobilisten, waarbij de helft van de proefkonijnen een slot kreeg dat direct ingrijpt bij overschrijding van de maximumsnelheid, terwijl de andere helft pas na een reeks waarschuwing door het systeem afgeremd werd.
Godzijdank was het uiteindelijk een grote faal. Te ingewikkeld, te fraudegevoelig, jammer dan: next! Want wie zit er ook te wachten op nog meer betutteling in je auto voor een gedraging die niet per definitie direct gevaar oplevert? Een alcoholslot is prima, maar een snelheidsslot is mij persoonlijk twee bruggen te ver. Ter preventie heeft de wetgever voldoende mogelijkheden ingebouwd (rij-ontzeggingen, emg’s, enz).
Lees de brief van minister Schultz (Verkeer en Waterstaat), waarin ze de evaluatie van de proef uit de doeken doet HIER (PDF).
Update – Nee, dan Frankrijk. Daar krijg je een jaar celstraf na zware misdragingen (zonder slachtoffer).
darkpluisje zegt
Buiten dat het zo fraudegevoelig is is het ook gevaarlijk als het slot ingrijpt bij 51 of 121 km/h.. Soms is het nodig om tijdelijk harder te rijden om gevaarlijke situaties te voorkomen..
desjonnies zegt
Schandalig, nu moeten er weer een aantal “politici” op zoek naar iets nieuws om de wereld in te blaten.
En houden we dit stukje eigen vrijheid en verantwoordelijkheid voor onszelf.
Susp1cious zegt
@ darkpluisje,
Dat wilde ik ook aandragen. Soms zijn er situaties waarbij extra snelheid nodig is, dan kan zo’n slot een negatief effect hebben.
Misschien moeten ze in Nederland een keer wat simpeler nadenken. Als mensen toch een gevaar zijn voor zichzelf en anderen in het verkeer, waarom dan allerlei sloten? Gewoon een ontzegging van de rijbevoegdheid zoals die altijd al bestond is niks mis mee lijkt mij.
potver7 zegt
@Susp1cious: Uh? zodat ze zonder rijbewijs verder kunnen rijden? En dus onverzekerd, met allerlei nare consequenties als ze een aanrijding veroorzaken?
Nee hoor, ik vind zo’n snelheidsslot helemaal niet zo’n raar idee, mits goed uitgevoerd.
Je kunt het systeem ook zo aanpassen dat het kort (10-20 seconden) een hogere snelheid toelaat, maar dan maximaal 3-4x per dag; als je het vaker nodig hebt moet je eens leren anticiperen.
ya314 zegt
@potver7: Ja idd zonder rijbewijs kunnen ze nog gewoon verder rijden. Het voordeel van zo’n snelheidsslot is dat de persoon die hem gekregen heeft nooit in een andere auto kan rijden door het slimme ontwerp, het werkt dus beter dan een rijbewijs afnemen….
bempi zegt
Back to the hippie tijd. Waar alles toen nog kon en mocht.
MLTB zegt
Belachelijk ook als ze dit ooit zouden doorvoeren, dan zou ik echt emigreren ofzo..
bempi zegt
@MLTB:
lol
RuVi zegt
En terecht. Stel je voor dat je vrouw ligt te bevallen op je bijrijdersstoel is het wel fijn om wat harder te kunnen.
W115 zegt
@RudyV: Dan bel je de ambulance (zou de overheid zeggen)
kaasboerin zegt
Gelukkig, anders was je straks 4.000 piek kwijt voor zo’n kutslot. Even serieus, straks krijgen we nog een avondklok. Snel wegwezen uit deze dictatuur.
bempi zegt
@kaasboerin:
Volgens mij heb je al een avondklok in Nederland. In schilderswijk Den Haag voor kinderen van een bepaalde leeftijd mogen niet na 23.00 buiten spelen.
kaasboerin zegt
@bempi: :lol:
jzaero zegt
En dan nog het verschil. Stel dat jij regelmatig om 3 uur snachts met 180 gepakt wordt op een lege snelweg, dan krijg je dus ook zo’n ding terwijl dat niet direct gevaar oplevert. Iemand die op veel lagere snelheid (80 ofzo) verkeer inhaalt in de bebouwde kom en door rood rijdt, tegen de richting een rotonde neemt, is veel gevaarlijker en die verhouding is dus al krom.
kaasboerin zegt
@jzaero: Ach, is natuurlijk overduidelijk, flitsers op een snelweg an sich is al over de top. Ik zie geen flitsers in drukke dorpsstraten binnen de bebouwde kom hoor, terwijl daar het gevaar hééél wat hoger is.
bempi zegt
@kaasboerin:
Bij ons in het dorp staat wel meerdere flitspaaltjes binnen de bebouwde kom.
Een week na de introductie ging onze lokale scooter held zonder kenteken platen ongeveer 60x heen en weer. Helaas voor hem werd hij herkend. :D
Anoniem zegt
@bempi: Wat voor scooter heeftdie vent dan?
E34M5Touring zegt
De Duitse Premium merken hebben dit al jaren. zodra je 250 rijd schakelt het slot in en kan je niet harder.
mrs250 zegt
@E34M5Touring: en Porsche valt dus niet onder ‘de Duitse premium merken’? ;)
autonieuwsvandestraatje zegt
@mrs250: als premium een inhoudsloze marketingterm is..dan nee
E34M5Touring zegt
@mrs250: Ja had weinig zin elk merk individueel te benoemen. You get the point.
mrparker zegt
@E34M5Touring: Het betreffende slot wat jij beschrijft zit in heel veel autos. Ook in niet dure duitse bakken.
Dit is omdat te voorkomen dat je dingen doet met de auto waar deze niet voor gegarandeerd is.
Zo zijn de meeste banden niet goedgekeurd voor snelheden boven de 250 km/h.
Om dus te voorkomen dat jij met 260 km/h een klapband krijgt in een auto die uitgerust is door de fabriek met banden die tot 250 km/h goedgekeurd zijn wordt hij gelimit op 250 km/h.
E34M5Touring zegt
@mrparker: Dat snap ik. het was een poor attempt at humor..
potver7 zegt
Tsjonge, ze hebben wel weer een paar argumenten aangedragen om hier mee te stoppen zeg…
Ten eerste: het is te omzeilen door de cruise-control aan te zetten. Nou, aangezien het systeem so-wie-so alleen werkt op auto’s met electronisch gaspedaal, mag ik aannemen dat het puur softwarematig werkt. Dan lijkt me dat je dit probleem dus vrij eenvoudig moet kunnen tackelen door een paar extra regeltjes programmatuur. Het enige probleem is waarschijnlijk dat je voor ieder merk/model aparte software nodig hebt. So be it.
Ten tweede: het brengt geen gedragsverandering teweeg. Nee, dank je de koekoek… dat doen flitsers toch ook niet (o toch wel, we gaan tegenwoordig met z’n allen boven op de rem staan als we zo’n paal zien), maar daar stoppen ze toch ook niet mee?
ya314 zegt
Ben ook wel benieuwd wat er gebeurd als de GPS geen vrij zicht heeft, er “een chipszak vanaf de weg overheen is gewaaid”. Stopt de auto dan helemaal of is de limiet er af omdat de auto dan niet weet waar hij is.
Goede zaak overgens dat het plan van de baan is.
cesarestevao zegt
Aait beter, en laat het wegblijven stomme systeem!!!