Je kon er op wachten.
De Toyota Supra (A80) is een legendarische auto. Daar zijn veel redenen voor, maar het feit dat ‘ie zover getuned kon worden is er absoluut eentje van. Dat was mogelijk omdat de motor, een zes-in-lijn met twee turbo’s, behoorlijke krachtsreserves kende. Een boekhouder zou zeggen: ze hebben de motor té goed gebouwd. Omdat het blok zo sterk was, was het relatief eenvoudig om extra vermogen uit de blokken te extraheren.
Na jaren van teasers, nieuwsberichten en spyshots is de nieuwe Toyota GR Supra (A90) ein-de-lijk onder ons. De auto is in samenwerking met BMW ontwikkeld en maakt gebruik van een motor uit Beieren. Nu is dat óók een zes-in-lijn, dus historisch verantwoord. De B58B30 motor van BMW is een goed blok, maar heeft (nog) niet de magische status van de 2JZ-GTE. Maar hoe moeilijk kan het zijn om de ‘B58’ eruit te halen en de 2JZ-GTE erin te lepelen? Nog niet zo lang geleden kondigde CX Racing uit Californië aan met een dergelijke motorwissel te komen.
De Amerikanen zijn echter verslagen door een Japanner. Het was de beroemde drifter Daigo Saito die een spiksplinternieuwe GR Supra voorzien heeft van de iconische motor uit de jaren ’90. In slechts 42 dagen was het project afgerond. Het is het nieuwe driftgereedschap van de levende legende. Voor de gelegenheid is de motor opgevoerd naar 800 pk. Het eerste optreden van deze auto is tijdens de D1 Grand Prix op 23 maart.
Met dank aan Patrick voor de tip!
dotternetta zegt
Wow, een echte Supra! Niet met die duitse meuk onder de kap! Hulde! Wat een blok! Geweldig! Zo worden ze niet meer gemaakt!
ghengiskhan zegt
@dotternetta: nou, eh, wel dus. Zie het artikel hierboven.
wimof zegt
@dotternetta: Misschien zeggen ze in Japan het omgekeerde.
civicfk3 zegt
@dotternetta: is nog maar weinig toyota over van het blok ;)
tge1 zegt
Hoppa. Dit is de nieuwe Supra.
ghost zegt
Suuuu-tututututututuuuuu!
resulutionNL zegt
It was just a matter of time…
smoked zegt
Worden ze nu al in Japan uitgeleverd?
sr20det zegt
@smoked: waarschijnlijk niet, maar de beste Daigo zal wel wat connecties hebben, en Toyota vindt het waarschijnlijk helemaal niet erg als de nieuwe Supra dit seizoen al te zien in is in het D1- kampioenschap.
toyotafortuner zegt
Saitou-san saikou!
Wat een bazenactie!
maferick74 zegt
Nissan 350z
frank2b zegt
Zoals het heurt ….
2wheeler zegt
Waar kijk ik naar op foto 5? Ja, de achterkant, maar wat zijn die cirkels?
boomhauwer zegt
@2wheeler: ventilatoren voor de radiator want vooraan zit er een gigantische intercooler.
davelepeef zegt
@boomhauwer: aaah dus dat is ook vaak met die civics die ik zie met die geperforeerde achterbumpers. Die zijn gewoon heel extreem verbouwd zodat de koeling daar zit…
rubend zegt
@davelepeef: bij die Civics is het meestal een vorm van gewichtsbesparing. En “mode”.
davelepeef zegt
@rubend: hihi, niet serieus erop ingaan joh… Maar gewichtsbesparing, really? Die 5 plakjes kunststof?? Ik dacht eerder aan een soort opening om lucht door te laten, wat me ook al stom lijkt omdat je beter een dot overdruk daar kan hebben – bedenk ik maar…
kevdutchie zegt
@rubend: bij de Civics doen ze dat om de turbulente lucht dat zich ophoopt tussen het chassis en de achterbumper weg te krijgen, waardoor je minder “drag” hebt.
verplicht zegt
@2wheeler: zunne dikke subwoofers zijn jonguh!
Nee, ik heb ook geen idee dus ..
verplicht zegt
@verplicht: net uit betrouwbare bron vernomen dat het geen subwoofers zijn maar ventilatoren voor de intercooler.
kevdutchie zegt
@verplicht: ventilatoren voor de radiator die achterin zit, de intercooler zit vooraan.
roymenkehorst zegt
Foto 5 betreft 2x een koelvan.
De vuldop van de radiateur zie je links op de foto.
HzR zegt
@roymenkehorst: ah, hij gaat er ijs mee rondbrengen?
kennone zegt
Lekkah!!
emping zegt
Doet die Jappaner toch wel weer ff sneller dan die Amerikanen.
aquila2003 zegt
Zaag dan tenminste ook die afzichtelijke ducktail dr af..
Dutchdriftking zegt
De dag die je wist dat zou komen is eindelijk hieeeer!
arii zegt
2JZ FTW!!!