Porsche rijden was nog nooit zo toegankelijk.
De aloude discussie over merkwaarden en dergelijke laten we even voor wat ‘ie is, dan kunnen we meteen door naar het nieuws. Porsche lepelt namelijk de geblazen 2-liter viercilinder in de Macan, waarmee het de goedkoopste versie uit de reeks wordt.
Het Audi-blok levert 252 pk en 370 Nm en wordt gekoppeld aan een 7-traps PDK. Helaas niet zoveel als de viercilinder boxer in de nieuwe Boxster dus, maar met dergelijke cijfers is 0-100 km/u sprint nog steeds in een nette 6,7 seconden achter de rug. Met Sport Chrono-pakketje mag je daar nog 0,2 s vanaf halen. De topsnelheid ligt op een aardige 229 km/u. Dat alles bij een testverbruik van 7,2 l/100 km en een gewict van maar liefst 1.770 kg.
In Duitsland wordt de Macan met viercilinder geleverd vanaf 55.669 euro inclusief belastingen. Da’s grofweg 5.000 euro goedkoper dan de prijs van de huidige instapper: de Macan S Diesel. Laatstgenoemde mag in Nederland vanaf 80.800 euro mee naar huis, dus de viercilinder zal ergens tussen de 70 en 75k uitkomen. De nieuwe instapper is te herkennen aan 18 inchers, zwarte remklauwen en RVS sierstukken aan de uitlaat.
UPDATE We hebben een prijs. De 2.0 turbo gaat 69.400 euro kosten, een ruime 22.000 euro ‘billiger’ dan de Macan S. Je kan hem vandaag nog bestellen, dan heb je hem in juni voor de deur staan.
spot007 zegt
Kan prima
martinus zegt
@spot007:
Je hoeft je er zeker niet voor te schamen nee.
Er zijn ook merken die auto’s in dezelfde gewichtsklasse met ongeveer 250 PK ook de “RS” versie noemen (skoda) of een ‘OPC-editie’.
Deze kleine Macan heeft trouwens wel een beetje overgewicht als je het mij vraagt.
1770 KG is veel ruim 100KG meer dan de grotere en aluminium F-pace bijvoorbeeld.
reinoutgtr zegt
@martinus: je hoeft je er niet voor te schamen nee, maar je moet ook geen appels met peren gaan vergelijken ?
fconderkantlat zegt
@reinoutgtr: ik ga het toch doen, dus bij deze: voor dat geld haal ik liever een dikke vette gebruikte 997 of een basis 991 zoals http://www.nederlandmobiel.nl/tweedehands-auto/porsche/911-34-carrera-incl-bpm/5431573/fotos
renaulthater zegt
@martinus: mijn Vader’s a8l heeft 250 pk uit een v6 TDI
martinus zegt
@renaulthater:
Daarom, de instapmotor voor een beetje sedan,
Bij mindere merken de ’top motorisering’.
Donstil zegt
En dan gaan al die schrapers er weer Turbo optics op bestellen enz. Nee dank u wel.
MDA zegt
@Donstil: en de 2.0 TSI chiptunen uiteraard :)
viezefreddyw zegt
Geen verrassing dat Porsche dit doet, de prestaties zijn ook wel prima te noemen. Zal ook wel een markt voor wezen.
zweed zegt
Leasbaar. . .
alfaitak zegt
Niks mis mee. Slimme zet van Porsche.
audi18 zegt
Is dit niet het blok van Audi? Hij heeft precies dezelfde specs als in de nieuwe A4. Lijkt me ook logischer ook met de basis van de Macan, het nieuwe boxer blok zal niet zonder slag of stoot passen. Wat is ‘ie zwaar trouwens, zo groot is een Macan niet.
dell zegt
@audi18: Ik hoor nooit dat die niet zo groot is..
mashell zegt
@audi18: die Macan is bijna net zo groot als een Cayenne. Het is een flinke wagen.
ontploffer zegt
Porsche go home, you’re drunk…
Dimglor zegt
Ah, merkwaarden…
Gaat ze weer een hoop meer auto’s laten verkopen.
In de lease gaat hij het vast niet slecht doen!
mashell zegt
@Dimglor: deze Macan is juist dichter bij de Porsche merkwaarden dan de 911 ooit geweest is! De 356, de oerPorsche, was een 4 cilinder model waarvan veel onderdelen uit het VAG concern stammen. Net als deze Macan.
Merkwaarden zijn maar net wat je wanneer vastlegt. Een een beetje slim merk legt dat helemaal niet vast, dat berooft je van flexibiliteit. En puristen, ach die moeten niet zeuren en hun aardappelpuree opeten.
Dimglor zegt
@mashell:
Volledig eens!
Vandaar mijn reactie: “Ah, merkwaarden”
Wat zijn merkwaarden…
Vraag mij ook af wie die puristen en dergelijke zijn…
Hebben die een Porsche, kennen die het verhaal van Porsche?
Ik als liefhebber van een merk, zou liever hebben dat “mijn” merk het goed doet…
Kan me dan minder schelen eigenlijk dat ze ook de Macan, Cayenne en de Panamera maken.
Want om eerlijk te zijn vind ik dat die wagens zeker tot de top van hun klasse behoren.
Doen ze daar zeker niet slecht bij Porsche!
maseratizzzzzzzz zegt
75K voor wat een stoere SUV lijkt maar er onderhuids een 4 pitter in ligt, mij niet gezien.
berlinetta zegt
Als het nou nog de viercilinder boxer was, dan had ik het de leukste Macan gevonden. Dit is gewoon een te dure leaseslet bestaande uit bij elkaar geraapte onderdelen.
roppp zegt
@berlinetta: een Vagan dus
jweelden zegt
Ook Porsche gaat nu een leasebak macan.
potver7 zegt
Dit is natuurlijk bij lange na niet de eerste viercilinder in een Porsche, en eerlijk gezegd zie ik het probleem niet zo. De merkwaarden van Porsche houden niet op bij wat er onder de motorkap ligt. Natuurlijk klinkt zo’n grommende V8 heel lekker, maar zo’n vierpitter is veel lichter en zou nog wel eens een veel fijnere rijbeleving op kunnen leveren. Als ze nou maar geen gromgeluidjes uit de geluidsinstallatie laten komen… ;)
willeme zegt
Deze word al een tijdje in Engeland verkocht. Is gewoon een prima motor. Ik vind de Macan echt een leuke auto, en ik ben geen eens een fan van SUV’s.
Alleen zou ik deze motor nooit overwegen. Dan zou ik liever een jong gebruikte Macan Turbo opsporen uit Duitsland. Dat is de enige met een Porsche motor ;-). (andere zijn aangepaste Audi blokken).
Er is trouwens een Macan S Diesel, met V6. Maar nog geen gewone Macan Diesel. Wedden dat die vierpitter er ook nog komt?
berlinetta zegt
@willeme: Is die 3.6 V6 uit de Turbo een blok dat zelf door Porsche is ontwikkeld dan? Volgens mij komt dat ook uit de schappen van VAG.
willeme zegt
@berlinetta: Jazeker! De vorige Cayenne 3.6 was inderdaad een VW blok, de VR6 van de Passat R36. Deze 3.6 is een echte V6, en komt oorspronkelijk uit de Panamera. Later ook in andere Porsches geleverd (Cayenne). De Panamera S Hybrid heeft dan weer de 3.0 V6 met Compressor van de Audi S4 en de Panamera S heeft dezelfde motor als de Macan Turbo en de Cayenne S en GTS.
hooked zegt
Al Macan ze er nou een plug-in-hybrid van…
KEV9 zegt
Vooral dat gewict speelt mee
wouter181 zegt
#andersomliner
OT: Jammer dat ze het verbruik omlaag proberen te brengen mbv downsizing. Ik had persoonlijk liever een plug-in hybride versie gezien met een ietwat teruggeschroefde diesel V6 en wat elektro spul voor een lager verbruik en verbeterde prestaties.
w0o0dy zegt
Ipv 90mille voor de goedkoopste benzine variant… Ja logisch en er moet veelmarge gescoord worden, dus hergebruik van bestaande techniek en premium prijzen… Niets geks dus.
astondb10 zegt
Top! Slimme zet van Porsche!
Dutchdriftking zegt
Ik gok dat dit geen boxer is maar een 2.0 T(F)SI van Audi/VW? Gewoon een Golf GTI blok dus. De prestaties vind ik meevallen als het het hoge gewicht mee rekent.
willeme zegt
@dutchdriftking: Dit blok is volgens Audi specificatie. Exact hetzelfde als in de A4, A6 en A7.
super zegt
wat is de meerwaarde (behalve badge beleving) van dit ding tov b.v. een audi q5?
vonklausenburg zegt
Porsche is zichzelf gewoon als luxe broertje van Audi aan het positioneren. Iets wat verstandig is. Je krijgt er een merk bij met interessante geschiedenis. Dat het misschien afbreuk doet aan de pareltjes van vroeger is één, er zijn helaas maar weinig bedrijven die staande blijven door jaren hetzelfde te doen. Kijk alleen al naar de gigantische vraag voor allerlei niche modellen. Gezien de huidige markt is het verstandig dus. Persoonlijk mis ik alleen de tijd dat je sedans, stations en coupés had. Tussendoor nog een terreinwagen en sportauto’s. De grenzen zijn troebel geworden.
Svensson zegt
@MauritsH: “de geblazen 2-liter viercilinder”
Misschien om misverstanden te voorkomen even erbij zetten dat het op een Audi-blok gaat.
Author zegt
@Svensson: gaan we fixen, thanks!
stephanotis zegt
@MauritsH: Ik vind de “dus” in je prijsinschatting een beetje raar, tenzij je meer weet over de marktstrategie van Porsche NL. De hogere prijs in NL wordt vooral bepaald door de CO2-toeslag lijkt me, en daarin benzine met diesel vergelijken is ook een beetje krom.
Afgezet tegen de benzine S met een F-label en 8,7 liter verbruik resulterend in 207 g CO2, levert 7,2 liter verbruik een D-label met ongeveer 170 g CO2 uitstoot op, en dan kom ik op een vanafprijs onder de 70 mille. Misschien te weinig gezien het label? Onderhandelruimte bij Porsche? Vooraf moet je ze i.i.g. nooit te veel geven ;)
Author zegt
@stephanotis: technisch gezien heb je gelijk, maar ik zat er niet heel ver vandaan :) Zie update.
jorden zegt
Ik ben niet heel technisch om te beginnen… maar waarom gebruikt porsche de boxer motoren niet de Panamera, Cayenne en Macan? Dat is toch een stuk “meer” porsche dan een audi-blok.
berlinetta zegt
@jorden: Omdat de Cayenne, Panamera en Macan op VAG-platforms staan. Deze zijn niet geschikt voor boxermotoren. Ik had het ook erg gaaf gevonden als Porsche boxermotoren in deze modellen zou lepelen, maar dan moeten ze hun eigen platforms gaan ontwikkelen. Ain’t gonna happen.
Capibaro zegt
Een Audi Q5?
pinut187 zegt
@capibaro: Nee een Porsche Macan…
w0o0dy zegt
Slimme zet en bij Land- Range Rover zullen ze hier niet blij mee zijn. Daar gaat je niche-positie met de Discovery en de Evoque…
berlinetta zegt
Het lijkt me misschien wel een van de fijnste Macans. Over een paar jaar een goede tweedehands op de kop tikken. Snel genoeg, zuinig genoeg en stuurt leuk.
pinut187 zegt
Goede zet van Porsche!
730ld zegt
Hahaha Porsche maakt zichzelf belachelijk. Daarom koop je toch geen Porsche? Hoe slecht is dit. Een porsche moet brullen. Ik hoop dat ze er geen een verkoPen
730ld zegt
Kun je net zo goed de nieuwe Tiguan kopen hahaha