Een intelligente band die zich tijdens het rijden aanpast aan weersomstandigheden om optimale grip te behouden. Zoiets klinkt als een ideale plak rubber die het gebruik van zomer- en winterbanden overbodig maakt. Een utopie? Duitse onderzoekers denken daar anders over en zijn het al aan het ontwikkelen. Jup, de elektronica heeft inmiddels ook de band bereikt.
Onderzoekers aan de Leipzig University of Applied Sciences hebben een adaptieve band ontwikkeld waarin sensoren zijn verwerkt die het weertype en de ondergrond kunnen herkennen. In het rubber zijn ook flexibele actuatoren geplaatst, die aan de hand van verzamelde data het speciale profiel van de band kunnen beïnvloeden. Hiermee wordt het loopvlak dus aangepast op de omstandigheden. Veel water af te werken = bredere groeven. Heet asfalt en droog weer? Semi-slicks it is! Nou ja, zo extreem zullen de veranderingen in het loopvlak niet optreden, maar je snapt ongeveer waar de wetenschappers op doelen.
Aangezien de band nog volop in de ontwikkelingsfase zit kan het nog wel eens lang duren voordat ermee gereden kan worden. Laat staan het op de markt brengen van een stuk rubber dat het enige contact vormt tussen de auto en het wegdek, en is volgestopt met elektronica. Het onderzoek richt zich nu vooral op de materiaalsoort die gebruikt kan worden voor de ‘beweegbare’ delen in de band. (bron: phys.org)
Het klinkt als iets dat vooral heel duur, storingsgevoelig is, en niet in de nabije toekomst ligt, maar wie weet is dit wel een mooi antwoord op alle winterbandenproblematiek in Nederland.
PS. Zouden de onderzoekers zich hebben laten inspireren door de film ‘RUBBER‘?
gerard1710 zegt
Dat worden dure setjes, dan wil je al helemaal geen RWD meer..
bobb zegt
Hier zal de bandenindustrie niet blij mee zijn.
Vanquish zegt
@bobb: Waarom niet? Ze kunnen zich dan alleen maar meer gaan focussen op specialisatie. De onderzoeken naar het perfecte profiel blijft waarschijnlijk alsnog wel doorgaan. Daar komt natuurlijk bij dat ze waarschijnlijk voorlopig toch niet stoppen met het maken van normale banden, de racewereld zit natuurlijk niet te wachten op die elektronische zooi, dat kan alleen maar kapot gaan onder dat geweld, plus dat het veel te duur is om even voor een aantal laps onder je auto te schroeven.
kaasboerin zegt
“… Het onderzoek richt zich nu vooral op de materiaalsoort die gebruikt kan worden voor de ‘beweegbare’ delen in de band …” Hier gaan ze al, sensoren in een band prakken tot daar aan toe, nu nog rubber dat van vorm veranderd.. Haha.
ds3thp zegt
Gat in de markt ;-)
Je pakt je sportieve straatauto, met sportieve straatbanden, rijdt naar Zandvoort, druk op de knop en je straatbanden worden Semi Slicks ;-)
Klinkt te mooi om waar te zijn, dus dan is het vaak ook zo!
jordy14 zegt
@ds3thp: dat denk ik ook
RoT___ zegt
Wel eerst even oude banden er op alvorens de hooligan uit te hangen. Lijken me geen goedkope bandjes.
bluesbrother zegt
moet binnenkort toch nieuwe banden.. maar even uitstellen of niet?!
denk dat die plakken van 265 met die techniek niet betaalbaar zijn!
maar uiteindelijk wordt alles gangbaar en betaalbaar!
Justawheelchairguy zegt
Dit klinkt best wel SF! Ik moet het nog bezien..
amg77 zegt
Die band in RUBBBER zou ik wel onder m’n auto willen hoor, elke dief krijgt er wel van langs( letterlijk).
TSI-tje zegt
Goh, de Renault van mijn vrouw heeft van die sensoren die de bandenspanning in de gaten houden (lichtjes op het dashboard). Had ze een keer de band lek en kwam tot de ontdekking dat ze geen reservewiel had maar zo’n ‘handige spuitbus en een luchtpomp'(haar bewoording). Haar oude band was niet meer te repareren dus er moest een nieuwe op. Ook de sensor in de band mocht gelijk nieuw want die zat vol-ge-tsjolkt met die rotzooi uit die handige spuitbus. Extra kosten € 110,= ex. BTW.
Ben benieuwd hoe ze deze banden, schijnbaar vol met sensoren, tegen dit soort ‘vuil’ gaan beschermen. (kauwgom op de straat, uit den boze ?)
Hubert zegt
Typische reacties hier ; allemaal negatief en alleen maar praktische problemen zien.
Het onderzoek loopt nog bij de uni, dus je hoeft niet bang te zijn dat dit type band de eerste 10jaar op de markt komt.
Verder mooi concept en een totaal andere benadering van de bandenproblematiek.
vale46 zegt
Komt niet op de markt de eerste 20 jaar.
Aangezien de prijs van deze band veel hoger zal liggen, gaan veel mensen nog steeds een setje zomer & winterbanden kopen.
gorre zegt
En de band past zich aan bij regenweer of warm en droog weer!
Dus winterbanden blijven nog steeds een must of kunnen ze via die sensoren ook de rubbersamenstelling veranderen ?
Druk op de knop zacht rubber met silica , druk op de knop en hard rubber voor de zomer , hahaha
mashell zegt
@gorre: het perfomance voordeel van de winterband (op sneeuw) zit in het profiel, rubber samenstelling is van veel minder groot belang.
seeq zegt
Dit is een goed voorbeeld van een vernieuwende aanpak van een oud probleem. Het is maar goed dat de 30 hier bovenstaande sceptici (waarschijnlijk) niet in de R&D van de autotechniek werkzaam zijn. Dan zouden we namelijk allemaal nog in een Lancia Delta Integrale oid rijden.
Gaaf idee, komt er wel denk ik. Over een jaar of 20
Hubert zegt
@seeq:
Ik werk al vanaf 1996 in de automotive R&D, maar voor een intergrale mag je me altijd wakker maken!
gerard1710 zegt
@seeq: Je leert toch echt meer van kritiek dan van schouderklopjes, mits het opbouwende kritiek is natuurlijk…
heidekonijn zegt
Volgens het artikel gaat het dus inderdaad over het profiel. Da’s op zich jammer want het “loopvlak van de band” of beter de afdruk tijdens het rijden aanpassen lijkt me zinvoller.
Zie ook http://www.autoblog.nl/archive/2006/03/07/tunen_met_luchtdruk van alweer zes jaar geleden.
Met een combinatie van de verschillende factoren wordt het dan weer interessant ;-)
jhnppn zegt
Bij New Venture 98 heb ik de elfde plaats behaald met mijn intelligente autoband. Dat is nu 14 jaar geleden!
Vredestein vond mijn uitvinding in 2005 vooruitstrevend, maar ze verdien(d)en goed aan hun winterband en andere banden.Een nieuwe band ontwikkelen lag niet voor de hand.
Nu is de tijd er misschien wel rijp voor.
Volgende maand hoor ik of ik mijn uitvinding verder kan ontwikkelen middels de Rabo Wijffels innovatiewedstrijd .