(Te) weinig mensen kiezen voor luxe op zijn Frans. DS Automobiles wil daar verandering in brengen door te werken aan naamsbekendheid.
Het is ondertussen al weer tien jaar geleden dat Citroën de DS3 introduceerde. Dit tweedeurs en frissere alternatief voor de C3 was een gouden zet. Het was wel even een pilletje om te slikken dat de letters ‘DS’ werden gebruikt, zoals de goede oude iconische sedan van Citroën. Desalniettemin gebruikte Citroën deze letters ook voor de DS4 en DS5 en ook die waren op hun eigen manier populair. Om deze ietwat eigenwijze ‘submodellen’ los te weken van Citroën, kwam PSA in 2015 op de proppen met het eigen merk DS Automobiles.
Het begon met de DS 3, DS 4 en DS 5, gewoon het welbekende drietal met de DS-letters in de neus. Tegenwoordig zijn er drie gloednieuwe modellen, de DS 7 Crossback als middenklasse SUV, de DS 3 Crossback als compacte crossover en de DS 9 als luxueuze sedan.
Crisis
Qua ambitie en qua mooie auto’s maken schiet het DS absoluut niet tekort. Maar DS Automobiles heeft wel wat problemen met naamsbekendheid. Door het welbekende wereldwijde virus waren de DS-dealers niet de meest bezochte dealers. Dat zorgde voor lage verkoopaantallen in het Verenigd Koninkrijk, aldus Autocar. Slechts 10 procent van de verkopen van Citroën en slechts twee procent van die van Mercedes, waar DS ooit mee hoopt te mogen concurreren.
Onbekend
Volgens de Engelse Managing Director Alain Descat speelt naamsbekendheid een rol voor de tegenvallende cijfers bij DS. Uiteraard heeft DS met DS Techeetah een uitstekend presterend Formule E-team in handen. Maar er moet meer gebeuren. Volgens Descat moet DS werken aan uitleggen waarom ze uniek zijn. Een beeld van onze duit in het zakje kun je vinden in de conclusie van de duurtest met een DS 7 Crossback.
Wel is DS bezig, net als Tesla, Polestar en andere merken om online auto’s aan te bieden. Niet alleen is dat helemaal 2020, het past ook nog eens bij het ideaal in de huidige coronatijd. Dus, verspreid het woord en houd DS Automobiles levend. Dat willen we, toch?
rogerzz zegt
Het is geen modemerk wat aandacht nodig heeft, een goed merk verkoopt zichzelf. Ik heb nog nooit Tesla reclame gezien op tv maar toch kent iedereen het, hetzelfde al bijna voor Polestar. Citroën maakt een 2e merk als onderdeel van de marketingstrategie, maakt het merk duurder, en verwacht dat het een booming succes wordt met alleen wat andere uiterlijke kenmerken. Een DS3 had net zogoed een Citroën DS3 kunnen blijven. Zo werkt het niet?
sleuteltje13 zegt
Natuurlijk werden de DS3 en DS5 geholpen door de bijtelling, maar de huidige verkoopcijfers stemmen wel heel droevig.
Waar komt DS dan mee? Een grote sedan gebouwd in China, de DS9. Dat de DS9 in China gebouwd wordt is niet eens het ergste, het is een segment dat al jaren krimpt, dus aan wie gaan ze hem slijten? Oh en denk daarbij niet aan China, de DS verkopen daar zijn nihil.
gwnbmw zegt
Beste redactie, een vraagje. Info over de vrije trainingen is altijd heel lastig te vinden, jullie verslagen vind ik altijd een goede samenvatting ervan. Helaas zijn ze vrij vaak afwezig, zoals dit weekend. Komen deze weer terug, of hebben jullie hier simpelweg de mensen/tijd niet voor?
JJ zegt
Ander probleem dat ook niet heel erg helpt is dat er niet geleverd wordt. M’n DS zou in maart geleverd worden maar ik mag al tot november wachten nu… PSA pushed andere modellen voor de productie van DS
MaartenD zegt
Is natuurlijk ook gewoon een belachelijk marketingverzinsel dat DS Automobiles, no one cares
daniel1975 zegt
Het aanbieden van 1.6 als top motorisering uit de rest van de PSA groep helpt natuurlijk ook niet.
Goed_Koopman zegt
Misschien wil niemand deze dure Franse kitsch hebben? Anoniem basisdesign met rare proporties en overgoten met veel te veel chroom? Veel te kleine (1.6) motoren? Ik zie werkelijk geen aankoopredenen. Koop nog liever een nuchtere Kia dan zo’n Citroën met grootheidswaanzin.
ethylestra zegt
De naam zegt het al: Domme sukkels autodebieles. Niemand die in die marketing stunt trapt. Misschien een paar hippe kapsters og nagelstylistes. Niets ten nadele van die beroepsgroep overigens.
rufctr01 zegt
@ethylestra: als je zo kijkt zijn bijna alle auto’s marketing stunten. Want een Audi is ook maar een VW met een Peugeot interieur
Del-Sol zegt
Geef mij een auto en ik maak er gratis reclame voor! Maakt niet uit welk ds model…
goodvibrations zegt
Zorg eerst maar eens dat je een betere auto maakt.. Versla je een A klasse? (Of S klasse zoals Lexus ooit begon) dan kom je ergens.. Nu is het (kan perceptie zijn bij mij) toch net wat minder.. Het interieur vind ik soms ook wat te “geforceerd” anders ipv mooi en redelijk praktisch…
kminne zegt
Merken afsplitsen mislukt altijd. Gewoon je verlies nemen en terug naar Citroën.
raoufff zegt
Ik rij in een Xedos…..watte! Xerox? Dat is toch een kopieermachine??? Laat maar, ik rij in een Mazda.
denniyo zegt
Op zich zijn het zeker geen slechte auto’s en echt lelijk kan je ze ook niet noemen, maar om te concurreren met de gevestigde orde zul je A. meer modellen moeten leveren B. het dealer netwerk moeten vergroten (nu ben je toch al snel 50km onderweg voordat je een dealer tegen komt) C. net als de gevestigde orde, niet Alleen vast houden aan kleine motoren met dikke turbo’s, maar ook alternatieve zwaardere motoren aanbieden en D. De prijzen niet TE ver omhoog schroeven.
Anders dan is DS-Automobiles straks het Franse Alfa en zul je nooit gigantische aantallen halen die merken als Audi,BMW, Mercedes, Volvo en ook Lexus en Jaguar/Land Rover wel halen.
2cv4 zegt
Hoe lang is de DS 3 Crossbak nu te koop? Een goed jaar? Vandaag zag ik er pas 1 in het wild