We lopen even grondig door de nieuwe prijslijst en kijken meteen wat je kwijt bent bij de concurrentie.
Het is de no-nonsens auto die je eigenlijk iedereen kunt aanraden. We hebben het natuurlijk over de Skoda Superb. Het idee erachter is vrij eenvoudig. De Tsjech is groter dan de Passat, maar kost iets minder.
Sommige mensen hangen nog in het “tja, het blijft een Skoda”-stigma. Jammer voor hen, want als je op zoek bent naar een enorme lap auto voor een bescheiden bedrag, dan is de Superb je vriend. Althans, dat was voorheen altijd het geval. Is dat nog steeds zo? De prijzen van de gefacelifte Superb zijn binnen, dus we kunnen dat direct verifiëren.
Instapper
Om met de duur in huis te vallen, de Skoda Superb is er vanaf 38.390 euro. Voor dat geld heb je een heuse Business Edition. Daar zitten de meest belangrijke dingen wel op: navigatie, LED-koplampen, gescheiden automatische airco, cruise control met Front Assist en je kan zelfs je smartphone draadloos opladen en koppelen aan het infotainment-systeem.
Sportief
Mocht je een sportieve Superb wensen, dan kun je opteren voor de Superb Sportline Business. Deze staat voor de deur als je 44.590 euro overmaakt aan de Skoda-dealer. Dan heb je items als 18″ lichtmetalen velgen, een sportonderstel, sportstoelen, sportstuurwiel, en zwarte afwerking voor raamlijsten en grille. Bij de Kamiq noemt Skoda een dergelijk pakket de ‘Monte Carlo’, maar hier heet het Sportline Business. Nog een groot verschil met de Business Edition is de transmissie, de Sportline heeft een zeventraps DSG standaard.
Luxe
De meest luxe Superb is zoals altijd de L&K Executive, wat staat voor Laurin & Klement, de oprichters van Skoda. Deze heeft bijna alle opties. Denk aan een uitgebreid navigatiesysteem met een groter scherm, lederen bekleding, Dynamic Chassis Control en parkeersensoren voor en achter. Voor de Superb L&K Executive willen ze bij Skoda graag 47.790 euro terugzien. Ook dan heb je standaard een DSG-automaat.
In alle gevallen betreft het de 1.5 TSI motor met 150 pk. Een diesel is ook leverbaar. Meer uitvoeringen, waaronder een Plug-In Hybride zijn onderweg. Hieronder een overzicht van de leverbare modellen:
Concurrentie:
Er zijn niet veel concurrenten voor de Skoda Superb als je vasthoudt aan de vijfdeurs layout. De meeste concurrenten zijn namelijk een sedan of stationwagon. De Opel Insignia Grand Sport 1.5 Turbo Business is iets minder ruim en levert iets minder vermogen. Wel scheelt het flink in de kosten, want de fraaie Opel is er al vanaf 33.399 euro. Ook een complete Business Executive met 165 pk is nog altijd goedkoper dan de Superb.
Een andere vijfdeurs hatchback is de Peugeot 508 Active PureTech 180. Deze kost 42.340 euro. Deze is iets minder compleet dan de Skoda, maar heeft met 180 pk wel aanzienlijk meer vermogen. Ook staat de 508 gevoelsmatig iets hoger in de markt dan de Superb, het is meer een Arteon tegenhanger. Dat merk je ook aan de beschikbare ruimte, want de Superb is véél ruimer.
sjonniedeluxe zegt
Kom toch gewoon ook meteen met de prijs van de plugin, Skoda.
duderuud zegt
Alleen maar 1.5jes met 150pk. Nope!
Stefje zegt
@duderuud: wil je meer of minder?
chriscross zegt
Nette wagen, zeker in de duurste uitvoering zoals op de laatste foto
Dutchdriftking zegt
Als L&M gewoon een schitterende wagen. Ik denk dat ik deze boven de Passat prefereer. Komt er ook nog een 2.0 TSI 280pk met 4-motion?
n0zem zegt
@dutchdriftking: dat blok zit (nog) iets teruggeschroefd tot 270pk in de facelift passat, dus ik denk het wel.
karhengst zegt
Gebeurt niet vaak dat voor de persfoto’s het sportieve model op wintervelgen wordt gezet. Wat een afbreuk zeg.
Ik neem aan dat de sterkere motoren in een ander persbericht worden aangekondigd?
bartteeuwen zegt
@karhengst: precies mijn gedachte bij zwarte velgen
willeme zegt
@karhengst: Dat zijn de standaard 18″ velgen op de Sportline. 19″ is mogelijk, maar optioneel.
JaxDryke zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
PunicaOase zegt
Whahahaha, 40K voor een Skoda met 1.5.. :-(
vpowert zegt
Huh, waarom is dit ding zo duur geworden? Nu staat een Superb met 150pk Business Edition nog voor zo’n 35k in de prijslijsten. Flinke stijging dus?
Leuk dat jullie het even vergelijken meteen, maakt zo’n bericht veel interessanter! :-) Zo lijkt die Insignia opeens wel een hele goede deal! Een Toyota Camry is er trouwens vanaf 39k en dan heb je dus 218pk en een automaat. De Skoda duurder dan de concurrentie, wie had dat ooit gedacht?
willeme zegt
@vpowert: Volgens mij hebben ze ditmaal de ‘Active’ en ‘Style’ ofzo overgeslagen. Misschien dat die later terug komen. De Superb is nu standaard wat luxer dan voorheen met navigatie en gescheiden climax en dergelijke.
bassiebmw zegt
Pffff wat een knaken voor zn auto.
De kont van die auto ziet er ook lomp uit.
chriscross zegt
@bassiebmw: het is ook gewoon een lomp groot, ruim en daardoor praktisch ding
imaginenl zegt
Blijkbaar is Opel de echte Volkswagen
bernoulli zegt
De Mondeo is ook nog steeds nieuw te koop als 5-drs, al is die inmiddels wel een hele klap duurder. Pas vanaf dik 43K.
De Mondeo Hybrid is de winstpakker, maar die is er alleen als sedan of wagon.
mennok zegt
Onlangs een keer de station variant van een collega geleend. Waanzinnig wat je daar in kwijt kunt, echt een lel van een wagen. Deed me denken aan de Volvo’s die m’n pa vroeger had.
sudbina zegt
Die nieuwe 508 oogt echt klein in het echt naar mijn idee. De vorige generatie superb komt echt over als een kolos naast een 508 of Insignia terwijl t niet eens zoveel scheelt.
Toch lijkt t me wel wat als opvolger van mn huidige Ateca. Hoewel ik dan denk ik toch weer voor een crossover zal gaan; ja, ik ben daar wel fan van (de hoogte is gewoon heerlijk).
mashell zegt
Auto’s die duidelijk niet overal helemaal goed doordacht zijn die hebben “karakter”. Dat is de basis onder de Britse en Italiaanse merken, de reden voor klassiekerliefde. Deze wagen zit aan het andere kant van het spectrum, het streven naar complete karakterloosheid. Er is gewoon helemaal niks op af te dingen, dichterbij de perfecte auto dan een Skoda Superb kom je niet. Ongemakkelijk bijverschijnsel is wel dat het daarmee ook de allersaaiste auto op de markt is.