De Chinese Aiways U5 maakt met zijn schappelijke prijs een goede kans in ons land.
De Chinezen hebben met auto’s lange tijd geen voet aan wal gekregen in Europa, maar dat is nu aan het veranderen. De MG ZS zie je al regelmatig rijden en de Lynk & Co 01 is inmiddels ook te krijgen in Nederland. Nu maakt de volgende ‘made in China’ elektrische SUV zijn opwachting in ons land: de Aiways U5.
Formaat
Aan het design zal het waarschijnlijk niet liggen, want dat ziet er prima uit. Spannend is het niet, maar ze hebben in ieder geval niet te veel afgekeken bij andere merken. Qua formaat is de auto een maatje groter dan de meeste andere elektrische SUV’s. De U5 gaat meer in de richting van de BMW (i)X3.
Specificaties
De Aiways beschikt over een 63 kWh-accupakket. We hadden eerst alleen NEDC-cijfers, maar de WLTP-range is nu ook bekend. Die komt uit op een nette 410 km. Met de snellader is opladen van 30% naar 80% mogelijk binnen een half uur. Met een wisselstroomlader gaat de accu in acht uur van 20% naar 100%. De elektromotor levert een vermogen van 197 elektrische pk’s.
Prijzen
De specificaties van de Aiways U5 zijn geen nieuws, de prijs wel. De eerste versie moet €41.850 kosten. Met deze versie kun je ook nog net 8% bijtelling meepakken. Voor modeljaar 2021 is er de keuze uit twee varianten. De Standard-uitvoering kost €39.950, terwijl de Aiways U5 Premium een prijs van €43.850 meekrijgt. Schappelijke prijzen dus voor een elektrische SUV van dit formaat.
Uitrusting
Standaard is de U5 uitgerust met LED-verlichting, climate control met twee zones, verwarmde buitenspiegels en een 12,3 inch infotainmentscherm. De keuze qua kleuren is beperkt tot wit en aubergine. Als je voor de Premium gaat wordt de uitrusting uitgebreid met onder meer een panoramadak, 19 inch velgen, een kofferbak die handsfree te openen is en een draadloze oplaadfunctie voor je telefoon. Je kunt dan ook nog een extra kleur kiezen, namelijk blauw.
Concurrentie
Net als bij de MG ZS krijg je veel auto voor je geld. De Aiways staat er daarom goed voor. Jammer genoeg voor de Chinezen maakte Kia gisteren bekend dat de e-Niro met 64-kWh goedkoper is geworden. Die is nu vanaf €38.995 te krijgen en heeft een range van 455 km. Qua actieradius en prijs wint de Kia dus, maar die auto is wel een slag kleiner. Dat geldt ook voor andere vergelijkbaar geprijsde auto’s zoals de Peugeot e-2008 en de DS 3 Crossback e-Tense. Die auto’s hebben ook nog eens een kleinere actieradius.
Conclusie: met de U5 heb je een prima deal te pakken. De auto is sinds gisteren leverbaar in ons land. Meer informatie is te vinden op de Nederlandse website van Aiways.
mashell zegt
Een kenteken uit Ingolstadt? De stad van het monster van Frankenstein, het Reinheitsgebot en de Illuminati! Vast geen toeval. Maar je wilt deze wagen alleen al om dat stuur en die leuke lisjes als portieropener!
machielvdd zegt
Die hebben het productiestadium helaas niet gehaald. Verkeerde foto. My bad.
harrie zegt
Hoge prijs voor zo’n onbekend merk wat zich nog moet bewijzen.
Om potentiele Kia kopers te lokken zal je toch met en betere aanbieding moeten komen.
fanboy zegt
De prijs had inderdaad een stuk lager moeten zijn als Chinese binnenkomer. Ziet er verder wel leuk uit, maar waarom zou je niet gewoon een Kia e-Niro pakken?
stanvalkje zegt
@fanboy: omdat die een stuk kleiner is
lekkerlinksrijden zegt
@stanvalkje: iets kleiner, maar wel bewezen techniek en kwaliteit. Nog iets anders, weet iemand hoe deze scoort bij de botsproeven?
gasskaas zegt
@lekkerlinksrijden: dat zijn inderdaad wel dingen, ook qua brandveiligheid na botsen. En welk merk li-ion cellen zitten erin?
machielvdd zegt
Daar heb je een gevoelig punt te pakken ;) Hij scoorde drie sterren.
lekkerlinksrijden zegt
@machielvdd: dankjewel, is niet erg veel 3 sterren. Zal eens kijken op wat voor onderdelen deze dan ondermaats scoort in vergelijking met anderen
lekkerlinksrijden zegt
@lekkerlinksrijden: https://www.euroncap.com/en/results/Aiways/U5/39672. De resultaten
jurdespotter zegt
Ik dacht even een kort moment dat het maandverband bedrijf de autobranche in was gerold
pindakoning zegt
@jurdespotter: *in gedruppeld ;)
Dutchdriftking zegt
Geen slechte deal. Alleen geen belangrijke gesprekken voeren in de auto, de Chinezen luisteren alles af :P
mashell zegt
Alleen 5G luisteren de Chinezen toch af? Maar natuurlijk niet veel uit, de Amerikanen luisteren met hun echelon en het publieke front-end daarvan genaamd Google ook alles af.
pindakoning zegt
@dutchdriftking: en als je de airco aanzet krijg je Corona
tjorque zegt
Maar ik heb liever Desperado’s… wat nu?
Hoewel: dit lust ik ook wel…
https://images.app.goo.gl/kbqKwiS3Z9U3gXta9
mashell zegt
Maar ook daar geldt, zonder corona is het leuker.
bernoulli zegt
Soort batmobiel.
raoufff zegt
Kan die ook stofzuigen?
meetsysteem zegt
De Niro is kleiner, dat kan net zo goed een voordeel zijn. Betrouwbaarheid bewezen. De Enyaq is overigens iets groter dan de Niro en even duur als deze Chinees.
ttr6 zegt
Vraag mij af of die Chinezen net zoveel invoerheffing moeten betalen als Westerse bedrijven in China als ze daar auto’s willen verkopen. Europa zou moeten zeggen: “prima jongens dat jullie hier willen verkopen, maar we geven jullie 5 jaar de tijd om van 0 naar 100% made in Europe te gaan” (doen ze nl met importmerken in China ook). Oh, btw: er staat in Born binnenkort een fabriek leeg, kunnen ze daar gebouwd worden.
Maar dat zal wel niet gebeuren.
911targa zegt
Is dat echt zo vwb de invoerheffing? Ik zeg niet dat je ongelijk hebt, maar zou graag wat links en achtergrond willen hebben. Bijv. percentages ed.
mashell zegt
Je lijkt uit te gaan van gelijkheid maar China en Europa zijn qua handel niet gelijk. China is een 2e wereldland dat daarom voordelen geniet en de eigen markt meer mag beschermen.
erce zegt
Schitterend interieur, maar vergeleken met het exterieur is zelfs de BMW iX een schoonheid (ook al zo’n mooi interieur).
Joren zegt
Niet goedkoop maar als je kijkt naar grootte auto, bereik en wat de auto standaard heeft vind ik het geen onnaardige deal. Iemand al een proefrit gedaan? Ik heb er 1 voor volgend weekend aangevraagd. Benieuwd naar jullie ervaring.
gregorius zegt
wordt dit straks in de volksmond uitgesproken als een ‘anyways’ of een ‘ai-w-ais’ of een ‘afwas’
rogerzz zegt
Mijn wantrouwen in de Chinese specificaties is zo verprutst dat ik hem niet zou overwegen. Als je ooit ‘genuine OEM’ onderdelen vanuit China hebt gekocht van welk merk dan ook (Apple, Xiaomi, Baseus, Kingston, Sandisk) dan weet je dat het allemaal nagemaakte troep is. Als je een 100.000mah powerbank koopt hoop je dat ie 10.000mah is en voor het geld denk je vaak ‘het zal wel’ – maar met serieuze bedragen heb ik liever een Europees bedrijf die iets aflevert dan een Chinees bedrijf als er ooit gezeur mee is en niet volgens opgave presteert. Lelijk ding trouwens, ben benieuwd naar de euro NCAP rating.
cossiekiller zegt
Amen.
En op deze moment kunnen we zeker en vast beter de Europese economie steunen
Die auto mag nog zo goed zijn en voor de helft van de prijs van een vergelijkbare andere auto, dan nog neem ik liever de fiets.
diablogt zegt
Niet alleen powerbanks. Lees dit, uit 2013.
https://www.reddit.com/r/funny/comments/2nl2eh/so_my_friend_bought_a_new_500gb_hard_drive_and/
kminne zegt
Je moet toch wel heel wat draadjes los hebben zitten om 40.000 euro neer te leggen voor een of ander jaren 80 design hok van een totaal onbekend Chinees merk met een bedenkelijke veiligheidsscore en een vermoedelijke restwaarde van 5.000 euro na 3 jaar.
RiKe zegt
En ook deze is weer te duur om interessant te kunnen zijn.
Matc zegt
Wat kost dit in China dan? Ik neem aan toch niet meer dan 20k. Dat zou het hier ook moeten kosten, want wie koopt deze crap anders?
RiKe zegt
@Matc: Hoe dan ook, aanzienlijk goedkoper, aangezien elke auto hier dood belast wordt
remco zegt
Oef 40k voor een nieuw merk terwijl Kia en Skoda een beter pakket leveren. Ook als ik de website van de leasepartner leas-e zie, krijg ik er niet heel veel vertrouwen in. Dat doet MG met het grote Van Mossel toch iets beter.