Het was helaas te verwachten. Vanwege accuproblematiek bij de Chevrolet Volt, de elektrische auto met range extender die momenteel in de VS wordt onderzocht, heeft Opel besloten om de uitlevering van de Ampera uit te stellen.
Vanwege de sores rondom het geplaagde accupakket van de Volt, dat bij een aantal crashtesten vonken, rook of zelfs vuur veroorzaakte, informeerde wij begin deze maand al welke gevolgen dit zou hebben voor het tweelingzusje van de Volt: de Opel Ampera. Toen werd beloofd dat de Ampera gewoon naar Nederland zou komen zoals verwacht. Welnu, dat is gebeurd, alleen kunnen klanten de Opel nog niet meenemen.
Groen7 heeft het voor ons uitgezocht: de uitlevering van de Ampera staat inderdaad on hold, maar de dealers krijgen ‘m wel, dus uiterst milieuvriendelijke proefritjes met de EV maken is mogelijk. Volledige duiding op Groen7.nl!
cassiewollie zegt
de auto is te traag om hierheen te komen? XD
lincoln zegt
en terecht ..
levensgevaarlijke slecht ontwikkelde troep verkopen moet je aan Ferrari of Lambo overlaten ..
ferrari94tr zegt
daar gaat mijn biijtelling
supercarwaar zegt
YES, ER MOGEN ALLEEN BENZINE-AUTO’S BESTAAN
OverSoft zegt
@supercarwaar: Ga je dat nou bij ieder artikel over electro-auto’s roepen? Heeft alleen niet zo’n nut, fossiele brandstoffen raken op een gegeven moment gewoon op…
Dev zegt
@OverSoft: Nikkel en Lithium ook. Biobrandstoffen niet.
OverSoft zegt
@Dev: Nikkel en lithium is herbruikbaar, bio brandstoffen zijn herplantbaar. Daarnaast zijn accu’s nog niet uit ontwikkeld, dus het is nog maar de vraag of in de toekomst daar nikkel of lithium voor gebruikt gaan worden.
Daarnaast is het natuurlijk een non-argument. Ijzererts en water zijn ook niet onbeperkt beschikbaar, daarom maar stoppen met auto’s van metaal maken? Of drinken?
Dev zegt
@OverSoft: Hah nee maar die idealisten die denken dat alles elektrisch kan gaan nog schrikken. Niet zoals ijzer en water zijn lithium en nikkel bijvoorbeeld nogal zeldzaam. En niet zoals ijzer of water moet het materiaal voor accu’s (toekomstig ook magnesium en titanium) gaan concurreren met bijvoorbeeld medische apparatuur etc.
Elektrisch is nu al duur zonder tig subsidies, wacht maar tot de materiaalprijzen aantrekken, vooral dankzij China.
OverSoft zegt
@Dev: Ik ben geen idealist, ik hou van mijn 3 liter 6-in-lijn. Daarnaast zeg ik ook niet dat alles electrisch gaat worden (eerder waterstof/brandstofcel), maar dan nog: het raakt een keer op!
Dev zegt
@OverSoft: Waterstof gaat het al helemaal niet worden. Daar is NOG meer zeldzaam materiaal bij betrokken. De prototypes op waterstof die er rondrijden zouden nu bij de dealer circa €300.000 kosten.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@OverSoft: ik denk na lithium: cola!
dennisr zegt
@OverSoft: dan raakt het maar op, vast wel ander brandbaar spul te vinden wat zorgt voor een leuke roffel uit de knalpot.. alles beter dan het geruis van elektronica..
OverSoft zegt
@dennisr: Makkelijk gedacht, maar zo werkt het natuurlijk niet…
Begrijp met niet verkeerd, ik rij zelf ook 100x liever benzine/diesel dan zo’n geitenwollen sokken electro auto… Maar je kop in het zand steken heeft natuurlijk niet zo veel nut…
dennisr zegt
@OverSoft: druk maken om dingen die nog (lang) niet aan de orde zijn heeft ook geen nut he :P (zeg niet dat je dat doet) gewoon genieten van het autorijden, en wat komt dat komt.. je hoeft heus niet van de een op andere dag over te stappen.. maar ik durf je te beloven, dat er wel genoeg benzine is voor jij dood gaat.. sterker nog.. je kan je kist er nog wel mee verbranden :)
weet je waar ik op hoop, een of andere einstein die bedenkt hoe je benzine maakt :lol:
Sm0keGun zegt
tegen dat hij uitkomt is mag het uiterlijk al aangepast zijn … hij lijkt nu al verouderd
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@Sm0keGun: plak je dr gewoon wat ledjes bij, ben je weer helemaal hip…
tuning zegt
Blaas het maar af in plaats van vertragen, want die slome gevallen vertragen het overige verkeer alleen maar.
Grasmaaiers als motor, het blijft een grap.
norge zegt
Tja als je het Amper a noemt kan je niet verwachten dat het echt voldoet.
masterstig zegt
Jammer, ik ben een grote fan van de Ampèra. Weer eens wat anders dan de Leaf/Prius. Techniek van de Ampèra spreekt mij ook meer aan dan die van de Leaf of de Prius.
marcopolo zegt
zag m in belgie, vond het niet echt n mooie bak. idd al gedateerd
astronaut zegt
De auto is vertraagd aangezien de auto’s de boot niet op mogen ivm met de accu’s. Deze moeten eerst ontladen worden voordat ze verscheept kunnen worden. Dat is de reden
supercarwaar zegt
@masterstig
wat is er leuk aan een elecktrische auto?
nadelen:
1. korte aceleradius
2. uren opladen
3. geen natuurlijke vroem uit supercar
4. weinig oplaadpunten (alleen in Amsterdam)
5. heeft lager aantal pk’s en topsnelheid
dennisr zegt
@supercarwaar: weinig oplaadpunten ? hoelang heb jij in coma gelegen, je kan toch gewoon thuis opladen ? owja, en hier bij het gemeentehuis staat ook zo’n paaltje.. ken je feiten knul.. en als je alleen de nadelen verteld is er idd niks leuks aan, ga de voordelen maar opzoeken..
en nee, ik hoef die elektrische troep ook niet :)
Dev zegt
@dennisr: De Leaf moet 12 uur staan laden om z’n 80km bereik te halen. De helft van de belastingtechnische afschrijfwaarde is zo’n ding dus al niet in gebruik. Als iedereen elektrisch gaat rijden kan het elektriciteitsnet het niet meer aan, kun je zoveel paaltjes maken als je wilt, het gaat niet gebeuren.
dennisr zegt
@Dev: klopt, momenteel is het nog rotzooi.. maar alles kan verbeterd worden.. ook het elektrische net zal meer op kunnen brengen in ”the future”..
maar ik blijf ook een benzine verslaafde..
astronaut zegt
@supercarwaar:
Een koper van de Ampera krijgt een laadpaal voor thuis erbij. Actieradius is bij de Ampera door de range extender geen probleem. De Ampera is voor z’n gewicht een rappe auto(eigen ervaring). Topsnelheid en pk’s genoeg voor Europa.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@supercarwaar: cool, hoeveel pk heeft jouw supercar?
masterstig zegt
@supercarwaar: Eigenlijk vind ik nieuwe ”ontdekkingen” gewoon interessant, niets meer niets minder. Een V8 is idd lekkerder dan een elektromotor, alleen het heeft geen zin om alleen maar een beetje te gaan dubben over hoe het eerst was. Het is hoe het is, we hebben weinig olie meer en bedenk maar iets waardoor we nog kunnen rijden, zo werkt het. Niet ”Vroeger was alles beter.”, als we allemaal zo zouden denken schoten de ontwikkelingen allemaal niet op. Dus geniet van de benzine (kan ik me voorstellen, ik ben daar ook fan van :D), maar er (moeten) andere alternatieven komen.
love4sportcars zegt
ik hoop dat alle chevy’ Volts nu spontaan in brand vliegen. dan zijn we van al die elektrorommel af.
supercarwaar zegt
@dinnisr
Ja, maar als je naar de andere kant van het land wil is dat wel een probleem en toch kan je lang niet overal komen
supercarwaar zegt
@dennisr
Ja, maar als je naar de andere kant van het land wil is dat wel een probleem en toch kan je lang niet overal komen
dennisr zegt
@supercarwaar: de eerste benzine auto reed ook geen verre afstanden..
supercarwaar zegt
@dennisr
dus dat betekent dat we eerst 50 jaar moeten wachten tot die een beetje werkt
dennisr zegt
@supercarwaar: ja.. is best logisch, vroeger hebben mensen 50 jaar op vuur gewacht.. nu zijn wij aan de beurt..
pikes83 zegt
Kan je beter aan die japaners overlaten.die amerikanen bakken er niks van.
sebastos zegt
Stroom auto’s zullen het leuk in de drukke steden doen, ideaal voor. Maar zodra je buiten de stad gaat, is deze technologie nog lang niet geschikt. Een ritje Amsterdam – Maastricht zou inhouden dat je 3x moet opladen onderweg wil je 100% op stroom rijden.
Wie regelmatig docu’s bekijkt op Discovery Science heeft gezien dat er al allerlei andere technieken zijn waarop auto’s kunnen rijden, deze technieken ontberen op het moment echter schaalgrootte. Recent voorbeeld was het herwinnen van ruwe olie uit oud plastic…
Nog los van het feit dat het een farce is dat op stroom rijden beter voor het milieu zou zijn dan de good old benzine.
Zolang de noodzaak er nog niet is om af te stappen van fossiele stoffen (komende 100 jaar) zie ik deze ontwikkeling minder snel gaan dan iedereen denkt.
euro95 zegt
@autoblog: Ik ga niet op je gekke linkjes drukken van groen7.. Echt niet.. ;)
nielsjesauto zegt
Er kan niks op tegen het geluid van een ronkende motor en zeker geen electricheaangedreven auto
porschegt2rs zegt
”Toen werd beloofd dat de Ampera gewoon naar Nederland zou komen zoals verwacht. Welnu, dat is gebeurd, alleen kunnen klanten de Opel nog niet meenemen.” Ik dacht al, huh? Er staat namelijk al een Ampera bij de Chevrolet/Opel dealer in mijn buurt… Niet meenemen? Ik zag een paar maanden geleden in de buurt van Schiphol gewoon een Ampera op de weg rijden.
kliko zegt
Zijn er dan al mensen die deze auto besteld hebben dan? :lol:
Allen in koor:”aaaaaaaahhh… Zielug!!”
henri zegt
wat een onzin..mijn Ampera staat al bij de dealer en laat ik op kenteken zetten begin januari….is een juweeltje van een auto….
henri zegt
Er wordt zoals ik al hierboven aangaf erg veel onzin geschreven. Het energie rendement van rijden op elektriciteit is veeeel hoger dan op fossiele brandstof 90% in verhouding met 25% .Zelf heb ik 51 zonnepanelen die ruim genoeg stroom leveren om mijn Ampera op te laden. En ik ben een groot voorstander van groene stroom.Windmolens panelen, etc etc..Thorium zou ook nog een goed alternatief zijn…inplaats van maar wat te blaten kan je beter je verdiepen in hoe het precies zit en dan een reactie geven. We hebben onze planeet te leen van onze klein klein kinderen en die stellen het erg opprijs als we de boel niet kapot maken maar er goed voor zorgen…en dat doe je niet door de laatste olie op te gebruiken door het te verbranden…en de atmosfeer vol te blazen met CO2..olie kan je beter gebruiken om producten van te maken die je kan recyclen zoals plastics..
lincoln zegt
@henri:
echt waar .. ik wens je verschrikkelijk veel plezier met je nieuwe barreltje ..
maar aan westerlingen die andere mensen beschuldigen van overconsumeren heb ik echt een broertje dood ..
dat nog buiten het dat nageslacht hebben het aller-grootste milieu delict is die een mens plegen kan ..
henri zegt
@lincoln: gecondoleerd met je broertje, deze westerling heeft nu wel zijn huis volledig energie neutraal, warmte pomp(geeen gas meer cv ketel is er uit) zonneboiler, 51 zonnepanelen en een Opel Ampera dit alles met 0% uitstoot van Co2 en andere rommel. Ik hoop dat er meer aardbewoners volgen……
crisismoe zegt
On hold voor precies 2 tot 5 dagen. Het protocol voor de hulpdiensten moet worden aangepast door Opel NL.
Onzin verhaal dus.