De Portofino is er nog helemaal niet lang, maar toch is hier al de vernieuwde versie: de Ferrari Portofino M!
Toen de voorganger van de Portofino onthuld werd, de California, was het duidelijk dat deze auto niet de geschiedenisboeken in zou gaan als de mooiste Ferrari. Een lelijke auto was het niet, maar de California T was toch een hele verbetering. Vervolgens kwam de Portofino die wél meteen erg geslaagd was. Desondanks heeft Ferrari dit model nu ook een facelift gegeven.
Facelift
De Portofino had een facelift aanzienlijk minder hard nodig dan de California. Het is ten eerste een fraaie auto en ten tweede is de auto nog maar drie jaar in ons midden. Ferrari heeft het design dan ook redelijk intact gelaten.
De letter ‘M’ in Ferrari Portofino M staat voor Modificata. Je hoeft geen vloeiend Italiaans te spreken om te begrijpen wat daarmee bedoeld wordt. De modificaties waar naar verwezen wordt, zijn vooral onderhuids te vinden.
Prestaties
Om te beginnen is het vermogen van de 3,9 liter V8 gestegen van 600 naar 620 pk. Heel veel meer had het ook niet moeten worden, want het is ten slotte de instapper van Ferrari. De Ferrari Portofino M staat nu op gelijke voet met de Roma, die je dus als de coupéversie van de Portfino kunt beschouwen. Met het extra vermogen sprint de Portofino nu in 3,45 seconden naar de 100 en in 9,8 seconden naar de 200. De topsnelheid ligt boven de 320 km/u.
Nieuwe transmissie
Ferrari heeft de Portofino M tevens dezelfde versnellingsbak als de Roma gegeven. Het gaat daarbij om een volledig nieuwe achttrapsautomaat. Deze transmissie werd geïntroduceerd in de SF90 Stradale.
Op het stuur van de Portofino M is nu ook de welbekende Manettino te vinden. Hiermee is de roadster in te stellen in vijf verschillende standen, inclusief een Race-modus.
Verschillen
Om nog even terug te komen op het design: hoe weet je nu dat je te maken hebt met een Ferrari Portofino M? Aan de voorkant is de M te herkennen aan de voorbumper met grotere luchtinlaten. Een misschien nog wel makkelijker herkenningspunt is de nieuwe luchtopening in de voorste wielkast. De achterkant is wat ronder vormgegeven met als meest opvallende verandering de welving boven de uitlaten. De diffuser is ook volledig opnieuw ontworpen.
Wanneer je de nieuwe Ferrari Portofino M bij de dealer kunt bewonderen is nog niet bekend.
viezefreddyw zegt
620PK in een instap-Ferrari. Een 458 Speciale, echt een hardcore trackwapon, heeft er 605… We leven in bizarre tijden. Vind hem wel erg mooi overigens.
Benny_Weisz zegt
@viezefreddyw:
Die 458 Speciale weegt wel zo’n halve ton minder….. Voor een track auto is vermogen niet alleszeggend (kijk maar naar Donkervoort, die heeft amper de helft van die vermogens)
ttr6 zegt
Mee eens. Ik vraag mij dan ook af of je dit zoekt in zo’n roadster. Volgens mij wil je daar vooral open-rijden-beleving in hebben en hoef je niet in 9,8 sec naar 200 km/u. Wat je wel wilt in een open Ferrari: een super geluid en een (beetje) rauwe hardcore. Ik heb onlangs de T8 Tributo spider mogen proberen en ook daarin miste ik die rauwe randjes. Te weinig beleving, vond ik. Maar wel 720 pk…..
viezefreddyw zegt
@ttr6: Even de F8 mogen proberen. Gaat man! Gezonde jaloezie.
HzR zegt
@viezefreddyw: en dan kom je met zoveel vermogen nog niet eens onder de 3 seconden naar de 100…
thomcarspotter zegt
Nieuwe voorbumper is net even wat agressiever geworden. Wel fraai!
cor102015 zegt
De mooiste Ferrari van dit moment voor mij.
berlinetta zegt
Stiekem vind ik dit de mooiste Ferrari uit het hele gamma. Echt een fraai ding. En met 620 pk hoef je je op de countryclub niet meer te schamen.
Dutchdriftking zegt
Hij is weer fijn. Instap Ferrari of niet, met 620pk heb ik er vast mijn handen vol aan.
cazzo046 zegt
Neus mooi, maar de kont vind ik minder fraai.
Roma dan maar.
Turbo S zegt
Geweldig mooi. Duidelijke verbetering van een auto die al mooi was.
pindakoning zegt
Nu is die mooi! Pre-facelift had ik er niet veel mee
berlinetta zegt
Maar bedoel je dan de California T of de Portofino? Want hij is nauwelijks veranderd t.o.v. de Portofino.
pindakoning zegt
@berlinetta: eigenlijk de Portofino. Zo schuin van achteren vind ik hem erg mooi. Maar miss is het wel de kleur icm velgen die het plaatje afmaken
pyrat zegt
Erg mooi inderdaad!
Wat me wel altijd een beetje tegenvalt zijn de interieurs van Ferrari. Ze ogen een beetje plastiekerig/goedkoop door de luchtroosters, knoppen, graphics etc.
Misschien is het IRL beter, maar het straalt zo op foto’s niet de kwaliteit uit zoals bij Bentley, Porsche of zelfs Audi/BMW/MB.
Roberto zegt
@pyrat: dat is geen plastic dat is Carbon en de rest volledige het beste leer
giel zegt
Wat een prachtige wagen. Schitterend.
johnhert zegt
Niet super lelijk maar voor dit geld zou ik absoluut verder shoppen.
ericd zegt
Fraaiste Italiaanse sportauto momenteel? Plus de leut van een cabrio en een coupé in één. Wat wil je nog meer? Zorg er wel voor dat het dak en de carrosserie in dezelfde kleur zijn.