Als eerste van de grote Formule1-teams heeft McLaren zojuist hun bolide voor het seizoen 2012 onthuld. Maak kennis met de auto die Button en Hipster Hamilton* dit jaar in de buurt van een F1-titel moet gaan brengen.
Volgens McLaren zelf is de auto onderhuids op alle punten aangepakt ten opzichte vna zijn voorganger. Qua uiterlijk zien we een..
..more tightly waisted rear bodywork, developed to improve flow to the rear of the car, and a revised cooling system, which re-directs the gearbox oil-cooler. Last year’s U-shaped sidepods have also been re-designed – a legacy of the FIA’s new exhaust regulations that redefine the shape of the rear bodywork.
De technische specs zijn als volgt:
MP4-27 technical specification
Chassis
Monocoque
McLaren-moulded carbonfibre composite incorporating front and side impact structuresFront suspension
Inboard torsion bar/damper system operated by pushrod and bell crank with a
double wishbone arrangementRear suspension
Inboard torsion bar/damper system operated by pullrod and bell crank with a
double wishbone arrangementElectronics
McLaren Electronic Systems. Including chassis control, engine control,
data acquisition, dashboard, alternator, sensors, data analysis and telemetry.Bodywork
Carbon-fibre composite. Separate engine cover, sidepods and floor. Structural
nose with integral front wingDriver-operated drag reduction system
Tyres Pirelli P Zero
Radio Kenwood
Race wheels Enkei
Brake callipers Akebono
Master cylinders Akebono
Batteries GS Yuasa Corporation
Steering McLaren power-assisted
Instruments McLaren Electronic Systems
Paint solutions AkzoNobel Car Refinishes using Sikkens products
Engine
Type Mercedes-Benz FO 108Z
Capacity 2.4 litres
Cylinders 8
Maximum rpm 18,000
Bank angle 90°
Piston bore maximum 98mm
Number of valves 32
Fuel ExxonMobil High Performance Unleaded (5.75% bio fuel)
Spark plugs NGK racing spark plugs specially designed for Formula 1
Lubricants Mobil 1 – combining greater performance, protection and cooling
with increased economy and lower emissions
Weight 95kg (minimum FIA regulation weight)
KERS Hybrid
Type Mercedes-Benz
e-Motor Engine-mounted electrical motor/generator
ESS Integrated energy storage cells and power electronics
Power 60 kW
Transmission
Gearbox McLaren-moulded carbon-fibre composite
Integral rear impact structure
Gears Seven forward and one reverse
Gear selection McLaren seamless shift, hand-operated
7
Clutch Carbon/carbon, hand-operatedLubricants Mobil
Voor de groene credentials: de MP4-27C rijdt op brandstof met daarin 5,75% biobrandstof. Ook in 2012 wordt er gereden met een 2,4 liter V8, die maximaal 18.000 toeren mag draaien.
Als hij het doet, kan je op Facebook een livestream van de presentatie bekijken. Zodra er meer foto’s zijn plaatsen we deze. Tot slot nog een vergelijking: de MP4-26 (boven) vs de 27 (onder):
UPDATE 13:15 – Meer foto’s toegevoegd, foto boven artikel gewisseld.
khaledos zegt
To be continued..
jolig zegt
Ongelooflijk altijd weer, die cijfers.
Hebben formule 1 auto’s altijd al een achteruit gehad? Dacht dat het altijd was net als met karts, dat ze er dan uitgeduwd moesten worden. Maar misschien vergis ik me. Wel handig op de wat krappere circuits als Monaco e.d.
Sciurida zegt
@jolig: Vroeg ik me ook altijd af, dacht altijd zo van, als je gewicht wilt besparen, hoe weinig ook, is een achteruitversnelling 1 van de eerste dingen die er in principe uit kunnen blijven (scheelt weer een paar gram). Maar misschien zit hij erop ivm regulaties, bijv. om snel weg te kunnen komen als je geblokkeerd staat en de auto’s voor je barsten in vlammen uit. In het officiële spel van f1-2011, wat volgens mij zo realistisch is als maar kan in een spel, zat er ook al een reverse op trouwens. (Aanrader voor race-fans trouwens, echt een toffe game!).
Hubert zegt
@Sciurida:
Lijkt me een combinatie van veiligheid (weg kunnen als je in een crash belandt) en dat er toch een minimum gewicht is zodat je die marge mooi voor de achteruit kunt gebruiken.
TheVeenmeister zegt
@Hubert: ja de achteruit versnelling is een verplichtte versnelling bij een F1 wagen. Dit is door de FIA vastgelegd in de regelementen..
E34M5Touring zegt
18.000 RPM FTW!!!!
stanny zegt
@E34M5Touring: uit een 2,4 liter… !!! COOOL
waar kan ik deze motor kopen? :D
(ik ken trouwens nul van F1)
bozewolf zegt
@stanny: Bij Mclaren. Wel heel veel geld meenemen en een lief gezichtje opzetten.
Dan geef ik je ongeveer 0.4% kans.
Hupke zegt
@bozewolf:
Binnen een jaar of 2 kan je die gewoon kopen.
Tenminste toch bij renault dus zal dat bij Mercedes ook wel kunnen.
ascari15 zegt
@bozewolf: Eerder bij Mercedes, aangezien die de fabrikant zijn :D
kaasboerin zegt
@stanny: Uit een 6 liter is het moeilijker 18000 rpm van te krijgen hoor.. :D
E34M5Touring zegt
@stanny: Ik geloof dat F1Engine R Us er nog een paar heeft liggen. Neem wel een paar ton mee.
stanny zegt
@E34M5Touring: Ah hier kan je gewoon een F1 wagen kopen:
http://www.f1-sales.com/stock.htm
+- 360.000 euro voor een 2002 F1 Jaguar R3
Zal goedkoper zijn dan zo’n nieuw Mclaren blokje
E34M5Touring zegt
@stanny: Jaaa 2002. Ding is 10j oud. Die heeft teveel gelopen.
bpc zegt
@stanny: http://www.holeshot-racing.co.uk/index.php/parts-a-engines/h1-v8-busa neem een vn deze , zijn ook niet slecht met 13k toeren, en tot 1000 ja 1000! pk uit een 2.8! oke met turbo maar toch… en hij kost “slechts” 35k stuk goedkoper dn een f1 motor maar even nutteloos en onbruikbaar, geldverspilling in het kort ;) en anders http://www.racecarsdirect.com/listing/32859/f1_judd_cv_3_5_engine.html een echte f1 motor ! voor een redelijke prijs :p
zo gng kennis gedeeld effe mijn meming over de mclaren ,
uiterlijk : niet belangrijk
technisch: waarschijnlijk goed al zal red bull beter zijn
toch een sportieve welgemeende succes aan McLaren vn een red bull fan
TheVeenmeister zegt
@E34M5Touring: de Cosworth V10 uit 2005 kon probleemloos toerentallen aan boven de 20000.. Nu mag er maximaal 18000 toeren gemaakt worden met de motoren. Want meer toeren is meer vermogen. De Ferrari uit 2005 zat op ongeveer 980pk uit een 3 liter v10. Nu zitten ze tussen de 750 en 820pk uit een 2,4 liter v8. Mercedes en Ferrari beschikken over de sterkste motoren..
lemans24 zegt
Lees ik dat correct dat die wagen slechts 95kg weegt? Holy Moly!
bozewolf zegt
@lemans24: Tuurlijk niet, hamlapje.
De motor weegt 95kg. Wat overigens wel heel licht is voor een 2.4 V8, maar goed.
Het geheel zal…600kg wegen ofzo? Weet het niet uit mn hoofd, is vast wel ergens vastgelegd, max. en min. gewicht van F1 auto.
Ik meende ergens “in” de 600kg.
lemans24 zegt
@bozewolf: Oké dan las ik duidelijk verkeerd. Hamlapjes, ze vergissen zich ook wel eens.
Luqq zegt
@bozewolf: Het gewicht van de auto moet ten allen tijden 640kg zijn, en minstens 291kg op de voorbanden en 342kg op de achterbanden. Minimumgewicht van een motor is 95kg.
Panther zegt
@Luqq: yep maar het minimumgewicht is inclusief bestuurder en vloeistoffen zoals dat heet.
Panther zegt
@Panther: in tegenstelling tot gewone auto’s die “droog” worden gewogen
ferrari2011 zegt
Supermooi!
Hupke zegt
Ik ben benieuwd wat dit ding gaat geven, hopenlijk een superspannend seizoen.
560pkferrari zegt
gaaf hoor! allemaal kleine optische aanpassingen, onderaan achterspoiler, neus is spitser enz.
laten we hopen dat ze samen met ferrari het die energiedrankjesboer erg moeilijk gaan maken. anders krijgen we weer een eentonig seizoen waar vettel weer alles wint.
Wapwap zegt
Paint solutions AkzoNobel Car Refinishes using Sikkens products – Leuk! Een Nederlands tintje aan de auto.
sir_smokalot zegt
@Wapwap: Net als vorig jaar :)
BananaMan zegt
@Wapwap:
Volgens mij hebben ze ook Nederlandse schokdempers (Koni). Hadden ze wel iig…
renesf zegt
Ziet er strak uit. Benieuwd wat we vrijdag voorgeschoteld krijgen.
The360box zegt
Weet niet wat ik hier mooi aan moet vinden aangezien al die wagens er in der rechte lijnen hetzelfde uitzien.
gedwongenleaser zegt
@The360box: weet niet waarom je dan überhaupt reageert. Of reageer je altijd op dingen, waar je eigenlijk niet in geïnteresseerd bent, met de vraag wat er nou leuk/mooi aan is?
The360box zegt
@gedwongenleaser: Wat noem jij hier mooi aan aangezien morgen Ferrari met dezelfde plaatjes komt?
gedwongenleaser zegt
@The360box: het gaat hier niet om mooi in esthetische zin maar het gaat om (functionele) vooruitgang; wijzigingen groot en/of klein die ervoor zorgen dat er weer een paar honderdste van een rondetijd wordt afgesnoept. Vandaar mijn vraag: als het je niet interesseert waarom reageer je dan?
VeniVidiVici zegt
Radio – Kenwood, met als extra… een cd/mp3 speler erop haha :D
Nou ben benieuwd waar Red-Bull en Ferrari mee komt…
svenbmw zegt
2400 : 8 = 300 cc per cilinder
300 = 0.25 x pi x 9.2 kwadraat x slag .
Slag = 300 : (0.25 x pi x 84.64)
Slag is dus 4,5129 cm
Zo die motor heeft dus maar een slag van 45 mm .
Dat is absurd weinig.
lebowski zegt
@svenbmw: Vandaar dat een F1 auto ook relatief weinig koppel heeft? Ik heb er niet zo veel verstand van, maar verbaasde mij daar enige tijd geleden over.
Vind hem er goed uitzien, alhoewel ik de auto’s van voor 2009 toch wel een stuk mooier vond. Misschien wordt het eens tijd voor een nieuwe livery, vind deze verder prima, maar iets nieuws mag ook weleens.
Om even in te haken op de post van The Veenmeister,
hier een stukje uit het reglement van de FIA omtrent de achteruit.
9.7 Reverse gear:
All cars must have a reverse gear operable any time during the Event by the driver when the engine is running.
Het schijnt dat je hem alleen niet zo makkelijk kunt kiezen, je kunt een F1 auto dan ook niet per ongeluk in zijn achteruit zetten.
NLBUURMAN zegt
@svenbmw: de boring is 98mm, dus dan kom je uit op 38,9mm slag, voor zover ik weet komen eigenlijk alleen oude 2-taktbrommers hierbij in de buurt…
svenbmw zegt
@NLBUURMAN:
De boring is 92 mm staat er , maar dan nog het is absurd weinig vind ik .
svenbmw zegt
@NLBUURMAN:
Ow ja heb het tesnel gelezen sorry , dus de slag is nog geen 35 mm :o .
Niet normaal
BananaMan zegt
@svenbmw:
hoeven ze niet zover heen en weer te gaan, dat is lastiger bij die toerentallen en de massatraagheid van de zuigers.
vale46 zegt
@svenbmw: om 300cc in een cilinder te krijgen tegen 18.000 rmp(minder dan 0,002sec/slag) is het ook maar best dat de boring zo groot mogenlijk is en de slag zo klein mogelijk is.
Een F1 motor is eigenlijk totaal niet krachtig(koppel). Enkel omdat hij absurd snel draait en dus ook veel brandstof kan verbranden heeft hij zo een hoog vermogen.
svenbmw zegt
@vale46:
Ja dat begrijp ik dat het heel anders is als bijvoorbeeld in de personenwagens.
Heb zulk soort formules 8 jaat gehad in mijn opleiding ;)
svenbmw zegt
@svenbmw:
8 jaar bedoel ik natuurlijk :p
xilver zegt
Ik vind hem wel dikker geworden… mooi. Kan niet wachten op het volgende seizoen.
Weet er iemand eigenlijk iets meer over F1 op de BBC? Want ze wilden dit toch betalend maken?
tborre zegt
@xilver: http://www.bbc.co.uk/sport/0/formula1/15893254 geeft je wat je zoekt … ik was niet happy ….
xilver zegt
@tborre: Dit maakt me inderdaad niet erg happy!
loopjes zegt
Ze hebben de spiegels veranderd! Nu kan Lewis Fellipe wel zien! :p
dustie94 zegt
@loopjes: die grap maakte lewis zelf al tijdens de presentatie!;)
Tonnie zegt
@dustie94: serieus? dat is echt wel geweldig! :D ik hoop alleen dat het niet nodig is voor hem, en dat hij achter button naar het podium rijdt met felipe een halve ronde achter hem.
loopjes zegt
@dustie94: heb de presentatie niet gezien, alleen het viel me op bij de vergelijkings foto. Ik mag button als rijder, Hamilton is niet mijn type.
dustie94 zegt
@loopjes: Ja het is wel nice, ze hebben Button nu eerste coureur gemaakt, omdat hij vorig jaar beter reedt. Denk dat dit ook gunstig is voor Hamilton, zodat hij niet meer het hele team voort hoeft te slepen. Hij is volgens mij best snel geprikkeld enzo en Button is veel rustiger altijd. Hij zei bij die presentatie ook nog over die nieuwe inhaal-regel (je mag nog maar één beweging maken ofzo): dat zal even wennen zijn voor Schumacher!… Leuk om te zien dat Mclaren nog gewoon een leuk team is waar grappen gemaakt kunnen worden. Niet zoals Ferrari bijvoorbeeld…
tborre zegt
Enige nadeel aan dit seizoen voor me is de bbc beslissing om nog slechts 10 wedstrijden uit te zenden in vol ornaat zoals vroeger, de rest zal enkel te zien zijn als latere heruitzending in ingekorte versie etc.. Toch een einde van een tijdperk …
robertmorgan zegt
@tborre: Einde van een tijdperk? BBC had bij mijn weten tussen 1997 en 2009 ook de f1 rechten niet. Wat niet wegneemt dat ze wel erg goede uitzendingen doen van de races, en wel een historische naam binnen de f1 hebben.
mightymike zegt
Sorry hoor maar in deze tijden vind ik formule 1 steeds saaier worden. Tuurlijk gaat het snel en het geluid is mega geniaal maar waar zijn de tijden van de mclaren honda mp44 met 1200 pk en turbo? Dat waren nog eens tijden en spanning tijdens de race
bmwpowerm5 zegt
ik hoop dat ze met deze auto weer voor de titel kunnen gaan
MAB zegt
hoezo 60 kw? zo weinig of is dat gewoon iets anders?
560pkferrari zegt
@MAB: dat is de KERS :p
MAB zegt
@560pkferrari: ooh oke jaaa nu snap ik het helemaal.. KERS.. en wat zou dat mogen betekene?
dustie94 zegt
@MAB: Kinetic Energy Recovery System, oftewel: het opslaan van kinetische energie tijdens het rijden en dat dan vervolgens als je op een knopje drukt er als elektrische boost weer uit laten komen;)
dustie94 zegt
@dustie94: zit trouwens ook op de nieuwe Jaguar CX16
MAB zegt
@dustie94: @jolig: oohh dat, kijk jullie helpen! bedankt weet ik ook weer hoe dat heet.
jolig zegt
@MAB: Kinetic Energy Recovery System, dan gebruik je een elektromotor als generator om remenergie op te slaan om even later diezelfde energie op een recht weer in te kunnen zetten. Die motor levert dus tijdelijk 60 kW extra op.