Bentley Boys, unite! Bentley heeft een gestripte raceversie van de nieuwe Continental GT gebouwd, en daarvan zijn dit de eerste beelden. Het lijkt er op dat de parelkettingcoupé niet langer het equivalent van een flatgebouw weegt.
Of Bentley zelf het circuit opduikt, of de racer beschikbaar stelt voor raceteams is nog niet duidelijk. Wat we zien is dat de buitenkant een racebodykit heeft gekregen en de auto van binnen wordt gestut met een rolkooi. De Continental GT3 zal volgend jaar aan de diverse startlijnen verschijnen.
Specificaties van deze GT3-auto moeten we je nog even verschuldigd blijven. Wat we wel weten is dat de auto te zien is op de Autosalon van Parijs, die vanavond officieus begint met het VAG-Evenement, en morgen alsook vrijdag de deuren opent voor pers.
UPDATE: Bentley laat weten dat de auto is gebaseerd op de Continental GT Speed en eind 2013 in actie komt. De motorisering zal worden aangepast aan de geldende FIA-regelementen in de GT3-klasse.
Bentley-baas Wolfgang Schreiber over het nog in conceptstaat verkerende GT3-speeltje:
“The clear message from our customers is that Bentley belongs on the racetrack, and the Continental GT3 is the realisation of a dream we’ve had ever since the launch of the Continental GT. The new GT Speed is the perfect car for us to develop into a racer, and our work so far has shown huge potential. The Continental GT3 is set to show the world what the Continental GT is capable of in its most extreme form, and establishes a solid foundation for Bentley’s long-term motorsport plans.”
TheBear zegt
Wow!
lamborghini zegt
@TheBear: dat dacht ik ook
BmwMPower zegt
Op basis van de V8??
nickmercedes zegt
Hele vette bak!
Nooit gedacht dit te zien van een continental…
jrk68 zegt
Is er dan ook een truck GT3 kampioenschap…..?
Anders is hij wel heel erg op dieet geweest om met de reguliere GT3’s mee te komen.
Ik zie ze niet snel 800 à 900 kg van een conti afschaven….
Maar het blijft een mooie Paethon….
gerbie zegt
@jrk68: isolatie eruit, keer eruit. Kwart van de elektronica eruit en al de andere overbodige luxe onderdelen.
gschoots zegt
@gerbie: Er gaat helemaal niets uit, dit lijkt me gewoon een silhouette racewagen, die lijkt optisch sterk op een productiemodel maar is niet meer dan een bodywork schil van carbon om een buizenframe. Er wordt dus niks uitgehaald maar is vanaf de grond af opgebouwd als racewagen, dit wordt dan ook nog vaak uitbesteed omdat de reguliere productielijnen daar helemaal niet op zijn ingericht. Je hebt overigens ook wel raceklassen waarin kale straatauto’s worden gebruikt maar dan heb je het over Clio’s of BMW 1’s.
KUYL zegt
@gschoots: Volgens mij kan je geen silhouette hebben in een GT3 klasse. GT3 wagens moeten gebasseerd zijn op een productiemodel.
Gerbie heeft gelijk dat door alle luxe te verwijderen het meeste gewicht er al uit is. Alleen de stoelen en achterbank gaan al richting de 100 kg net als isolatie.
BananaMan zegt
@KUYL:
Wel eens een raceauto geprepareerd? Ik wel. En ik kan je zeggen dat het tegen valt. Die stoelen zijn relatief zwaar, maar de rest valt echt tegen. Dacht je dat een leren paneeltje zoveel weegt? Wil je de auto echt lichter maken moet je de auto opnieuw opbouwen met andere materialen of grondig met een slijpschijf aan de slag (en zelfs dan is een totale winst van 200 kilo netjes).
KUYL zegt
@BananaMan: Ik nooit zelf geprepareerd maar wel werk ik in de automotive en heb ook stages gelopen bij verschillende merken en toeleveranciers. Ik heb van sport/race autos tot topsegment luxe onderdelen in mijn handen gehad. Wat voor auto heb je dan geprepareerd? Dat verschild namelijk nogal per auto wat onderdelen wegen. Om een beeld te geven. BMW 7 F10 heeft alleen al 70KG aan isolatie. BMW e39 M5 supersprint uitlaat is bijv 40kg!!minder dan standaard. Nee dat paneeltje met leer weegt niet zoveel. Maar alles wat daar nog achter/onder zit, isolatie dus maar ook tig electrische motoren, bossen bedrading, dubbel glas, airco systeem, premium 16 boxen audio.
Zo liep ik stage bij porsche en was er een cayenne interieur afgefikt. Alleen de kabelboom die door het interieur loopt voor alle electrische functies kun je een normale pallet vullen qua oppervlakte. Stoelen moet je met twee man er in tillen.
Ja ze beginnen met een kaal chassis en veel panelen worden vervangen voor bijv carbon. Maar uit het chassis word niks geslepen of veranderd. Anders komen ze de homologatie niet door voor GT3.
BananaMan zegt
@KUYL: Probeer het maar eens. Als je na veel gepruts de kabelboom hebt uitgedunt, de electromotoren uit de deuren hebt gehaald, de bitumen eruit hebt gekrabt etc.. Dan valt het gewicht van je vuilniszakje echt tegen. Automobielfabrikanten zijn ook niet dom en daar wordt voor elk onsje gewicht ruzie gemaakt door de verschillende afdelingen.
Vergeet ook niet dat er ook weer een stoeltje in de raceauto gaat met 6 punts gordels en een rolkooi van minstens 30kg.
Anyhow, ik wil alleen maar zeggen dat het een mythe is dat je met een beetje isolatie strippen zo honderden kilo’s uit een auto haalt. Voor een drastische gewichtsreductie moet je elk onderdeel afzonderlijk onder de loep nemen (en dan beginnen met de zwaarste en die met het meest nadelige effect op het zwaartepunt).
imdoctorbob zegt
@KUYL: Het is eigenlijk andersom. Ze halen er niks uit, maar bouwen hem juist op vanaf de grond.
Ze beginnen gewoon met een leeg frame dat al redelijk is aangepast voor de veiligheid en stijfheid. Vervolgens zetten ze eigenlijk alleen het minimum erin wat nodig is. Sommige GT3 auto’s delen nog wel wat aspecten van het interieur, bij sommigen zelfs de motor (tegenwoordig levert een motor uit een straat auto meer PK dan in de race auto), voor de rest is meestal alles anders dan in de straat auto. Bij de GT3 wegen de auto’s rond de 1250-1300 kilo. Dat moet zelfs met een continental wel te halen zijn. Alleen al door het verwijderen van de vierwiel aandrijving moet een hoop goed te maken zijn.
Hieronder wat youtube filmpjes van het opbouwen van een Z4 GT3 en een SLS AMG GT3. Ik ga ervanuit dat het met de bentley niet anders zal zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=arFgcfYb66M
http://www.youtube.com/watch?v=VEIthBPa8l0
KUYL zegt
@imdoctorbob: Ik zeg toch ook steeds dat ze met een kaal chassis beginnen. Alleen word er onderschat wat voor gewicht er in een luxe topsegment auto aan onderdelen zit.
BananaMan zegt
@imdoctorbob:
Precies. Moet je nagaan dat je met een compleet kaal chassis, custom opbouw en allemaal carbon onderdelen nog steeds op 1300 kg komt. Het is dus wat complexer dan een paar isolatiematjes en speakerjes eruit rammen…
KUYL zegt
@gschoots: Dat kan volgens mij niet eens, GT3 is een gehomologeerd model. De regels zijn ook gebasseerd op een straat variant.
Gerbie heeft gelijk dat alleen isolatie en de luxe bekleding al wel 200 kg verschil is. Het kale chassis zal zeker niet zwaar zijn, wanneer het dat wel is en alle luxe komt er bij. Dan zou een bentley op 3 ton uitkomen.
fep739 zegt
dat gaan dure crashes worden :-)
spellingscontrole zegt
@fep739: Haha, That\’s what I thought!
pietjepuk zegt
Onderhuids een Audi A4 DTM, met een Bentley-schil er over heen ….
splitsecond zegt
Ziet er uit als iemand in maatpak, met sportschoenen..
mister zegt
Eén woord… DIK!!!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ziet er top uit! Mooie livery ook.
KoenvanD zegt
Woooooooooooooooooooooooow!!!!!!!!
slippie101 zegt
Dik maar ziet er zwaar uit
audis8 zegt
@slippie101: stop maar in mijn garage
CBR600rr zegt
@slippie101: Dat ding heeft onderhuids niets meer met een Continental GT te maken ;)
964rs zegt
dit zal voor het eerst worden dat bij bentley een voorbumper niet minstens 4 nullen heeft
964rs zegt
@964rs: of 3 nullen plus een 1
BananaMan zegt
@964rs: nee, al die carbon frutsels zijn bijna gratis denk ik :-s
desjonnies zegt
Men neme 1 carosserie van de band.
Men plettere hem in een zuurbad.
Men haalt hem uit het zuurbad en legt hem in een hoekje, achter het schuurtje (waar Bentleys alttijd met de hand *kuch*kuch gebouwd werden neer)
Men late hem roesten
Men brenge hem naar de stralert
Men bore hem uit elkaar
Men bouwt er een volledig geintegreerde rolkooi in
Men brenge hem naar de spuitert.
Men gaat shoppen bij AP voor remmetjes, Speedline voor velgen, ZF voor een bak, koopt een handje vol Bilsteinerts en bouwe zo een reeswagen.
Young Mr Grace bouwt de motort met Harrie Prodrive
En enige miljoenen lichter, zie hier het resultaat.
Zijn Obesitas neefjes zullen zo’n 6 / 700 kilo zwaarder zijn.
djfrank zegt
super gaaf :)
kaeser zegt
Ik moest gelijk aan Donkey Kong op de kart denken :))
Breinstein zegt
En dan presenteer je hem in het wit en niet in het epic Britisch Racing Green?
nickmercedes zegt
Al draagt een bentley een ordinaire spoiler, het is en blijft een chic ding!
Mbaas zegt
Blijft die dan ook 4wd? Voor de rest, tja, ik vind hem er erg stoer uitzien
lambo4all zegt
Prachtig! Gewoon omdat het kan. Bn benieuwd of deze ook in de gt3 klasses zal worden gereden, hoop het wel!
ronin1130 zegt
Ziet er wel lekker uit, zoals de meeste wagens in GT3-trim. Leuk kampioenschap. Inderdaad wel jammer dat hij niet in het British Racing Green is, zoals hun Le Mans racers ook waren.
supercarwaar zegt
prachtig! Ik ben geen fan van dat soort auto’s maar deze is zo gaaf ook die kleuren precies goed
PeugeotGTI zegt
Titanic GT3
Of zoals Clarkson ooit zei: Why try turning an ocean liner into a speedboat? Wouldn’t it be better to start with something that was designed to be a speedboat in the first place??
kickass zegt
Licht is ‘ie nog steeds niet, wel vet. :)