Cupra begint zijn eigen designtaal te creëeren.
Heel veel automerken zijn relatief oud. Dat betekent dat we te maken hebben met bekende normen, waarden, technische eigenschappen en designkenmerken. Denk aan een zes-in-lijn, achterwielaandrijving en een Hofmeisterknik. We verklappen niet welk merk het betreft.
Begin je met een nieuw automerk, dan zijn er veel meer dingen mogelijk. Je kan gebruik maken van nieuwe technieken en een nieuwe design-taal. Bij Cupra, een divisie van Seat, is het wat lastiger. Voorheen waren Cupra’s gewoon snelle Seats. Nu is het een merk dat op zich zelf staat. Natuurlijk, we hebben de Cupra Ateca al gehad en Cupra Formentor gaf een idee van toekomstige Cupra’s. Deze Cupra Tavascan borduurt voort op de nieuwe designtaal.
De Tavascan is (natuurlijk) een SUV-coupé die voorzien is van een geheel elektrische aandrijflijn. De auto heeft een accupakket van 77 kWh. Volgens Cupra moet 450 km op één lading mogelijk zijn. Maar het belangrijkste aan de auto is natuurlijk de designtaal. Het borduurt voort op dat van de Cupra Formentor. Dat gaat overigens de eerste écht unieke Cupra worden die daadwerkelijk op de markt komt. Kijk er echter niet raar van op als er later een Cupra op de markt verschijnt die in hoofdlijnen gelijk is aan deze Tavascan.
ouwedibbes83 zegt
Van de zijkant lijkt het wel gespierd, koplampen zijn aardig maar wat een hoop frutsels verder. Dat logo is gejat van Transformers…
Dutchdriftking zegt
Het zal wel aan mij liggen, maar er klopt toch geen hout van?! Je hebt een sportief label voor je reguliere modellen. Hier maak je een apart merk van zodat je meer beleving bied, en er meer voor kan vragen. Hierdoor zijn sportpakketjes op instappers van je gewone modellen wellicht minder interessant, en zullen veel minder verkopen, maar de marketingboys zullen er wel over nagedacht hebben.
Nu zou je denken dat je met dit sportieve label ook meteen echt sportieve auto’s gaat maken, zoals ze dat bijvoorbeeld bij Renault met Alpine doen. Maar nee, we maken twee SUV’s, en dat is het dan. Zelfs de Ibiza welke alweer een poosje oud is, en waarvoor er een fantastische aandrijflijn klaar ligt (Polo GTI) pakken ze niet aan. En maar raar vinden dat Seat en Cupra nooit écht succesvol is. Het lijkt wel of ze het expres doen.
bernoulli zegt
@dutchdriftking: de sportpakketjes bij SEAT heten al heel lang FR of FR-line. Er is nog nooit een SEAT 1.0 Cupra-line geweest.
gezondverstand zegt
@dutchdriftking: Beter research doen! Seat verkopen zitten al een paar jaar in de lift. https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/seat-boekt-verkooprecord/
Dankzij de SUV’s. Vreemd, want die zijn toch niet echt om aan te gluren.
seatibiza zegt
@dutchdriftking: Ik las gisteren nog dat Cupra de plannen voor een snelle (Cupra) Ibiza in de prullenbak heeft gegooid, die gaat er dus niet komen. :(
Dutchdriftking zegt
@seatibiza: Heel jammer! Daar gaat het laatste stukje sportiviteit van het merk! Het was altijd een leuk ding, zo´n snelle Ibiza. En met de Polo GTI ligt alles al klaar…
poursuivant zegt
Toen ik hem (een beetje gehaast) en profil zag bedacht ik me welke tuner de Lambo Urus nu weer te grazen had genomen.
Gulli zegt
Drukke mini-Urus
lithiumion zegt
Oh Walter De’ Silva, where art thou?
nietcreatief zegt
Ze hebben de ’tong-uitsteek-smiley’ tot een auto gemaakt..
gezondverstand zegt
@dutchdriftking: Beter research doen! Seat verkopen zitten al een paar jaar in de lift. Dit jaar verkooprecord: 314.000 auto’s in een half jaar tijd.
Dankzij de SUV’s. Vreemd, want die zijn toch niet echt om aan te gluren.