Because V10.
Eigenlijk is de Honda S2000 een auto uit de categorie ‘niets meer aan doen’. Een heerlijk hoogtoerige screamer aan boord, in de vorm van een 2 liter-viercilinder, die, toen al, een dikke 240 pk leverde. Dit alles lekker in balans, in een tweezits-verpakking met hardtop. Geef deze speeltjes bijvoorbeeld aan een stel Turken met een zware rechtervoet, en je hebt genoeg spektakel.
Maar aan alle goede dingen komt een eind, en dus sloot Honda het hoofdstuk S2000 in 2009 af, en drie jaar na dato is nog geenszins uitgemaakt dat er een opvolger komt.
Maar goed, waar uw autoblogger het predikaat ‘niets meer aan doen’ op plakt, zijn er altijd mensen die daar anders over denken. Mensen, die ook de daad bij het woord voegen, zoals deze wheeliekoning, maar ook degene die het een goed idee vond om een brute turbo op zijn blok te schroeven, wat resulteerde in 700 pk (zie ook hier) en een hoop rook en vlammen uit de sidepipe.
Maar wat als je je auto atmosferisch wilt houden, maar toch een beetje meer grunt wenst? Upgrades! Na een beetje passen en meten kreeg de Honda in één klap meer dan vier keer meer cilinderinhoud, en zes extra cilinders. Ja, dit is een 8,3 liter V10 uit een 2006 Dodge Viper (thans SRT). Een blok dat tegenwoordig ook als crate engine is te krijgen.
Nu hoor ik je denken: een dergelijk blok voorin een S2000’tje, onderstuurt dat niet als een malle in de eerste bocht tegen de vangrails? Alleen de eigenaar kan daar een eenduidig antwoord op geven. Wel helpt het mee dat de Honda aan de voorkant een relatief korte overhang heeft, waarmee het gros van het motorblok tussen beide assen blijft liggen.
De maker, Hboy7777 (van dit forum) heeft echter al een tijdje geen updates meer geplaatst. Misschien dat het project dus even in de koelkast staat. Maar, willen we dit zien? Het is in ieder geval een welkome afwisseling tussen alle BMW-swaps die we al voorbij zagen komen.
timmyaudifreak zegt
Mooi hoor
norge zegt
Lijkt me zonde, alleen bruikbaar op de dragstrip?
resulutionNL zegt
@norge: Alweer een vragende antwoord… Leer het nou is af!
Ik heb alleen maar respect voor zulke projecten. Nu wachten totdat hij klaar is en genieten van de video!
norge zegt
@VWTouran75: Waarom zou ik? Hihi…
alcantara zegt
@norge: Omdat autisten moeite hebben met retorische vragen, dat snap je toch wel?
bsxc2 zegt
@alcantara: Norge staat altijd in de middelpunt van de belangstelling en jullie gaan bij elk artikel er weer tegenin.
betonstaal zegt
@bsxc2: aai
flippert zegt
@bsxc2: HET middelpunt
ej20g zegt
Ik kan niet anders zeggen dan dat dit zeker leuk is om te zien! Maar mijn JDM hart krimpt toch een beetje ineen bij het zien van dat zware blok op de plaats waar die fantastische F20C hoort. Leuk dat dit unieke project bestaat, maar hou het alsjeblieft bij één exemplaar.
Hubert zegt
Project in de koelkast, of hij hangt ergens in de vangrail.
jrmpower24 zegt
De S2000 blijft een van mijn favorieten…
maar dan wel met die heerlijke VTEC motor graag.
knalfa zegt
V(iper)-Tech?
robbie zegt
Ach, in zo’n Amerikaanse S2000 zat toch een andere (2.2-liter) motor en niet het blok dat de rest van de wereld had.
ej20g zegt
@robbie: de eerste exemplaren niet. Die 2.2-liter is erin gekomen omdat veel Amerikanen de 2.0-liter sloopte door ‘m simpelweg niet (goed) warm te rijden. De 2.2-liter draait minder toeren en heeft meer koppel waardoor de Amerikanen minder snel toeren willen gaan maken. En dat is weer beter voor de motor. Beetje aanvulling.:)
bozewolf zegt
@robbie: Latere versies hadden in Japan volgens mij ook die 2.2. Niet alsof het een geheel andere motor was. De redline ligt 300 ofzo lager, maar het is nog steeds een maniakale unit.
jzaero zegt
Ik wil een videoooooooo!!!!! Wauwww wat een bruut beest :) Maar inderdaad, JDM hoort eigenlijk gewoon een relatief klein blok te hebben dat enorm veel toeren maakt of een enorme turbo heeft.
dragspert zegt
@jzaero: Wat heb je aan een blok dat 9000 toeren maakt en pas bij 7000 vermogen gaat leveren?
jzaero zegt
@dragspert: sensatie… Subjectief iets you know, een MX5 maakt herrie en is laag, voelt sneller aan dan mijn 328i E46 (7s 0-100km/u) tegen 9s 0-100. Hoeft niet sneller te gaan om sneller te lijken.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@jzaero: precies. Moet je eens in een oude Fiat Panda gaan rijden. Als je 90 rijdt rammelt ie uit elkaar… Lijkt wel 200 km/u dan! ;)
jzaero zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: gevalletje bad cars can be brilliant!
pieter-jan_catteeuw zegt
Met het duo-psd-diff word het gewicht wat beter verdeeld. Plus, de electro toestanden geven je zonodig extra peekaas. Best direct met KERS because weight.
crate is cool – is het dan de nieuwste?
heyaudi zegt
Hoogtoerige schreeuwlelijk eruit voor een lompe tractormotor? Die lui zijn gek.
SimonMc zegt
Moest daar nu echt een S2000 voor sneuvelen?
Als je hem toch meer vermogen wilt geven, heb je toch genoeg alternatieven? Ik denk bv aan de 3.2 liter 6 in lijn uit de vorige M3, die in de CS(L) 360 pk levert. Meer dan genoeg vermogen toch?
Of de V8 die in de huidige M3 ligt, had horen zeggen dat die zelfs lichter was dan die 6 in lijn.
midasracer zegt
Onzinnig. Als het een LF-A V10 was kon ik er nog mee leven. Maar zo’n mooi Vtec blokje vervangen door een enorm USA blok is vloeken in de kerk.
SimonMc zegt
@midasracer: Vloeken in de kerk is nog te lief uitgedrukt. Dit is eerder een kerk vandaliseren.
Pordon zegt
@SimonMc: who cares about the church…
SimonMc zegt
@Pordon: Ja dat ook.
ropbp zegt
Zonde van dat blok……
bozewolf zegt
S2000 verneukt…
Jochempie zegt
Mag ik het F20C blok hebben voor in m’n mx-5? :P
Svda zegt
S2000 moet je geen andere motor geven want met goede upgrades en als je wilt dat de motor lang blijft leven is 650 pk voldoende.
Nu hang je een zwaar blok voorin wat ik nu al kan zeggen dat het niet leuk rijden word in bochten
Jochempie zegt
@dahlback: ligt aan de toepassing.