Uitstraling, karakter, leven. Alles wat een auto niet heeft als die nieuw uit de fabriek komt rollen. Deze 2CV heeft het in overvloede.
Het is niet gekoppeld aan een specifiek merk, model of leeftijd van een auto. Een Citroën 2CV heeft qua uitstraling en karakter al snel een streepje voor maar als deze opgeknapt, zonder kraakjes, met millimeters dikke laklaag in de garage staat ontbreekt er ook wat. De mooiste auto’s leven en zijn nooit af. Niet ieder onderdeel hoeft origineel te zijn, niet alles hoeft te glimmen, als er maar aan gewerkt is.
Een beter praktijkvoorbeeld dan deze Citroën 2CV is bijna niet voor te stellen. De uitlaat slaat nergens op, de brede achterwielen zijn niet eens aangedreven maar deze 1984-er Eend klopt. Als oud en ‘niet helemaal strak’ je ding is. En auto’s die je niet hoeft te poetsen zijn sowieso altijd een vette plus. (foto: autojunk.nl)
Met dank aan keghdami voor de spot!
dadutchdude zegt
Like a boss!
Joost1990_2 zegt
Amen
norge zegt
Ratlook op een Eend, prachtig. Mooiste spot van het jaar.
house zegt
@Volkswagen Bedrijfswagens: Volkswagen bedrijfswagens hebben geen uitstraling, karakter en leven.
dheep zegt
@house: nog nooit een vw t1 gezien blijkbaar..
house zegt
@dheep: nog nooit van humor gehoord blijkbaar, tuurlijk heb ik wel van de T1 gehoord. Dat je dat nog serieus vraagt, wie kent de iconische T1 nou niet.
house zegt
@house: Dat moest zijn tuurlijk heb ik de T1 wel gezien*
dheep zegt
@house: in dat stukje tekst lees ik geen humor
house zegt
@dheep: tja niet iedereen heeft dezelfde humor:)
dheep zegt
@house: en volgens mij hebben de meeste Volkswagen bedrijfwagens een leven waar je u tegen zegt
luxaeterna zegt
@house: maar wel lupus?
house zegt
@luxaeterna: It’s not lupus!
marokkaanseheld zegt
Jullie zijn echt blind, dit lijkt helemaal niet op een eend.
Maar op een gans.
jrk68 zegt
@marokkaanseheld:
Ja en dat schaap wat jij vanavond eet is stiekum een varken.
marokkaanseheld zegt
@jrk68: Dan vond ik het toch niet verkeerd smaken..
Ik moet mij eens aanpassen, vindt je ook niet?
Als je in NL woont, moet je je gewoon aanpassen. Zullen we straks samen spek eten?
jrk68 zegt
@marokkaanseheld:
Als jij de Pannekoeken bakt doe ik mee.
wheelzzz zegt
Zag laatst oude kever – categorie eend hierboven – met overduidelijk porsche motortje erin geschroeft. Heerlijk.
dennisr zegt
Niks meer aan doen..
fant zegt
Geweldig apparaat :D Maarja, sowieso altijd een voorliefde voor eenden gehad, gezien ik ermee opgegroeid ben :)
lincoln zegt
nee .. dat is geen patina .. dat is luiheid ..
nee .. dat is niet excentriek .. dat is verwaarlozing ..
kutvolk ..
te gierig voor een paar stuivers wegenbelasting ..
en wel de rest van de wereld vervelen met zo,n depressief stinkhok ..
tieft lekker op met dat volk ..
Citrofiel zegt
@lincoln: Vervelend zijn wij hè. Bij dezen een verontschuldiging namens alle ‘Citroën-hippies’ en ‘kunstenaars’. ;)
lincoln zegt
@Citrofiel:
hippies/kunstenaars ?? o.k. steuntrekkers bedoel je ..
en ga je alsjeblieft niet vereenzelvigen met dit soort MB w124 figuren ..
echt verschrikkelijk volk die je 120 foto,s laten opsturen voor een 40 euro kostende motorkap om vervolgens proberen af te dingen naar 30 euro ..
en net doen of ze heeeeeel veel van hun auto afweten maar het liefst alles met ijzerdraadjes aan elkaar plakken ..
Citrofiel zegt
@lincoln: Oké, zo’n figuur mag ik dan misschien niet zijn, ik zeg geen ‘nooit’ tegen het bezitten van zo’n ragbak. Tussen alle mooie 2CV’s (saaaai) zijn dit soort afwijkende creaties juist interessant. Ik vind het heel wat dat jij blijkbaar aan de auto kan zien hoe de bezitter is.
Pallas zegt
@Citrofiel: Een eend moet sowieso niet overgerestaureerd zijn. Ook leuk dat ze voor koetsje ZDZ gekozen hebben.
Citrofiel zegt
@Pallas: Inderdaad, dat haalt het hele idee van de auto onderuit.
desjonnies zegt
@lincoln:
Kijk, het zijn dit soort zaken die me altijd een zwak voor u doen hebben.
Een ’84er chassis (op kenteken dan) met een 58ér Ribbelmotorkap en een zestiger jaren koetswerk gezien de achterlichten en het ontbreken van het derde zijruitje, doen mij ook in het geheel niet tot een automotive extase komen.
jrk68 zegt
het kenteken kan dan van 84 zijn die eend is echt ouder.
Geen 3de zijruit, knipperlichten op de C stijl en de kleine achterlichten geven mij het idee dat zijn geboorte datum een jaar of 20 eerder ligt.
En dan die trekhaak, blijft humor op een eend.
Jammer dat je ze niet zoveel meer ziet, ik vond ze trouwens doodeng om mee te rijden.
Maar charme hebben ze zeker,
Jochempie zegt
@jrk68: Misschien heeft de eigenaar, zonder dat dit opvalt, de auto minitieus samengesteld uit onderdelen waarvan hij of zij dacht dat ze het beste zouden staan op de 2CV. Ook de voorspatborden zijn niet helemaal origineel.
Er zit meer denkwerk in deze auto dan we zo snel even zien.
jrk68 zegt
@Jochempie:
En dan misten we beide nog de suicide doors.
Had ooit een oom die citrofiel was, ooit getrouwd in een HY dus mijn sympathie heeft het wel.
Hij liet mij ooit een foto van een besteleend zien die op een DS bodem stond. Was ook heel leuk om te zien, zo’n ding plat op z’n buik in het gras.
Citrofiel zegt
@jrk68: Bij veel 2CV’s kun je niet zomaar meer afgaan op wat het kenteken zet. Gedurende de levensduur van de 2CV zijn de meeste onderdelen uitwisselbaar gebleven. Deze lolbroek heeft zijn 2CV optisch verouderd, of juist op een moderner chassis gezet omdat het oude verrot was. Het kan allemaal, voor de RDW blijft het een 2CV dus die doen daar niet zo moeilijk over.
nostravinniedus zegt
Kenteken is veel te schoon!
dennisr zegt
Kunnen we uit dit artikel opmerken dat @Alwood fan is van rat-look?
Hier een plaatje dan:
Of is dat overdreven..? :P
lincoln zegt
@dennisr:
ijdeltuiterij ..
je auto insmeren met afbijt is nog meer werk dan tot diepglans polijsten ..
lampen scheef monteren is ook lastiger dan recht ..
kortom .. kunstwerkje ..
dennisr zegt
@lincoln: Jaa ik begrijp sinds kort wat kunst is..
Dit is dan simpelweg met een flex gedaan, niet eens met afbijtmiddel..
bohica zegt
En die trekhaak wat denkt die te kunnen trekken.
Een aanhanger van een skelter
luxaeterna zegt
@bohica: een tandemasser volgeladen met wijnvaten
jordiboerman zegt
Toevallig vorige week ook nog zien rijden in Amsterdam, eind van de Van Woustraat (begin van de A2) met een rasechte Rasta. ’t Was mooi weer, raampje stond open en ’t plaatje was compleet!
gijzert zegt
“De mooiste auto’s leven en zijn nooit af. Niet ieder onderdeel hoeft origineel te zijn, niet alles hoeft te glimmen, als er maar aan gewerkt is.”
mooi gesproken Alwood. gaat ook voor mij op:
Citrofiel zegt
Het ziet er grappig uit, maar ik kan me niet voorstellen dat het prettig rijdt. De veerwegen lijken behoorlijk te zijn aangetast, en dat is toch juist wat het rijden met een A-type zo leuk maakt. Met je elleboog over het asfalt door de bocht, fantastisch…!
WolfKrad zegt
Ik heb hier dat weer helemaal niks mee. Bizar dat verwaarlozing gelijk zou staan aan karakter.
Ik weet nooit zo goed wat ik moet doen als ik dit soort auto’s tegenkom op de weg. Inhalen, zodat die auto vol achterin kan knallen omdat de remmen niet werken, of erachter blijven met het risico dat het plots een wiel verliest?
bozewolf zegt
Ik dacht eerst dat een hotrod Eend was, dan zou ie echt kloppen.
Ik dachjt aan een leuk motortje, verstevigd chassis en achterwielaandrijving op die dikke bandjes.
Maar als het standaard Eend is en dit zijn de looks, issie gewoon verneukt.
Sjonnie-tuning voor auto’s van 50 jaar oud.
desjonnies zegt
Ze reden over de peage.
met hun Hollandse Eend.
Leuk jong stel.
Vroeg wat ze er deden.
Op vakantie antwoordden ze.
Moeten jullie ergens op tijd zijn dan vroeg ik.
Nee, was het antwoord.
Wat doen jullie dan in Godsnaam met een eend op de peage?
Een eend is helemaal niet van de peage, maar om lekker over de binnenwegen te toeren, kap naar beneden en steevast bij iedere plaats ‘centre ville’ te volgen
En om je vakantie tot avontuur te maken.
Zij begreep het, ik zag het gelijk aan d’r.
Hij, hij had beter een Kia Sorento kunnen rijden.
Gelukkig voor hem dat zij de baas was.
Citrofiel zegt
@desjonnies: Dat ga ik zeker nog eens doen. Mijn vader moet die 2CV die al jaren in de stalling staat er maar eens uit trekken.
Lotus-Omega zegt
Is geen 84-er. Een uit 1984 heeft al het “3e ruitje” Deze heeft hier dus niet het orginele kenteken.
Citrofiel zegt
@Lotus-Omega: Of wel het originele kenteken (van het chassis dus), maar een andere koets.
Lotus-Omega zegt
@Citrofiel: dat kan inderdaad ook nog, motorkap hoort ook op een ouder exemplaar. Zie je ook veel meer dat ze een ribbelkap op een jaren 80-er zetten.
jordy14 zegt
Wel een beetje hotrod/ratrod achtig al zou ik hem niet willen hebben.
lambo4all zegt
nee sorry, vreselijke dingen zijn het die 2CV’s. niet mijn ding.
Vanquish zegt
Die camber voor is ook wel lachen. Hij heeft absoluut karakter!
karsvdtuin zegt
hoorde laatst een verhaal van een vriend van mij die met deze eens was weg geweest dat hij op de snelweg in duitsland een heuvel op moest hij kroop omhoog (vergeleken met andere auto’s daar) en een Bmw had hem ingehaald toen de Bmw voor hem reed ging er een raampje open en gooide de passagier brood uit het raampje …. ik kon er wel om lachen en hij ook wel zo’n eend rijden is mooi maar voor de snelweg moet je toch een andere auto uitzoeken
bofkont zegt
Damn wat een verkracht hok!! Ook een gekke wereld tegenwoordig een auto totaal verwaarlozen noemen ze ineens een ratlook. Deze zogenaamde ratlook is gewoon pure luiheid en gierigheid. Een origineel exemplaar kan ik absoluut waarderen ook hoeft een auto niet op perfectie of nog beter gerestaureerd te zijn maar wagens zoals dit gaat nergens over.
Pordon zegt
Ik zie gewoon een oud barrel rijden waar iemand te lui voor is om er echt iets moois van te maken
oxymoron zegt
Hoe komt zo’n ding door een moderne veiligheidskeuring? Niets mag in Nederland als het niet aan allerlei voorschriften voldoet en een dergelijke verkrachte eend mag zomaar de weg op?
Citrofiel zegt
@oxymoron: En waarom zou deze auto niet veilig zijn?
9000cse zegt
@Citrofiel:
Gewoon, omdat het een 2CV is. Veiligheid was een begrip, dat bij het ontwerp gewoon was vergeten.
Citrofiel zegt
@9000cse: Daar heb je een punt, ik heb het verkeerd verwoord. Aan de Nederlandse keuringen en voorschriften voldoet deze auto gewoon, om @oxymoron gerust te stellen.
jrk68 zegt
@oxymoron: Nieuwe eisen zijn alleen van toepassing op auto’s die na de invoering van die eis op kenteken worden gezet. Deze eend hoeft dus alleen aan de APK eisen en die van 1984 te voldoen.
En in die tijd waren ze niet zo kinderachtig als nu.
lincoln zegt
@oxymoron:
veilig schmeilig ..
dat ding rijdt al 50 jaar rond met plaatwerk ter dikte van een servetje ..
hjhj zegt
mooi gedaan..beter dan al die leasesletjes op de weg.
en waarom zou deze eend niet gewoon netjes door de keuring kunnen komen?
dat is nou precies het idee..
een “goeie”ratlook, is van de buitenkant lelijk of oud, en de onderkant en techniek is dan wel goed in orde..
boygeorge zegt
Een perfecte blije auto.
Heeft een automatisch af[w]keer systeem.
Een zeer onopvallende kleur “mat-woerd”.
Zwarte velgen! Raw Artistic.
Waarschijlijk een zeer veilige auto, dat zie je zo.
boygeorge zegt
@boygeorge: Waarschijlijk? Waarschijnlijk zal je bedoelen!
slowland zegt
Even over die trekhaak:
Vorig jaar zijn wij heerlijk met de 2CV + aanhanger de Ardennen in geweest. Je moet geen haast hebben (en de mensen achter je ook niet) maar de 2CV tufte vrolijk door de bergjes. Het motortje mag dan maar 28pk zijn, door het lage gewicht en de boxeropstelling heb je een relatief hoog koppel waardoor je altijd vermogen hebt!
barrrry zegt
Als iemand zegt ‘hok’, denk ik gelijk aan dit gedrocht.
’t is geen wijn die door de jaren heen mooier wordt, komaan…