Je kunt echt tonnen besparen!
Het is een publiek geheim dat de Porsche 911 Speedster eraan zit te komen. Het Duitse merk heeft zijn zaken goed voor elkaar. Met minimale creativiteit en maximale exposure wordt de auto langzaam maar zeker op de markt gebracht. De auto werd eerst onthuld als concept in 2018. Vervolgens werden we getrakteerd op nóg een concept versie van een Speedster.
Eigenlijk is het te zot voor woorden dat het zo lang moet duren. Het is immers een licht aangepaste 911 Cabrio met de motor van een 911 GT3 4.0. Niet dat geen spektakel gaat opleveren, maar kost het echt zo veel tijd en moeite om die auto te ontwikkelen? Of lopen de laatste GT3’s (en GT2 RS’en) nu van de band in Weissach zodat daarna de Speedster kan volgen? Dat laatste zou namelijk weleens het geval kunnen zijn.
Nog een nadeel: rijden met de Speedster gaat zonde worden, want iedereen gaat ‘m in de garage neerzetten. Dus als je wel ermee gaat rijden, heb jij de Speedster met de meeste kilometers en de meeste afschrijving. Ondanks het feit dat er bijna 2.000 stuks van gebouwd gaat worden, ziet men het als een Limited Edition. Mocht je achter het net vissen of daadwerkelijk kilometers willen maken, zijn dit acht waardige alternatieven. Net als de 991 Speedster moet de auto doen aan een paar criteria:
Het moet een achterwiel aangedreven Porsche zijn. Uiteraard is het zaak dat de motor atmosferisch is. Een handbak is absoluut verplicht. Oh ja, het dak moet er natuurlijk wel af kunnen. Dankzij deze criteria zal de 911 Speedster een bijzonder prijzige auto zijn en duurder worden naarmate de tijd vordert. Nu kun je die auto’s links laten liggen en focussen op de volgende acht modellen:
Porsche Boxster (986.1)
€ 12.500
1998
150.000 km
In principe hoef je voor het ware Porsche sportwagen gevoel niet verder te kijken dan een standaard Boxster van de eerste generatie. In principe voldoet de auto namelijk aan alle eisen. Met 204 pk is het niet zozeer een heel erg snelle Porsche. Hebben we liever een moderne 718 met pruttelmachine of die goddelijke klinkende zescilinder boxer uit de Boxster? Inderdaad. De goedkoopste exemplaren vind je al vanaf zo’n 8.000 euro, maar die moet je écht overslaan. Voor 12.500 euro vind je de eerste redelijke, in originele staat verkerende exemplaren met een goede onderhoudshistorie. Desnoods breng je ‘m even naar Manthey Racing of RUF voor een strakker onderstel en een open uitlaat. Dan heb je gewoon een Speedster sensatie voor een fractie van de prijs.
Porsche 911 Carrera Cabrio (996)
2000
100.000 km
29.995
Mocht je net als de nieuwe Speedster de motor achter de achteras wensen, dan is dit de voordeligste optie. De tijden van écht goedkope 996-modellen lijken afgelopen te zijn. Als je kijkt naar een versie met vierwielaandrijving én automaat, kun je ze nog enigszins voordelig vinden. Maar een 911 Carrera Cabriolet in een beetje ordentelijke staat doet gewoon 30 mille tegenwoordig. Ten opzichte van de Boxster hierboven heb je bijna 100 pk extra. Die voel je absoluut. Hoe een dergelijke auto bevalt, legt een Autoblog-lezer uit in deze video.
Porsche Boxster S 50 Jahre 550 Spyder (986.2)
€ 32.500
2004
65.000 km
Er zijn twee open sportwagens waar Porsche graag op terugkijkt: de 356 Speedster en de 550 Spyder. De 911-modellen refereren aan de Speedster, de bijzondere Boxster modellen refereren aan de Spyder. De eerste versie kwam in 2004 in de vorm van de Boxster S 50 Jahre 550 Spyder. Een hele mond vol. Zoals blijkt uit de naam was het model er om het 50-jarig jubileum van de 550 Spyder te vieren. Dankzij wijzigingen aan de ECU en uitlaat, leverde 3.2 liter boxer precies 266 pk. Alle Boxster S 50 Jahre 550 Spyders zijn gespoten in Carrera GT-zilver en hebben donkergrijze velgen en een bruin interieur plus dak. De versies met handbak zijn aanzienlijk prijziger dan de automaat, alhoewel dit ongeveer het goedkoopste Porsche speciaaltje is dat we konden vinden.
Porsche 911 Carrera ‘X51’ (996.2)
€ 54.950
2004
95.000 km
Mocht je van obscure Porsches houden die niet opvallen, dan is dit de beste optie. Je kon af fabriek destijds kiezen voor het X51 pakket. Deze optie zag je op diverse speciale edities van de 911, maar kon op elke Porsche 911 gekozen worden. Wij vonden zegge en schrijven één (1) exemplaar wereldwijd te koop staan. In het geval van deze generatie 911 Carrera steeg het vermogen van 320 naar 345 pk. Het X51 pakket was heel erg duur (zo’n 10 mille), maar je kreeg dan wel een extra luide uitlaat van Porsche. Wat attent.
Porsche Boxster Spyder (987)
€ 65.000 (Dld.)
2010
20.000 km
Een auto waar we gek genoeg niet zoveel meer van vernemen is de allereerste Boxster Spyder. De eerste generatie Boxster Spyder stond op het 987 chassis. In tegenstelling tot de latere Spyder, had deze nog een Boxster motor, in plaats van een 911-blok. Nu was dat overigens geen straf, want de 3.436 cc grote zescilinder boxermotor is namelijk een waar pareltje. Met 320 pk heb je nog altijd meer dan voldoende vermogen onder de rechtervoet. Het gewicht van 1.250 kg is relatief laag te noemen. Wat de Boxster Spyder ook deelt met de Speedster is het feit dat de auto bijzonder onpraktisch is. Het lijkt wel alsof ze 5 minuten voor de introductie met het verzoek kwamen: “Oh, ja, heren: er moet ook een dakje op!” Dat het hopeloos is, draagt dus bij aan de feestvreugde. De handbak verhoogt die vreugde ook, maar is zeer zeldzaam.
Porsche Boxster Spyder (981)
€ 85.000 (Dld.)
2016
15.000 km
De auto die eigenlijk het dichtst bij een 911 Speedster komt, is eigenlijk geen 911. De Speedster wordt gebouwd door de Motorsport afdeling van Porsche, die ook verantwoordelijk zijn voor de 911 GT3, GT3 RS en racemodellen. Twee niet-911’s die ook door Andreas Preuninger en zijn team zijn aangepakt zijn de Cayman GT4 en de tweede generatie Boxster Spyder. De Boxster Spyder is eigenlijk de ideale Porsche. Een sportwagen met een 911-motor in het midden. De episch klinkende motor is iets minder potent dan in de Cayman GT4, maar met 375 pk heb je meer dan voldoende vermogen op de achterwielen. De voortrein is iets minder hardcore dan bij de GT4, maar als allrounder om bergpassen mee te bedwingen is het de perfecte auto.
Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet (997.2)
€ 95.000
2011
30.000 km
De eerste Porsche 911 die de ‘GTS’-behandeling kreeg was de facelift-versie van de 997. Voor velen is dit de ideale 911. Modern genoeg voor dagelijks gebruik, maar dankzij de hydraulische besturing heb je nog dat ouderwetse 911-gevoel. Zo’n 991 voelt aan als een grotere auto, wat het natuurlijk ook is. Ten opzichte van de Carrera S krijg je bij een GTS net even meer van alles, waaronder uitrusting en sportiviteit. Dat niet alleen, de GTS kreeg het X51 Powerpack, waardoor het vermogen steeg naar 408 pk. Deze uitvoeringen zijn maar heel even geleverd en de handbak is al helemaal zoeken, maar voor minder dan een ton kun je al slagen voor 80% van het ware 911 Speedster gevoel. Sterker nog, de hardware is gelijk aan die van de 997 Speedster. Alleen heb je andere wielen en een normale dakconstructie plus voorruit.
Porsche 911 Carrera GTS Cabriolet (991.1)
€ 115.000
2015
20.000 km
Deze auto komt nog het meest dicht in de buurt van de 911 Speedster ervaring. Sterker nog, de basis is hetzelfde 991-platform. Houdt er wel rekening mee dat je een model van vóór de facelift hebt, want daarna ging Porsche over op turbomotoren. Die zijn sneller en zuiniger, maar klinken aanzienlijk minder goed. De 3.8 boxermotor heeft in de 991 Carrera GTS maar liefst 430 pk, net zoveel als een 993 GT2 bijvoorbeeld had. Het enige nadeel is dat ze echt nauwelijks te vinden zijn. Werkelijk iedereen koos destijds voor de PDK-transmissie. In heel Europa konden we maar een handjevol vinden.
suzikubelona zegt
Doe mij de 981 Boxster Spider dan maar. Ziet er heel netjes uit zo.
MilleMiglia zegt
@suzikubelona: idd de mooiste van bovenstaand lijstje
tortuga zegt
@millemiglia: tenminste ook een spider
Jochempie zegt
@suzikubelona: Ik vind de 987 eigenlijk mooier. Wat cleaner. Maar die heeft natuurlijk geen GT4 motor.
gandini zegt
Nu stond bij mij altijd de Cayman GT4 op nummer 1 als semi-betaalbare droomauto, maar die 2016 Spyder is ook verdomd briljant zeg. Waarom zou je nog een 911 willen?
ghost zegt
Allemaal niet doen en een nette Cayman R kopen, nu ze nog enigszins te vinden en betalen zijn.
Dutchdriftking zegt
Zo’n Boxter spider is toch geniaal!
suzikubelona zegt
-Edit: klopt, scherp! Is inmiddels gefixt, dank!-
competition102 zegt
De 981 Spyder alstublieft. Meer Porsche heb je niet nodig.
larosport zegt
Ben zelf in het bezit van een 986 boxster s met losse speedhumps van Porsche tequipment, dit geeft toch al een behoorlijk spyder uiterlijk en veel bekijks .
Voor de normale ritten buiten het circuitwerk heb je niet meer nodig voor het echte porschegevoel.
sirprize zegt
Wat een gave lijst. Je wordt er hebberig van!
Gulli zegt
Je bespaart misschien tonnen, maar die verdien je er ook niet meer aan als je hem onder een zeiltje in de verwarmde inpandige garage zet en 20 jaar later pas weer tevoorschijn haalt. Want dat is de bedoeling van exclusieve Porsches toch?
emping zegt
Met een 981 zou ik ook al wel tevreden zijn.
hbk62 zegt
Die 997.2 GTS Cabrio heeft origineel toch center lock wielen? Ieg zitten die wel standaard op mijn 997 GTS. Of was dat anders bij Cabrio’s?
willeme zegt
@hbk62: Je kon ervoor kiezen destijds. Dit zijn de velgen van Porsche Exclusive. Het was inderdaad mogelijk de centenlocks te kiezen zonder meerprijs.
hbk62 zegt
@willeme: weer wat geleerd. Bedankt!
haaren zegt
gewoon een 968 cabrio, klaar