Die je voor een schijntje bij de handelaar kan oppikken tegenwoordig. Een ode aan de zelfontbrander.
We hebben er al een aantal artikelen over geschreven en na de BNR Autoshow van deze middag kunnen we een paar duidelijke conclusies trekken. De meest significante: de dieselmotor over zijn top heen. Het hele dieselgate verhaal toonde op pijnlijke wijze aan dat er aan de zelfontbrander geen eer meer te behalen viel. Alleen door te jokken over de uitstoot kon VW de diesel (op papier althans) interessant houden.
Dat is jammer, want de dieselmotor heeft absoluut zijn voordelen. Zeker de moderne diesels. Ze leveren bergen koppel, redelijk wat vermogen en dat tegen een aangenaam verbruik. Ja, ze maken een geluid waar we niet blij van worden. Toch valt er genoeg voor de diesel te zeggen. Het is de combinatie van snelheid en verbruik in werkelijke omstandigheden waarin dit motortype excelleert. Dat kon ik tijdens een tripje naar Zwitserland weer ondervinden: dik 240 op de GPS, met uiteindelijk een gemiddeld verbruik van 1 op 15.
De dieselmotor heeft absoluut zijn voordelen. Het zijn waanzinnig fijne motoren om elke dag mee onderweg te zijn. Briljante werkpaarden. Natuurlijk, een benzinemotor heeft absoluut de voorkeur bij de liefhebber, maar voor het gebruik elke dag, met name als je veel kilometers maakt, is een fijne dieselmotor nog altijd de lekkerste motor om mee onderweg te zijn. Daarom een (uiterst arbitrair!) overzicht van de fijnste diesels. Niet zozeer de sterkste of de snelste, die komen in dit artikel aanbod. Dit zijn de 10 fijne diesels in real life. Dankzij enorme dieselhaat kun je ze voor zeer schappelijke bedragen aanschaffen.
Peugeot 504 2.1 Diesel ’70
Voor hele lange tijd waren diesels alleen voor mensen die extreem veel kilometers maakten en verder niet. Bij de Peugeot 504 werd er een nuance geplaatst: deze auto was bij uitstek geschikt om extreem hoge kilometerstanden mee te halen. Met name in Afrika is de auto nog steeds erg populair. De Peugeot 504 is erg ruim en dankzij zijn ruime veerwegen uitstekend geschikt voor de slechte wegen aldaar. Het laatste wat je wil in de wildernis is stilvallen, dus moet je een motor in het vooronder hebben die maar blijft gaan. De 2,1 viercilinder diesel was goed voor slechts 66 pk, dus elke vorm van haast moet je uitsluiten. Met het typische ‘Haas vs Schildpad’-sprookje in het achterhoofd, is het overduidelijk dat de 504 de schildpad is.
Mercedes-Benz 200 D (W124) ’85
Dit is eigenlijk een ware rijdende legende. Je komt ze nog geregeld tegen. Als je na een avondje stappen en een bord vol shoarma huiswaarts wil keren, kan dat vaak nog met zo’n trouwe Benz. De W124 wordt geroemd vanwege de onverwoestbare bouwkwaliteit. Dat imago werd mede mogelijk gemaakt door de motoren. De 200 D is er een van, met zijn OM601-motor. Maar er was ook eens sterkere vijfcilinder (OM602) en zescilinder (OM603). Deze motoren gelden eigenlijk als onverwoestbaar. Ze zijn zeer eenvoudig qua opzet en opgetrokken uit hoogwaardige materialen. Met dit blok is het relatief eenvoudig om een miljoen kilometers te halen. Net als in de Peugeot moet je daar wel wat tijd voor hebben. Ondanks dat de 200 D aanzienlijk jonger is dan de 504 Diesel, zijn ze allebei even dramatisch qua performance. Maakt niet uit, dit zijn langlopers. Geen hardlopers.
Audi A6 Avant 2.5 TDI quattro (C4) ’94
Ondanks de naam is dit natuurlijk gewoon een Audi 100. Dat model was destijds leverbaar met een 2.4 vijfcilinder diesel met, houd je vast, 82 pk. Dat was dieselen in de vroege jaren ’90. Er was een ‘exotische’ TDI variant leverbaar met maar liefst 115 pk. Toen de Audi 100 een facelift kreeg, werd de naam ook veranderd naar A6 (om zo in de pas te lopen met de A4 en A8). In eerste instantie leverde dat blok 115 pk, maar er kwam ook een 140 pk sterke variant. 0-100 in zo’n 10 seconden en een top van meer dan 200 km/u waren toen ongehoord voor zo’n type auto. Het blok was dermate goed dat Volvo het heeft gebruikt in de 850 en V70 TDI.
Lancia Kappa 2.4 JTD (838) ’98
De Italiaanse Mercedes-Benz, zo werd de auto gekscherend door fans genoemd. Ze hadden wel een punt, want de Kappa is een van de betere Italiaanse sedans. Daarbij was Mercedes in die periode niet op zijn allerbest. Maar een Lancia kocht je niet om Mercedes-eigenschappen. De Kappa was zeer chic vormgegeven en had een zeer verzorgd en fraai interieur met meters alcantara of Poltrona Frau-leder. Viercilinders vond je niet in de Kappa. Ook de diesel was een vijfcilinder met 2.4 liter inhoud. Het was de eerste motor met common-rail injectie. Niet alleen qua trekkracht was de 2.4 JTD indrukwekkend (304 Nm!), maar vooral qua manieren.
BMW 530d (E39) ’99
Tegenwoordig kunnen diesels heel erg vlot zijn. In de jaren ’90 waren er voldoende diesels die zich konden meten met benzinemotoren. De 2.9 liter zes-in-lijn turbodiesel van BMW was de eerste diesel waarmee je veel auto’s met benzinemotor in hun hemd kon zetten. Nog steeds zijn de 184 pk en 400 Nm die de zescilinder motor levert voldoende om vlot mee te komen in het verkeer. Tel daarbij op dat het blok gelepeld is in een van de best geslaagde zakensedans aller tijden en je hebt recht een all-time hero die nog steeds in trek is bij zakelijke rijders.
Volvo S60 D5 ’02
Dit was een opmerkelijke entree. Volvo had wel enkele diesels in zijn gamma gehad. Denk aan de 740 Turbo Diesel met de motor van een Volkswagen LT. Een andere is de 850 TDI met de motor uit de Audi A6 die al eerder benoemd werd. De kleinere modellen hadden Renault diesels. De D5 was de eerste echte Volvo diesel. En wat voor één! De D5244T motor was namelijk een huzarenstukje. De vijfcilinder was eigenlijk als benzinemotor geconcipieerd, maar er werd bij de ontwikkeling van het blok al rekening mee gehouden dat er ook een dieselvariant van zou komen. De 2.4 liter grote motor leverde 163 pk en 340 Nm aan koppel. Dat is een deel van het verhaal. Het andere deel is namelijk de welgemanierdheid van deze motor. Het blok was waanzinnig soepel. Uiteraard was er een turbogat, maar deze was relatief klein en subtiel. In de S60 was deze motor helemaal op zijn plaats. De (naar Volvo-maatstaven) sportieve sedan was met deze motor een perfecte kilometervreter.
Fiat Punto 1.3 Multijet (169) ’03
Fiat geldt als een pionier op het gebied van dieseltechnologie. Het merk is niet alleen ijzersterk in diesels, maar ook in kleine auto’s. Combineer die twee en je hebt een winnende combinatie. De 1.3 MultiJet dieselmotor is absoluut niet de krachtigste diesel, het tegendeel is bijna waar. Maar het zijn wel erg fijne blokjes: zuinig en goedkoop in onderhoud. Deze motor houdt ook een belangrijk deel van het MKB mobiel, in heel veel bedrijfswagens ligt namelijk deze motor. Voor veel kleine auto’s is een dieselmotor niet lonend, want als je veel kilometers maakt, wil men vaak een grotere auto. Maar in de Panda Multijet heb je een interessant blokje onder de kap dat goed is voor heel veel kilometers.
Honda Accord 2.2 i-CTDI (CL) ’04
Honda is een merk dat wij in Nederland wellicht niet altijd op waarde weten te schatten. Ze zijn relatief duur en het is niet echt een premium aanbieding. Dus de meeste mensen kijken liever verder. Maar voor autofanaat is Honda juist altijd bijzonder geweest. Het merk is groot geworden met allerlei motoren. Voor auto’s, boten, motorfietsen, grasmaaiers en vliegtuigen. Maar altijd benzine. Er werden soms diesels geleverd in Honda’s, maar die werden elders ingekocht. Hun eerste diesel was een waar schot in de roos. De 2.2 CDTI was op papier niet wereldschokkend, maar op het asfalt wel. De geluidsproductie was laag en trillingen waren absent. De motor pakte soepel op en je kon behoorlijk ver doorhalen. Waarom zou je ook alweer een benzinemotor rijden?
Land Rover Range Rover Sport TDV8 HSE (L320) ’06
Land Rover was absoluut niet de eerste met een achtcilinder dieselmotor. De drie Duitse merken gingen de Britten al voor. Er is overigens weinig Brits aan de motor, de motor is in samenwerking tussen Ford en PSA ontwikkeld. Ondanks het vrij compacte slagvolume, had de V8 Amerikaanse trekjes. Met name het gebrul en gebulder van de Range Rover Sport TDV8 HSE deed erg denken aan dat van een speedboat. Licht gedempt, maar wel gorgelend. De rijeigenschappen van de auto deden ook denken aan die van een speedboat, het gewicht eveneens. Tegenwoordig koop je ze voor een appel en een ei. Tikkeltje prijzig qua motorrijtuigenbelasting, dat dan weer wel.
Subaru Impreza 2.0D Sport (GH) ’08
Subaru is een merk dat altijd moeite heeft gehad om voet aan de grond te krijgen in Europa. In Alpenlanden zijn ze redelijk populair, maar verder zag je ze bijna nergens. Dat kwam mede door het ontbreken van een dieselmotor. Pas relatief laat kwamen de Japanners met een viercilinder. Ze hadden deze makkelijk even bij Toyota of General Motors kunnen inkopen, maar ze besloten om zelf een boxer-dieselmotor te ontwikkelen en te produceren. Nog altijd een zeer bijzondere en unieke motorconfiguratie. Een van de weinige diesels met een herkenbare sound.
Meer lezen? Dit zijn de 14 meest opmerkelijke diesel-cabrio’s!
vaakbenjetebang zegt
Klopt, de 2.4JTD was de eerste common-rail diesel in een massageproduceerde personenwagen, maar zat niet als eerste in de Kappa. Die eer gaat naar de Alfa Romeo 156.
vvti zegt
@vaakbenjetebang: als ik me eigen niet vergist zat de eerste common-rail in een Austin Montego .
vaakbenjetebang zegt
@vvti: Was dat inderdaad common-rail? Heb gek genoeg ooit een Austin Meastro Van gehad (jaja) en daar zat die motor geloof ik ook in, kan me niet herinneren dat dat common-rail was.
ab1963 zegt
@vvti: nee dat was echt een Fiat uitvinding gelanceerd in de 156. Directe injectie zou wel kunnen; CR was de innovatie die DI ‘slonfahig’ maakte
vaakbenjetebang zegt
@ab1963: Directe injectie was het volgens mij wel. Ding liep voor geen kwartje, trilde bijkans uit elkaar maar zuinig was-ie wel. Draak van een auto, maar hij had zijn nut.
Onehp zegt
@vaakbenjetebang: ola. Mijn eerste auto, die van vader maar mocht hem overnemen. Motor was van oorsprong een bootdiesel. Eerste DI inderdaad samen met de Fiat Chroma. Geinig ding, 1200kg 80pk en 160Nm best vlot voor zijn tijd, en 1600l koffer (estate). Zuinig toen al, op stap met een Civic esi, die kwam trots vertellen dat ie maar 5,6l/100km deed, alleen in de auto. Wij volgeladen 4,4l, hij kon het niet geloven, haha. Lange veerwegen kon je zot mee doen op overharde wegen. Crashveiligheid wss nul, geen abs. En snap oversteer bij gas lossen vooral in de regen, goede rijtraining en altijd op de weg kunnen houden, al was het goed schrikken de eerste keren ;)
mikje90 zegt
@vvti: nee die zat in een model T Ford, wat heb jij gerookt?.
willeme zegt
@vaakbenjetebang: klopt helemaal. In Lancia Kappa kwam die echt wel uitstekend tot zijn recht ;-).
vaakbenjetebang zegt
@willeme: No argument there! Fantastische reisauto, zo’n Kappa. Zoals de Thema dat ook was, al had die dan weer geen diesel die de bakens verzette. Daar lag zo’n Sofim-ding in wat ook de IVECO Daily voortsleepte. Brrrr.
hans75 zegt
@willeme: klopt wel… maar de eer dat het de dieselwereld op zijn kop zette hoort toch echt bij de 156 thuis..
willeme zegt
@hans75: Maak je geen zorgen, we gaan héél binnenkort een Alfa met diesel verheerlijken ;-)
vaakbenjetebang zegt
@willeme: Dat mòet wel de 90 2.4TD zijn.
undifined1 zegt
Beetje duur in de mrb, maar zo’n e39 diesel is echt een fijn maatje betrouwbaar en zuinig :).
Geheimtipp: zoek naar een met een handbak, behoorlijk sneller en zuiniger, niet de beruchte swirl-flaps en schakelen doe je toch amper met 400nm
cpp1 zegt
@undifined1: perfecte combinaties heb zelf een 530d touring handbak gehad full option. Een van de fijnste auto’s die ik ooit gehad heb. Kwalitatief ook fantastisch.
boomhauwer zegt
@undifined1: 520i E39 gehad (6 cilinder!) wat een mooie herinneringen heb ik daar aan.
jzaero zegt
@undifined1: rijd nog dagelijks in een 330d E46 (met het 204pk blok) en 6 handbak. Super fijne auto. Gekocht met 315k op teller en nu staat hij op 392k na iets meer dan 2 jaar. Enige kosten zijn slijtageonderdelen en paar waterslangen, maar blok blijft lopen! Heerlijk!
undifined1 zegt
@jzaero: 6 bak lijkt me ook heerlijk, jammer dat die er niet zijn in de e39, rn ombouwen loont denk ik ook niet echt
hollow zegt
Mijn F30 330d draait op 310pk en 670 Nm. Daarmee zet je al eens iemand in z’n hemd. Ok het klinkt buiten als gesis, maar binnenin geeft de 6 in lijn een mooie roffel. Een 1.2 benzine klinkt ook voor geen meter.
evdw zegt
@hollow: Helemaal mee eens! Als ik een BMW zou kopen zou het er zo 1 zijn.
jeremykou zegt
@hollow: vooral koud klinken ze verschrikkelijk. Eenmaal opgewarmd valt het mee. Ik ben in ieder geval erg tevreden met mijn 330d. Leuker dan de 330i en 328i die ik hiervoor had zelfs. Zowel qua beleving als aan de pomp. En ja, 307pk en 611nm in een 3-serie is errug leuk. ?
tazmania zegt
@hollow: maar het blijft een diesel, en het feest is heel snel voorbij.
undifined1 zegt
@tazmania: dan gauw naar de volgende versnelling en het feest zet zich voort
MDA zegt
@hollow: f31 330xd hier. Heerlijke bak.
toyotafortuner zegt
Telt de Olds LF9 diesel ook? ;)
emping zegt
Saai maar ook zeker iets om te overwegen de Modeo.
E34M5Touring zegt
Heb heel wat JTD’s versleten, ik vind het echt fijne blokken.
De 105pk 1.9 JTD (145/146)
De 140pk 2.4 JTD 10v (166)
De 150pk 1.9 JTD 16v (147)
De 200pk 2.0 JTDm (159)
Lekker soepel en alleen als ze koud zijn een beetje nagelig. Daarna lopen ze lekker rustig.
Van mij had het pompverstuivertje van VW er ook wel bij gemogen. Iedereen wilde zoveel mogelijk rode letters op de kont, en ook sterke diesels. Die 150pk TDI in een Leon Topsport, wat een stuiven zo’n ding!
str8six zegt
E60 535d mis ik in deze. Wat een kanon was dat. Tot de 100 sneller dan een M5 if I remember correctly?
E34M5Touring zegt
@str8six: Was dat niet 80-120km/h? 0-100 is de M5 wel sneller. In de E60 535d was het nog 286pk en geen 313 zoals bij de F11.
str8six zegt
@E34M5Touring: zou zomaar kunnen ja, 80 does ring a bell..
lekbak zegt
@E34M5Touring: volgens mij was dat alleen in dezelfde versnelling en was de m5 wel degelijk sneller als deze in de powerband werd gebracht.
phevtreb zegt
@str8six: M550d
koen0373 zegt
Had hier wel een plaatsje voor de BMW E28 524 TD verwacht. De eerste diesel die over de 200 ging. Man, dat was me wat destijds.
undifined1 zegt
@koen0373: 200 is wel een beetje optimistisch hoor ;) denk dat het bij 180 wel ophoud. Ook hebben ze allemaal scheurtjes in de kop, maar daar worden ze wel oud mee. Heerlijke wagens!
koen0373 zegt
@undifined1: je hebt gelijk! In ieder geval de allersnelste diesel ooit destijds
undifined1 zegt
@koen0373: maar desalniettemin heerlijke dingen, 324td ook. En over 5 jaar alweer belastingvrij……..
phevtreb zegt
@koen0373: volgens mij klopt deze bewering niet, de Citroën CX turboII diesel was sneller.
creaminator zegt
@koen0373: die eer behoort toe aan de Covini B24. Niet dat dat nou een auto van enige betekenis is.
e38ossie zegt
@koen0373: Eerste waar ik ook aan dacht. “ een Diesel die rijdt als een BMW.”
stalensnuitje zegt
@koen0373: die had een collega van me. Startte op 4 en liep na een beetje gasgeven en wegrijden op 5 en na 200m op alle 6 cilinders. En toen kwam de MRB voor oldtimer diesels…
vondick zegt
Allemaal niks. Diesel is voor Tractoren.
turbotoll zegt
@vondick: …of een boot.
vondick zegt
@turbotoll: Ja maar ook daar ben ik gekker op een dikke atmosferische Yamaha 4-takt.
loserboi932 zegt
@turbotoll: ik houd het bij de boot toch fijn bij 350 cubic inch Chevy V8. Lpg uiteraard. Moet wel leuk blijven
jaribombarie zegt
Ik mis de zes-in-lijn van Mercedes uit midden jaren 2000. Volgens mij met 2 turbo’s erop 350 pk en iets van 700Nm aan koppel. Vader van een vriend had er eentje rond de tijd dat we ons rijbewijs haalden. Wat kon dat ding knallen zeg, ongehoord.
Dickie zegt
@jaribombarie: 6 in lijn kan sowieso niet in die tijd alleen V6 maar denk dat jij de V8 bedoeld OM628/629 de OM629 had wel iets van 700nm en dik 300 pk
phevtreb zegt
@Dickie: tot 2005 of 2006 was de 320cdi een 6 in lijn, daarna is het een V6 geworden
Dickie zegt
@phevtreb: dat klopt inderdaad ik moest het even opzoeken maar de OM648 is tot en met 2005 geproduceerd.
Dickie zegt
OM604,605,606 zijn ook nog geleverd in W124 dacht ik alleen zonder turbo.
De bekende OM606 turbo niet, dat was ook een fijn blok die gekke dingen tunen ze nu nog naar 4-500 pk.
Thomas20vt zegt
De meeste auto’s uit de lijst komen uit de goede ouwe tijd dat je aan de pluim kon zien of je voorganger er goed voor ging zitten. Zodra de walm begon was t game on en gaan :)
shibby zegt
Ah, de OM602 was inderdaad een prettig blok in de omgang.
maxhunter zegt
Ik mis de volgende blokken: 1.9 TDI 90 pk, 2.0hdi, 1,9jtd, M550d. Allemaal grensverleggend in hun tijd.
johnhert zegt
@maxhunter: De eerste Golf GTD maakte ook aardig wat tongen los…
mark383 zegt
Ik heb nooit zo begrepen dat diesels zo verafschuwt werden. Ik zou ten alle tijden een diesel verkiezen boven benzine, ware het niet dat de mrb vaak roet in het eten gooit. Enige uitzondering vind ik A- (en misschien B-) segment auto’s, die zijn wel lekkerder met benzine (vanwege het lage gewicht).
Nu moet ik er wel bij zeggen dat mijn diesel ervaring zich beperkt tot een 1.9jtd (alfa 156) en een 1.6 BlueHDI (Peugeot 308). Oh ja, en een Isuzu Trooper met diesel iets… Die was inderdaad niet vooruit te branden (wel een leuk turbo fluitje, dat dan weer wel).
vaakbenjetebang zegt
@mark383: Voor de JTD’s en HDI’s van deze wereld was het eigenlijk altijd kloten van de bok hoor, zo’n diesel. Niemand werd blij van motoren als de 1.8 ‘Endura-D’ van Ford, dat vre-se-lijke 1.7-ding dat Opel bij Isuzu had gevonden, een Perkins diesel in een Alfa Romeo Giulia, de 6-in-lijn die Volvo uit een LT had geadopteerd en die dankzij de ventilator altijd klonk als een veegwagen van de gemeente, de tweeliter in de Nissan Bluebird… hou op, schei uit. Doffe ellende allemaal.
rufctr01 zegt
Ik mis de 2.5 Turbo Diesel van PSA! Toen Mercedes net 130 kon halen met hun diesel gingen de CX-en en de 505-en al over de 200 km/u met de 2.5 turbo diesels.
dnadave zegt
Hey koekoek, voeg de lupo 3L en audi a2 1.2tdi eens snel toe aan dit lijstje !
laptom zegt
Citroen CX diesel. Eerste diesel die 200km/u liep?
moveyourmind zegt
@laptom: Je bent me net voor. Net geen. 195 km/u liep die CX turbodiesel. Ongekend in die tijd voor een diesel. En als ik me niet vergis had BMW in de vorm van de 5 serie ook een voor die tijd bijzonder snelle diesel.
moveyourmind zegt
… Was de 524 td ergens halverwege de jaren ’80 meen ik. BMW was daarmee Citroën nog net iets voor.
drivingmenny zegt
@moveyourmind: 524 td moest met 115pk/210nm en 0-100 in 12,9 sec met top van 180km/u met de CX concurreren. Bij de eerste generatie CX (T)RD Turbo lukte dat nog, maar vanaf 85 maakte de CX met de (T)RD Turbo 2 met 120pk, 258nm, 0-100 in 10,5 sec gehakt van de 5-serie.
Rick-dos zegt
De E36 320d was de eerste diesel die een race wist te winnen van benzineauto’s. Als ik het mij goed herinner was het de 24u van de Nürburgring.
jeremykou zegt
@Rick-dos: e36 320d? Bestaat die? (Oprechte vraag!)
Thomas20vt zegt
@jeremykou: was een pre productie motor welke in de nog uit te brengen e46 zou komen. Vermogen lag op 200pk en 400Nm. Doordat de diesel een stuk zuiniger was t.o.v. de benzine auto’s werden ze 1 & 2.
saxoke zegt
@jeremykou: dit artikeltje kwam terug boven NAV een artikel over een gle400d…. Even een opmerking over die E36 320d, die bestond idd, en was blijkbaar bij Juma Racing in Mechelen ontwikkeld op basis van het nog te introduceren 320d blok. In die tijd was een buur van m’n pa daar klant, ze raceten toen blijkbaar ook met 325tds diesels, die buur van m’n pa bleek een blok in zijn E36 325tds te hebben met zowat alle randapparatuur van die 325tds race versie. K was toen zelf nog jong en ze konden me wijsmaken wat ik horen wou, maar dat ding liep wel als een gek! In elk geval beter dan een andere kennis zijn 325tds. Dus iets van waarheid zou erin kunnen zitten.
de63amg zegt
Maar, een diesel met de nieuwste Euro 6d norm is schoner dan alle benzine auto’s.
De NOx wordt omgezet in stikstof en de Co2 ligt stukken lager dan een vergelijkbare benzine.
Dus wat is de afschuw naar diesel?
lekbak zegt
@de63amg: met een koude motor gaat alle nox zo de lucht in. En die krengen hebben nog steeds 15km nodig om warm genoeg te worden. Totaal niet geschikt voor in de stad dus, tenzij het een taxi oid is die nagenoeg altijd wel warm is.
phevtreb zegt
@lekbak: bij een koude benzine motor komen er viooltjes uit de uitlaat??
lekbak zegt
@phevtreb: een stuk minder schadelijke stoffen dan een koude diesel. En ze warmen sneller op…
stalensnuitje zegt
@de63amg: NOx wordt omgezet in stikstof? Wat denk je dat NOx is??
MDA zegt
@stalensnuitje: NOx is stikstof..oxide (vul bij .. mono, die, etc in). Stikstof is N2. Groot verschil. Zo’n O-tje maakt nogal verschil. H2 is waterstof, H2O is water … Ook niet helemaal hetzelfde hè.
auto62 zegt
Ik mis de Fiat Croma Tdi.d uit 1988. De eerste direct ingespoten diesel motor in een personenauto
Davidov zegt
”Met name het gebrul en gebulder van de Range Rover Sport TDV8 HSE deed erg denken aan dat van een speedboat. Licht gedempt, maar wel gordelend.”
Gorgelend of gordelend…?
henkp1 zegt
Nou wordt hier toch de Renault Fuego Turbo diesel (1983) vergeten. De eerste coupé met een dieselmotor en destijds ook de snelste productie dieselauto ter wereld met een top van 170 km/h.
En de eerste Mitsubishi Galant turbodiesel, bracht de turbotechniek naar middensegment.
En, ik haat het om te zeggen omdat ik een hekel heb aan het concern, maar de Golf TDi was natuurlijk ook wel een trendsettertje.
sabrerator zegt
Bij mij hebben toch al wat lekkere diesels op de oprit dan wel de parkeerplaats gestaan.
De Xantia break met de 2.1 turbodiesel, de Xantia break met de 2.0 HDi en met stip op 1 de Jaguars met de superieure 2.7d zespitter. Elke dag genieten. Krachtig, stil en uiterst beschaafd. En relatief zuinig. De huidige heeft er nu net 125.000km op staan, dus die kan nog wel een paar jaar mee met 45.000 per jaar.
In het overzicht mis ik ook de befaamde 1905cc XUD PSA blokken uit zo’n beetje alle Peugeots en Citroëns uit de jaren ‘80 en ‘90.
Zo’n BX diesel reed toch wel erg lekker en de turbodiesel was zelfs erg vlot.
sabrerator zegt
Ik zou die V8 van de Range Rover best in mijn S-Type willen hebben….
tazmania zegt
D’r worden een hoop vage Japanners genoemd, maar de TDI komt maar 1x voor in het lijstje. Wat mij betreft had de 1.9 TDI 110pk er ook tussen gemogen. Destijds sensationeel rap met een Golf III er omheen. Een Golfje diesel die vlot naar de 200km/h stoomde.
bmwfe zegt
Was het niet zo dat er veel commentaar op de W124 was vanwege een minder solide bouwwijze in vergelijking tot de W123. Men zei juist dat de deuren niet meer klonken als een kluisdeur zoals bij zijn voorganger.
Alfonso_Alfist zegt
Mis in dit lijstje een aantal motoren: 1.9 JTD zoals in ‘97 in de 156 geleverd, de alle letters rood pompverstuiver 1.9 TDI met 150pk, de .35 in de 3- of 5-serie eerste auto waar ik 250 mee heb gereden en toch maar een verbruik van makkelijk 1 op 10. En de voorloper van mij huidige diesel de 123d 4-cilinder twin turbo met 204 pk. Lekker op koppel rijden en zeker destijds in 2007 vond ik de BMW diesels fijner rijden als de vergelijkbare atmosferische benzine variant.
Interessante outsider de Mazda 2.2 Skyaktiv D wil voor een diesel ongewoon veel toeren maken
schuimbekje3 zegt
Hmm Subaru diesel.. jammer dat ze tot 2009/2010 die lagerschaal problemen hadden en dat ze eigenlijk niet met automaat te vinden waren. En dat vrijwel alle dealers links van breda-assen hufters zijn die wel graag je een subaru verkopen maar daarna hun eigen verkochte auto niet meer inruilen. Maar op de snelweg…. 1:17 of het nu 90 of 190kmh was met of zonder caravan. Op 1 tank naar spanje of zweden met haast. Wegligging van een magneet met of zonder ijs. Regeneren met 5de update was wel iritant, zeker wanneer je achter een mk1 golf stoomboot 1.9 diesel zat die ook 100 euro maand aan wegenbelasting moest aftikken maar waarbij je voorruit mat sloeg, je longen voelde als kettingroker. Nog voordat VW leerde sjoemelen… JTD was ook heerlijk.. eerste moderne diesel met 200pk maarja, moest de alfa wel blijven rijden..
dare2think zegt
@willeme ik zat eigenlijk te wachten op een auto in de lijst met de welbekende VAG 1.9 TDI erin. Die heeft in zo ongeveer alle VAG modellen gelegen van 2000-2010. Heeft die dan niet voldoende maatstaven gezet? Dat was natuurlijk het criterium.
willeme zegt
@dare2think: Goede. De Audi A6 2.5 TDI was eigenlijk de auto die de aftrap deed voor die motoren. Strikt technisch gezien moet dan eigenlijk de 100 C3 worden gepakt, die had de laatste twee jaar de 2.5 TDI motor tot zijn beschikking.
De 1.9 TDI motoren waren zuinig en redelijk pittig. Maar ook ontiegelijk rauw en nagelend. Lastige. Qua betrouwbaarheid deden de eerste 1.9’s het ook heel erg goed, dat ging na 2000 ook hard achteruit.
Maar dat is het voordeel van een comment sectie: daar kunnen mensen aanvullingen doen.
jaapiyo zegt
Diesel is moord.
siemi zegt
Cool, ik heb er 3 uit het lijstje gehad. De 530d, overigens ook de 204 pk versie als 330d gehad, de Kappa 2..4jtd en de Range Rover sport tdv8. Ze hebben alle drie nog een speciaal plekje in mijn hart. De tdv8 heeft daarnaast een plekje achtergelaten in mijn portemonnee. Een leeg plekje
volvo480gtt zegt
“Ja, ze maken een geluid waar we niet blij van worden”
Sorry auteur, maar als ik rij in een Audi 3.0 V6 TDI of in de Volvo V70 2.5TDI (oké een Audi blok) of Volvo D5244 of BMW met een 6lijn diesel is er geen moment dat ik niet blij ben. De rustige stationaire loop, het rauwe geluid bij belasting van het blok en de soepele loop van die blokken klinkt echt als muziek in mijn oren. Natuurlijk klinkt een 5 of 6 of 8 cilinder benzine vaak (veel) mooier maar ik verkies elk van die dieselmotoren boven de ruftende, keelschrapende 2, 3 en 4 cilinders (bijv. Fiat 500, Ford 1.0 ecoboost en Golf GTI).
e1000bmw zegt
@willeme: in plaats van de 530d zou ik voor de Alpina D10 opteren. Destijds de snelste diesel. ;)
van1 zegt
Eén ding wat ik niet begrijp; waarom willen ze diesel aan banden leggen terwijl landen als Afrika nog volop diesel rijden? Een aktieradius van 800km is heel normaal en ze zijn bijna onverwoestbaar en je kunt gewoon overal tanken.
frederik zegt
@van1: Het gaat om lokale uitstoot van fijnstof.
boomhauwer zegt
Wat een diesel liefde hier! Er is nog hoop!
wessel04 zegt
Heerlijk diesels met hier zeker enkele huzarenstukjes! Jammer dat diesels door populistisch geneuzel nu een tikje terug krijgen. Gewoon lekker door dieselen en niet luisteren naar al dat zogenaamde groene gedoe. Wij zijn mondiaal echt niks meer dan een druppel op een gloeiende plaat qua verbruik en uitstoot. Ik zou iedereen die zich erg drukt maakt om het klimaat hier, graag eens willen aanraden om een reis door Azië, Afrika, Rusland of Zuid Amerika te maken.
rikv99 zegt
Moet eerlijk zeggen dat ik wel de 5.0 V10TDI en 6.0 V12TDI mis in dit lijstje. Die waren ook one of a kind
marinepower zegt
Ook mis ik ik de Peugeot 1.8 Diesel turbo blokjes uit half jaren negentig. Zeker in zo’n licht wagentje als de 205 ging dat ook als de brandweer, en zeer gecultiveerd.
tosoni zegt
Was de Volvo 2.4 diesel niet gewoon een Alfa/Lancia blok of was het Saab die ze gebruikte?
thomasthomas zegt
Ik zat nog op de lagere school maar de BMW 524td van de e28 was echt heel iets nieuws toen deze op de markt kwam, ben ik nooit vergeten. Was het begin van de snelle diesel. Daarna later iets minder de 525tds maar weer volop imet de 530d uit de e39. Was een mooie tijd, nu heeft elke merk wel iets snels in het programma.
sam84 zegt
Ik mis de moeder der diesel. VW tdi :-)
tstile zegt
Diesel heeft zeker toekomst. Nu staat het even in het verdomhoekje. Dat kan zo veranderen. Misschien komen we er over 10 jaar wel achter dat er uit superzuinige benzineauto’s wel fijnstof komt wat veel dodelijker is dan wat ouderwetse roetbrokken uit een oude merc.
Diesel heeft nog wel potentie gok ik. Zet een Yanmar dieselmotortje uit een trilplaat of maaimachine in een oude Fiat 500 en je schijnt er 1 op 80 mee te kunnen rijden.