De afgelopen dagen buzzde het in Duitsland enorm rond de nog in conceptfase verkerende 918 Spyder. De met een 4.6 V8 en twee elektromotoren uitgeruste supercar werd bij de ‘Ring meerdere malen gespot en in Leipzig werd er nog eens een introductie tegenaan gegooid. Ondertussen wappert er nu een folder met specs over het web.
Hou je vast, want volgens de uitgelekte specs – die we via Teamspeed kregen toegespeeld – komt het totale vermogen van de 918 Spyder uit op 800 pk. Voorheen werd altijd 770 gecombineerde paarden aangehouden, dus we houden even een slag om de arm. Verantwoordelijk hiervoor is een 4.6-liter V8 met 550 pk, een elektromotor in de aandrijflijn (120 pk) en een elektromotor tussen de voorwielen, goed voor 106 pk. Hiermee sprint de 4WD Porker in minder dan 3 tellen naar de honderd en bereik je de 200 km/u in ongeveer 8 tellen. De elektrische range is 25 km en op de batterij van 6,8 kWh (maatje vibo XL) rijden betekent een topsnelheid van 150 km/u. Met ingeschakelde V8 is de topsnelheid trouwens voorbij de 325 km/u te trekken.
Weissach Package
Helemaal des Porsche kun je extra lappen voor een sportpakket om vervolgens minder Porsche te krijgen. Dit Weissach-pakket schraapt 35 kilogram van het gewicht en daarvoor sloopt men in Zuffenhausen de airconditioning, audio-installatie, armsteun en opbergvakken in de portieren uit je hybride-racert. Wel krijg je zespuntsgordels, een lichtgewicht remsysteem en alcantara + carbonfiber in het interieur.
50k voor verf
De 918 exemplaren van de 918 Spyder kunnen geleverd worden in vier reguliere kleuren, zes metallic kleuren of met twee stickerpakketjes (Martini Racing Design & Salzburg Racing Design). Het meest bizarre is nog wel de Special Liquid Metal-optie in de kleuren grijs of blauw; deze kleuroptie zet je een extra 50.000 euro terug. Allejez#s Porsche, we hebben het hier over tien lagen verf! Uit de folder blijkt verder dat het dak in naakt koolstofvezel wordt geleverd en de bagageruimte voorin 110 liter bedraagt.
De productieversie wordt in 2013 gepresenteerd en aan het einde van volgend jaar worden de eerste klantenauto’s uitgeleverd. Prijzen beginnen bij 645.000 euro exclusief BPM en BTW, maar met een voorgenomen CO2 uitstoot van 70 gram per km en een verbruik dat volgens de EU-cyclus op 3l/100 km uitkomt zal het met de CO2-belasting wel meevallen in Nederland. De vraag blijft natuurlijk: kan Porsche het productiemodel ook zo zuinig krijgen, of blijken de optimistische uitstootcijfers achteraf marketinggezwets?
En dan nu de pics uit de gelekte folder: KLIK!
Zo klonk het prototype dat gisteren nabij de Nurburgring werd gespot. (via Groen7.nl)
Update – Porsche laat ons zojuist weten met het 918 Spyder-prototype een rondetijd van 7:14 minuten op de Nordschleife neergezet te hebben. Net zo snel als een Lexus LFA Nürburgring Edition dus.
Neptukker zegt
één woord: WOW!
Remon zegt
P-O-R-N-O-!
911GT2 zegt
@remon: Iedereen verplicht Martini-kleuren bestellen SVP
Larick zegt
Hoeveel mensen zullen er één met en één zonder sportpakket aanschaffen?
lamborgfan zegt
@Larick: Ik denk de monaco cruisers zonder.. Dubai zal de ultra lichte “kuch, marketing” snelle versie nemen!
Wesley zegt
Kanonne! Dat heeft Porsche weer goed gedaan! Wat een prachtige supercar.
Neptukker zegt
De McLaren P1 kan wel inpakken, deze moet je hebben als vermogende sportwagenliefhebber. Wat een prachtig design! Nu snap ik waarom die designers zo lui zijn als ze de 911 ontwerpen. Ze hebben alles opgespaard tot één fatastische eruptie van vormgeving voor dit ding. Maakt niet uit hoe die rijdt, “it’s a work of art” net zoals de Alfa Romeo 8C Competizione.
ej20g zegt
@Neptukker: alleen moet ik wel zeggen dat ik de 8C een verschrikkelijk lelijke auto vind. Maar ik sta daarin bijna helemaal alleen, dus dan zal het inderdaad een kunstwerk zijn. Over deze Porsche ben ik het echter volledig eens! Prachtig ontwerp!
911GT2 zegt
@ej20g: Nee hoor ik vind hem ook spuuglelijk.
kniesoor zegt
Moeder Maria, vol van genade, wat een spex. McLaren gaat er nog de handen vol aan krijgen om hun P1 van dit geweld te laten winnen.
BmwMPower zegt
Waarom wil je 10 lagen verf? Zal vast een geweldig effect met zich meebrengen maar lijkt me teveel van het goede.
kaasboerin zegt
@BmwMPower: Omdet ut ken’.
HDM zegt
@BmwMPower: omdat het een andere diepte zou geven aan de lak waardoor het vloeibaar metaal lijkt. Best leuk, maar dan wil ik dat wel eens naast Mercedes’ Alubeam zien, dat kost “maar” 11.000 extra….
Verder wel een briljante wagen die 918, vind em ook veel vetter en mooier dan de Carrera GT destijds.
Megakix zegt
@HDM: zeker niet indrukwekkender dan de GT…zeker als je het vergelijkt in ‘de tijd’ waarin het werd geposteerd. Overigens ben ik benieuwd of deze 918 het kan hálen bij het geluid van de GT. Die laatste was / is onovertroffen.
kaasboerin zegt
Sorry dat ik ’t zeg, maar de McLaren P1 lijkt op het gehandicapte broertje van deze.
BMW316i zegt
Wow! Veel mooier dan de eerdere beelden. Eindelijk weer een mooie Hypercar! :)
fiscaal zegt
De eerste mooie Porsche ooit!
kaasboerin zegt
@fiscaal: Tanden poetsen en naar bed jij!
berlinetta zegt
Wow Porsche, goed bezig! Ferrari moet toch echt met iets heel goeds komen om hiervan te winnen. Mclaren moet hun designstudie-model eerst maar eens in de prullenbak gooien en eens wat beter naar de F1 kijken.
sdk16420 zegt
Ze lijken wel de McLaren designrichting op te gaan, maken ze eens wat anders, is het nog niet goed (vindt ik tenminste).
sdk16420 zegt
inb4 vergelijingsmongool comments
kaasboerin zegt
@sdk16420: Dit is gewoon de vernieuwde GT, maar dan nóg dikker, en de MP4 kwam later dan de GT.
Ik denk niet dat jij deze op de F1 vind lijken. Of wel.
featherlight zegt
Prachtig! Vindt nog steeds dat de voorkant meer weg heeft van Ferrari dan Porsche (vooral F360), maar daar is niks mis mee. Er is zo veel “cool” aan deze auto, dat het gewoon moeilijk is om te zeggen wat het meest bijzonder aan is. Vond de oorspronkelijke korte uitlaat in de zijkant ook mooi, maar zo boven op de motor is ook uniek op een straat auto en het zal zeker voor een lekker geluid zorgen.
E34M5Touring zegt
Het feit dat ie allemaal stickersets nodig heeft om op te vallen zegt voor mij genoeg. Ik vind het totaal geen spannende auto. Vind de Carrera GT mooier. Die was ook niet uitbundig maar spreekt me op de een of andere manier meer aan.
r0bert0 zegt
Doe mij er maar een in elke kleur en de versie met stickerpakket.
Flamingo zegt
wel cool van de zijkant lijkt het eigenlijk net een Ferrari
maar opvolger van de carrera gt mag je het niet noemen
Flamingo zegt
@Flamingo: tjonge doe mij dit maar over Ferrari gesproken!!
maar dan zie je ook meteen een beetje wat ik bedoel
de open versie was een beter voorbeeld geweest maarja
HDM zegt
@Flamingo: misschien niet direct, maar wel zelfde positie in het gamma, absolute vlaggenschip op dit moment. Dus toch een soort opvolger. Beetje als SLR SLS.
gerbie zegt
@Neptukker: ,5 letters
ej20g zegt
Verschrikkelijk mooi auto dit. En Porsche kennende zal het vast wel weer subliem rijden. Ook weer bijzonder mooie spec’s in combinatie met een mooi geluid. Eén kanttekening: na de Carrera GT is het voor Porsche onmogelijk om een beter klinkende auto neer te zetten.
gerbie zegt
@kaasboerin: en je dan.ook meer laklagen hebt dan je saint tropez.buurman.
lamborgfan zegt
Ik vind hem echt mooi! Ziet er beter uit als die mclaren dat zowieso..
Initial_D zegt
Kijk dat stuur, er zit zelfs NOS op! ;)
meneersander zegt
@lamborgfan: kan aardig heet worden in Dubai, denk dat het daar ook wel zonder besteld wordt.
MARS zegt
Hier klinkt ie beter, http://youtu.be/M7Q3TVk2spU
240sx zegt
@fiscaal: Dat je zoiets over je lippen kunt krijgen en tegelijkertijd op Autoblog te zitten, zeg.
gerbie zegt
@ej20g: daar gaat die gekke korte uitlaat in je nek wel voor zorgen. Vrees niet!
dnadave zegt
@kaasboerin: inderdaad! Met blote billen naar bed
gijzert zegt
wanneer komt er eens een artikel over de Ferrari F70, McLaren P1, en deze Porsche 918?
Die drie gaan toch een nieuwe generatie supercars aanbreken ofniet dan?
Ben benieuwd naar alle drie.
HDM zegt
@gijzert: misschien wanneer ze alle drie officieel onthuld zijn? :P Anders krijg je van dat zinloze gespeculeer zoals met de SLS destijds, beetje iets van 10 tijdschriften met 50 verhalen over hoe zeker ze zijn dat het dit of dat wordt, ongelijk bewezen worden en doen alsof ze het altijd al beter wisten xD…
kets zegt
prachtigggggggg! misschien maar is overwegen om mn ouders is proberen hybride te laten rijden…. wel een porsche dan offcourse ;)
MARS zegt
@kets: Je ouders in de Porsche, en jij op de fiets erachteraan! :)
Megakix zegt
Ferrari is nu ‘in lead’…als laatste komen met de F70, zódanig, dat het alles en iedereen moet gaan verrassen / verslaan. Denk dat Ferrari het beste gaat bieden…
kets zegt
@MARS: haha zeker, binnenkort is beginnen met rijles dus nog ff wachten op die porsche ;)
yerrie zegt
Hoe lang bestaat Porsche want zo lang hebben we dus moeten wachten op de eerst echt mooie auto uit Stuttgart.
Maar had het prototy geen air intakers of hoe dat ook heet die omhoog kwamen,wel jammer dat dat afgevallen is in het productie model (zover ik kan zien)
yerrie zegt
Maar we missen nog meer, of ik ben simpel of de meest gave details zijn in productie verdwenen zoals de uitlaten aan de zijkant
stefanos zegt
Badass ! Do i have to say more ?
KEV9 zegt
kan ik ergens bij de redactie van autoblog de vele tissues die ik de laatste dagen nodig heb van wege een overload aan mooie auto’s declareren?
solz zegt
In martini-livrei ziet zelfs een suzuki alto er fantastisch uit!
TimoBac zegt
@fiscaal: En héél snel
zapp zegt
Gaaf ding, dat zeker, hoogstwaarschijnlijk overklast hij de Carrera GT met verve maar wat een pareltje blijft het toch.
http://www.youtube.com/watch?v=WnezG5FV30I
http://www.youtube.com/watch?v=mZ5X_7bYENQ
http://www.youtube.com/watch?v=uf5rK_Kj3OI
http://www.youtube.com/watch?v=UF6wdrRAZug
Flamingo zegt
@zapp: met die straight pipes heeft ie wel een hard geluid maar het mooie is juist dat originele v10 gejank:
http://www.youtube.com/watch?v=iR2nVOK0WZU
dakloosinmx5 zegt
@kaasboerin:
Het argument dat alle andere argumenten overbodig maakt.
Amen….
porsche928 zegt
Doe mij er maar een in het oranje met Jagermeister logo er op.
kickass zegt
En met maar 14% bijtelling! Mot nie gekker worde.
w0o0dy zegt
Ruim 700pk en dan nog niet sneller dan een atmosferisch aangedreven Lexus? Knap hoor, (not!) en nu nog een officiële test met beelden van die prestatie…
w0o0dy zegt
Voor de duidelijkheid, wel fraai, maar ook nogal onzin. De vebruikscijfers slaan nergens op, bij deze prijs interesseert niemand zich voor 14% bijtelling of 20% of 25%, hugely complex systems en wat levert het feitelijk op?
De McLaren P1 en de F70 zullen veel interessanter zijn en sneller, maar misschien is dit het “koopje” van de 3…?