Ja, ik weet het, we roepen het al jaren, maar in Nederland procedureland gaat de besluitvorming nou eenmaal niet zo rap. Is een nadeeltje van onze moderne rechtstaat, waarbij je alles kunt aanvechten en eindeloos kunt procederen. Maar nu is het zo ver: de RvS heeft alle bezwaren tegen de verbreding van snelwegen van tafel geveegd.
En met de RvS bedoelen we niet Roestvast Staal, maar de Raad van State. Dit is de laatste halte voor een beroep, dus wat de RvS zegt, gebeurt. Einde beroep, schik je er maar naar, schluss en meer van dat. En zo kan het zijn dat het plan uit de koker van Camiel Eurlings (doet thans iets bij de KLM) nu door zijn opvolger Melanie SvH-MG (maar we noemen haar maar gewoon Schultz) kan worden uitgevoerd.
De Tweede Kamer was al een tijdje akkoord, en minister Schultz benadrukte het vorig jaar nog een keer, maar nu zijn alle obstakels uit de weg. In totaal hadden 41 particulieren, bedrijven en organisaties bezwaar gemaakt.
Het gaat om het wegennet in de corridor Schiphol-Amsterdam-Almere, waar ongeveer ongeveer 63 kilometer snelweg aangepast gaat worden. We quoten:
Op een aantal trajecten van de A1, A2, A6, A9 en A10-Oost wordt het aantal rijbanen uitgebreid naar vier of vijf per rijrichting. Ook zullen twee tunnels – de Keizer Kareltunnel en de Gaasperdammertunnel – in de A9 worden aangelegd. Verder zullen op grond van het tracébesluit ongeveer 100 bestaande bruggen en viaducten worden aangepast en een aquaduct worden gebouwd onder De Vecht. Ook worden vijf grote verkeersknooppunten aangepakt. De minister wil hiermee de toenemende verkeersproblemen in de noordelijke Randstad oplossen en de bereikbaarheid en leefbaarheid in de regio verbeteren.
Primadeluxe. Want hoewel Nederland momenteel filevrij is (want: verkansie), is dit helaas op de drukke tijdstippen niet zo. En die filedruk mag rustig wat verder zakken van ons. Rijkswaterstaat laat weten nog deze maand de eerste schop in de grond te steken. Doorpakken!
Jesper zegt
Ik heb al een aardig idee waar die Keizer Kareltunnel komt te liggen, wat zoveel inhoud als dat dit hoogst waarschijnlijk een gevalletje Noord-zuidlijn gaat worden.
potver7 zegt
@Jesper: De enige overeenkomst tussen de Noord-Zuidlijn en de Keizer Kareltunnel is: het zijn allebei tunnels. De manier van aanleggen is totaal anders, diepte is anders, plaats is anders… etc.
Er zijn de laatste tijd wel meer van dit soort tunnels aangelegd (A2 bij Utrecht, A73 bij Roermond) – die zijn bepaald niet zonder problemen, hoofdzakelijk door de veiligheidsystemen maar om ze nou te vergelijken met de Noord-Zuidlijn slaat echt nergens op.
robinio zegt
@potver7: Randstadrail Rotterdam, ook een flinke tunnel onder de stad door. Het kan wel goed gaan.
FredT zegt
Handig, 5 rijbanen per rijrichting. Gaan ze daar dan ook een snelheidslimiet van 90km/h opleggen?
Melvivio zegt
Nu de A67&AS73 nog naar 3-4 banen & 130kmph en de doorstroming zal weer beter worden.
Bart_V zegt
@Melvivio: +1
potver7 zegt
@Melvivio: van 130 km/u wordt de doorstroming niet beter hoor – van 90 km/u wel. Doostroming wordt namelijk gemeten in maximaal aantal voertuigen per uur, en dat ligt bij 130 per uur lager dan bij 90 per uur – omdat de (theoretische) tussenruimte tussen de autos sterk toeneemt bij toename van de snelheid.
meneersander zegt
Allemaal leuk een aardig, maar je zal net zien dat er weer wat bomenknuffelaars en bedrijfspoedels (lees: Job Cohen) staat te schreeuwen dat we dit niet kunnen maken t.o.v. de natuur!
varln1991 zegt
@meneersander:
Dat is dus het mooie, het is nu langs de RVS geweest.
Kortom, die boomknuffelaars en batterijliefhebbers hebben geen enkele vinger meer in de pap. ;)
Woestijnridder zegt
@varln1991: helaas niet helemaal waar…. In eerste instantie moeten dergelijke plannen “ruimtelijk” mogelijk worden gemaakt. Dat is nu inderdaad mogelijk aldus de RvS. Maar vervolgens heb je nog een berg vergunningen nodig en daar kunnen de bommenknuffelaars gewoon weer procedures tegen voeren.
potver7 zegt
@Woestijnridder: bommenknuffelaars??? :)
Overigens zijn het voor deze weg geen bomenknuffelaars of woestijnrattenbeschermers die hier dwars liggen. Nee, het zijn gewoon omwonenden die deze verbreding liever niet hebben. En die hebben wel een punt, er komt straks wel een mega-autosnelweg door dichtbewoond gebied. Daarnaast komt de oostelijke in/uitgang van de Keizer Kareltunnel vlak naast een woonwijk; als ze die een kilometertje langer maken is er niks aan de hand. Dat is gewoon een beetje rare planning.
mashell zegt
@meneersander: ach. We moeten miljarden bezuinigen, als straks de bedrijfspoedels (wat is dat eigenlijk?) weer aan de macht zijn (want zo gaat het altijd links,rechts,links,midden,rechts,links,rechts etc) zal er gewoon geen geld meer voor zijn.
kaasboerin zegt
@mashell: Liever hier ’t geld in dan in een bodemloze put genaamd Griekenland.
varln1991 zegt
@kaasboerin: +1
VeniVidiVici zegt
@kaasboerin: Vergeet de bodemloze put uitkeringstrekkers die NIET willen werken (lees Occupy figuren) niet, waar links bakken met sociaalgeld aan geeft!
Relief zegt
@meneersander:
Ik begrijp niet wat Job Cohen hiermee te maken heeft?
kaasboerin zegt
@Relief: Bedrijfspoedel.. :D
potver7 zegt
@kaasboerin: noem eens een infrastructuur-project waar Job Cohen zich tegen verzet heeft wegens milieuschade? Dat van die bedrijfspoedel had met iets heel anders te maken.
VeniVidiVici zegt
@potver7: Je kunt eigenlijk in deze kwestie beter die onbetrouwbare zeik groenlinkser Tofik Dibi pakken!
jelmer zegt
@VeniVidiVici: Hoezo is Tofik Dibi onbetrouwbaar?
bmwmaaktrijdengeweldig zegt
Haal alle asfaltmachines maar uit de kast
ericc zegt
Bij jullie, noorderburen, gebeurt er iets. In Antwerpen hebben ze meer dan 100 milj.euro in onderzoek gestoken voor de Lange Wapper-brug en 2 burgerorganisaties houden heel de boel tegen!! Resultaat terug naar nul en we blijven in de file staan. Dank u, mensen van ’t stad!
jolig zegt
Joepie, weer 5 jaar werkzaamheden.
costyn zegt
@jolig: Tja, dat is inderdaad de keerzijde… lijkt zo leuk extra asfalt, maar je zit wel een tijd in de wegwerkzaamheden terwijl het zo ver is.
kaasboerin zegt
@costyn: Een weg waar géén wegwerkzaamheden worden uitgevoerd zie ik zelden.. In plaats van om nou in 1x een giga-lap asfalt dwars door ’t land te leggen.. Nee, lekker populistisch, beetje bij beetje.
fransefinesse zegt
@jolig: denk anders. Weer 5 jaar werkgelegenheid.
euro95 zegt
@fransefinesse: Denk jij ook maar anders. Als je op wegwerkzaam-gebieden een bordje 50km/u ziet maar in de wijde omtrek is er geen werkertje / smurf-met-pakje-aan te zien. Ga jij dan 50 rijden? Neen, maar het moet wel. Dat houd dus in dat als je ergens anders rijd je een bordje ziet met bv. 100km/u je daar ook niet aan houd. Geef toe, bewust of onbewust. En als je zegt: ‘ik rijd niet te hard’. Moet je vooral langer wachten tot je je rijbewijs hebt. En anders meer rij-ervaring opdoen. Want geloof mij, iedereen die auto/motor en in sommige uitzonderlijke gevallen zelfs vrachtwagens rijd te hard. Punt.
[
Goed dat is denkpunt 1. En nu komt 2.
Denk eens na hoeveel mensen er te laat komen? Te laat voor werk, school en andere voorzieningen. Terwijl er in die tijd ook hard gewerkt / geleerd had kunnen worden. Denk je dat dat goed is voor -> onze <- economie?
[
Nu komt denkpunt 3.
Na dat deze helse tijd is geweest waarin we allemaal veels te hard hebben gereden tijdens wegwerkzaamheden. En dan ben ik nog schappelijk en laat ik de boetes / verdiende geld van overheid nog achterwege. Afijn, 1) nu zijn er dus mensen aan het werk geweest (lees: smurfen met pakjes aan)
2) Ook de overheid is tevreden want die hebben zowel veel geld uitbesteed als terugverdiend aan de boetes. ;)
3) Al die mensen die nu lopen te zeiken op die te laat komen etc. etc. Komen nu allemaal op tijd op werk- gelegenheden, sociale gelegenheden maar ook op school.
[
Dus ik bedoel maar ;)
Cubix zegt
Leuk, verbeteringen aan de weg die ten tijde van oplevering alweer niet voldoende zijn. Doe het dan voor de verandering een keer echt goed. Teveel asfalt heb ik nog nooit als vervelend ervaren…
zdev zegt
Nuttige besteding van mijn belastinggeld!
resulutionNL zegt
Yes! Dragrace nu met 5 auto’s! haha
AudiQuatro zegt
Goed bezig! De plannen van onze grote vriend Camiel, worden door Melanie uitgevoerd! Nu nog 130 op de A2 Amsterdam-Utrecht en dan komt het allemaal nog een keer goed!
jzaero zegt
A20 Rotterdam -> Gouda en andersom verbreden. Deze weg is al 30-40 jaar hetzelfde, tweestrooks net na Gouda is not done, zeker een knelpunt. Ook in de richting van Gouda is het erg vervelend door die afrit die altijd vol staat. Een ritje Rotterdam Europoort (A15 -> A16 -> A20 -> A12) naar mijn huis kost mij tijdens een hele drukke spits maar liefst 2.5 uur. Normaal duurt deze 45 min. Maar toch, hele goede initiatieven worden er genomen. Bevordert economie en de tevredenheid van automobilisten. Gaan onze dure belastingen toch nog naar iets nuttigs toe, i.p.v. steun aan allerlei landen waar wij niks aan hebben.
E34M5Touring zegt
Leuk maar wat maakt het uit, iedereen blijft toch op de linkerbaan rijden. Kijk maar naar de A2 bij Utrecht, het gros van het verkeer rijd op de buitenste 2 stroken.
kaasboerin zegt
@E34M5Touring: Inderdaad, daar moeten ze eens flitspalen voor bouwen.. Schijtirritant.
The360box zegt
@E34M5Touring: Reed er laatst en allemaal 100-103 rijdend verspreidt over 5 banen, debiel gewoon.
RoT___ zegt
@E34M5Touring: Het erge is dat je nog op de bon gaat als je ze rechts voorbij gaat ook. Zal niet de eerste keer zijn dat ik 3-4 stroken naar links moet on iemand in te halen, om vervolgens het hele takke-end ook weer terug te schuiven.
pinokotsbeer zegt
Mooie stappen worden er genomen, de A4 al, nu dit en zoveel meer. Toppie poppie!
The360box zegt
Ja, plannen worden hier wel leuk gemaakt alleen dan komt het in de praktijk en dat kost heel veel geld. Dan schuiven ze het maar door totdat… het fout gaat. Kutzooi hier in Nederland.
Relief zegt
@The360box:
Wat wil je dan? Dat wegen gratis worden gemaakt? File kost zowel de overheid als het bedrijfsleven miljarden aan geld, en dat is helemaal ongewenst.
Blijf jij maar achter je xbox zitten en laat het echte werk aan de mannen over.
The360box zegt
@Relief: Ben je nou zo snugger, de overheid had in de jaren 80 door moeten beuken maar omdat het teveel geld koste dachte ze, dat komt wel, ja totdat het te laat is. Hadden ze toen maar wezen bouwen wat waarschijnlijk en goedkoper was en veel leed voorkomen was.
jackass266 zegt
Sowieso complimenten dat jullie roest vast staal gebruiken ipv roest vrij staal!
Sudberdur zegt
@jackass266: Jaman ik was ook helemaal blij verrast dat er over roest vast staal gesproken werd ;) Zelfs ijzerhandelaren maken zich er schuldig aan …… lol roestvrijstaal.
OT Kom maar op met je asfalt!!! Nadeel van dit land is toch idd wel dat er soms zo lang gemiept wordt over bepaalde dingen. Snel asfalt ernaast voordat er weer één of ander zeldzaam pluizenbeestje gevonden wordt en heel de bouw niet door gaat.
Megakix zegt
Dus van de 85 mrd inkomsten gaat er nu 1% extra (over 5 jaren) besteedt worden aan wegenbouw…mooi.
potver7 zegt
@Megakix: 2% toch wel, dit kost 4,4 miljard. Al weet ik niet waar je 85 miljard vandaan komen?
RoT___ zegt
Wanneer wordt de schop in de grond gezet voor de verlengde A15? Denk dat ik binnenkort maar vast begin en een weilandje om schep, duurt me te lang.
MAB zegt
@sirsmokealot: het is roest VRIJ staal
dennisr zegt
@MAB: Staal is altijd roestvrij als je het koopt, het gaat erom dat het roestvast is.. hij heeft gelijk :)
mout zegt
@dennisr: Zou de schroothandelaar wel willen – dat het roestvrij was als ie het inkoopt.
MAB zegt
@dennisr: oh ja ik zie het heb het opgezocht het is het zelfde ofso iets..
dennisr zegt
@MAB: ja het maakt weinig uit voor ons, ik heb het op school geleerd op mijn vorige studie, blijkbaar willen ze bij sommige opleidingen (en bedrijven) dat je Roest Vast Staal zegt, maar voor ons normale mensen is het ook Roest Vrij Staal :P
ergens klopt het wel natuurlijk.. als je metaal koopt is het altijd roest vrij :P
MAB zegt
@dennisr: haha ja ik snap ook niet waar ze moeilijk over doen. ja ik heb het nu ook in me opleiding een beetje met natuur- scheikunde
beckerbauer zegt
Ze zouden van een aantal snelwegen tolwegen moeten maken, doen ze al jaren in de rest van de wereld en het werkt perfect.
En wat betreft het economische aspect, een degelijke infrastructuur is de basis van een degelijke economie. En verbetering van snelwegen zal leiden tot een verbetering van de economie, ipv een verslechtering omdat mensen te laat zouden komen voor werk/school.
potver7 zegt
@beckerbauer: En hoe had je dat gedacht? Rekeningrijden? :roll:
Iedereen weer door de binnenweggetjes om tol te vermijden – terwijl die nu ook al vol staan.
mout zegt
rechtsstaat. Met dubbel s
norge zegt
Zozo, zo slecht gaat het nog niet in het kikkerlandje.
jelmer zegt
Als ik sommige reacties hier lees, vraag ik me echt af in wat voor parallelle wereld sommigen leven met hun gezwets over linkse partijen en mensen. Een fantasiewereld op internet, dat is het.
964rs zegt
En dan krijgen we dadelijk natuurlijk dat we overal maar 100km/h mogen….
Eigenlijk zouden we 2 soorten autobanen moeten hebben: links moet je minimaal 120km/h en rechts maximaal 120km/h kun je mooi kiezen en is de doorstroom beter. Dan zit je iig niet met die mensen altijd links rijden met 100km/h….
wrap zegt
SCHULTZ FOR PRESIDENT!