Vanaf nu zijn alle nieuwe Volvo’s op 180 km/u begrensd.
Sommige dingen kun je zien aankomen, maar voelen toch een beetje vreemd. Het moment dat je ouders je op kamers sturen en het moment dat je vriendin ‘even tijd voor haarzelf nodig heeft’. Je weet dat het gaat gebeuren en toch is het een schok.
180 km/u
Daar komt nu een momentje bij. Volvo begrenst vanaf nu alle auto’s op 180 km/u. Het doel van Volvo is om de veiligheid te verbeteren en het aantal verkeersdoden te reduceren naar nul. Deze maatregel is onderdeel van een integraal plan om auto’s veiliger te maken. De Volvo V60 was de eerste (moderne) Volvo die niet harder kan dan 180 km/u, vanaf nu geldt het voor alle Volvo’s.
Veiliger
Volvo ziet het als haar taak om de auto’s alsmaar veiliger en veiliger te maken. Met het begrenzen van de topsnelheid, kon Volvo rekenen op behoorlijk wat controverse. Het beperkt immers de vrijheid van de bestuurder.
In Nederland zullen we het verschil niet direct merken, maar in Duitsland wordt dergelijke betutteling niet door iedereen op prijs gesteld. Volvo vindt de levens die gered kunnen worden belangrijker dan de potentiële klanten die verloren gaan met deze maatregel.
Effect
Volgens Volvo is het echter de enige manier. Alle getroffen veiligheidsmaatregelen in Volvo’s, zowel actief als passief, hebben boven de 180 km/u niet zoveel veel effect als daaronder. Daar valt wat voor te zeggen. We zijn echter benieuwd hoeveel chiptuners komen met aanbiedingen om de begrenzer er weer af te halen.
Care Key
Daarnaast introduceert Volvo een speciale sleutel: de Care Key. Hiermee kunnen de eigenaren de mogelijkheden van hun Volvo nog verder beperken. Dat kan handig zijn als je je auto uitleent aan je kleine neefje die net zijn rijbewijs heeft gehaald. Wellicht is een strippenkaart voor de bus nog dan veiliger. Die gaat sowieso maar 80.
Dan is het nu aan u, de trouwe lezer. Vinden wij dit heel erg? Want eerlijk is eerlijk: 180 km/u is een serieuze snelheid in Nederland. Dus waarschijnlijk komt 95% er niet eens proefondervindelijk achter dat zijn of haar Volvo begrensd is op 180 km/u. Of is het (weer) een vrijheid beperkende maatregel en is het aan de bestuurder? We horen het graag, in de comments!
Van boven naar beneden, Volvo’s die aanzienlijk harder gaan dan 180 km/u (op eentje na):
Volvo 850 T-5R ’95
Volvo 242 GT ’78
Volvo S60 R ’04
Volvo V70 R AWD ’99
Evolve S40 SEMA Concept ’04
Volvo 8900 ’01
Volvo C70 T5 ’98
[bbmediaclip clipID=”3745832″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
nu al heimwee naar toen Volvo’s nog mochten racen..
Bram750 zegt
Als dit betekent dat ze hiermee ook hun wielophanging en remmen afstemmen op max 180km/u kon het weleens een verbetering zijn. Immers, kleinere remmen en een lichtere wielophanging maken het on-afgeveerde gewicht lager en dat komt het comfort ten goede.
Fork5 zegt
kleinere remmen zou ik niet doen. Als je vaak moet remmen (bergen bijv.) dan raken ze sneller overhit. Daar hoef je geen 180 voor te rijden om baat te hebben bij iets grotere remmen.
Bram750 zegt
Een lichtere remschijf koelt ook weer sneller af en in principe zou je in de bergen niet veel moeten remmen… Bovendien, een hybride (en dat zijn steeds meer Volvo’s) kan perfect regenereren met afremmen op de motor in de bergen.
Ik ben het wel eens met de argumenten die hier aangedragen worden, maar ik zie het zelf als een kans om gewicht (en comfort) te winnen en ben benieuwd hoe Volvo hier mee omgaat. In mijn ogen heeft Volvo behalve veiligheid comfort ook hoog op de prioriteitenlijst staan.
Wat ze verder op hun website aangeven is dat boven de 180 km/u de veiligheidssystemen in de auto moeilijk nog een ongeval kunnen voorkomen. Het is, in het streven naar 0 doden in een Volvo, dus kennelijk niet mogelijk/te duur om een dergelijk systeem te maken. Dat zal dan ook de voornaamste rede zijn voor deze beperking.
goedverhaal zegt
De topsnelheid alleen is geen reden remmen kleiner en wielophanging lichter te maken. Met name het gewicht van de gehele auto moet dan omlaag. En met de toename van batterijpakketten en comfort/ veiligheidssystemen zie ik dat voorlopig niet gebeuren.
mashell zegt
Ik denk dat het technische voordeel bij een veiligheidsgeoriënteerd merk als Volvo tot het monteren van banden met een lagere snelheidsklasse beperkt blijft.
soundgarden zegt
@Bram750: nou jij gaat door voor de facepalm award van het jaar of nie kerel. Jeuzes wat dom
potver7 zegt
@soundgarden: duidelijk. En voor welke award ga jij, die van de meest constructieve bijdrage?
Bram750 zegt
@soundgarden
Ik zou zeggen, lees dit eens:
https://www.autoblog.nl/archive/2008/05/08/techniek-op-autoblog-onafgeveerd-gewicht
petrolcarsfirst zegt
Remmen van de V40 T4 circa 1999 zijn zowiezo niet afgestemd op de motor en falen bij elke snelheid!
Lekker sport remmen monteren en motortunen en gaan met die banaan!
Gebruik m zakelijk in heimat om autos te halen!
barry355gtb zegt
Het is wel een erg paternalistische maatregel op weg naar 0 verkeersdoden…
Jochempie zegt
Want het harder rijden dan 180 km/u mag best wel een bodycount opleveren. Jij zit er immers toch niet bij.
fejjie zegt
Dat zegt hij toch helemaal niet. Kalm blijven en niet ruzie zoeken waar er geen is.
maotje zegt
@Jochempie: dat suggereert dir toch niet? Maar nul verkeersdoden is gewoon niet haalbaar. Er zullen altijd dodelijke slachtoffers vallen in het verkeer al breng je de max naar 50 km/h.
Tuurlijk is hardrijden nr 1. Maar als je ziet hoeveel er nog steeds met de telefoon bezig zijn achter t stuur of te beroerd zijn om richting aan te geven.
Jochempie zegt
Dat het niet haalbaar is, betekent niet dat we maar moeten opgeven en accepteren dat er nog doden vallen. Het blijft onverminderd belangrijk om er naar te streven. En iets als harder dan 180 rijden mag van mij direct bij het grofvuil. Ik vind het ook leuk om even gas te geven, maar ik doe het niet meer. Ik ga een keertje het circuit op.
ty5500 zegt
Dit zijn stappen naar een auto die overal de maximum snelheid afdwingt lijkt het me. Van zodra dit technisch voldoende betrouwbaar kan, zullen ze er wrs ook als de kippen bij zijn. Leuker wordt het zo niet. Nu, Volvo is niet echt een merk met sportieve ambities dus voor hun cliėnteel maakt het hoogstwaarschijnlijk niks uit.
stephane8200 zegt
Volvo verkoop in Duitsland meteen gehalveerd.
gregorius zegt
Ik vind dit onzin.
Zijn er zoveel doden gevallen door Volvo’s die harder reden dan 180 km/h en juist omdat ze harder reden dan 180 km/h dat ze zijn gecrashed? Ik geloof er niks van.
Volvo gelooft er ook niks van.
Het interessant hier echter is dat de paarse broeken van Volvo ergens hebben besloten dat deze 180km/h leus meer goed doet dan kwaad.
Ze halen alle auto-media weer met veiligheids propaganda; maar aan de andere kant verliezen ze zeker ook wat klanten. Zeker in Duitsland, maar ook in de ‘premium’ klasse in de rest van de wereld is het gewoon marketing over wat je auto kan.
berlinetta zegt
Er vallen doden doordat er soms achterlijk hard wordt gereden met auto’s. Dat zou je kunnen voorkomen door de snelheid te begrenzen. Waarschijnlijk heeft Volvo voor 180 km/u gekozen om kopers eraan te laten wennen. Als ze de begrenzer op 130 km/u hadden ingesteld, zouden veel kopers toch afhaken denk ik.
jorden zegt
@berlinetta: zolang er voertuigen met twee wielen op de snelweg zijn toegestaan, hekel ik dit soort betutteling. Pak iets écht goed aan, in plaats van toneelstukjes opvoeren.
ttr6 zegt
Inderdaad, 100% eens. Een marketing dingetje van “kijk eens hoe wij onze verantwoordelijkheid nemen” . Zit Jesse Klaver daar in de raad van commissarissen?
cossiekiller zegt
Wil je met de gemiddelde Volvo wel harder dan 180?
griffendahl zegt
@cossiekiller: Ik heb een 2020 Volvo S60, een van de laatste onbegrensde modellen, en die doet dat met een gemak waar ik behoorlijk van onder de indruk ben. Zowel qua wegligging, comfort, vermogen en rij geluiden.
Poulusma zegt
Dat is heel vreemd, een maat van me rijdt een half jaar oude V60 ( nieuw gekregen) en niets dan ellende. Van trillingen in het stuur (bij snelheden rond de 100kmh) tot aan een carkit die niet naar behoren werkt. De auto heeft inmiddels langer bij de dealer gestaan dan dat hij ermee gereden heeft. Het is zelfs zo erg dat hij met de dealer en Volvo Nederland in gesprek is de lease van de auto te ontbinden. Hierna wilt hij ook geen Volvo meer, en dat terwijl hij super tevreden was met zijn vorige V60!
OT
Dus als alle auto’s volgens Volvo’s logica op 180 kmh begrensd worden hebben we geen verkeersdoden meer? Wat een onzin. Vraag me ook af hoeveel van het aantal dodelijke ongevallen werkelijk boven de 180kmh gebeuren? Ik denk dat dat maakt een heel laag percentage is!
griffendahl zegt
@poulusma: van dat alles geen last, nou is het wel zo dat de S60 aan de andere kant van de wereld gemaakt wordt als de V60…
Poulusma zegt
Vreemd, dat zou niet uit mogen maken!
En hij is helaas niet de enige die de problemen ervaart. Er worden hele topics op forums aan gewijd.
kevinw zegt
@poulusma:
De cardanas(sen) laten nakijken eventueel vervangen.
Bij mijn V90 is dat te boven gekomen als probleem na 1,5 jaar zoeken.
Getril is nu volledig weg.
Poulusma zegt
Thnx! Ik zal het doorgeven! Echter is de auto bij de dealer meermaals binnenstebuiten gekeerd.
kevinw zegt
Ik heb ook 2 dealers moeten doen om het probleem te vinden. Remklauwen komen ook los te zitten, geeft ook trillingen.
seanxtype zegt
@cossiekiller: nooit een volvo gereden waarschijnlijk. Zijn juist auto’s die het prima doen boven de 180. Daarbij, leuk dat ze begrenzen maar is er ook zo weer vanaf te halen software matig.
cossiekiller zegt
Toch een V70 R, niet zelf op mijn naam gehad, maar toch enkele keren mee gereden. En ook regelmatig met een V50 gereden. Het rijdt zeker niet slecht, maar van heel snel rijden werd ik er toch niet warm van.
bishop zegt
@cossiekiller: ik woon in Duitsland en het komt zelden voor dat ik niet even de 200 voorbij ga op weg naar werk met mijn V40. Jammer dat ik geen Nederlandse platen meer heb, anders was het Duitsers pesten nog leuker ;-)
C220AMG zegt
Ik zou ze om een dergelijke reden inderdaad laten staan. Als iedereen dat nou doet, hebben ze dat doel van 0 zo gehaald.
berlinetta zegt
Maar waarom dan? Tik jij iedere dag de 200 aan?
alloallo zegt
ja, 2x per dag! Woon-werkverkeer naar Krefeld (a57)
berlinetta zegt
Lekker tijdens de spits met 200 jakkeren.
Ot92 zegt
@berlinette hij heeft nooit gezegd dat ie op kantoor tijden werkt… misschien werkt ie in 3 of 5 ploegen, dan rijd je vaak op momenten wanneer het vrij rustig is.
Overigens is het op dat stuk best wel rustig, in het algemeen.
mashell zegt
Ik heb jaren in het Rurhgebeit gewerkt en hanteerde daarbij verschoven werktijden, van 10:30 tot 19:30 en dan rijd je heerlijk filevrij en buiten de spits.
bosje zegt
Tja, wie houdt ze tegen? Huidige Volvo’s worden niet aangepast, het is slechts een kenmerk van de nieuwe modellen. Jammer voor de mensen die nu naar een ander merk moeten kijken, maar Volvo is niet verplicht producten te maken die bij die specifieke groep mensen in de smaak valt. Ergens wel dapper dat ze deze stap durven zetten. Alhoewel, deze stap zal het het imago van veilige auto’s wel versterken, dus er zullen vast weer nieuwe kopers aankloppen.
florisje zegt
Geldt dit ook voor Polestars?
melv zegt
Nee want een Polestar is een Polestar en geen Volvo
bitteeinbit zegt
@florisje: nee, dit is een apart merk tegenwoordig.
MM93 zegt
@florisje: Niet voor de Polestar, wel de Polestar Engineerd modellen.
polar zegt
@florisje: polestar engenired helaas ook. Net de V60 polestar engenired besteld en ook deze helaas max 180. Overigens wel erg snel op die 180 ?
goedverhaal zegt
Het zal een deel van de kopers afschrikken, maar ze hebben vast onderzoek gedaan naar de effecten. Het gaat denk ik meer om het idee dat je auto ‘maar’ 180 kan. Ondanks het feit dat ‘ie misschien 400pk heeft. In de praktijk zullen heel weinig Volvo rijders problemen ervaren bij deze begrensde topsnelheid. Het marginale deel wat hier wel moeite mee heeft gaat waarschijnlijk wel naar een tuner voor extra pk’s en dan halen ze de begrenzer ook voor je weg.
widodh zegt
Prima! Mijn huidige auto (Tesla Model S100D) gaat 253km/h en dat heb ik er wel eens mee gereden. Is het nodig? Nee, zeker niet. 180km/h zou ik prima vinden als begrenzer. Harder is gewoon niet nodig. Ook niet in Duitsland.
Als het fout gaat met >180km/h (zelfs op die snelheid al), dan gaat het heel hard fout.
emping zegt
Speed has never killed anyone. Suddenly becoming stationary, that’s what gets you.”
– Jeremy Clarkson
Volvo_440_turbo zegt
Ik had al de indruk dat de krachtigere Volvo biturbodiesel (in vergelijking met mijn wagen) van een vriend in acceleratie vanaf een 180 begrenst was enkele jaren geleden, kan dit?
grasvreter zegt
Ik reed wel eens zo’n v60 plug in hybrid, 5 cillinder diesel. Die zat binnen no time op de 150, maar heb hem niet harder dan 200 kunnen laten rijden. Wilde gewoon niet verder. Vond ik ook vrij bijzonder.
Ot92 zegt
@grasvreter na de 150 gaat de electro motor uit, voor als je niet op de hoogte was ervan.
Het is ook best een zwaar ding hoor, zo’n v60 d6 PIH.
volvo480gtt zegt
@grasvreter: 238 op de teller is mij gelukt. Overigens zonder noemenswaardige moeite… vreemd dat hij bij jou niet makkelijk boven de 200 kwam…!
hiostu zegt
Ik weet dat ze het in het verleden deden met de V40 met 14% bijtelling vanwege de banden die eronder lagen. Die eco-banden, mochten niet harder dan 180/190km/u en die Volvo V40’s waren daar dan ook op begrensd.
brumax zegt
Dit klopt inderdaad, ik heb jaren met een D4 gereden die dus begrensd was op 190.
Ik heb daar nooit moeite mee gehad, omdat het geen effect heeft op hoe je normaal gesproken rijdt (in NL).
Het enige is wel dat je weet dat er (veel) meer in zit. Een aantal keer Duitsland op de top voel je gewoon dat hij nog door kan trekken.
revstars-net zegt
Dat is gek, ik rijd zelf ook in een V60 D4 (2014) en die is echt niet begrenst kan ik je vertellen
hiostu zegt
Het gaat ook om de V40 D4
volvo480gtt zegt
@revstars-net: is ook alleen bij de V40 D4… de V60 is niet begrensd. Was gedaan voor lage rol weerstand banden en de daaraan gekoppelde Vmax.
opa4auto zegt
De opvolgende 14% bijtelling D2 versie is ook begrensd; maar met 120PK zal die Vmax van 190kmh sowieso wat verder weg voelen.
driftkicker zegt
@volvo480gtt: mijn V40 D4 haalt 235 km/u op de teller. En dat gaat heel vlotjes. Geen begrenzing in België.
321lambo zegt
Rij nog mijn laatste maand rond met een 2016 V40 D2 (82 gram model). Ook deze is afgeregeld op 190 (199 teller) en daar geraak je wel zonder super veel moeite. Straks in Duitsland nieuwe T8’s voorbij cruisen in Duitsland.
throwingstars zegt
@hiostu: Ik heb ooit hetzelfde ervaren met een VW Golf BlueMotion op de Autobahn. Bij 180 km/u botste hij heel duidelijk op een begrenzer terwijl de motor nog ver onder de 4.000 o/m zat. Daar deed toen niemand moeilijk over.
E34M5Touring zegt
De D4 had dat idd. 190km/h geloof ik.
karhengst zegt
Die was in twee versies te krijgen, de eco-versie met 14% bijtelling, begrenzing en ecorubber. En de standaard versie die tegen de 230 zou hebben moeten lopen en die dus op fatsoenlijk rubber stond. Je kan wel raden wat het grote succesnummer was in Nederland.
berlinetta zegt
Mij lijkt het helemaal niet erg. Heb sowieso nooit begrepen waarom auto’s zo’n hoge topsnelheid moeten hebben terwijl je dat nergens mag rijden (op een paar stukjes in Duitsland en the Isle of Man na).
2wheeler zegt
Dat iets niet mag wil natuurlijk niet zeggen dat men het niet doet ;)
puhpuh zegt
Hoe sneller de auto hoe veiliger! :)
https://www.youtube.com/watch?v=KGkKDaYd3Mo
raoufff zegt
Goeie zaak dit, zeker voor al die opgefokte haantjes in hun C30!
racerx zegt
@raoufff: deze begrenzing werkt niet met terugwerkende kracht hoor…
mashell zegt
En geen Volvo klant die er om geeft. Dat Volvo geen diesels meer levert gaat hen veel meer klanten kosten, dan die topsnelheid.
fanboy zegt
Lijkt me dat het om nieuwe auto’s gaat. Nogal een belangrijk verschil.
fransananas zegt
Nu is het nieuw. Over een paar jaar weten we niet beter. Veel elektrische auto’s hebben ook al een top die onder de 180km/uur ligt en daar zullen er meer van komen
ericc zegt
Begrens dan op 250 zoals de andere premium-merken.
berlinetta zegt
Geef eens een reden waarom auto’s zo hard moeten kunnen.
bpc zegt
Geef eens een reden waarom jou horloge tpt 100m diep waterbestendig is?
berlinetta zegt
Sinds wanneer levert een waterdicht horloge een gevaar op voor andere weggebruikers?
racerx zegt
@berlinetta: ik zou eerst wel eens willen weten waarom er überhaupt begrenst moet worden, ik gok dat het aandeel ongelukken boven de 180 minimaal is. Als ze echt wat aan veiligheid willen doen in plaats van deze matige symboliek, moeten ze auto’s maken met maximaal 120pk die geen worst van tafel trekken en met een hoop pijn en moeite bij de 180 uitkomen, maar nee, dat kost ze klanten want power wordt nou eenmaal als luxe gezien.
Overigens heb ik van al m’n auto’s die ik tot nu toe gehad heb (3 stuks) de 250 begrenzer af laten halen, terwijl ik uit m’n hoofd 2x boven die snelheid gereden heb, op 4 wielen dan. Ik houd in z’n algemeenheid van mogelijkheden en niet van opgelegde beperkingen, daar zal t wel mee te maken hebben…
pindakoning zegt
Het is een hellend vlak. Dit is stap 1. Ben benieuwd of andere fabrikanten op den duur volgen, of extremere maatregelen nemen.
Zouden we over 15 jaar tegen elkaar zeggen: wist je nog dat er een tijd was dat je nieuwe auto’s kon kopen die 300km/h konden…
rikv99 zegt
Goeie beslissing, of je met 180 achter op een file klapt of met 220… scheelt vast een hoop. Op papier. ?♂️
fanboy zegt
Nee maar met 180 heb je nog veel meer tijd/afstand om op een stilstaande te reageren dan met 220 of 250 (want 250 doen andere merken), en kan het zijn dat je uiteindelijk met 100 o.i.d. tegen de file klapt. Dat wordt alsnog het ziekenhuis, maar zijn je kansen al een stuk beter.
Het is maar vrij zelden dat iemand echt met volle snelheid op een stilstaande auto klapt, zoals die dronkenlap een hele tijd terug met 200km/u en daarmee een gezin de vernieling in hielp.
scheurbuik zegt
De systemen in Volvo’s hebben boven de 180 minder effect dan onder de 180. Wat een gelul! Daar kun je iedere willekeurige snelheid voor invullen. Als Volvo werkelijk gaat voor nul doden moeten ze terug naar de tijd dat voor iedere auto verplicht een persoon met een vlag liep. In elk geval moet voor een werkelijke bijdrage aan een reductie van het aantal doden de maximum snelheid van Volvo’s teruggebracht worden naar een snelheid ver onder de 180.
Alsof je bij een crash met 180 nog enige kans maakt op overleven. tsss!
2wheeler zegt
Dappere en eigenwijze beslissing, iets wat ik normaal wel kan waarderen. Echter, daar het toch ook zeker een vorm van betutteling is zal ik niet zo snel een Volvo meer overwegen. Ze zullen de effecten van geen diesel en Vmax omlaag ongetwijfeld onderzocht hebben maar ik persoonlijk rij (af en toe) toch harder dan 180 km/h in mijn diesel(tje). Het is inderdaad incidenteel maar het komt voor en dan wil ik graag zelf de beslissing nemen.
ericd zegt
Raar. Daarbij vallen de meeste dodelijke ongelukken op B-wegen, niet op de snelweg.
maferick74 zegt
De gedachte is leuk maar ik wil zelf bepalen wat ik doe. Hoeveel ongelukken gebeuren er als mensen 180km p uur gaan rijden? Dat doe je alleen als t ook kan (voldoende ruimte en rechtdoor) of ik dan 160 of 190 rijd…. zal dat t verschil opleveren? Ja vast n beetje maar zovaak rijd ik geen 180plus. Ik vind het betutteling. Want dan moet je de snelheid verlagen naar 150. Bijna nergens ter wereld mag je harder nl. Ja duitsland maar sinds 1945 denken die niet meer dat ze de hele wereld zijn.
rrk147 zegt
MIjn Volvo is nu begrensd op 90 km/u, het zou lekker zou als deze ook naar 180 km/u wordt gezet.
Ik vind het geen gek plan. Het is wat betuttelend, maar hoeveel procent van de automobilisten rijdt nu echt zo hard? En vooral hoeveel procent van de Volvo rijders?
2wheeler zegt
Als toch zo weinig mensen dat doen, hoe groot is het daadwerkelijke risico dan? Met andere woorden: lost het echt iets op of is het vooral symbolisch?
Met een FMX 540 6×6 180 rijden lijkt mij ook wel wat!
volvod5 zegt
Kwartiertje werk en die limiet is eraf. Ik snap alle drama niet. Degenen die toch nooit boven de 180 komen vinden het prima en als jij een Polestar Engineered S60 hebt, kun je die paar knaken om de limiet eraf te halen ook wel missen.
Robert zegt
Ergens tegenaan rijden met 180 of met 230 km/u; volgens mij is het verschil in overlevingskans verwaarloosbaar. Natuurlijk, de impact is flink groter (F = ½mv² tenslotte), maar met 180 km per uur doet een kreukelzone ook weinig meer. Zelfs bij een Volvo.
berlinetta zegt
En dat zullen ze bij Volvo ook wel weten. Het was nog veiliger geweest om de snelheid nog meer te begrenzen, maar dan koopt niemand hun auto’s meer. Daarom kiezen ze voor de gulden middenweg. Ik denk dat dat ook pas het begin is en dat andere merken zullen volgen. Misschien dat de topsnelheid in de toekomst zelfs nog lager zal worden.
fanboy zegt
Maar je rijdt alleen ergens tegenaan op volle snelheid / vol gas als je onder invloed bent. In alle andere gevallen (zoals te laat file detecteren of andere onverwachte dingen) helpt het enorm.
leaper035t zegt
Ik vraag me af hoeveel doden er vielen doordat ze meer dan 180 km/u reden in hun Volvo. De idee dat een begrenzer al op 180 staat vind ik een ergerlijke gedachte. Al is het maar om die ene keer per jaar te knallen op de autobahn, ik wil die vrijheid.
Dutchdriftking zegt
En nu maar hopen dat de importeur door deze begrenzing niet op fatsoenlijker banden gaat bezuinigen… Tevens een extra reden om de chiptuner te bezoeken.
mustang750supersnake zegt
zet em dan gelijk op 130….pfff
Praeses zegt
Interessant om te lezen dat er zoveel mensen zijn die dit zien als iets wat hen afgepakt wordt.
Ik denk dat er ook maar weinig mensen zijn die hier echt een serieus nadeel van ondervinden. Misschien een account manager met een groot deel van Duitsland als werkgebied? Misschien dat dat kleine groepje dan maar een ander merk moet overwegen. Die keuzevrijheid heb je immers nog steeds.
Het is ook een stuk grootspraak. Ik ben benieuwd hoeveel mensen die in eerste instantie moord en brand schreeuwen er echt iets mee doen.
Verder zou het voor Volvo ook best een USP kunnen worden. Ik denk dat er genoeg mensen zijn die zeggen: ‘ja ik wil veiligheid. 180 is nodig voor veiligheid? Prima, dan wil ik dat.’
2wheeler zegt
@Praeses: je hebt ook de keuzevrijheid om geen 180 te rijden in een auto die wel harder dan 180 kan.
racerx zegt
@Praeses: als volgens jou niemand er nadeel van ondervindt rijdt schijnbaar niemand harder dan 180… waarom dan begrenzen?
Praeses zegt
Om een statement te maken?
kevinw zegt
Voor mij de reden om geen volvo meer te kopen, naast het feit dat mijn v90 zo onbetrouwbaar is als de pest.
Ik vind dat de V90 zelfs maar volledig tot zen recht komen tegen 200 op cc in duitsland op lange stukken autobahn.
probono zegt
Dit is de toekomst. Verzekeraars zullen volgen, bij chip niet verzekerd boven de 180. En meerdere gaan volgen denk ik, en de topsnelheid gaat verder omlaag. Het zal z’n tijd duren, maar over 20 jaar zou het mij niet verbazen dat we dan met verbazing terugkijken over wat we nu nog ‘veilig genoeg’ vinden. Dit is een proces dat al decennia plaatsvind binnen allerlei branches en zal door de publieke opinie gestuurd worden. En de meerderheid van de mensen vind het voorkomen van (dodelijke) ongelukken belangrijker dan de lol van een individu om snel te rijden. Die discussie gaat de ‘liefhebber’ uiteindelijk niet winnen van de massa. Topsnelheidbeperking is slechts een deel hiervan.
kniesoor zegt
@probono: De voortschrijdende feminisering van de maatschappij heeft zo z’n nadelen. Niet, dat ik dagelijks 180+ aantik, maar de optie om het die enkele keer te kunnen doen is prettig.
probono zegt
@amghans: een d’r maar aan en zoek de voordelen. Scheelt frustratie
probono zegt
@probono: die vuilniszak zet jij na al die jaren ook gewoon op commando buiten nietwaar ;)
harleytijn zegt
Poeh hé, lastig hoor, nog meer keuzes! Ga ik voor de Volvo die begrensd is op 180, of toch voor de Mercedes CLS met 1.5 liter? Ik zou dan denk toch voor de Volvo gaan, wat die kan wel meer, maar is begrensd. De CLS wil wel meer, maar kan het niet….
Ot92 zegt
Je zou maar een Volvo kopen met ruim 300pk en geen 180+ kunnen rijden. Dan heeft het ook geen zin meer om een auto te kopen met zoveel vermogen. 150pk ofzo is dan al meer dan genoeg.
mashell zegt
Op dezelfde manier heeft het geen zin een auto te kopen met meer dan 100pk in een land waar een snelheidslimiet van 130 tijdens donkere nachten geldt en toch doet bijna iedereen dat.
berlinetta zegt
Het heeft sowieso weinig zin om een auto met meer vermogen te kopen, alleen als het nodig is vanwege het gewicht.
ty5500 zegt
Dan snap ik eerlijk gezegd niet wat je op autoblog doet als vermogen je niet interesseert. Een auto die snel kan optrekken waardoor je veilig kan inhalen en reserve heeft om ook op vakantie met gezin + inboedel vlot de bergen op te raken is toch een stuk aangenamer, veiliger en comfortabeler?
berlinetta zegt
Ik zeg niet dat ik veel vermogen niet leuk vind. Ik hou ook wel van een snelle auto. Maar rationeel gezien heeft bijna iedere auto wel voldoende aan pakweg max. 180 pk. Meer heb je in principe niet nodig, ook niet om in te halen. Dat meer vermogen leuker is, dat ben ik ook wel met je eens.
Overigens is het geen voorwaarde om van veel vermogen te houden om op AB te mogen zitten he.
ty5500 zegt
Rationeel heeft het inderdaad niet altijd zin, daar geef ik je gelijk in. Zoals dat de meeste auto’s die autoliefhebbers leuk vinden rationeel een ramp zijn (duur, kleine koffer, geen plek voor de kinderen,…).
berlinetta zegt
Klopt. Misschien had ik het ook anders moeten verwoorden. Voor de autoliefhebber heeft meer vermogen zeker zin, die geniet ervan. Zo kan ik er ook zeker van genieten. Maar voor het gros van de autorijders is 140-150 pk (afhankelijk van het type auto kan het ook minder zijn) echt meer dan voldoende.
retetikker zegt
Mijn auto haalt geeneens 130…
baklava zegt
Zou meteen een reden zijn om zo’n auto niet te kopen.
O plaat zegt
Mijn 66er mustang begrenst zijn eigen op 180, vanaf die snelheid heft hij zijn voorwielen op. Technisch gezien zou hij nog door kunnen gaan tot 230 maar tenzij je een luchthapper en voorspoiler onder de bumper monteert zou ik het niemand aanraden.
berlinetta zegt
Draagt een luchthapper bij aan downforce?
O plaat zegt
Het idee is dat je voorwielen omhoog gaan door de on aerodynamische neus die een bovenwaardse kracht veroorzaakt door lucht die eerst onder de neus komt en dan naar boven gaat. Een onderbumper die meer down force genereerd gecombineerd met een manier om de lucht die toch naar boven duwt ‘vrij’ te laten zou moeten helpen. Het is om die reden dat je soms een rooster ziet op de motorkap bij top modellen van muscle cars. Dat is toch de theorie hoeveel het echt helpt weet ik ook niet.
utregcity zegt
Prima, geen probleem mee. ?
sparks zegt
Kunnen ze zich wat mij betreft ook gelijk beperken tot 2 motoren. 1 diesel versie en benzine versie.
bbfix zegt
@sparks: is toch al zo? 2.0 4 pitters met wat verschillende chips.
sparks zegt
@bbfix: Ik doelde eigenlijk op 1 vermogens variant.
2wheeler zegt
@sparks: ik heb nieuws voor je, het is al een tijdje maar één 2.0 benzine blok, diesel doen ze niet meer aan.
joris1988 zegt
Goed voor de restwaarde van die van mij, 5 cilinders en begrensd op 250 ?.
Niet dat ik dat ooit ga proberen.
karhengst zegt
Een top van 180 biedt een stuk meer ontspanning, vooral bij het opstellen van de volgende shortlist. Thanks Volvo!
spacemoon24 zegt
Mijn Fiat Punto gaat ook niet sneller dan 180, super veilig autootje!
1audi1 zegt
Buiten de vraag of het wel of niet betuttelend is vind ik 180kmh wel een goede snelheid. Tuurlijk, het risico is een stuk groter op een ernstig ongeluk, maar in Duitsland (of stiekem in Nederland) vind ik in een nieuwe auto 180kmh in principe het maximum van wat je relatief veilig kunt rijden. Wij autoliefhebbers vinden 250+ natuurlijk leuk, maar objectief gezien zijn dat natuurlijk belachelijke snelheden.
focusrs1 zegt
Klopt 240 is hard genoeg in dit kleine landje.
Mits in een auto die ervoor gemaakt is natuurlijk.
probono zegt
@focusrs1: nogal betuttelend. Als ‘ie het kan , wie zijn wij om te bepalen of de auto ervoor gemaakt is? Laat staan dat we de berijder beoordelen op skills. Heeft ‘ie een rijbewijs is het gewoon prima hoor. Al die vertrutting
davelepeef zegt
@probono: die keuze maakt Volvo dus nu voor hun eigen modellen : de supportsystemen functioneren dus niet meer goed genoeg boven 180… Niets te maken met berijders.
spidermann zegt
Als ik zeg EUR 40K te besteden heb laat ik me niet betuttelen door Volvo, ook al rij ik nooit > 180 kmh.
marcus1963 zegt
Geen taak voor de autofabrikanten. Ik ben in principe tegen alle beperkingen. We worden al in alles beperkt en teveel regeltjes.
focusrs1 zegt
Ff langs de tuner en dan is het probleem opgelost.
The Alpina fan boy zegt
Gisteren even 245 km/h op de teller, en dan te weten dat er nog bijna 80 km/h bij kan,….
MaartenD zegt
Verstandig merk, verstandige keuzes
xqxraymond zegt
Dat niemand dit doorziet! De ware reden voor deze aanpassing is dat Volvo al enige tijd geleden de petjes klandizie die vroeger alleen BMW reed (onbedoeld) heeft binnengehaald. Daar zijn ze allerminst blij mee, want er komt een moment waarop huisartsen, veeartsen en tandarts ‘hun merk’ niet meer herkennen en dan gaan shoppen. Terwijl dat nu juist de verstandige rijders zijn. Als je auto niet meer Interessant is voor snelheidsduivels en dikdoeners doe je natuurlijke selectie op je klantengroep en komt vanzelf de suffe klandizie van weleer die toch niet wil botsen terug. Dus haal je makkelijker nul doden in een Volvo omdat de ongeluk veroorzakende doelgroep in ieder geval niet meer in jouw auto’s rijdt.
In de echte wereld heb ik genuanceerder meningen maar onder aan het artikel werd duidelijk opgeroepen tot geven van comments :-)
slickrick zegt
Dit is hetzelfde als Ikea stopt met messen te verkopen in hun bestek set…..om slachtoffers te voorkomen zogenaamd.
kevertje zegt
Op zich een interessant thema, na 3 (professionele) Volvo’s ga ik volgend jaar mijn 4e exemplaar tegemoet en dat zal dus zo’n ‘begrensde’ worden mag ik aannemen. Als ik naar de web-pagina’s van de meeste premium-fabrikanten kijk, speelt men heel sterk op uiterlijkheden, performantie, innovatie, enz. maar toch maar erg weinig op het aspect ‘veiligheid’. Volvo heeft dat wel steeds gedaan en ik geloof er na die ervaring ook wel in. Er zijn bepaalde modellen waar zich haast geen mortaliteit in voordoet, dat is toch wel knap. Goed, met één exemplaar heb ik ook technische issues gehad, maar vind maar eens een langdurige Mercedes, BMW, Audi… rijder die er ook geen mindere wagen heeft gehad. Alvast, wie sneller dan 140km/h rijdt heeft er voor mij geen besef van wat miserie hij niet alleen aan zichzelf, maar ook aan anderen kan aanrichten. Praat maar eens met de eerste de beste medewerker van onze interventiediensten, wat ze gezien hebben aan menselijke ellende met zo’n zware voet. Eén kleine onachtzaamheid, klapband, iets op de weg, wat ook… en het is echt voorbij. Men zou beter in de volledige EU de snelheid beperkten en het mag eigenlijk nog een stuk lager zijn. De rest van de discussie is voor mij een beetje hetzelfde als de man aan de toog die weigert te accepteren dat 2 glazen bier genoeg zijn. Mama en papa met gezinnetje onderweg naar een vakantiebestemming blootstellen aan het risico van een piraat die 200km/h leuk spelen vindt is niet alleen onverantwoord, maar zelfs zeer egoïstisch van betreffende.
driftkicker zegt
Ik hoorde in een interview met de CEO dat die begrenzing maar tijdelijk is en dat je wel degelijk harder kan om je bijvoorbeeld uit een hachelijke situatie te redden. Dus even doortrekken tot 235 kan wel, maar daarna zal de auto terug vertragen tot 180. Hoe vaak je dit kan herhalen en hoe lang het duurt zal ik binnen enkele weken kunnen melden.