Er zijn zelfs meer Model 3’s geregistreerd dan Polo’s én Golfs samen!
Het is best leuk om te zien hoeveel er wel niet kan veranderen in zes jaar tijd. Neem Tesla. Zes jaar geleden was het bedrijf nog vooral een droom. Ja, ze hadden een elektrische sportwagen uitgebracht en de levering van de Model S was in Europa begonnen, maar de kans om er eentje in het wild tegen te komen was vrij gering.
Nu is het beeld echter wel anders. De droom van Musk is, in Nederland dan, werkelijkheid geworden. De snelwegen lijken wel overspoeld te zijn met Model S en 3’s, zelfs de dure Model X is allesbehalve een eenhoorn. Die invasie van Tesla’s zien we ook terug in de cijfers, het autobedrijf verkocht in 2019 immers de meeste auto’s.
Als we verder kijken in de cijfers van BOVAG, zien we echter nog iets opvallends: de Tesla Model 3 was de meest verkochte auto van 2019. Vorig kalenderjaar werden er namelijk maar liefst 29.922 stuks op kenteken gezet. Praktisch dertigduizend, dus. Daarmee hadden ze een marktaandeel van 6,7%.
Dat betekent dat er meer Model 3’s op kenteken werden gezet, dan Volkswagen Polo, Ford Focus, Golf en Kia Niro. Sterker nog, er werden meer Model 3’s op kenteken gezet dan Volkswagen aan Polo’s (12.920 stuks) én Golfs (9.263 stuks) op kenteken kon zetten. Elektrisch rijden is dus niet langer slechts een droom van Musk, maar een fatsoenlijke concurrent voor benzine- en dieselauto’s.
Althans, als je een zakelijke rijder bent. De registratiecijfers gaan namelijk over particuliere én zakelijke registraties. De verhoudingen daartussen zijn niet bekend, maar vermoedelijk is de Model 3 vooral zakelijk populair. De bijtelling was vorig jaar namelijk nog relatief gunstig, waardoor veel bedrijven en leasemaatschappijen de auto’s kochten om ze goedkoop te kunnen rijden. Het is dan ook de vraag of Tesla deze prestatie kan herhalen in het volgende jaar, of dat er dan weer een Volkswagen bovenaan staat.
Dat Tesla praktisch dertigduizend auto’s had verkocht wisten we al, Kentekenradar maakte gister een soortgelijk cijfer bekend. Opvallend is dat er in december meer dan elfduizend Model 3’s op kenteken werden gezet, ruim eenderde van het hele jaar dus. Dat is zelfs meer dan BOVAG vorige maand nog voorspelde. Die organisatie denkt overigens dat de verkoop niet per se hoeft in te storten dit jaar, omdat er meer aanbod komt en de bijtelling volgend jaar wéér omhooggaat. Een elektrische auto in de top-5 zou dus vaker voor kunnen komen…
Foto: ‘Roadtrip’ Model 3, 993C, via Autojunk.nl
Dutchcarwizard zegt
In Nederland is het zakelijk ook een topaanbieding geweest.
barendbotje zegt
Kom op, artikel 3 over exact t zelfde in 2 dagen. Hoopte dat er iets ging veranderen in 2020 ?
VeniVidiVici zegt
@barendbotje: Autoblog doet mee met de klimaat indoctrinatie d.m.v. EV promotie!
Robert zegt
@venividivici: nee, daar hebben ze groen7.nl voor
VeniVidiVici zegt
@RRRobert: Dan snap ik niet wat al dat Tesla nieuws hier op Autoblog.nl doet…
trasimo zegt
@venividivici: tsja, bij merken zoals Fiat, Opel, Daihatsu etc. Gebeurt nu eenmaal niet zoveel nieuwswaardigs, spannends, innovatiefs en worden er niet zoveel recordjes gebroken.
VeniVidiVici zegt
@trasimo: Klopt, koektrommels zijn ook geen auto’s.
nissanfairladyz zegt
@venividivici: Dus jij hebt geen auto? =)
nissanfairladyz zegt
@rrrobert: Maar wat moeten ze dan wanneer straks alle auto’s elektrisch zijn? Moet Autoblog dan verdwijnen en Groen7 alleen bestaan? Of moet Groen7 verdwijnen en Autoblog de petrolhead titel verwijderen? You tell me. :)
Robert zegt
@nissanfairladyz: ik geloof nooit dat alle auto’s straks alleen nog maar elektrisch worden aangedreven. Natuurlijk zullen er alternatieve aandrijvingen komen, maar waar men vroeger riep ‘straks is alle olie op’, durf ik dat wel door te trekken naar ‘straks zijn alle zeldzame aardmetalen op’.
Het zou me bijvoorbeeld niets verbazen als we over een kwart eeuw de revival van de dieselmotor zien, gevoed met synthetische brandstof.
mashell zegt
@barendbotje: er zal ook wel iets gaan veranderen, je zult artikelen krijgen als “Tesla Model 3 niet langer best verkochte auto” en “Niemand wil nog een Tesla Model 3” of “Leaser rijdt Tesla Model 3 in de poeier”, “Alweer een Model 3 om een boom gevouwen”, “Zo lang moet je wachten op reserve onderdelen voor je Model 3”. Zeg maar alles wat we hadden met de Model S maar dan met de Model 3.
tazmania zegt
En een koe eet gras. Wat een verrassend nieuws.
deredactie zegt
@tazmania: nee joh, een koe drinkt melk
hehe zegt
@deredactie: dat is een kalf
kobus1967 zegt
@deredactie: een koe drinkt water en niet noodzakelijk kraanwater, regenwater voldoet zelfs uit de sloot.
Een koe is dan ook een niet vervuilend wezen in tegenstelling tot de mens?
Dutchcarwizard zegt
@kobus1967: koeien stoten giga veel CH4 uit, methaan dus.
cossiekiller zegt
@kobus1967: Behalve als ze begint te ruften. (en dat heeft niets met Ruf te maken)
RiKe zegt
Nee, het is de meest geleased auto, niet de meest gekochte auto
114i210pk zegt
@rike: Door leasemaatschappijen wordt de auto toch gekocht? De particulier neemt de lease voor z’n rekening.
trasimo zegt
@114i210pk: de werkgever neemt de lease voor z’n rekening, niet de particulier. En daarnaast wordt de auto ook vaak zakelijk gekocht ipv geleased, dat lijken mensen weleens te vergeten.
114i210pk zegt
@trasimo: ??
RiKe zegt
@114i210pk: Ik doelde op particuliere verkoop, als die cijfers nu eens getoond worden dan zal men erg schrikken hoe verschrikkelijk onze automarkt er aan toe is.
114i210pk zegt
@rike: ??
trasimo zegt
@rike: de zakelijke markt zorgt er wel voor dat er straks na 4 jaar een sh*tload aan enigszins betaalbare Model 3’s op de markt gaan komen die nog zeer interessant zijn voor particulieren. Dat zou anders toch een heel stukje langzamer gegaan zijn….
RiKe zegt
@trasimo: Als de auto’s niet zo verrekte duur waren dan hadden we de lease markt niet nodig om een auto te kunnen kopen waar de overheid ons in wil hebben.
nissanfairladyz zegt
@trasimo: Ik eerst. Wil je dan mijn Opel Ampera kopen? Accu is nog in topconditie. Is net als de Tesla zeer goed ontworpen. Goede buffers onderin en bovenin. + Goede thermal management. :)
trasimo zegt
@nissanfairladyz: haha no thanks, misschien kan je tegen die tijd wel m’n Tesla overnemen. Maar als die na 5 jaar nog net zo goed bevalt als nu, dan zet ik ‘m over naar prive en rij er nog 5 jaar in.
noodlesoup zegt
@rike: We moeten blij zijn met de lease (zakelijk en private) want anders was het echt armoe in NL. Voor de meerderheid van de NL’ers is het een vervoermiddel en een grote kostenpost. Daarnaast zou een groot deel van de Leaserijders privé 2e hands gekocht hebben. Als laatste is er een steeds grotere groep mensen die in grote steden gaan wonen. De nut en noodzaak van een auto afgezet tegen de kosten zorgen dat daar steeds minder autobezit hebben. Autoliefhebbers die ook bereid zijn de knaken eraan uit te geven zijn een minderheid. Daar is Autoblog nu voor bedoeld :)
RiKe zegt
@noodlesoup: Als de auto’s niet zo verrekte duur waren hadden we de lease markt niet nodig om een auto te kunnen kopen waar de overheid ons in wil hebben.
trasimo zegt
@rike: ja en als het nooit zou regenen worden we niet nat. Maar de werkelijkheid is nu eenmaal anders, wat is je punt?
RiKe zegt
@trasimo: Dat auto’s hier in Nederland achterlijk duur zijn, en met name de elektrische auto’s waar onze Haagsche idioten ons zo graag in willen hebben. 50/60k voor de goedkoopste Tesla, 38k voor een Peugeot 208e…
trasimo zegt
@rike: over elektrische auto’s heft de overheid geen BPM; dus je betaalt alleen de auto (en nouja, wel BTW). Koopjes zijn het nog steeds niet, maar misschien is dat wel logisch als je kijkt wat voor research en innovatie er in deze nieuwe aandrijflijnen zit. Een Renault Zoe rijd je al onder de 25k en er zijn al genoeg andere betaalbare nieuwe EV’s onderweg; ook allemaal zonder BPM en wegenbelasting voor de particulier. Wat is dan precies het probleem?
pramm zegt
@rike: geldt dat niet voor bijna iedere nieuwe auto boven de 25k?
RiKe zegt
@pramm: Nee, de gehele markt, niet alleen boven de 25k
jippie zegt
Enfin, over 4, 5 jaar, als de leasetermijn voorbij is zijn ze allemaal weer vertrokken, richting oost-Europa.
crepito zegt
@jippie: Natuurlijk niet. Dan zijn ze hartstikke betaalbaar voor jan en alleman, ook prive. Bovendien mogen ICE’s niet meer verkocht worden na 2030.
VeniVidiVici zegt
@crepito: Betaalbaar met een gaar batterijpakket zeker.
olivier420 zegt
@venividivici: ~ 1% per jaar afname in capaciteit. Valt mee.
https://www.ad.nl/auto/zoveel-capaciteit-verliezen-accu-s-van-elektrische-auto-s-ieder-jaar~a8691464/
VeniVidiVici zegt
@olivier420: Einde leasecontract al 5 tot 6% afgenomen dus. Helemaal fijn in de winter wanneer de accu’s behoorlijk inkakken.
trasimo zegt
@venividivici: duidelijk gesproken door iemand die er zelf geen heeft. In de nachten waarin ‘ licht vriest verlies ik maximaal 10km aan range…. . 5% batterij degradatie zorgt ervoor dat je met een Model 3 wanneer je de accu tot 90% oplaadt (wat goed is voor de levensduur) nog 418km range hebt ipv 440. Nou, boehoe zeg!
114i210pk zegt
@venividivici: Op een range van plusminus 500 km is er na 5/6 jaar nog zo’n 470/475 km van over. Zo dramatisch is dat niet toch? Wintertijden ron de 430/440 km. Allemaal wel dikke prima toch?
olivier420 zegt
@venividivici: En met een gemiddelde leeftijd van 16-18 jaar tot de sloop voor een auto (in 2019) hou je zo’n 82-84% van de accu capaciteit over voordat een auto gesloopt wordt. Uiteraard zal dat iets hoger liggen tegen de tijd dat de model 3 rijp voor de sloop is, maar desalniettemin weinig reden tot paniek…
…Wat is je punt? Moet bij een benzineauto elk onderdeel ontleed worden om te zoeken naar een zogenaamd punt waarbij de auto zogenaamd waardeloos is geworden..?
Of ben je stiekem gewoon een beetje populair aan het doen met ietwat spijkers op laagwater, zodat we in 2020 weer vrolijk verder gaan met het huilie huilie om EVs. Beide kanten op, de tesla boys springen er weer gretig op.
Man man man.
kwakmare zegt
@venividivici: Ah joh….tegen die tijd hebben we allang geen winters meer in NL.
tmenges zegt
@jippie: alsof oost Europa daar op zit te wachten, vooral diesel en LPG is daar populair en das ook niet zo gek aangezien het daar niet zo achterlijk belast word als hier
jippie zegt
@tmenges: bij mijn weten doen onze oude foutlanders en priussen het goed als taxi in Hongarije en Tsjechië, maar ok, dat zijn dan ook hybrides en niet volledig elektrisch.
karhengst zegt
@tmenges: hybrides, al dan niet plug-in, zijn er ook massaal heengegaan, er is dus echt wel een markt voor.
Ik zie de leaseboeren dus ook gewoon weer hetzelfde doen waardoor de drukkende werking van een overaanbod compleet teniet wordt gedaan en de auto’s alsnog te duur blijven voor een massaal tweede leven binnen de landsgrenzen. Dag investering.
pramm zegt
@jippie: als elektrisch rijden als doel heeft duurzaamheid, dan maakt t niet zo heel veel uit. De uitstoot houdt ook geen rekening met grenzen.
Als het je te doen is over de fiscale voordelen. Wees niet bevreesd, er gaat sowieso heel veel geld vanuit Nederland via de EU naar allerlei landen.
shibby zegt
Correctie: het is de meest gesponsorde auto
lekkerlinksrijden zegt
@shibby: correctie: minder belast
mashell zegt
@lekkerlinksrijden: geef die leasers eens ongelijk? Die betalen zich normaal gesproken helemaal de pletter aan belasting. BPM daarover BTW daarover bijtelling en daarover weer inkomstenbelasting. De Big Mac onder belastingen. Dus als ze wat laagjes belasting minder dik kunnen maken of zelfs er tussen uit kunnen snijden dan doen ze dat graag.
lekkerlinksrijden zegt
@mashell: ik geef ze 100% gelijk. Ik zou het ook doen
shibby zegt
@lekkerlinksrijden: dat is hetzelfde :-)
brammetjedeb zegt
Gewoon grote klasse, enigzins met hulp van de overheid. Maar je moet het toch maar doen.
troljedemoeder zegt
@brammetjedeb: lol@ ‘enigszins’
brammetjedeb zegt
@troljedemoeder: spellingcontrole werkt niet op autoblog. Blijft een kudt woord…
E550 zegt
@brammetjedeb: zonder hulp van de overheid hadden ze dit nooit kunnen bereiken. De auto’s zijn extreem populair in Nederland en Noorwegen en waar ze gesponsord worden. Deze beide piepkleine landjes staan beide in de top 4 qua Tesla verkoopaantallen. Buiten deze landen en de thuismarkt VS, zijn ze niet populair.
Maar neemt inderdaad niet weg dat het knap is. Ben geen fan van de 3, maar de rest van de line-up is best goed te doen.
tmenges zegt
Totdat de overheid de subsidie stopzet. Paar jaar terug kwam je regelmatig een Opel ampera of Chevrolet volt tegen, tegenwoordig valt het gewoon op als ik er 1 zie rijden
viezefreddyw zegt
Niet verrassend natuurlijk. Ben toch wel benieuwd naar hoe de verkopen dit jaar zullen vergaan.
Maar even off-topic; is er een reden waarom er geen artikelen komen met top 10? Zoals meeste reacties, reacties met meeste likes, artikelen met meeste reacties etc etc etc. Dat waren altijd leuke artikelen.
RubenPriest zegt
@viezefreddyw: onder de motorkap zijn er dingen gaande met de site. We wisselen in stapjes (proces van maanden) van oude naar nieuwe techniek. Hierdoor werken sommige dingen tijdelijk niet/minder. Jip-janneke taal: we gaan van Windows XP naar Windows 10 :) zie het als wegwerkzaamheden. We timmeren aan nieuwe rijbanen om het groeiende Autoblog toekomstproof te maken.
trasimo zegt
@rubenpriest: gaan jullie ook wisselen van CMS?
viezefreddyw zegt
@RubenPriest: Oh, keurig. Nieuwe dingen dus? Altijd goed, vernieuwing. Nu maar hopen dat de reacties over de niet-werkende app uitblijven. We weten nu dus waarom.
jajeroenja zegt
Zelfde als in 2014 toen de Outlander PHEV de meest verkochte was, is de Model3 het 2019 en de Kona ws dit jaar. Het is maar net met welke je het in de bijtelling het voordeligst bent. Cheap-asses.
troljedemoeder zegt
@jajeroenja: “Cheap-asses”
Inderdaad ja. Hollandse krenterigheid.
trasimo zegt
@troljedemoeder: een veel leukere auto kunnen rijden voor je geld. Dat doe je natuurlijk volledig uit krenterigheid, en uiteraard niet omdat het de logische keuze en gewoon leuker is. Right!
SpiderIV zegt
@trasimo: tjonge weer meer dan 10% van de reacties door Trasimo. Je hebt het er maar druk mee als Tesla-ambassadeur.
trasimo zegt
@spideriv: ja mijn bullshit-detector gaat regelmatig af onder dit soort artikelen. Ik had in die categorie van jou trouwens inmiddels ook wel weer een bijdrage verwacht
SpiderIV zegt
@trasimo: sorry, te druk bezig om wat centen te verdienen om die 22% bijtelling te kunnen betalen.
trasimo zegt
@spideriv: ah snap ik man, succes
troljedemoeder zegt
@trasimo: Ach, als je eerst gedoemd was tot een Octavia 1.0 snap ik je enthousiasme. En die jaloerse buurman is ook wat waard natuurlijk.
trasimo zegt
@troljedemoeder: ik kom uit een F30 328i dus de krenterigheid valt hier nog wel mee…. maar dat past misschien niet helemaal in het plaatje wat je hier probeerde te schetsen… ;)
troljedemoeder zegt
@trasimo: Ironisch genoeg lijkt mijn beeld nu juist bevestigd te worden. Of overtreffen de rijdynamiek, het gebruiksgemak, de uitstraling en de bouwkwaliteit die van de F30? Dan heb ik niks gezegd natuurlijk.
trasimo zegt
@troljedemoeder: in rijdynamiek, performance en features overtreft ie de BMW met gemak ja en dat zijn de punten die ik het belangrijkste vind. Bouwkwaliteit is vergelijkbaar denk ik. De Tesla heeft geen kraakje, ‘panelgaps’ of slechte lak en ook het interieur zit gewoon strak in elkaar geschroefd. Daar hebben ze inmiddels wel stappen gezet. Het interieur is natuurlijk wel zeer minimalistisch, daar moet je van houden. Maar aangezien de BMW gewoon hoofdzakelijk harde plastics in het dashboard had, zie ik daar verder niet zo’n kwaliteitsverschil in.
nelis88 zegt
@trasimo: Mag hopen dat je beter rijdt dan de resterende 99% van de Tesla rijders, wat een beroerde hippies zijn dat zeg. Knipperlicht gebruiken kost teveel range denk ik, maar met 170 voorbij blazen dan weer niet. Van baan switchen slijt de band te hard van gok ik. Zodra ik zo’n gebakje aan zie komen weet ik dat ik me weer kan gaan ergeren aan die lui.
Maar hopelijk ben jij de uitzondering :)
trasimo zegt
@nelis88: overdrijven is ook een vak zeg…. dat gedrag is heus niet onderscheidend voor de Tesla-bestuurder. Je beschrijft gewoon het rijgedrag wat gemiddelde BMW en Audi rijders in grofweg dezelfde hoeveelheden laten zien. Is gewoon hetzelfde volk wat zich in de wat duurdere zakelijke auto’s beweegt, wat hetzelfde gedrag vertoont en ik stoor me daar net zo goed aan.
moveyourmind zegt
Nu Tesla zo’n grote speler is geworden zou het Autoblog sieren als ze dit merk niet langer doodzwijgen en eens wat vaker een artikel aan Tesla zouden wijden…
srvwagen zegt
@moveyourmind: Nog vaker?
cossiekiller zegt
@moveyourmind: Tesla? Nog nooit van gehoord. Is dat weer zo’n Chinese startup met kopieën van Europese SUV’s?
mwti zegt
@moveyourmind: een Tesla is geen auto maar een mobiliteitsoplossing.
sonnybonds zegt
Toch knap van Tesla
114i210pk zegt
Niet raar ook dat er dagelijks tussen 650 en 1000 Tesla’s Europa binnen komen.
kempenaer zegt
De subsidiekoning op plek 1 in de verkopen. Ondertussen de wagen met ice steeds duurder makend.
Zo dwingt de overheid.
Weg keuzevrijheid.
Als de Dacia Duster dit soort fiscale bevoordeling mocht ontvangen, dan stond die op 1.
Het is echt belastinggeld verspilling.
pablo1971 zegt
Best wel bizar, een VW Passat kost in de lease hetzelfde als een Tesla 3. En dan hebben we het nog niet over het verschil in bijtelling, mrb vrijstelling en verschil in ‘brandstof’ kosten
vaakbenjetebang zegt
@pablo1971: … en het feit dat je dan in een Passat zit. Ook geen feestje.
Jantje_555 zegt
jullie bedoelen hier huidig jaar:
Tesla deze prestatie kan herhalen in het volgende jaar, of dat er dan weer een Volkswagen bovenaan staat.
The Alpina fan boy zegt
Wat ben ik blij dat ik geen Tesla Model 3 hoef te rijden. Eenheidsworst viert hoogtij op de parkeerplaatsen rond de kantoren. Saaie en lelijke auto’s met een nog lelijker interieur. Kwalitatief ook zeer matig te noemen, en owee als je een probleem of een aanrijding krijgt. Peperdure onderdelen die niet of nauwelijks te krijgen zijn.
Ik ben blij dat er van de auto waar ik in rijd maar 3 in Nederland zijn. Voelt toch net wat exclusiever, en je vergist je nooit bij het instappen. ;-)
ty5500 zegt
@640grancoupe: Heb je er al eens mee gereden? Qua dynamiek zit het wel redelijk snor en qua optrekken zal een 640 er maar erg nipt voorblijven (als het tenminste een standaard model 3 is) dus de saaiheid lijkt mij wel erg mee te vallen.. Toch zeker minder saai als de zoveelste polo’s, golfjes en consorten.
The Alpina fan boy zegt
@ty5500: Ja dat heb ik, best wel snel maar saai als Japanse middenklasser. Ik rijd inmiddels in een Alpina B6 biturbo, en dat gaat echt een tandje sneller. ;-)
Dutchcarwizard zegt
@640grancoupe: op een circuit? Denk het niet.
The Alpina fan boy zegt
@baidu: Op het circuit? Laat me niet lachen. 99,9% van de Tesla’s zijn leasebakken, en op het circuit rijden vind de leasemaatschappij echt geen goed plan. Trouwens, wat interesseert het circuit mij? Ik rijd in de echte wereld, gewoon op straat en in mijn eigen auto, niet in een leenbak van de lease. Denk je echt dat je 600 pk en een top van 324 km/h op het circuit los gaat rijden in de gemotoriseerde accu?
nelis88 zegt
@640grancoupe: En ook zo mooi uitgevoerd in zwarte lak met zwarte velgen (KOTS). 1 handje over het stuur hangend, beetje het nieuwe Golfje voor de kantoorboys. -_-
koeberg zegt
> Het is dan ook de vraag of Tesla deze prestatie kan herhalen in het volgende jaar, of dat er dan weer een Volkswagen bovenaan staat.
Er zal wel weer een Volkswagen bovenaan komen te staan: De ID.3 Ik denk dat die massaal gekocht gaat worden door bedrijven.
The Alpina fan boy zegt
@koeberg: Tesla’s rijden alleen op subsidie, niet op stroom.
mustang750supersnake zegt
hoe zit dat eigenllijk als je 2de hands een ev koopt particulier,gewoon dealer opbellen en zeggen ik had graag een laadpaal aan mijn huis aub?of is stroomleverancier verantwoordelijk voor het plaatsen?
j05b zegt
@mustang750supersnake: er zijn voldoende leveranciers voor een laadpaal te vinden. Een beetje fatsoenlijk model kost je ca 750 ex installatie.
Bij lease kun je dit vaak via de leasemaatschappij aanvragen. De kosten hiervoor worden dan toegevoegd aan het leasecontract.
Dutchcarwizard zegt
De bijtelling gold voor alle fabrikanten. Maar kennelijk wilden veel mensen een model 3. En terecht. Het is een game changer.
mahansz zegt
@baidu: exact dit, de overheidsregeling maakt geen onderscheid tussen fabrikanten, elk merk had hierop kunnen inspringen.
Audi met z’n E-tron heeft eind 2019 nog wat extra kunnen leveren, Hyundai & Kia gaven erg snel aan niet meer in 2019 te kunnen leveren (lees enkel in eigen land Korea geleverd), enkel Tesla heeft voluit kunnen leveren in NL.
De voornaamste redenen (vermoedelijk):
– productie batterijen op orde
– geen tussenkomst van importeurs / dealers
Kunnen we wel mopperen op Tesla op van alles en nog meer, maar vanuit ondernemersperspectief kan niet anders geconcludeerd worden dat Tesla op dit vlak een compliment verdient. ‘Well played!’
ps. voor de criticasters onder ons: ik heb het dus niet over de kwaliteit van de Model 3, het ‘premium’ gevoel, de geworden ‘eenheidsworst’ etcetc. Maar wederom vanuit een ondernemersbril even de gedachten kietelen: de belangrijkste stakeholder die een product echt kan maken of breken zijn de afnemers van het product zelf. Als het écht allemaal verschrikkelijk was, dan zou het simpelweg niet goed verkocht worden, ongeacht welke extra stimulans dan ook….. Dit geldt voor vrijwel alles, zo ook voor de automobiel industrie. food for thought ;-)
degrotemuis zegt
@mahansz: Met zoveel mensen die de auto blind gekocht hebben kan je niet zeggen dat de kwaliteit wel goed moet zijn omdat er anders geen kopers zouden zijn. Alleen dat het aanbod op papier wel erg goed is. Daarnaast accepteren mensen ook meer ellende als dat geld oplevert, zie de manier waarop de Model 3 uitgeleverd is de afgelopen maand. Zo van de boot, smerig, ongepoetst, met alle eventuele mankementen die normaal bij aflevering opgelost moeten zijn je auto op ‘mogen’ halen op een haventerrein. En doe je dat niet snel genoeg? Dan geven ze je auto aan een andere klant. Zouden mensen dat accepteren bij een Passat om maar iets te noemen? Voor een op papier prima auto met 4% bijtelling wel in ieder geval.
mahansz zegt
@degrotemuis:
ik begrijp je punt ten dele, maar toch: met enkel een goed aanbod op papier redt je het niet. Mensen accepteren inderdaad wel meer bij een goed aanbod op papier (zoals je genoemde aflever-perikelen). Maar dan nog moet je het Tesla wel nageven, ze hebben de klant waar je ze wilt hebben en verkopen er wel even 30.000 stuks. Met andere woorden, zij hebben geen ‘nee’ verkocht (althans, bijna niet), daar waar andere merken dit al heel snel wel gedaan hebben (om welke reden dan ook). Volkswagen had maar wat graag in deze positie willen staan, maar ja, da’s nu eenmaal niet het geval en dús mag de klant ook meer eisen.
scrmeagle zegt
Wordt het lekker saai op de weg