De Porsche 911 Turbo is nu écht een dikbil en officieel bloedsnel!
Porsche heeft diverse gave modellen die altijd terugkomen. Denk aan de GT3, RS of een GTS. Maar de 911 Turbo is toch wel het meest iconisch. De auto waarmee je alles kunt. Altijd. Mocht je denken dat de nieuwe Audi RS6 de ultieme allrounder is: als je geen kinderen hebt, is de 911 Turbo alles wat je nodig hebt.
Turbo S
Per generatie wordt de 911 Turbo sneller, luxer en dikker. Dat is met de 992 generatie (de huidige 911 generatie) ook het geval. Porsche heeft per direct twee modellen onthuld: de 911 Turbo S Coupé en de 911 Turbo S Cabriolet. Een non-S verwachten we binnen niet al te lange tijd.
Motor
Het belangrijkste aspect van de 992 Turbo S is natuurlijk de motor. Nu is elke 992 voorzien van een turbocompressor en een Taycan Turbo juist weer niet. Maar zowel de naam als de blaasinstrumenten kloppen helemaal bij deze Porsche. De 3.8 liter zescilinder motor is helemaal nieuw. Ditmaal is het afgeleid van het blok dat we ook kennen uit de 992 Carrera. Uiteraard werd er veel aangepast. Denk aan verbeterde koeling, grotere turbo’s en elektrisch verstelbare wastegate kleppen. Het resultaat is bijna bizar te noemen: maximaal levert de zescilinder boxermotor 650 pk en 800 Nm!
Prestaties
Uiteraard is de 992 Turbo S voorzien van vierwielaandrijving, waardoor je het vermogen en koppel ook daadwerkelijk kwijt kunt. De krachten worden overgebracht via een achttraps automaat met dubbele koppeling (PDK). De 0-100 km/u sprint duurt nu slechts 2,7 seconden, 2 tienden sneller dan de vorige editie, de 991 Turbo S. Volgens Porsche is de topsnelheid 330 km/u. Waarschijnlijk is dat nog een héél bescheiden opgave.
Breder
We hadden het al over het feit dat de nieuwe Porsche 992 Turbo S een dikbil is. Het zijn echter niet alleen de billen die extra breed zijn. Ook aan de voorzijde werd de 911 breder, namelijk 45 millimeter. Daarmee is de 911 Turbo nu 1,84 meter breed. Aan de voorzijde! Aan de achterkant was de 911 Turbo nooit een bescheiden auto en dat is met de 992 niet anders. Er kwam zowel links als rechts een centimetertje bij. Voor de goede orde: de Porsche 911 Turbo S is nu 1,90 meter breed. Een brede auto betekent ook brede banden. Voor staat de 911 Turbo S op 255/35 20 en achter op 315/30 21 rubber. De 911 Turbo S is niet alleen breder, maar ook 1 centimeter lager.
Interieur
Een van de unieke aspecten aan een 911 Turbo S is zijn interieur. In tegenstelling tot een supercar hoef gaat in- en uitstappen relatief eenvoudig. Het interieur is erg luxe en uiteraard tegen betaling zo luxe te maken als je zelf wilt. De mogelijkheden zijn oneindig. Het dekseltje waar de zekeringen achter zitten kun je in leer laten bekleden. Echt waar. Je krijgt standaard in elk geval een volledig lederen interieur (dus ook dashboard en deurpanelen) met koolstofvezel en aluminium details. Het GT-stuurwiel krijg je ook mee, evenals het Sports Chrono package. Mocht je even willen relaxen, de Bose geluidsinstallatie is een optie op de 911 Carrera, maar standaard in de Turbo S. Optioneel is een Burmester-systeem leverbaar.
Prijs
De Porsche 911 Turbo S is altijd een koopje geweest. Relatief gezien althans. Qua prestaties, luxe, gadgets, bruikbaarheid en comfort zijn er weinig concurrenten. Ten opzichte van een (bijvoorbeeld) BMW M4 lever je niet heel veel comfort in, maar qua acceleratievermogen kun je het McLarens erg lastig maken. De nieuwe 911 Turbo S Coupé is verkrijgbaar vanaf 279.000 euro. Voor de mensen die graag genieten van mooi weer, de nieuwe Porsche 911 Turbo S Cabriolet kost 294.100 euro.
Boomer zegt
Het lost in ieder geval het grootste probleem van de huidige generatie op. Die halve achterkant die omhoog komt en zichzelf spoiler noemt.
In dit geval blijft dat mooi dicht, dat ziet er een stuk beter uit. Het blijft echter wel een corpulent autootje.
mwti zegt
Corpulent? Keek je toevallig in de spiegel toen je dit schreef? Deze is gewoon dik. Dat is bij mensen wat minder maar bij auto’s heerlijk.
Boomer zegt
Dik is niet altijd goed, zelfs niet bij een sportauto. Als je dit naast de prachtig klassieke 911s zet uit ’66 moet je het toch met me eens zijn dat dit gewoon dik is, en niet op een goede manier.
mwti zegt
@airc: dat is het nadeel van een model evalueren – je gaat vergelijken. Een 911 van nu moet het opnemen tegen Lambo’s , Ferrari’s en McLarens en dan kun je niet aankomen met een smal kontje. In vergelijking met genoemde is hij dan aan de brave kant zeg maar. Een 911 uit 66 is eleganter, dat is zeker. Net als bijvoorbeeld een Jaquar e-type uit die tijd.
jippie zegt
@airc: het zou me niet verbazen als ook bij deze af en toe het hele zaakje omhoog komt.
thomcarspotter zegt
Het is veel geld, maar dan heb je ook wel wat. Bizar kanon is het weer geworden! Foto van bovenaf is heel vet, gave belijning. Ben alleen geen fan van de grote naden bij de kofferbak voor..
Stefje zegt
Wordt buitenproportioneel. Een 997 turbo kocht je onder de 2 ton…
jbkleyn zegt
@Stefje: heeft dat niet meer te maken met onze overheid? Een vriend van me heeft een 992 turbo S besteld in België, die had het over een vanaf prijs onder de 2 ton.
jbkleyn zegt
@Stefje: ai nee, ik zie 223.000€ op de Belgische Porsche website staan. Zal wel een vorm van gêne zijn dan :-)
kniesoor zegt
De 911 met het meest toegankelijke snelheids-/versnellingspotentieel. Maar daarmee misschien toch niet de leukste, even afwachten hoe de GT3RS wordt.
SimonMc zegt
Ik veronderstel dat je GT2 en GT2RS bedoeld?
mgmbh zegt
Enorm gaaf apparaat geworden. Deze velgen doen mij gelijk denken aan modellen van TechArt/ Gemballa, wat imo niets slechts is.
StijnB zegt
En de cilinderinhoud? Voorheen was dit 3.8 liter, de Carrera (S) heeft een 3-liter… Lijkt me weinig waarschijnlijk dat de 650pk uit een 3-liter gaan willen puren…
kniesoor zegt
Volgens Road&Track dezelfde cilinderinhoud als de vorige. Een 3.8 liter dusch.
StijnB zegt
Inderdaad, zie het nu ook op gespecialiseerde media verschijnen.
qvdweide zegt
De turbo S is toch de meeste onderschatte supercar die er is. Hier rij je zoveel lambo’s en Ferrari’s mee zoek. Mensen vinden het waarschijnlijk saai want het is ‘gewoon’ een 911 terwijl er 650 Porsche PK’s in zitten is het toch wel hele andere koek. Mijn God wat een lekker apparaat!
karaya zegt
Porsche heeft natuurlijk andere pk’s dan andere merken.
Speciale Porsche pk’s!
Ferrari heeft sneller spul in het rek staan.
ottosk zegt
@karaya Welke Ferrari bedoel je dan ? De 911 Turbo S uit 2010 was maar zelfs een seconde trager op de ring als de 488 GTB, Deze grenst al aan de GT2RS qua vermogen en heeft 4 wielaandrijving de GT2RS niet.
karaya zegt
De Pista heeft 720pk.
De Tributo heeft 720pk
De SF90 heeft 780pk
De 812 heeft 800pk
Nu is de Porsche wel een stuk voordeliger (en praktischer), dat geef ik je na.
theblazerunner zegt
@ottosk: 4WD maakt je niet per definitie sneller op het circuit
Dutchdriftking zegt
Hij is weer bijzonder fijn. Waar kan ik een nier inleveren?
Den zegt
@willeme > ik snap t even niet. Volgens mij gaat t stuk over de Turbo S.
Maarrrr:
Is er straks/nu dus alleen een 911 Turbo S en wordt de Turbo later gelanceerd?
jometdebanjo zegt
Wat een geld voor een premium volkswagen met dikke motor
87sandyd zegt
@jometdebanjo: de jaloezie druipt van je opmerking af…
karaya zegt
Jaloers worden we pas als ze dit blok eens in een Cayman hangen. Maar dat mag niet van de 911 fanboys.
porker zegt
@karaya: die is gewoon niet om aan te zien. Te klein/gedrongen. Net als een nieuwe Alpine. Sportauto is groot en breed. Cayman en Boxster hebben het gewoon niet. Ok het stuurt subliem.
mwti zegt
Mooi zo met de kentekenplaat hoger, dit is een optie bij de andere uitvoeringen, de ronde uitlaten vind ik net even wat mooier maar de vierkante zijn dan wel weer kenmerkend voor de Turbo (S).
floriaandebeer zegt
Eens, maar de uitlaten geven je wel sportuitlaat dus wat mij betreft een must.
karaya zegt
Maak eens een non-hybride versie van de 918, tien keer mooier dan zo’n obese kever.
jippie zegt
Heel lang geleden had Porsche in de 911 Turbo advertentie de slogan: “je mag maar 100 kilometer per uur… maar dan wel in 5,4 seconden”.
Dat was toen rete snel. Binnenkort dezelfde reclame maar dan 2,7 seconden? Time flies.
flyerbunch zegt
Bewegende beelden van dit monster (of schoonheid) via Porsche zojuist online gezet:
https://youtu.be/2epBWNFbfpg
theblazerunner zegt
@flyerbunch: beetje jammer dat “driving emotion”
gebruik dat dan voor een gt3