Zoals verwacht, bevinden de meeste vernieuwingen zich op technisch vlak.
Mercedes heeft niet haar best gedaan om het uiterlijk van de G-klasse opnieuw uit te vinden. De looks van de nieuwe G doen denken aan een kleine facelift, in plaats van een gloednieuwe generatie. De Duitse autofabrikant heeft slechts op een aantal kleine punten aanpassingen uitgevoerd. Nieuw zijn de LED-koplampen en achterlichten, grille, bumpers en velgen. Dan heb je het op uiterlijk gebied wel zo’n beetje gehad. Zet je de nieuwe generatie naast het uitgaande model, dan zul je de verschillen beter zien. De nieuwe G-klasse is namelijk 5,3 cm langer en 12,1 cm breder geworden. Dit resulteert in meer interieurruimte voor de inzittenden.
Gaan we meteen door naar het technische verhaal. De offroad capaciteiten van de G-klasse zijn verbeterd. De nieuwe ophanging is in samenwerking met Mercedes-AMG ontwikkeld. De 4×4 heeft nu een onafhankelijke ophanging en een starre achteras. Naast de reguliere rijmodi (Comfort, Sport, Individual, of Eco) introduceert Mercedes de nieuwe G-Mode. Deze laatste modi kan niet door de bestuurder geactiveerd worden, maar regelt de G-klasse zelf. Zodra de lage gearing is ingeschakeld komt de G-mode in actie. De ophanging, acceleratiekracht en het stuurgevoel worden anders afgesteld. Dit moet ervoor zorgen dat de maximale offroad capaciteiten van de auto vrijkomen. In het instrumentencluster zal een ‘G’-icoontje branden als de modus door de auto is ingeschakeld. De nieuwe G-klasse kan door 70 cm diep water en modder rijden. Dat is 10 cm meer in vergelijking met zijn voorganger. De Mercedes is op een flink dieet geweest, want de auto weegt maar liefst 170 kg minder. Dit heeft het merk onder meer bereikt door het gebruik van aluminium.
In Detroit presenteerde Mercedes de G in G 500 vorm. Onder de kap de bekende ‘hot V’ 4.0 V8. In de G 500 levert de motor 422 pk en 610 Nm koppel. Meer info over andere motoriseringen volgt in een later stadium. Nieuw is de komst van een negentraps automaat naar de G-klasse. Eén van de voordelen van deze versnellingsbak is dat de G-klasse een stuk stiller zal zijn op lagere snelheden. Uiteraard heeft de automaat ook een positievere invloed op het verbruik.
Het interieur van de G is sterk verbeterd in vergelijking met zijn voorgangers. Net als de andere recente modellen van Mercedes, heeft ook de G-klasse twee displays gekregen met een totale grootte van 12,3-inch. Muziek kan worden afgestemd middels haptische feedback. Er is meer gebruik gemaakt van high-end materialen, wat de G een luxere uitstraling geeft. De foto’s geven de indruk dat de 4×4 een comfortabele cockpit heeft. De achterbank kan 60, 40 of 100 procent worden neergeklapt. Passagiers achterin hebben 15 cm meer beenruimte, voorin is dat 3,8 cm.
De marktlancering van de nieuwe Mercedes G-klasse is in juni. In Duitsland is ‘ie er vanaf 107.040,50 euro. Een Nederlandse prijs volgt later. Rijbeelden van de G-klasse check je op Autojunk.
UPDATE: een vergelijking van de oude en nieuwe G-klasse check je HIER!
schreute01 zegt
Het zal ongetwijfeld een vreselijk goede wagen zijn maar toch zal ik m nooit kopen. Het silhouet van de G is al eeuwen bekend en je wil toch eens iets nieuws voor de deur?
rvdw zegt
@schreute01: de pa van een vriend heeft er 1. Dat is een oude. Maar die is er toch wel zo op verzot dat ie nu de nieuwe heeft besteld.
zion88 zegt
@rvdw: dat is snel. Zeker wanneer er nog geen prijs/configuratie prijzen bekend zijn.
Jochempie zegt
@zion88: Misschien gewoon een bestelslot bij de dealer gereserveerd/aanbetaling gedaan?
postzegel zegt
@zion88: Hoeft ook niet. De importeur/dealer krijgt meestal een push van ‘first-delivery-vehicles’. Dat zijn netjes uitgeruste auto’s, meestal met nét ff wat meer cachet, zodat de eerste auto’s die het publiek ziet rijden ook de maximale uitstraling hebben.
De enige keuze die je dan vooraf bij de dealer aangeeft is: Doe mij die of die motor, beetje lekker aangekleed, met minimaal ( vul één optie in ) en klaar!
Orichy zegt
@schreute01: Dan koop je een GLS, die heeft Mercedes-Benz daarvoor gemaakt. Dat was Poging 1, om de G-klasse te gaan vervangen, maar gelukkig is de G-klasse populair gebleven.
Mooi dat in deze moderne tijd, men een moderne variant van een oud model heeft ontwikkeld, welk geheel bij deze tijd past, maar voor 98% eruit ziet als de oude, vorige variant, ontzettend knap en veel lef.
healey zegt
@schreute01: Dus een 911 zit er voor jou dan ook niet in :-). De kieren bij de deuren zijn nu ook een stuk minder. De vorige was als militair voertuig ontwordpen en dat bleef je toch zien. Deze lijkt als personen auto ontworpen maar heeft toch het karakter van de oude. En nee ik zal er ook nooit een kopen, en een 911 ook niet :-).
schreute01 zegt
@healey: een 911 inderdaad niet. Dit weekend op de Interclassic in Maastricht waren er tientallen. Het begon me te vervelen. Maar ok. Da’s mijn probleem. Over smaak valt gelukkig niet te twisten.
tenaci zegt
Hij lijkt er nog sprekend op maar met een vanafprijs in die heimat van meer dan een ton staat die wel ver af van het rurale werkpaard dat het ooit was.
Daarover gesproken: komen er ook nog rurale/militaire versies, of is met deze nieuwe variant de G definitief ‘vervallen’ tot mode-accessoire’?
MaartenD zegt
@tenaci: ik gok het laatste
't Peugje zegt
@tenaci: Dat valt wel mee. Geld was vroeger veel meer waard. Omgerekend waren de eerste modellen rond de 60.000 euro. Dat was toen minimaal net zo veel waard als 100.000 euro nu is. Zeker gezien prijs/kwaliteit verhouding is het tegenwoordig veel beter dan vroeger. “vroeger” wordt alleen iets te vaak geromantiseerd met woorden als “werkpaard” en “legervoertuig”. Nee, we hebben tegenwoordig drones, robots, tanks die bijna net zo mobiel zijn etc. etc.
bakbanaan zegt
@tenaci: de g professional
dromedaris zegt
Ultieme patserbak.
spidermann zegt
Ik denk dat het goede caravantrekker is.
viezefreddyw zegt
Een facelift, niks meer, niks minder. Interieur is wel erg mooi geworden voor zo’n apparaat. Maar verder heb ik er helemaal niks mee.
mnmg zegt
@viezefreddyw: ik heb er ook niks mee hoor maar het is juist alles meer dan een facelift. Ze hebben er alleen geen ander gezicht aan durven te geven.
viezefreddyw zegt
@mnmg: Dat is juist voor mij het ‘probleem’, tot zover je daar van kan spreken natuurlijk. Ik vind het zo jammer dat ze er niet eens een keer wat anders van maken.
b2014209 zegt
@viezefreddyw: het is een icoon.. net als de Defender en een 911. Dan ga je toch geen rigoreuze veranderingen doorvoeren aan een succesvol uiterlijk?
reactief zegt
@viezefreddyw: hadden ze dat eigenlijk niet al geprobeerd met de GL?
jules713 zegt
@viezefreddyw: daar hebben ze natuurlijk genoeg andere modellen voor.
gwnbmw zegt
@viezefreddyw: never change a winning team…
willeme zegt
@viezefreddyw: Ik ga ‘m binnenkort maar eens grondig bestuderen aan de onderkant, want volgens mij heb je gelijk. Als ik kijk naar de jaren ’80 items als regengoten in het dak en de scharnieren aan de buitenkant, lijkt het meer een facelift te zijn. Ondanks dat dat zijn charme heeft, kan ik het mij niet voorstellen dat de ontwerpers die oude dingen meeneemt naar 2018 ontwerp.
Het verschil tussen een facelift en een nieuw model is vaak aan te wijzen aan een ander chassis. Gezien de toegenomen maten lijkt dat ook het geval te zijn. De 2017 Audi A4 is een wezenlijk andere auto dan de 2015 Audi A4, bijvoorbeeld. Maar met een G heb je een ladderchassis, waarbij het wat makkelijker is van de maten af te wijken. Dat is meteen de reden waarom Lincoln Town Cars zo populair zijn om een limo te maken.
Mijn indruk tot nu toe: dit is een zeer ingrijpende facelift, maar absoluut geen nieuw model. Maar ik kan het fout hebben (dat vind @dizono in elk geval ook).
Wallx zegt
@willeme: toevallig heb ik afgelopen december een proefrit gemaakt in een G-klasse, simpelweg omdat ik nieuwsgierig was waarom dat ding nou zo populair is. (Conclusie: traag, gevoelloze besturing, lawaaiig en oncomfortabel, desondanks had dat ding toch z’n charmes en werd ik er vrij hebberig van)
Na de proefrit de dealer (Mercedes-Benz Berlin) aan de tand gevoeld over de geruchten over de vandaag geïntroduceerde G. Hierbij noemde ik de nieuwe G een volledig nieuw model, maar de verkoper beweerde stellig dat de vernieuwde versie niets meer was dan een ingrijpende facelift. De geruchten dat het een volledige nieuwe auto zou zijn, bestempelde hij dan ook als niks anders dan geruchten.
Ik ben benieuwd hoe Mercedes-Benz deze auto presenteert in haar persbericht.
granlusso zegt
@Wallx: Ik moet zeggen dat verkopers niet álle wijsheid in pacht hebben.
Al moet ik zeggen dat het best zou kunnen kloppen.
De Transporter T6 en de huidige Caddy van VW zijn bijvoorbeeld ook geen nieuwe modellen, al is dat wel zo aangekondigd. Hebben allebei de basis in 2003-2005 liggen.
Orichy zegt
@viezefreddyw en @mnmg: Voor jullie is er de GLS, die wordt wel elke paar jaar met een vers jasje geleverd, het was poging 1, om de G-klasse te vervangen en leeft nu zijn eigen leven.
Zo heeft ieder een eigen keuze.
Ik vind het prachtig, dat de G-klasse de G-klasse is gebleven, daar is visie en kunde voor nodig en als het goed blijft verkopen, ook al is het als accessoire, waarom zou je dan niet een totaal nieuw exemplaar ontwikkelen, na 39 jaar(?), welk nog jaren mee kan, op naar de volgende 40 jaar.
whoppie zegt
Zo die kan weer 50 jaar mee!
henkhupelschoten zegt
Wat zou ik toch graag zo’n G-klasse en een Unimog op de oprit hebben staan!
406_v6 zegt
@henkhupelschoten: een Unimog 406 dan toch wel hè? (Cabrio versie)
piquet1986 zegt
De 911 van Mercedes.
focusrs1 zegt
Lelijke dure baksteen
porschepdk zegt
Ik had verwacht dat hij minder hoekig zal worden. Gewoon weer prima, ik vind het een gaaf design.
550maranello zegt
Kijk Landrover: zo moet dat dus met je nieuwe Defender!
autodrop zegt
Ze hebben goed naar BMW gekeken, “hoe breng ik een nieuw model uit zonder een nieuw model uit te brengen”. Best een imposante wagen.
ronnys zegt
Toch wel leuk als je dit naast de nieuwe reclame van Opel zet.
Die kerel is helemaal blij en trots op zijn auto als die met een speciale rijmodus door een plas water van 0,7 mm rijdt!
Deze rijdt inclusief heel duur leer door 700 mm water. HAHA
Toch is dit niet mijn ding. Als je een stoere off-road machine wilt rijden moet je hem ook van binnen met de hoge druk spuit kunnen uit spoelen.
Dutchdriftking zegt
Best gelukt. Al had ik iets vierkantere spiegels wel mooi gevonden bij de rest.
mashell zegt
“Muziek kan worden afgestemd middels haptische feedback”
Tja, zo kun je knoppen op het stuur ook omschrijven.
tvr1974 zegt
Woon je in bijv de Emiraten, Afrika enz zeg ik top. Alhoewel ik dan persoonlijk nog steeds eerder een Toyota zou nemen.. Gewoon omdat ie tov de Mercedes G (oude model dan wel te verstaan want van de nieuwe zijn nog geen gegevens bekend) veel minder problemen heeft. En dat is volgens mij wat je wil als je de jungle of de woestijn in gaat…. probleemloos door kunnen kachelen.
Hier in NL? Leuk maar totaal overbodig…
Jantje_555 zegt
dat deze wagen nog maar heel lang in productie blijft. wat een oerjeep en heerlijke uitstraling ipv al die voetgangerveilige ronde vormen.