Oké echt fraai is die grille niet natuurlijk, maar de 4-Serie heeft nog een groter probleem.
Als de nieuwe BMW 4-Serie een nieuwe sneaker zou zijn, dan zou BMW geweldige marketing hebben toegepast voor hun product. Je kan immers veel zeggen van de nieuwe 4-Serie, maar gebrek aan publiciteit dat heeft ‘ie in ieder geval niet. Iedereen die ook maar iets met auto’s heeft, moet natuurlijk iets vinden van ‘de grille’.
Er bestaat niet zoiets als slechte publiciteit zeggen ze dan. Maar ja, voor de bovengenoemde sneaker geldt zoiets misschien omdat iedereen ‘m dan wil hebben vanwege de novelty factor. Maar is het ook van toepasssing op een auto die nog een modelcyclus van zeven à acht jaar te gaan heeft?
En toch, alle kerfuffle over de grille ten spijt, heeft de 4-Serie in mijn ogen een nóg groter probleem dan de opvallende neuspartij. Waar andere merken een moord doen om merkspecifieke styling cues te creëren die in een opslag te herkennen zijn, doet BMW exact het tegenovergestelde. Onder de bezielende leiding van Adrian van Hooydonk, gooit BMW juist al haar iconische styling cues overboord. Alsof er een soort obsessie is om af te rekenen met het designverleden.
Zo moeten dus ook de Hofmeister Kink en de kaarsrechte raamlijn die 3- en 4-Series sinds jaar en dag kenmerken hun biezen pakken. De sequentie van gebeurtenissen ziet er waarschijnlijk als volgt uit. De eerste stap is dat Mercedes besloot eindelijk de C-Klasse coupé serieus te nemen. Ze wilden natuurlijk een 4-Serie maken met Mercedes-badge, maar ja, een ripoff van die super strakke raamlijn, dat zou iets te opzichtig zijn. Dus werd het een slap aftreksel met een omhoog afbuigende nadeel. Het is het lelijkste element van de C205.
Bij BMW moeten ze hierna gedacht hebben ‘dat willen wij ook’. En dus hebben ze decennia fraaie historie weggemieterd om met een ripoff te komen van deze C-Klasse raamlijn.
Doch de raamlijn op zich is niet per se het ergste. De echte gruwel is een gevolg van deze raamlijn, in combinatie met voetgangersveiligheid regeltjes. Door die laatste, beginnen de lijnen van moderne auto’s aan de voorkant ‘hoger’ dan voorheen. Er moet immers ruimte tussen de motor en de motorkap zitten. Die lijn loopt naar achteren toe door, waardoor je meer blik hebt tussen wiel en raamlijn. Joekelige wielen helpen om dit optisch te maskeren, maar alleen tot op zekere -pun intended- hoogte.
Wat er bij de 4-Serie gebeurt door de raamlijn, is dat deze gruwelijke ontwikkeling optisch nog eens versterkt wordt. De raamlijn vlucht als het ware nog eens extra weg bij het achterwiel. Hierdoor zit er ontzettend veel optische massa tussen het raam en de bovenkant van het wiel. Kijk en huiver, maar herinner daarbij: what has been seen, can’t be unseen.
Er zit een enorme lap staal tussen het achterwiel en de raamlijn. Vergelijk dat maar eens met de sierlijke, elegante E46 coupé. Hierbij is de afstand tussen raamlijn en wiel duidelijk kleiner dan die tussen wiel en asfalt.
Het is nota bene BMW’s Beierse broertje Audi dat met de C8 RS6 toegeeft hoe belangrijk dit is voor de algemene indruk van de koets. Audi heeft speciaal voor de RS6 namelijk de afstand tussen de bovenkant van de wielkast en de raamlijn verkleind ten opzichte van de gewone C8 Avants. Een heel subtiel verschil dat natuurlijk de nodige knaken kost in het productieproces. Desalniettemin hebben de designers het er bij de boksbeugel door gekregen bij de bonentellers.
Enfin, wat mij betreft is de joekelheup dus nog erger dan de megagrille. Maar beide zijn in alle opzichten een horrorshow. Een beetje zoals Megashark versus Giant Octopus. Ach, laten we er gewoon een poll van maken in de comments. Wat vind jij het lelijkst aan de nieuwe 4-Serie?
e36thuglife zegt
Ik vind de naam de lelijkste want donder op met je 4 is gewoon 3 coup begrepen?
keeper1 zegt
@e36thuglife: ik snap het niet
ericd zegt
interpunctie?
Robert zegt
@ericd: dat, en de rest.
@jaapiyo: dank voor de heldere uiteenzetting en verdomd, ik geef je voor de volle 100% gelijk. Maar goed, ook ik ben van de generatie die vindt dat BMW ná de E39, E38 en E46, de ontwerpen een nose dive (eveneeens pun intended) hebben laten maken die z’n weerga niet kent. Wat begon met de radicale lijnen van Chris Bangle is nog eens extra aangedikt door Adrian van Hooydonk. Dit bewijst evenzeer dat fanboys zo’n auto niet meer kopen voor de looks of de specs, maar voor de badge. Net zo goed as dat Apple waarschijnlijk nog stoeptegels zou kunnen verkopen als iClay Tablet, als er maar dat logootje achterop staat.
rikus zegt
@e36thuglife: aight rustig a neef. Komt goed, komt goed.
Peut Boer zegt
@e36thuglife: nee joh, de 3 is gewoon een 4 gran coupé ;)
Poll zegt
Ik vind ’t een prachtige auto :)
outlook zegt
@Poll: pesies!
goodolddays zegt
@Poll: ben jij stevie wonder?
smex zegt
@Poll: jij vind de grill mooi?
thomasthomas zegt
@smex: ja
ty5500 zegt
Wat was die e46 toch een naturel beauty tegenover de nieuwe geforceerde designtaal van de 4.
goodolddays zegt
@ty5500: de duitse drie zijn al een tijdje de weg kwijt. Druk en agressief design wat nogal op een koreaan lijkt. Elegant, ingetogen en discreet zijn uit het woordenboek gerukt im der Heimat.
mashell zegt
Het klopt inderdaad dat de 4 serie coupe zwaar oogt. Maar ook aan die E46 zat een knoeperd van een ontwerpfout, door de lichtjes opgaande lijn over de flank lijkt het achterwiel kleiner dan het voorwiel. Wat zo’n Audi A6 mooi laat zien is dat je met de hogere voorkant eigenlijk helemaal geen wigvorm, die de oplopende flanklijn veroorzaakt, meer nodig hebt.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Die A6 is een station, normaal dat de raampartij langer vlak doorloopt. Ik vind het een slechte vergelijking, de 4 naast de A6 Avant zetten bewijst het punt helemaal niet…
jaapiyo zegt
Het is niet zozeer een vergelijking als wel een onderbouwing voor het feit dat dit een legitiem designissue is. Audi heeft er speciaal naar gekeken (en iets veranderd) voor de RS6 , terwijl je op het eerste gezicht zou denken dat niemand het überhaupt opvalt.
wildbeest zegt
@jaapiyo: compleet andere auto, ben het met Flanch eens. Zet dan een A5 naast de 4, zul je het wel zie .
flatoutmarten zegt
@wildbeest: Je kan het veel dichter bij huis ook vinden: zet de uitgaande 4-serie Gran Coupé eens naast de nieuwe 4 en het verschil wordt pijnlijk duidelijk.
Ben het voor de volle 100% met Jaapiyo eens.
MetalLaires zegt
Ik ben opgegroeid in de tijd dat BMW’s saaie auto waren (zeker in de folders), tenzij je de juiste opties had aangevinkt en er zelf lichtmetalen velgen onder deed. Tegenwoordig hebben ze dat voor losers al fabrieks-af gedaan zodat ook zij hard kunnen worden van zichzelf in een beempie.
Ik zal deze 4 serie dus eerst in het echt moeten zien, en dan ook nog iemand (petje, tokkie, dealer, zzp’er met een droom) met een eigen(lees: niet fabrieks-af) smaak. (Rappers, youtubers en voetballers doen niet mee!!!). Want nu kan ik niet echt een mening vormen.
SpeedGeek zegt
Alles wat u noemt heeft eerder een A-klasse met AMG pakket, Golf met GTI pakket of een A3 met RS pakket. BMW ontspringt die dans aardig.
Eigenlijk wordt er sowieso niet zoveel meer gepronkt met het hebben van een BMW. Alleen bij discutabele bruiloften waar de claxons niet gespaard blijven zie je ze.
toniominestrone zegt
@SpeedGeek: Ik dacht dat de Mercedes type “banaan” en de A klasse daar het alleen recht op hadden.
sonnybonds zegt
Ja mooi is die niet maar misschien rijd het wel fantastisch
jaapiyo zegt
Vast, maar dan is het nog extra zonde. Plus dan verkopen ze goed, waardoor ze niet het idee krijgen dat het design anders moet.
willeme zegt
Audi A5 is de vedette in deze klasse. Mooiste daklijn.
jack_abarth zegt
@willeme:
Jep, eerste model coupe en dan de facelift. Prachtige lijn, zeker van schuinachter bekeken.
sntial zegt
@willeme: ik hou van het contrast tussen jouw artikels en jouw comments ??
fanboy zegt
@willeme: Tenzij je daarvan de cabrio neemt, dan zijn die mooie lijnen allemaal foetsie en is het geen tijdloze auto meer.
willeme zegt
@fanboy: als Cabrio is de A5 helemaal zonder concurrentie. Over het algemeen drogen Audi’s veel beter op dan Mercedessen en BMW’s. A5 Cabrio is tijdloos fraai naar mijn mening. De 4 Serie Cabrio gaat een belachelijk lelijk hork worden en de C Coupé en Cabrio kloppen niet met het te drukke design. Bij de E-klasse is er wat meer ruimte voor de lijntjes: die zien er ook een stuk fraaier uit dan de C.
fanboy zegt
@willeme:
Van de A5 een generatie terug vond ik het altijd eeuwig zonde. Collega van me had een cabrio daarvan. Vond ik altijd jammer want de hele lijn is weg.
En je ziet ze er allemaal mee stoeien. Het worden allemaal van die rechte planken met het voorspelbare voor en achterkantje. Wat een A5 coupe uiteindelijk ook gewoon is, net als de andere coupe modellen.
Nou vind ik Audi’s niet zo mooi en bij tijd en wijlen ook nog eens slechte kwaliteit, maar sommige Audi’s zijn zeker erg tijdloos en goed in balans qua ontwerp. Zoals een A6. Of A5 coupe.
phaeton zegt
Wie gooit er een plaatje in van de BMW 2 Gran Coupe? Daar is het nog erger mee gesteld.
lekkerlinksrijden zegt
@phaeton: die zag ik vanmiddag staan, was niet best om te zien, totaal geen verhouding in die auto, simpel gezegd: klopt van geen kant
tortuga zegt
@lekkerlinksrijden: ja dacht het zelfde, vond die nog echt wel te pruimen op foto’s. Maar in het echt en zeker zonder M paket is het een ramp …
lekkerlinksrijden zegt
@tortuga: ik exact hetzelfde, op de foto’s dacht ik nog het gaat wel, maar vanmiddag had ik echt een braak momentje
carlover66 zegt
Mee eens, wat een hokje hebben ze daar van gemaakt… Maar het is me allang duidelijk: alles voor de badge! Wie koopt er anders zo’n 2 serie of bijvoorbeeld een CLA met bizar weinig hoofdruimte. Dit soort auto’s hebben niets met BMW of Mercedes te maken, maar met afzet genereren en het hoofd boven water houden. Ik kan het dus wel begrijpen, verder niet aan mij besteed. Als het een voorwieleraandrijver moet zijn hou ik het fijn bij een Golf/A3, bij VW weten ze er designtechnisch gelukkig nog iets van te maken.
tjorque zegt
De hele 4-serie.
Maar met voorsprong is de grille de belangrijkste oorzaak van.
Het hele bmw (auto) gamma gaat zodanig de verkeerde kant uit qua looks, dat de hele “zin om er voor te sparen” wel af is intussen. Dank, het werkt op een bepaalde manier ook wel wat bevrijdend ?.
tjorque zegt
Als iemand me een bmw 4 grille kan bezorgen, zodat ik hem kan opmeten, wil ik graag een aftermarket neus ontwikkelen die de auto wat meer eer aandoet.
w0ut zegt
Creatief met gele pijltjes. Het is inderdaad groot maar bij elke foto staat die gele pijl wel ergens anders.
cdlop01 zegt
Ik vind het een prachtige wagen, ook de voorzijde, lkkr anders en de 4 serie kan het goed hebben.
smex zegt
@cdlop01: zeker niet, hij kan het absoluut niet hebben. Het enige wat deze neus goed kan hebben is met 130 vol tegen een muur.
e38ossie zegt
@cdlop01: ik heb m in het echt mogen bekijken en ik ben het volledig met je eens. Op de foto’s komt het niet mooi naar voren. Mooi? Subjectief. Volledig anders? Zeker.
rob5nismo zegt
Heel de auto heb ik niks mee.
smex zegt
Ik ben blij dat het andere ook is opgevallen dat die afzichtelijke raamlijn de auto laat lijken op een 3 serie GT, en dat is zeker geen compliment. Daarnaast ook die lelijke flauwe lijn over de zijkant. Ook iets wat me mateloos irriteert. En dan de grill, de grootste ergenis blijft dit toch wel. Ik rij op het moment BMW maar zal als volgende auto toch echt voor een ander merk gaan door BMW’s design taal.
pietertjep85d zegt
Wat ik al jaren erg lelijk vind bij moderne BMW’s: de lijn van de motorkap loopt niet door mooi door aan de zijkant van de auto. De zijruiten zitten lager dan de voorruit.
SpeedGeek zegt
Potverdorrie, Jaapiyo krijgt het voor elkaar om de saaiste uitvoering van de e46 nog fantastisch mooi uit te laten zien. Hulde Jaapiyo, ik kan weer met trots in mijn e46 stappen.
toniominestrone zegt
@SpeedGeek: inclusief bokshandschoentjes aan de achteruitkijkspiegel?
SpeedGeek zegt
@toniominestrone: denkt u dat personen die dat doen met woorden als potverdorrie praten? Denk het niet.
Estate_of_mind zegt
Fijn om eens een wat diepgaandere analyse te lezen dan “varkensneus”, de veiligheidseisen drukken inderdaad een flinke stempel op hedendaags (BMW-)design. Je ziet het ook aan de bolle motorkap, zeker icm met de eerder genoemde/vervloekte neus, lijkt het alsof hij moet niezen. Al met al vind ik het toch een intrigerend design, dat mensen de A5 roemen, snap ik echt totaal niet, altijd al een net-niet-lekker ontwerp gevonden en in de nieuwste vorm gewoon saai. Maarja, smaken en dat die mogen verschillen.
rfocus zegt
Ik vind hem eigenlijk wel geslaagd!
Een keer geen saai ontwerp!
Gewoon een mooie Coupe anno 2020.
ronnys zegt
Met zo’n ontwerp snap ik wel waarom er zoveel electronica op een auto moet zitten.
Allemachtig wat een enorme dode hoeken!!!
Ik vind een hedendaagse A stijl al groot, maar hier zie vanaf de B stijl helemaal niks meer ?
pyrat zegt
Eens. 100%
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
@jaapiyo *verkleinD
OT: voorlopig houd ik ’t maar bij mijn F36 4-serie want de nieuwe kan me echt niet bekoren. Vanuit alle hoeken een lelijke auto.
apos zegt
De grille is juist super. Dat gezeik hier ook altijd van de nep liefhebbers.
potver7 zegt
Huh, mis ik iets? Je kunt toch best liefhebber van een merk zijn maar moeite hebben met de designtrend van de meest recente modellen?
O nee, wacht. Dit is Nederland. Hier wordt iedereen meteen in een hokje gepropt. Sorry, niks gezegd…
HZW zegt
Yep, vind ik ook.
Die grill zorgt er voor dat het eindelijk een moderne BMW is geworden, inplaats van weer een oubollig design dat vast blijf plakken aan het verleden.
BMW design heeft te lang stil gestaan, eindelijk design progressie.
Cuprafan123 zegt
Ik vind het oude design juist prachtig. Het nieuwe design doet me echter een partij kokken.
dwfc zegt
Of die nieuw niet kunnen betalen …
Ik wil wel eens zien of de afbrekers ook zo consequent zouden zijn mochten ze er een week
gratis mee kunnen toeren …
nootdorp015 zegt
Wat ik me afvraag is waarom ze geen panoramadak plaatsen op de nieuwe 3 en 4 serie? Schuifkanteldak is zo jaren 90.. Net als op de C-klasse staat mooi is effectief ook
jaapiyo zegt
Ik zou het zelf niet willen, vind dat juist niet mooi. Maar ze mogen natuurlijk beide opties mogelijk maken, doet Porsche ook met de 911.
nootdorp015 zegt
@jaapiyo: Smaken verschillen gelukkig, ik vind het juist iedere auto iets speciaals geven. Neem als voorbeeld de nieuwe 1-Serie, een halve panoramadak? Waarom niet zoals de Audi A3, Mercedes A-C-E-S etc. BMW doet het gewoon niet zie de BMW 5 serie alleen met schuifkanteldak leverbaar..
mashell zegt
Niet met je eens. Laten we beginnen dat panorama daken die niet open kunnen (Tesla, Taycan, Jaguar etc) al helemaal stom zijn. Bij de panorama daken die wel open kunnen ligt bij een geopend dak de glasplaat heel lelijk boven op het autodak en zit er vaak een lelijke zwarte band boven de voorruit van de auto. De opening kan een fractie groter zijn en de hoofdruimte blijkt beter behouden maar een klassiek schuifkanteldak vind ik toch echt mooier. Jammer alleen dat ze die niet wat groter weten te maken.
mistermini zegt
Terwijl iedereen hier over het design klaagt, geniet ik van de sublieme rij-eigenschappen van de nieuwe 4 coupe. Rijdt opmerkelijk dynamischer dan de 3 reeks. De smile op mijn gezicht pak je niet af.
Probeer dat maar eens te zeggen in een Audi of Mercedes.
doublechevron65 zegt
Het is een beetje spijkers op laag water zoeken; we hebben niets te berichten, dus dan maar verder over BMW zeiken en iets nieuws zoeken wat “ik” schrijver vind. Alsof de E46 als coupé mooie was, eerder een ouwe lullen auto.
por100 zegt
Helemaal terecht dat zo’n auto eens met onderbouwing wordt bekritiseerdt.
Het is niet voor niets dat de gulden snede (fibonacci reeks) zo veel voorkomt in de natuur en dat afwijking daarvan (meestal) als onbehaaglijk wordt ervaren. Het aantonen van die misstappen is alleen heel lastig.
Zelf heb ik ook nog veel problemen met die back-overhang. Op zich kan het, maar niet met zo weinig front overhang, dan is het mij teveel uit verhouding. De cabrio is helemaal lachwekkend.
maarteno zegt
@jaapiyo, ik heb die foto’s van die Audi’s zelf even over elkaar gelegd, opacity naar 50% en dan de achterlichten over elkaar heen tot je die echt nagenoeg gelijk hebt. Als je daarna die gele pijltjes vergelijkt zie ik niet echt veel verschil hoor…de RS6 heeft zeker ‘uitgeklopte’ wielkasten zoals we dat zo mooi noemen en daardoor lijkt er mogelijk meer verschil dan het is…noemenswaardig vind ik het niet. Lijkt me ook best moeilijk om die afstand veel te laten verschillen.
Plus op de normale A6 heb je de pijl doorgetrokken op het Chroom en in de RS6 niet.
jaapiyo zegt
Ik heb het destijds gehoord in een Duits interview met een Audi designer. Gaat maar over 1 of 2 centimeter, in die orde van grootte, iirc.
maarteno zegt
ok, ja dat zou misschien nog kunnen, maar vertekend denk ik nog meer doordat wielkasten breder zijn, nog grotere velgen, verlaagd is en dat het bodywork ook verder naar beneden doorloopt.
jaapiyo zegt
https://www.youtube.com/watch?v=vH3AOZZd-Fg&t=27m00s
moveyourmind zegt
Ik vind die grille van de 4 serie juist fantastisch. Nou ben ik ook gek op auto’s die zich op de scheidslijn tussen kunst en kitsch bevinden, zoals oude Amerikanen, foute Jaguars, rariteiten als een Lancia Thesis. Hoe meer chroom aan de buitenkant hoe beter. En als het er van binnen uitziet als een herenkamer van een Engels landhuis, de zitkuil van een villa uit de jaren ’70 of een ordinair vintage bordeel is het helemaal geweldig.
porker zegt
@moveyourmind: helaas voor bmw en de door jou genoemde merken/series zijn er maar weinig mensen met jouw wansmaak ?
lavoro zegt
Dit is een discussie tussen een mooie en kloppend gelijnde auto en een “dikke bak”. De dikke bak wordt gekenmerkt door een hoop drukke lijnen, grote wielen, extra skirts etc… om het ware saaie ontwerp te verbloemen.
vaakbenjetebang zegt
@jaapiyo: Precies dit bezwaar heb ik onder een artikel over de 4-serie benoemd. Te veel optische massa in het achterscherm. Het vervelende is ook dat het niet went of een beetje knap te maskeren valt, en dat het vanuit sommige hoeken ook echt monsterlijke proporties aannemt: zeker driewkart van achteren gezien is het gewoon een lomp ding.
Een ander probleem met het design is dat de frontoverhang eigenlijk best wel weer groot is. Dat wordt nog een beetje gemaskeerd door het design van het zijaanzicht van de bumper, maar ook dat heeft BMW al ooit veel beter gedaan.
joosstra zegt
Leuk, al die rode en gele pijlen, maar ze zijn nietszeggend als de foto’s niet onderling gelijk zijn qua schaal. Nu vergelijk je appels met peren. Bovendien moet je voor een goede onderlinge vergelijking eerst afspreken waar je meet en wat je meet. Bijvoorbeeld over het midden van het wiel de afstand tussen bovenkant wielkast en onderrand raam. Maar de vraag is of harde cijfers je verder brengen. Het probleem is ook met het blote oog te zien. Overigens vind ik de nieuwe nieren mooi en historisch korrekt. Jammer dat er een kentekenplaat overheen moet en dat er een radar in zit. Daardoor oogt hij niet open genoeg. Ik heb meer moeite met de lelijke frutsels in de openingen onder de koplampen.
intimrasiert zegt
Helemaal eens met dit stuk. Ik verwacht dat de Cabrio dit probleem niet heeft, maar de Coupe is door deze raamlijn verpest. Het doet wat Japans aan. Als het zo doorgaat met ontwerpen voor Aziaten, blijven er maar weinig mooie auto’s over vrees ik. Mooie BMW’s uit de huidige line-up: … … (ff denken) … … ik zou het niet weten.
jensoffbutton zegt
ik snap deze theorie wel niet. Ik vind wanneer de afstand zo klein is tot wielkas, dat het net oudbollig en minder gespierd oogt.
nomar zegt
A
L
L
E
S
Ilquadrifoglio zegt
Doen ze bij Jaguar en Alfa Romeo toch beter.
toniominestrone zegt
@Ilquadrifoglio: Waar blijkt dat uit, Alfa hangt al jaren aan het infuus, over 10 jaar alleen nog te krijgen als occasion.
Ilquadrifoglio zegt
Statuur en design. BMW gaat trouwens ook de verkeerde kant op sinds het plebs het merk niet meer als statussymbool begint te zien.
Poulusma zegt
@jaapiyo
Bij de F82 was nauwelijks nog sprake van een hofmeisterknik, dat gladde design maakte die auto al lelijk. Zeker als je hem tegenover een E46 zet, de nieuwe is zo nodig nog lelijker..
“Het is het lelijkste element van de C205.” Is er überhaupt wel iets moois aan die auto? Ik hen het namelijk nog niet gevonden ?
meinonA zegt
Ik denk dat als de raamlijst iets terugliep naar voren.
Waar laat je het kenteken voor? Maskeert dat niet de Amerikaans uitziende gril? Als die plat of misschien iets minder bol was geweest had ik m mooier gevonden.
mc96 zegt
De oplopende achterruit is niet geinspireerd op de C coupe maar op de BNW 8 coupe. Ik denk dat men de 4 daar meer op wilde laten lijken
goodvibrations zegt
De voorkant valt met name tegen.. Weet nog niet of dit wennen is.. De achterkant had iets beter gekunt en loopt idd wat meer op dan normaal.. Maar ik stoor me er niet bijzonder aan.. Ze mogen mij de sleutels wel geven ? Al vind ik de 3 serie beter geslaagd..
thezonda zegt
Ik reed onlangs achter een nieuwe 430 en ik vond de achterkant verschrikkelijk saai ogen. De vorige 4 series heeft een modernere achterkant.
fconderkantlat zegt
“Audi heeft speciaal voor de RS6 namelijk de afstand tussen de bovenkant van de wielkast en de raamlijn verkleind ten opzichte van de gewone C8 Avants.”
seriously @jaapiyo ?
is het niet gewoon simpelweg dat de afstand kleiner is omdat een RS6 grotere sloffen in de wielkasten draagt (dus grotere wielkasten) dan een standaard A6 wat met 16 of 17 inch begint? En daarnaast en verlaagd onderstel van de RS6 ten opzichte van een gewone A6?
Je brengt het als een hele technische design wonder, maar soms is het allemaal simpeler dan dat jij of Audi (of een ander merk) het voorschotelt
jaapiyo zegt
@rrk147: @fconderkantlat: https://www.youtube.com/watch?v=vH3AOZZd-Fg&t=27m00s
rrk147 zegt
Het is toch een een (oude) stelregel van designers dat er niet meer metaal boven het achterwiel mag zitten, dan de grootte van het achterwiel. De 4 serie voldoet daar net aan, de c klasse niet. En bijvoorbeeld bij de eerste Toyota Prijs was dit totaal niet het geval, daar waren de wielen veel te klein.
rrk147 zegt
@rrk147: of de Ford Ecosport, deze heeft ook kleine wielen, en dan veel metaal daarboven voordat de raamlijn begint.
snp zegt
De voorkant is net een Alfa Romeo met die grill en koplampen combi en van de zijkant heeft ie de lijnen van een hyundai coupé. Zeg het met pijn in m’n hart, maar wat verschrikkelijk lelijke auto..
timoangelo zegt
Waarom. Maakt. BWM. Opeens. Lelijke. AUTOS!!!!!!!!!
caprio zegt
Los van deze twee grote details vind ik hem en profiel helemaal niet mooi, zoals dak, achterruit en kofferdeksel samensmelten is weinig harmonieus of spannend. De achterlichten zien er gelukkig wel beter uit dan van de 3 serie, daar vind ik de achterkant sowieso niets
Ram-G-maN zegt
@jaapiyo: Helemaal mee eens! Ik wil graag deze video met je delen: https://youtu.be/Wzxfl4nYdVs
Dan hoef ik niet te een hele betoog hier te houden waarom de huidige BMW’s stuks voor stuk miskleunen zijn.
k20r zegt
Ik vind die dikke hamsterwangen naast de grill ook niet mooi. Die kan ik ook niet ‘unseen’.
Gelukkig een kwestie van smaak.
Ik vind de achterkant wel mooi. Veel merken verprutsen het aan de achterkant.
Maar de grill, hamsterwangen ernaast en nu het grote vlak tussen de kleine ramen en wielen kan ik niet meer langs kijken.
En nog steeds respect voor diegenen die hem wel mooi vinden en kopen. Geen duizend in een dozijn auto.
wjeurs zegt
Die lap staal tussen wiel en raam kan nog vrij eenvoudig gebroken worden door lijnvoering. Echter, de typerende continue lijn rondom die BMW altijd heeft gehad is nu ook opgebroken, ik heb al een aantal redesign videos gezien en zelf een aantal aanpassingen gedaan in Photoshop wat het in mijn ogen ten goede kwam
GielMK1 zegt
De nieuwe 4 serie neus lijkt een beetje op een dubbele Ford Edsel neus. Zelfs als na 60 jaar is het nog steeds duidelijk waarom die geflopt is.
Interessant verhaal over de optische massa.
De Toyota GT86, Lexus CT200h en Mitsubishi Eclipse (2006-2011) hebben ook zo’n grote afstand tussen achterwielkast en achterraam. Daardoor lijken zelfs 17-18″ wielen veel te klein.
Een Aston Martin V8 vantage uit 2005 heeft ook best grote afstand tussen raamlijn en wielkast, maar dat werkt juist wel goed in combinatie met het cleane ontwerp.
(AM V8 vantage vind ik nog steeds een van de mooiste lijnen en vormen van een sportcoupé)
E46 en E92 coupe hebben ook mooie lijn en wigvorm.
flatoutmarten zegt
Spijker. Op. De. Kop. @Jaapiyo !
De nieuwe 4 ziet er met die oplopende raamlijn uit als een f*cking B-segment crossover. De gruwel!
flatoutmarten zegt
P.S.: Dat zei ik eind september ook al onder dit artikel: https://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-m3-g80-en-m4-g82-zijn-officieel-video-177463