Jazeker, de eerste getunede Tesla Model Y is alweer onder ons.
Het is een categorie auto’s die we meer verwachten te zien, kakelverse aangepaste Tesla Model Y’s. Van de Model 3 trouwens ook. De populaire Tesla middenklassers gaan in dermate grote getale de de wegen verfraaien, dat de individualistisch ingestelde EV-ridder toch even online gaat rondkijken.
Bij het bestellen van een Tesla Model Y is er niet heel erg veel mogelijk. Je kan kiezen voor een ‘Long Range’ voor 64.000 euro of een ‘Performance’ voor 70.000 euro. Dan is er keuze uit slechts zes kleuren en bij de Long Range uit twee wielen. Bij de Performance is er géén keuze. In het interieur kun je kiezen uit een zwart of wit interieur en en halverwege dit jaar kun je een extra bankje krijgen, op de plaats waar normale auto’s een afdekhoes hebben.
Eigen touch
Als laatste is er de (indrukwekkende) optie Autopilot en dat is het. Nu is het dit vrij logisch voor een fabrikant dat zoveel mogelijk auto’s wil produceren. Het enige is dat de eigenaren ‘opgescheept’ zitten met een lading generieke EV’s in dezelfde uitvoering. Bij sommige Duitse merken heb je weliswaar te véél keuze, maar een klein beetje een eigen touch kunnen geven aan je auto zou wel prettig zijn.
Unplugged Performance
Gelukkig is daar de Unplugged Performance. Dit bedrijf is lekker bezig met het ontwikkelen van spulletjes voor diverse Tesla’s. Vorige week waren ze de eerste met een ‘getunede’ Tesla Model Y. Dat was toen slechts enkel een verlaagd exemplaar. Voor nu hebben ze al een hele hoop meer onderdelen in de aanbieding.
Flinke verlaging
Ten eerste de verlaging. De Model Y is natuurlijk gewoon een Model 3, maar dan verhoogd. De Model 3-stoeltjes zitten gewoon op een verhoging. Ook staat de Model Y hoger op zijn wielen. Unplugged Performance kan aan het eerste (nog) niet zoveel doen, maar aan het tweede wel. De Model Y is namelijk flink verlaagd, nog meer zelfs dan de vorige keer.
Serieuze upgrades
Maar er is meer variatie. Wat te denken van de kleur? Natuurlijk, het is gewoon een wrapje, maar dit lichte matblauw springt er lekker uit. De velgen en remmen zijn bij dit model nog hetzelfde, maar gesmede velgen en keramische remmen zijn een mogelijkheid bij Unplugged Performance. Dat zijn serieuze upgrades die het rijgedrag aanzienlijk verbeteren.
Acension-R achterspoiler
In dit geval zijn de meeste wijzigingen doorgevoerd aan de achterzijde. Het eerste dat opvalt is de spoiler. Het is de zogenaamde ‘Acension-R’ achtervleugel en deze is gemaakt van koolstofvezel. Aan de ontwerpfout met de achterklep is voorlopig nog niets gedaan: een kleine aanrijding tegen je achterbumper resulteert in een nieuwe achterklep. Zullen de verzekeraars leuk vinden. Maar ja, in het geval van deze Model Y van Unplugged ben je wel unieker en doe je het in stijl. Ook hebben ze het Tesla logo en de badges verwijderd voor een nog cleanere look.
Alle spulletjes worden dit jaar leverbaar. Er komen er in de tussentijd nog een hele hoop onderdelen bij.
spidermann zegt
Hoe maak ik een lelijk hok nog lelijker?
quinn zegt
@spidermann: inderdaad
flutterby zegt
Staat wel em goed, op die spoiler na dan.
MaartenD zegt
De Model X bah…De Model 3 van bah…het resultaat van de mix van de 3 en X, 3x bah. Wat een lelijk hok dat echt totaal uit verhouding is
evdw zegt
Je bedoelt dat het ontworpen is buiten jouw bekrompen conventionele ideeën over een auto?
Ja daarin heb je gelijk.
launchcontrol zegt
@evdw: klopt! Dit past perfect bij de tesla mensen, ik zie ze al glunderen!
evdw zegt
Wat zijn precies volgens jou, Tesla mensen?
launchcontrol zegt
@evdw: wat denk je zelf?
evdw zegt
@launchcontrol: Ja geen idee, ik zie er vanalles in rijden van boer tot advocaat dus zeg jij het maar.
schobbejak zegt
@evdw: Nee, het is gewoon een ontzettend slecht en saai ontwerp dat totaal buiten proportie is. Maar ik zal dan ook vast bekrompen ideeën hebben.
evdw zegt
Allemaal esthetisch dus behoorlijk subjectief, hecht ik weinig waarde aan zo.
Uit de rij eigenschappen blijkt in ieder geval niet dat het ontwerp niet goed zou zijn.
MaartenD zegt
@evdw: EVdw is op zn kleine pikkie getrapt? Het gaat mij niet om het EV gedeelte, het gaat mij om het ontwerp dat totaal uit proportie is, bij de model S klopt het wel, mooie auto. Mensen d8e een model Y mooi vinden kan je op 1 hand, excuus, 1 vinger (=evdw) tellen
evdw zegt
Dat het je om het ontwerp gaat is echt wel duidelijk hoor. Echt geen idee waarom je denkt dat ik denk dat het je om het EV gedeelte gaat. Zit blijkbaar in je hoofd ofzo.
flutterby zegt
@maarten020: functie over vorm.
rhellema zegt
@flutterby: wat is de functie dat de auto deze vorm moet hebben dan?
flutterby zegt
@rhellema: range, daarom lijkt elke “milieuvriendelijke” auto zoveel mogelijk op een druppel. Tesla, Prius, Ioniq, ect.
rhellema zegt
@flutterby: dus we hogen een model 3 op, waarmee we meer frontaal oppervlak creëren met als logisch gevolg een hogere cw waarde, wat weer tot logisch gevolg heeft een hoger verbruik en daardoor een mindere range. En jij wil beweren dat dat de functie boven vorm is? Serieus?
jometdebanjo zegt
@maarten020: is ook geen auto maar Playmobil
Henk_he zegt
Je koopt bewust een SUV, en geen sedan of hatch, die je vervolgens weer gaat verlagen… Ok…
E34M5Touring zegt
@Henk_he: Je koopt een verhoogde hatchback. Dit is net zo min een suv als een A6 Allroad oid.
Henk_he zegt
Tesla noemt ’t zelf een ‘crossover utility vehicle’ of CUV. Da’s wat anders dan ’n Audi met plastic beschermers rond de wielkasten.
evdw zegt
Als je niets snapt van het principe verlagen bij auto’s dan moet je er ook niets over roepen Henkie.
Henk_he zegt
Ik roep wat ik wil evdwie
dolledries zegt
Zo dat is lelijk
audiwaus zegt
???
airditude zegt
Lijkt wel een stuk speelgoed zo. Nog een grote antenne erop en ik waan mij weer in het Nikko tijdperk.
flutterby zegt
@airditude: is dat een compliment? De leukste auto’s zijn speelgoed voor volwassen.
tge2 zegt
Ik vind die Tesla’s toch maar pokdalige dingen. Rare proporties en lomp groot. De enige Tesla die ik kan pruimen is de eerste Roadster.
moveyourmind zegt
Vind het niet eens heel onaardig, maar het had er stukken beter uitgezien als de wielen wat verder naar buiten hadden gestaan.
ty5500 zegt
Zo. Die is echt wel lelijk.
bernoulli zegt
Gaaf kleurtje.
kriszty zegt
geen enkel model van Tesla is mooi, zijn verschrikkelijk lelijke hokken
zespak zegt
Subjectief natuurlijk, maar de model s heeft mooie properties lijkt me.