Ford heeft revoknuckle, Mercedes heeft de laagste Cw en BMW is op een paar motor-updates eigenlijk vrij stil over de techniek. Terecht? Niet echt. De laatste lichting Valvetronic in de M5 is zeer indrukwekkend en ook van bovenstaand plaatje kunnen we wat leren.
We kijken naar de onderkant van een BMW 328i. We reden er al even mee en ja, dat rijdt goed. De auto heeft bizar veel grip in bochten en rijdt desgewenst ook vrij zuinig. Hoewel motor en carrosserie belangrijk zijn komt een groot deel van die zuinigheid ook dankzij de bodemplaat. Zeulden we 10 jaar geleden nog een bak turbulentie mee om bang van te worden. De onderkant is tegenwoordig echt helemaal vlak.
Een tweede punt is de besturing. Met veel bombarie lanceerde Ford de Focus RS met ‘revoknuckles‘ of zoiets. Ingewikkelde verhalen om 1 simpel principe uit te leggen: hoe verder het punt waar je voorwielen omheen draaien ‘in’ het wiel ligt hoe beter. Precies het omgekeerde van wat spacers doen. Bovenstaand plaatje laat zien hoe het hoort. Fusee- en stuurkogels liggen letterlijk in het wiel.
Moraal van het verhaal: hoewel men regelmatig meent het wiel opnieuw uitgevonden te hebben is het meeste al bedacht. Verder mag de tijd en moeite die fabrikanten zelfs in de onderkant van de auto steken best eens aandacht hebben. (bron: blogs.insideline.com)
sdsaro zegt
uuuh okeej… en dan?
umadbrah zegt
@sdsaro: Het is de bedoeling dat je langzaam in je handen klapt.
Alwood zegt
@umadbrah: http://www.youtube.com/watch?v=87ejOe6MJnQ
mgmgb zegt
Mooie techniek! Eeuwig jammer dat iedere BMW na een jaar of 10 gedoemd is een pettenbak te worden. Neemt niet weg dat ze absoluut superieur zijn aan alle concurrenten, en ja, dat zeg ik als Jaguar-fanboy!
meneersander zegt
@mgmgb: daar zeg je wat. De eerste jaren is hij waarschijnlijk een leasert, daarna komt hij bij Jan Modaal die geen lease auto heeft, en daarna staan de 18jarige in de rij om er verkeerde dingen mee te doen.
mgmgb zegt
@meneersander: gelukkig is dat het leven van de 318i’tjes en de 320d’s. Het leukere werk blijft ofwel, gelukkig, in goede handen, of het gaat naar een 20 jarig drugsrunnertje, en dan is het einde oefening…
Melvivio zegt
@mgmgb: Wat een vooroordelen. Het zal zeker waar zijn geweest begin jaren 90, maar nu nog steeds?
Bmw heeft met zich mee dat ze een goede reputatie hebben als rijders auto. En terecht ook! Ik zie niet heel veel reden om een 5serie nieuwer dan bijvoorbeeld een e39 te gaan rijden. Waarom niet? Omdat de auto’s goed zijn! Als ze dan ook nog eens betaalbaar zijn, maakt dit het niet meteen een pettenbak?
Ieder merk heeft zo wel een aantal rijders die er “voute vette ruige bakken” van maken.
mgmgb zegt
@Melvivio:
Ik ben het 100% met je eens dat het geweldige auto’s zijn voor relatief weinig geld, maar helaas trekt BMW een veel grotere groep ‘foute’ rijders aan dan vergelijkbare merken. Dat wil niet zeggen dat iedere BMW fout is, maar er is nu eenmaal een grote groep, net als Golfjes, die hebben datzelfde probleem. En dat kan zelfs de grootste BMW-fan niet ontkennen…
alcantara zegt
@mgmgb:
Vooral de 3-serie wordt pettenbak maar dat geldt volgens mij niet voor de 5, 6, 7 en 8. Zou de E92 ook een pettenbak worden zoals de E30/36/46 Coupé?
kaasboerin zegt
@alcantara: Over 15 jaar.. Ja.
mbevo zegt
@alcantara:Denk na een 10jaar dat hij wel in die richting gaat,maar er is altijd wel iemand die z’n auto weet te verneuken
jzaero zegt
@mgmgb: in de Randstad heb je net zoveel ‘petjes’ in nep AMGs oid als petjes in 316i’s. Vooral Rotterdam..
kaasboerin zegt
@mgmgb: Ontken niks maar elk merk heeft daar last van, mensen moeten in kunnen zien dat de fabrikant daar geen reet aan kan doen. Of ga jij Nike ook stom vinden omdat een zwerver op 5 jaar oude afgetrapte Nike’s zonder zolen loopt?
mgmgb zegt
@kaasboerin: ik heb ook helemaal niets tegen BMW, vind het alleen jammer. Maakt dat ik zelf niet snel een BMW zou kopen terwijl ze technisch perfect zijn en er ook erg fraai uit zien.
meneersander zegt
@mgmgb: van de e36 waren de 20 modellen al 6 cilinders, tegenwoordig zijn de 28 modellen nog 4 cilinders, dus die zullen ook in de handen van petjes gaan vallen.
flutterby zegt
@mgmgb: Dus eigenlijk zeg jij dat de auto geweldig is, maar jij wilt er niet in rijden omdat er een “petjes”-reputatie aanhangt?
Veel oude BMW’s worden verpest door petjes, maar als je een orginele hebt met witte knipperlichten (heel belangrijk! oranje ziet er niet uit) en hem vervolgens goed schoon houdt dan is het een hele andere auto.
griffendahl zegt
@kaasboerin: Precies, ik zie ook wel dat er gasten rijden in een E46 of E36 met een bepaald imago. Maar omdat die gasten voor zo’n auto kiezen weerhoud mij er niet van er ook gewoon een te kopen. Imago van een auto is voor mij niet zo belangrijk, hoe die rijdt en hoe die eruit ziet des te meer…
Esprit_de_Flandre zegt
@kaasboerin: Élk merk?
Ooit al een verkl°te Skoda gezien? Of Dacia? Of Suzuki, Daihatsu, Lancia, Alfa, Daewoo, …
Sommige merken hebben er echt wel VEEL meer last van dan andere, maar dat kan je dan idd weer vernauwen naar sommige modellen. Een 5+pet zie je weinig. Maar met stip op 1: de oude 3’ers.
Gevolgd door Golf, Astra, Tigra, Corsa, vroeger de Calibra (precies uitgestorven tegenwoordig), Civic, CR-X, Leon, Ibiza, …
Hupke zegt
@Esprit_de_Flandre:
Alfa’s zie je toch al wel eens rondrijden met tuperware, getinte ramen en tribals.
Esprit_de_Flandre zegt
@Hupke: Niet overdreven veel. En de paar getunede exemplaren die ik weet rijden zijn nog smaakvol ook. Mensen zijn gewoon te bang om ze te verkl°ten. Bij een Golf of een Astra maakt dat niet veel uit, want ze zijn toch al niet denderend qua design…
pikes83 zegt
@meneersander: ja de 3 serie heeft gewoon veel fans van jong tot oud zo kan je het ook bekijken.ik heb ook een 3 serie gehad E30 en ik heb geen petje.
amazinglaurent zegt
@mgmgb: neem nog een oudere en dat gaat weer over. Een 36 jaar oude BMW is echt geen pettenbak meer ;)
Onehp zegt
Ja mooi. Mijn eendje e81 heeft trouwens ook reeds een vlakke bodem als deze. Wel wordt de installatie van hoe alle onderdelen bij elkaar passen steeds slimmer en verfijnder met elke generatie.
In tegenstelling tot een bv. Audi, krijg je bij bmw reeds bij de instappper mooie techniek voor het “premium” dat je betaald…
laurensl zegt
IS het geen hollander die het onderstel en afstelling regelt bij BMW?
coosbmw zegt
@laurensl: Hoofd design is Adriaan van Hooydonk, dat is wel een Nederlander
pikes83 zegt
@laurensl: ja klopt hij heet Van as van zijn achter naam voornaam weet ik niet meer hij is ook werkzaam bij mini.
mout zegt
@pikes83: Klopt, ja. Echt een achternaam die ik kan onthouden als het op onderstel sleutelen aankomt ;)
bozewolf zegt
@laurensl: Nee, dat is geen Hollander.
coosbmw zegt
Best grappig te zien dat het kennelijk nu pas op gewone auto’s toegepast wordt. Formule 1 had in de jaren ’70/’80 al matten onder de auto die op de grond gleden om zo supersnel de bocht door te komen. Zal natuurlijk ook een stuk wrijving verminderen. Blijkt maar weer waarom BMW de beste is :D.
underskoer zegt
@coosbmw: Daar zaten geen matten onder, maar schorten aan de zijkant, om juist de lucht onder de auto vast te houden. Zo zoog de auto zich tegen de grond aan.
coosbmw zegt
@underskoer: Ok thnx, maar goed ’t idee komt op t zelfde neer, lucht onder de auto gebruiken voor betere wegligging ;).
mrs250 zegt
@coosbmw: de ground effects waar jij het over hebt zijn heel wat anders dan het efficiënt doorvoeren van de luchtstroom.
Een ground effect car kan je op de openbare weg niet rijden, die moet echt mm’s boven het wegdek hangen, minimale hoogte volgens apk is volgens mij 11cm…
En daarbij, gewone bestuurders met dergelijke auto’s laten rijden zou geen goed plan zijn. Dat gaat niet goed komen.
mbevo zegt
Niets nieuws aan een vlakke bodem,mijn w201 190e EVO1 heeft ook een gehele vlakke onderkant
alcantara zegt
Kijk, zo hoort een premium onderkant eruit te zien! Netjes en clean afgewerkt, kan Audi nog wat van leren:
mgmgb zegt
@alcantara: I laughed, thanx :D!
besaram zegt
@mgmgb:
Hahhahah me2!
Freewarefreak zegt
@alcantara: “..kan Audi nog wat van leren..” ..ik snap er geen biet van.. dat is toch een Audi?
The360box zegt
@Freewarefreak:
juist andersom, oftewel x= bmw is premium en van de bodemplaat y kan Audi nog wat leren…
Freewarefreak zegt
@The360box: Ooooo zo… de zin “Kijk, zo hoort een premium onderkant eruit te zien!” slaat op de foto bovenaan van de rode BMW en niet op de foto onmiddelijk achter zijn comment.. kloink.. kwartje gevallen. ;) pffffff
The360box zegt
@Freewarefreak: Nwa mooi, moet zeggen dat ik er zelf ook wel een paar tikken over deed maar toch.
bisazza zegt
@alcantara: ! Je vergelijkt een auto uit 2003? Met een nieuwe BMW? Wel appels met appels vergelijken of dit is juist een compliment voor de vier ringetjes… OT: de 3er hierboven is natuurlijk goud en zo hoort het
audi18 zegt
@alcantara: een Audi uit het c segment van 2004 vergelijken met een nieuwe BMW d segmenter over eerlijke vergelijkingen gesproken.. :facepalm:
Esprit_de_Flandre zegt
@audi18 @Bisazza: Afwachten wat de onderkant van de nieuwe A3 te bieden heeft…
Rick-dos zegt
Ben ik het of is dit al een tijd zo bij BMW? Meen mij te herinneren dat mijn E39 al zo’n soort ophanging had.
stationcar zegt
Gaaf, das een stukje mooie techniek, Audi (zie foto van @Alcantara) kijken we even mee?
Doe mij maar zo’n fijne nieuwe 3, oh trouwens, een 5 is ook altijd goed!
Tonnie zegt
Interessant! Je leert hier ook nog eens wat op autoblog behalve namen van chicks die voor auto’s poseren. :D
texter zegt
Ik zag gisteren nog twee nieuwe 3-series rijden en ik vind de bovenkant niet echt geslaagd. Stomme platgeslagen neus…grmbl…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@texter: maar de bodem is wel mooi! Da’s toch veel belangrijker…
spykerboy zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: tuurlijk bij nederlanders wel want dat maakt hem zuiniger, en dus kost het minder en dat is juist mooi want dan kan je het sparen en verliezen aan een failliete bank :P
vale46 zegt
BMW en andere merken mogen er best wel trots op zijn vind ik. Ze zouden er veel mensen met een technische achtergrond mee kunnen lokken(die dat doorvertellen aan de onwetenden).
De platte bodem en de fuseekogels in de wielen zijn niet nieuw, maar het is wel leuk dat je standaard 3serie het ook allemaal heeft.
flutterby zegt
@vale46: Dit lijkt een beetje de “mindset” te zijn van BMW. In de reclames zeggen ze meestal ook vrij weinig met termen als “80% niet bijtellen” of “Haal uzelf in”. Iedereem die in een BMW rijdt weet dat deze auto zichzelf verkoopt en hier geen marketing voor nodig is.
Zelfs de modellen van 10-20 jaar oud kunnen qua weggedrag en rijervaring makkelijk concurrenten met de andere merken met nieuwe modellen.
Hupke zegt
@flutterby:
De e60 5-serie is nochtans de slechtste wagen die we ooit gehad hebben thuis, niet qua comfort maar wel qua rijgedrag en betrouwbaarheid.
E34M5Touring zegt
@Hupke: Echt waar? Ik ken een hoop mensen met een E60 5 serie maar die zijn er allemaal erg over te spreken. Neemt natuurlijk niet weg dat jullie een andere ervaring gehad hebben.
Hupke zegt
@E34M5Touring:
We hadden (lees: pa z’n werk leasde) een 530d touring. De koppeling bleef er maar aan gaan (wel onder garantie) en hij stuurde echt niet scherp en zeker niet sportief, dat onding hebben we niet lang gehouden.
Echt ongelofelijk vreselijk dat ding en dan vergelijk ik met oa. een laguna V6 (en VAG spul) als voorganger.
E34M5Touring zegt
@Hupke: Goh dat is klote man. Tuurlijk kan het een keer voorkomen, maar als het zich steeds herhaalt is dat gewoon super vervelend. Zeker in die prijsklasse!
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Mercedes de laagste CW???? Whaahahahaha!!!! Da’s nog altijd Saab he! Nog steeds
p1eter zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Ze bedoelen denk ik fabrikanten waar nog wel auto’s van de band rollen.
Hupke zegt
@Svenska_Aeroplan_AB:
Ik wil cijfertjes zien. Ik weet dat saab ervoor bekend staat maar ik weet ook dat mercedes al van bij de w124 op kop staat met extreem lage luchtweerstanden.
fernie zegt
@Svenska_Aeroplan_AB: Lol, de fanboy is wakker maar heeft helaas ongelijk.
mightymike zegt
Ook leuk als je voor een nieuwe pijp moet of een andere reden waardoor die hele bodem er weer af moet. Rekenen ze zo 2 uurtjes extra voor bij de dealer, maar gelukkig zijn 85% leasebakken
SimonMc zegt
@mightymike: De pijp zit vrijwel volledig bloot ( we zien hier de voorkant van de auto aan de onderzijde ), en slechts wanneer de volledige uitlaatlijn moet vervangen worden, vermoed ik dat er maar een paar vijzen los moeten.
mrs250 zegt
@mightymike: Die paar plastic platen zijn het werk niet, kwartiertje extra misschien. Dat bespaar je ruimschoots door het lagere verbruik.
Esprit_de_Flandre zegt
@mrs250: Maar ze verplichten je wel om naar de garage te gaan. Want die speciale premium boutjes, daar heb jij geen sleuteltje voor…
utr1984 zegt
Tja, heel leuk. Maar de gem. bestuurder haalt nooit of zelden alle potentie uit zijn of haar 3 Serie. Je kunt ’t dus ook weggegooid geld noemen
Hupke zegt
@utr1984:
Groot gelijk, maar het is natuurlijk wel altijd leuk om te weten dat je met een wagen rondrijdt die het kan.
Daarbij zijn dat soort zaken niet alleen belangrijk voor de ‘Schumacher’ maar maken ze het veel goedkoper en comfortabeler voor een gewone rijder.
TSI-tje zegt
Wat een azijn zeikerts weer… Pettenbak ? We hebben het hier over de –nieuwe– 328 ! En nu weten jullie al de levensloop van deze auto ? Knap ! Ik zie een verschuiving van de ‘petjes’ naar de diverse Aziatische merken. Ouwe, afgetrapte Scooby’s, Mazda 323F’s, Hyundai Coupé’s, Civic’s etc. De ouwe Golfjes en BMW 3’s hebben veel concunrentie tegenwoordig. Ik denk dat spelletjes als NFS Underground etc. hier aan meegewerkt hebben. De nieuwe generatie petjes Ambieren nu andere merken… Gelukkig !
OT: Dit is wel echt BMW, weinig herrie maken over vindingen en gewoon doen ! Goed bezig !
mrs250 zegt
@TSI-tje: dat is wel waar ja, in ‘mijn’ jonge jaren waren het de Golfjes 2, 3, 3-series en GSI’tjes duidelijk de eerste keuze van beginnende automobilisten die wat snellers wilden. Die kozen niet snel voor een Japanse auto. De Duitse tuningmarkt was toonaangevend (naast de Amerikaanse, maar die stijl is hier nooit echt aangeslagen); lage auto, brede velgen met krappe banden die buiten de wielkasten steken en vaak toch wel mechanische aanpassingen aan het blok.
Nu is het anders, inderdaad veel meer op Japans spul, na die ene film die maakte dat elk petje ineens niet meer zonder neon en spinners kon. En veel meer op plastic dan op motortuning, op een chip na als het een turbo betreft. Jammer, maar elke generatie heeft zijn eigen helden, zullen we maar zeggen. Zolang je op vrijdagavond wegblijft bij de plaatselijke McDonalds is er niks aan de hand. ;)
Hupke zegt
@mrs250:
Amerikaanse nooit echt aangeslagen? En als die marginalen in hun manta’s dan?
Megakix zegt
@Alwood: leuk om dit te lezen ! Auto’s zijn esthetisch toch wel wat ‘afgebouwd’, zodat er blijkbaar meer ‘onzichtbare eer’ wordt toegepast. Knap werk van BMW.
gneve zegt
Toyota heeft de revoknuckle al reeds in 1992 uitgevonden, en werkte toen al supers.
Alleen wel een ophanging die nogal wat onderhoud vergt… en daarom weer van het toneel verdween.
This is how the super strut suspension looks like:
Super strut suspension
The super strut suspension uses the same mounting points as the stand McPherson struts. Difference between the two is the following: Super strut uses two individual lower arms, with a link between the no. 1 arm and the strut in stead of one cast lower arm. The top of the steering knuckle is attached to the strut via a ball joint in stead of a fixed joint. The stabilizer bar is attached to the shock absorber in stead of the lower arm. The greatest benefit of this system is that it allows for greater camber changes while cornering.
fiatchrysler zegt
Wat een onzin weer over bmw..beste dit en beste dat. Roemloos uit de F1 en in de DTM werden ze ook om de oren gereden door Alfa. Zoek ook het filmpje eens op met de 159 tegen de 3, benz, mondeo enz…dan zie je wat echt sturen is.
GOD zegt
@fiatchrysler:
Kerel het hele zogenaamde Alfa DTM sprookje is minder mooi dan jullie fanboys het willen laten over komen.
Die ene keer dat Alfa won was zoiets als Real Madrid die van VVV won en meer niet.
Alfa reed voor spek en bonen mee totdat ze met een 10 jaar nieuwere 4WD V6 155 kwamen die gebouwd was naar alle nieuwe regels.
Ze namen het op tegen 10 jaar oudere 4 cilinder RWD auto’s.
Het daaropvolgende jaar toen andere merken ook met nieuwe auto’s kwamen hebben ze nooit meer gewonnen.
Ze verloren zelfs van Opel.
Dus ga a.u.b. lekker op vakantie naar Italië en ga daar lekker met zijn allen sprookjesverhalen vertellen.
midasracer zegt
Mijn Midas had in 1986 al een vlakke bodem. Ontwerp van Gordon Murray toen hij als technisch direkteur bij Brabham nog beschikte over een windtunnel. Superzuinig autootje en 30kg negatieve lift op de achterkant boven de 120km/h. Verbazingwekkend hoe dat de wegligging verbetert, ding lag als een blok op de weg bij 180km/h (met een eigen gewicht van 770kg). Dus helemaal niets nieuws onder de zon. Helaas is het een crime voor de APK controle.
Hupke zegt
@midasracer:
Omdat het hun werk bemoeilijkt? of omdat er een of andere domme wet of regulering tegen is?
kaasboerin zegt
@Hupke: Bemoeilijkt het flink..
midasracer zegt
@Hupke: Ja, als ze niets kunnen zien, wil de garage de auto niet goedkeuren. Dus ik moet elke APK die dingen eraf schroeven of 50 euro extra aftikken.
Esprit_de_Flandre zegt
@midasracer: Aha, dus ze kunnen je auto niet keuren, maar voor 50 euro is het in orde? Geldklopperij dus, of omkoping zelfs, op eigen aanvraag.
Hoe zit dat eigenlijk, die APK in NL? Ik hoor daar nu en dan iets over op AB, maar ik begrijp het niet goed.
Correct me if I’m wrong: Je gaat met je auto naar een garage, de garagist bekijkt de auto, en kijkt of ie in orde is en op de openbare weg mag.
Maar de garagist is daarmee toch judge, jury and executioner?
Wat houdt hem tegen om allerlei (dure) mankementen uit te vinden, om mooi te verdienen? Want: “als je dit en dat niet laat herstellen/vervangen (door ons!!) geen APK”…
kaasboerin zegt
@Esprit_de_Flandre: Ik vind het ook raar, ik heb nooit gehoord dat je extra moet betalen als je een dichte bodem hebt..
midasracer zegt
@Esprit_de_Flandre: Het kost een manuur voor loshalen en vastzetten van de platen, vandaar. Officieel mag bij een APK niets los worden gehaald. Het tarief is dan ook puur voor de inspectie en afmelding.
Meestal laat men de APK met de beurt uitvoeren en dan ligt alles toch al los. Maar ik doe het onderhoud aan mijn Midasje zelf natuurlijk, dus dan kunnen ze er ook weinig aan verdienen.
Esprit_de_Flandre zegt
@midasracer: Jaja, extra betalen voor extra werk, dat dacht ik wel. Maar hoe kan dat systeem nu goed werken? De man die de keuring doet is toch niet onpartijdig??
akrapovic zegt
Tuurlijk is hey zo dat veel tuig rijdt in bmw’s, maar wat wil de jeugd? Juist, sportief rijden. Benadrukt wel dat bmw het sportiefst is van de 3.
Bovendien, wacht maar tot de a5 10 jaar ouder is, moet je eens opletten wat daar voor idioten in zitten. Iedereen koopt een bmw en mercedes omdat die altijd al mooie auto’s hadden. Audi’s van 10 jaar oud zien er niet uit. Die maken pas sinds 2003 zoiets echt mooie auto’s. Logisch dat de petjes dat niet kopen
kaasboerin zegt
@akrapovic: Dat gezeik over tuig in BMW’s, het valt gewoon op, tuig in BMW’s, er rijdt ook zat ’tuig’ in andere merken maar dat zien we niet omdat het niet opvalt.
akrapovic zegt
@kaasboerin: haha dat is waar maar dat komt ook omdat die andere merken niet opvallen. Naar een golf of astra kijk ik niet om, naar een bmw wel
kaasboerin zegt
@akrapovic: My point exactly!
ramshoek zegt
Ford heeft de RevoKnuckle voorwiel ophanging. Bij Opel heet iets soortgelijks HiPerStrut. Renault gebruikt het ook op de Megane RS, maar de Marketing boys bij de Fransen bedenken er geen hippe naam voor.
Het betreft in alle 3 gevallen waarschijnlijk gewoon een oplossing die uit de onderdelen rekken van een club als Sachs of zo komt.
Feit is ook dat het een veredelde McPherson veerpoot betreft. Een systeem dat al decennia onder miljoenen auto’s geschroefd wordt.
Bij de RevHiperKnuckleStrut, zijn besturing en wielgeleiding van elkaar geïsoleerd waardoor de aandrijfkrachten van met name de krachtiger motoren niet (of minder) doorkomen in de besturing.
Er zijn echter betere systemen. Peugeot vervangt bijvoorbeeld op hun dikste 508 diesel de McPhersons door een heuse Double Whisbone wielophanging. Een systeem dat in de basis beter is dan RevoKnuckle. Maar ja, ook iets duurder.
De Focus RS en Megane RS zijn de dikste en duurste versies van hun C-segment middenklassers.
Zo’n Hiperstrut kost misschien een paar honderd €uro meer dan een McPherson. Inkoopprijs misschien slechts een paar tientjes. Klaarblijkelijk telt elk tientje voor de cententellers bij de fabrikanten en worden die paar tientjes dus alleen op de duurste modellen toegelaten (de nieuwe Astra GTC is de eerste uitzondering).
De prijslijst voor de 3 serie eindigt niet bij de 35 mille, maar begint daar zo ongeveer. Op zo’n wagen kun je die paar tientjes makkelijker verrekenen. Da’s het hele verschil…
Hupke zegt
@ramshoek:
De 407 had die double wishbones ook en dat voel je wel, die auto heeft vrij veel grip en rijd echt wel goed.
toeter11 zegt
Kever had dat al vanaf het begin,
MLTB zegt
Waar is de cardan as?
toeter11 zegt
@MLTB: onder de plaat natuurlijk
tuscan zegt
Wauw, echt vlak hoor. Hebt ge wel eens de buik van een Elise gezien of van een 40 jaar oude eend?
Maar toegegeven het is vernieuwend tov de meeste andere premium merken.
subarusti zegt
Gelukkig hebben ze hun onderstellen eens aangepakt en vooral van de X1, want dat was toch niet BMW waardig. Wat een stuiterbak. Langzaam maar zeker gaan ze naar het comfort van Mercedes en dat is maar goed ook. Je hebt een sportieve wagen of een met echt comfort en dat middenin roeren, werkt gewoon niet. Dan krijgen we eindelijk BMW rijders, die eens niet gek doen op de weg en hun pogingen staken om snelle jongens proberen bij te houden, wat ze toch niet lukt;-). Als er dan ook nog eens volwassen mensen in komen te rijden, dan koop ik misschien ook ooit nog eens een BMW terug;-).
kaasboerin zegt
@subarusti: Het woordje volwassen, de betekenis daarvan; die mag jij nog even goed uit je hoofd leren. Morgen overhoring.
freezzr zegt
Dat heeft mijn vw bus van 1965 ook…