Dakar is zwoegen, ploeteren, afzien en niet slapen. Zo begint het deze week ook. Eindeloos veel zand, lange proeven. Dan lijkt het zwaarste eventjes voorbij maar naar het einde van de week gaat het weer mis. Nog een dode. Exit Hans Stacey en Erik van Loon. De snelle assistentietruck van De Rooy (Adua) crasht en tot overmaat van ramp overstroomt het parcours gisteren.
Tijdens een verbindingsetappe overlijdt een 25-jarige Franse motorcoureur, Thomas Bourgin, als hij botst met een Chileense politieauto afgelopen vrijdag.
Die vrijdag lijkt net een van de gevaarlijkste proeven van de Dakar bezig. Daarin vallen vrijwel tegelijk Hans Stacey en Erik van Loon uit. Bij het kruisen van een zeer hoog duin gaat het mis. Na een flinke inspanning om boven te komen schieten de truck van Hans Stacey en auto van Erik van Loon over de top en vallen aan de andere kant naar beneden. Na een val van ongeveer 15 meter slaat de auto een paar keer over de kop. Stacey’s truck, die iets achter Van Loon rijdt komt plat op de voorkant neer waarna ook deze over de kop slaat. Beiden halen de finish wel maar moeten stoppen wegens te grote beschadigingen.
Dakar gaat door. Niet voor niets is dit een van de zwaarste rally’s ter wereld. Hoe zwaar zand, rotsen, cactussen, de vele technische mankementen en lange dagen ook zijn is water de reden waardoor de rally gisteren volledig in de soep loopt.
Regen in Argentinië. Ze hebben er niet vaak last van maar als het regent… Tamelijk onverwacht stroomt binnen enkele uren een voorheen droge rivierbedding helemaal vol. Zand veranderd in drijfzand, ondoordringbare modder en daarna water. De motorrijders kunnen nog een deel van de proef rijden. Auto’s proberen hetzelfde maar verdwalen of komen hopeloos vast te zitten. Uiteindelijk schrapt de organisatie de proef ook voor de auto’s. Vrachtwagens hoefden het niet eens te proberen.
Loeizware dagen maar in het klassement is op het laatst weinig veranderd. Gerard de Rooy leidt bij de trucks, Nikolaev in een Kamaz staat op 2. Stephane Peterhansel leidt bij de auto’s (in een MINI met 3 liter zescilinder lijn diesel), Nasser Al-Attiyah is tweede in zijn Red Bull buggy. Bij de motorfietsen is Cyril Despres van zijn troon gestoten en leidt nu David Casteu (op een Yamaha ipv KTM!).
daandaan zegt
Zeer mooi getimed, die foto dat de auto over de kop slaat!
lennyv87 zegt
@daandaan: +1 op deze manier, omdat de app het (nog) niet toelaat.
Timing is everything.
Econoline zegt
@daandaan: en alsof dat nog niet gek genoeg is, zo hadden ze ook nog een andere auto kunnen vastleggen op foto: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=475356169190362&set=pb.104027932989856.-2207520000.1358135502&type=3&theater
alcantara zegt
@daandaan: ik gok dat de camera gewoon op burst mode stond en de beste foto eruit is gehaald.
2jzpower zegt
jammer dat er niet meer zo’n echt gekke auto’s aan meedoen
gerbie zegt
@2jzpower: buggy van chicherit niet gek genoeg? Of het gekke geluid van de mini’s?
lennyv87 zegt
@2jzpower: De gorgelende Ford V8 in de Nederlandse VRX Ford?
camaro81 zegt
De HUMMER van Gordon blijft mijn favoriet!!
Bastiaan zegt
Echte mannen ralley, prachtige foto’s ook!
bigcar zegt
Ik wil volgend jaar ook meedoen met de Dakar!! ( Halló lekkere meiden!!)
awesome zegt
De rally waar je niet als eerste over de finish hoeft te komen om te winnen. Als je hem uitrijd ben je al een hele.
bartjuh zegt
Ben zelf een enorme ktm fan maar respect voor yamaha! Wat een prestatie om dr tog door te komen. Ktm wint al jaren op rij! Echt jammer dat stacy en van loon eruit zijn. Ik snap alleen niet hoe dat nou precies werkt met die auto van van loon. Dat was een racing lancer, wat opzich ongeveer niks met een normale lancer te maken had. En nu is het een ford en licht dr een 5liter v8 uit een mustang in. Heeft ford die modellen dan gekocht? Hebben ford en mitsubishi een samenwerkingsverband?? Dat was mij iig nog niks van bekend dat die 2 merken wat samen deden. Maar ford heeft zelf rally ervaring genoeg lijkt me? En ze doen ook mee met de baja race, zelfde soort terrein. Waarom dan een mitsubishi frame? Succes verder voor alle deelnemers! Nog een week genieten =) hoop het ooit zelf een keer mee te mogen maken.
the-budel-guy zegt
@bartjuh: van loon heeft die auto’s toch over gekocht en volgens mij vond hij de “standaard” motor niet meer fijn presteren en heeft hij er een ford motor in gezet. Want het is geen fabrieksteam dus van een samenwerkingsverband zal geen spraken zijn.
JH zegt
@bartjuh: moet je Erik wevers even bellen….. Die runt het bedrijf die al jaren de beste rally auto’s prepareert en ontwikkeld
bartjuh zegt
@JH: tsja ik zou het graag doen, het is mijn droom om later ook terrecht te komen in de ontwikkeling van die auto’s. Maar ben niet zo bijdehand dat ik even opbel om te vragen hoe het zit. @the-budel-guy, volgens mij is dat het niet want er rijden meerdere ex racinglancers en die heten nu allemaal huppelepup ford.
garepeug zegt
@bartjuh:
De Racing Lancer van van Loon (en Wevers en Huzink) is oorspronkelijk ontwikkeld als fabrieksauto van Mitsubishi met een (volgens mij) 4.0 6-cilinder diesel motor.
Dit was geen productiemotor, maar een prototype-motor.
Reglementair mag je vanaf dit jaar niet meer met een prototype-motor rijden.
Vandaar de keuze voor de 5.0 V8 uit de Mustang en de naamsverandering van de auto.
bartjuh zegt
@garepeug: kijk! Thanks=) belachelijk trouwens dat je niet met prototype motoren mag rijden.. nergens leer je zoveel over de voor en nadelen van je blok als tijdens een race.
bmwalpina zegt
Doe mij maar nummer 2 van links op die foto ;)
roestvrijstaal zegt
@bmwalpina: Amen
jrk68 zegt
Respect trouwens voor het doorzettingsvermogen van Tim en Jurgen. Die ondanks alle electrische malheur door blijven ploeteren met hun buggy’s.
En jammer van de pechdag van Sebastian Huseini de zelfs 2de stond bij de quads en dagelijks in de top rondrijdt.
bmwe46csl zegt
Komop van den brink