Renault-Nissan en Daimler (Mercedes-Smart) doen al erg veel samen, maar deze relatie bevalt kennelijk zo goed dat ze er nog een schepje bovenop doen. Ze gaan samen viercilinder benzinemotoren en versnellingsbakken ontwikkelen, die per 2016 een feit moeten zijn.
Grappig is dat, hoe sommige (veel) samenwerkingen een vroege dood sterven, terwijl andere juist uitermate vruchtbaar zijn.
Sinds 2010 werken de partijen samen, nadat ze even aam elkaar hadden gesnuffeld en tot de conclusie waren gekomen dat het goed zat. De samenwerking is gebaseerd op drie pijlers.
Er is al sprake van dat Daimler en Renault elkaars motoren gebruiken (in de A-klasse diesel ligt bijvoorbeeld een dCi-blok), dus waarom zou je dan niet meteen de boel gezamenlijk gaan ontwikkelen?
De CEO’s van de concerns, de heren Zetsche en Ghosn, beleefden een enerverende dag. Zetsche moest afscheid nemen van Schumi, wat in de pers verantwoorde met het feit dat de prestatiedoelen niet waren gehaald, terwijl Ghosn in een radiointerview aangaf dat Renault in zijn huidige vorm misschien zou moeten verdwijnen, wat natuurlijk een strategische manoeuvre is om wellicht meer richting het buitenland (buiten Frankrijk dus) te trekken.
Update – Het gaat om een 1,3 liter grote, turbogeblazen viercilinder, die vermogens van 120 tot 150 pk moet gaan leveren.
norge zegt
Renault, Nissan En Mercedes…..mjah ik vind de merken wel bij elkaar passen en aanvullend zijn.
phantom zegt
Wat een snor heeft die kerel zeg! Gecombineerd met z’n neus is het net een straaljager.
norge zegt
@phantom: Aah en jouw uiterlijk is perfect?
alcantara zegt
@norge: Voor jou misschien moeilijk te bevatten/accepteren maar er zijn ook gewoon mensen die wel knap zijn.
norge zegt
@alcantara: In ieder geval genoeg die het denken te zijn, mon ami.
gerbie zegt
@norge: lekker als vanouds. Beetje jammer.
bofkont zegt
@norge: -1
phaeton zegt
Viercilinders… Ik had voor >2016 eerder ontwikkeling van driecilinder turbomotoren verwacht. Maar daarom sta ik vast niet aan het roer bij deze merken.
Yeelen zegt
@phaeton: Viercilinders voor de GL dan ;)
peugeotpartner2012 zegt
Wat een mooie snor….hopelijk worden de motoren beter dan die snor..
gerbie zegt
@peugeotpartner2012: hij is wel in top conditie. En iedere motor is tegenwoordig toch bedekt met plastic, zodat je moterruimte vol lijkt.
HDM zegt
Zolang we samenwerkings incidentjes als de Citan maar niet vaker zullen gaan tegenkomen…
9000cse zegt
Betekent dit nu voor de fanboys dat Mercedes gaat lijden onder het Renault-imago of dat Renault gaat profiteren van het Mercedes-imago? Dan geloof ik te weten, wie de winnaar is.
desjonnies zegt
@9000cse:
Nee, Mercedessen worden van nu af aan uitgevoerd met echte comfortabele stoelen.
En vering.
darrock zegt
@desjonnies: en jij spreekt uit ervaring? Kwa vering en stoelen is de s klasse toch wel zobeetje het beste wat er is..
waxweazel zegt
@darrock:
Probeer dan ooit eens een Vel Satis te rijden … Dan weet je wat een S-klasse mist aan comfort ;)
rufctr01 zegt
@darrock: ik denk dat je nog nooit in een Renault hebt gereden. De Franse merken zijn heer en meester vwb comfort!
Fidenza zegt
Renault maakt de slechtste diesel motoren EVER! Die dci’s hebben niet eens een turbo en zijn maar heel zwak hoor….slecht nieuws imo. Maar ben toch een VAG fan :p
heyaudi zegt
@Fidenza: Je weet niet waarover je lult man. Iedere dCi van Renault heeft een turbo. Je hebt in ieder geval het IQ van een VAG fan.
Fidenza zegt
@heyaudi: Een IQ van een VAG fan….jeez wat hebben jullie met Volkswagen Group? Bugatti, Audi, Porsche, Lamborghini, Bentley, VW, Skoda, Seat….
Zwak he? Rij jij maar met je Renault…
w0o0dy zegt
@Fidenza: ga fietsen… 130pk uit een 1,6L diesel… met 320Nm koppel.. hele nette waarden en de dingen lopen mooi stil en soepel.
Fidenza zegt
@w0o0dy: Mijn moeder heeft een Nissan die op een 1.5L dci motor draait. En die heeft al kosten van meer dan 1500 euro een paar maanden geleden. Er was iets mis met de EGR valve en dan problemen met injectors en uitendelijk klopte er iets niet met de timing van de motor.
Uiteindelijk fout toch gevonden maar koste ons wel heel wat. Is mijn ervaring hoor, er kunnen beter Nissan-Renault motors zijn maar deze die wij hebben is maar heel zwak.
Ook als je het vergelijkt met een 1.9 TDI van Volkswagen klinkt heel zwak op vlak van geluid. Is net als een tractor, zo’n 1.9 klinkt toch wel wat dieper en sterker. Dankzij de Turbo op de 1.9 rij je ook veel sneller. Zo’n Dci die ik heb ervaren heeft geen Turbo, moet je echt veel gas geven voordat het vooruit gaat…
w0o0dy zegt
@Fidenza: geen idee waar jij het over hebt… ik rij een 110pk 1.5 dci en dat ding gaat als een speer. Vlotter en soepeler dan die gruwelijke tractor-troep van VW.
Ja ik weet dat er mensen zijn met problemen met ieder type motor… wellicht dat het ding niet gebruikt wordt zoals zou moeten …
Verder weet ik niet over welke Nissan het gaat, maar zal een oude zijn… zonder turbo? Micra met 58 of 65pk waarsch. Tja, ligt dat aan Nissan?
Nissan/Renault maken prima diesels..
P.s. als zo’n oude diesel een keer niet goed is gerepareerd dan blijf je daarna vaak ellende houden. 1500 euro steken in zo’n oud ding lijkt mij geen goede keuze. Kijk uit naar een andere auto, of regel een goede ruilmotor in zo’n geval. Kost net zoveel maar kan (bijv door overstappen van 58 naar 65pk) toch een stapje vooruit zijn. Beter is het denk ik om een iets betere auto te zoeken. in 1999 reed ik een afgetrapte Sunny diesel en daarmee bleven we ook kosten houden… weg ermee! Voor 4k heb je een nieuwere Micra met 82pk, meer veiligheid meer luxe en uiteindelijk is die door minder reparaties (als je een goede vindt) ook niet meer kosten.
Fidenza zegt
@w0o0dy: Oh, wij hebben een Almera uit 2004. En heeft zeker niet boven de 100 pk’s. Die gaat niet zo snel als een 1.9 TDI, want een Turbo voel je toch? We hadden die auto maar een paar jaar, vervangen van een Almera (ouder model).
desjonnies zegt
@Fidenza:
Bij Renault kunnen ze helemaal nix.
Al meer dan honderd jaar niet.
Lopen altijd achteraan met vernieuwingen, ik bedoel hatchback hebben ze nooit gehad, MPV, ik zou er niet 1 kunnen noemen en bij F1 denken ze meteen aan een hotelketen bij Renault.
En allemaal achterwielaandrijving met bladveren !
Gelukkig dat ze geen vrachtwagens bouwen, daar zouden zeker en vast hele kleine bekrompen dwerg-cabines opzitten.
Ohja, Gordini denken ze dat het een bloempje is en Alpine een Zwitsers snoepje.
dragspert zegt
@desjonnies: Schitterend samengevat mijnheer. En zo is \’t maar net!
Osca zegt
@desjonnies: Renault bouwt wel vrachtwagens…
rufctr01 zegt
@Osca: het is sarcastisch bedoeld, weet hij ook wel
rufctr01 zegt
@desjonnies: hahaha geweldig!
waxweazel zegt
@Fidenza:
Jij ben het type loser dat de hele wereld zou meten kennen ..
Niemand in de wereld is dommer of slechter dan jij ooit zult zijn …
Proficiat ! Jij ben nu officieel de domste mens ter wereld ! Wees blij, want je hebt tenminste een prijs gewonnen ! ;)
850t5r zegt
@waxweazel: Sja… alleen al de quote: \”Ik ben toch een FAG-fan\” daar win je al een prijs mee… Man man man, denk dat z\’n moeder hem nog dagelijks verteld dat ie z\’n lego moet opruimen…
lamborgfan zegt
Man met snor is een baas! Letterlijk.. Naja meestal dan!
jrk68 zegt
@lamborgfan:
In de moslim wereld wel….
gerbie zegt
@jrk68: das een terrorist. Haal ze.niet door elkaar he.
jrk68 zegt
@gerbie: Nu vergis jij je, die dragen ook nog een baard….
rufctr01 zegt
@jrk68: in de moslimwereld hebben de mannen een snor omdat ze graag op hun moeder willen lijken;-)
natos zegt
@rufctr01: Wat een grappenmaker! Hilarisch!! Ik wil je zulke uitspraken wel zien doen voor een groepje hangjongeren. Kijken hoe dat afloopt.
heyaudi zegt
Epische Snor!
mashell zegt
De samenwerking tussen Peugeot en BMW heeft ook leuke blokjes opgeleverd, dat probeert Mercedes gewoon na te doen. En waarom ook niet, als er iets in je auto waar je de herkomst niet van merkt is het wel de motor en versnellingsbak.
SimonMc zegt
@mashell: Mercedes probeert niets na te doen. “Modern zijn”, noemt dat. Alles ontwikkelen in eigen huis is superduur en tijdrovend. Denk je dat BMW en peugeot eerst waren? Verre van.
Oh ja, en dat blok van peugeot/bmw is allesbehalve top. Als ik een meestergast bij Peugeot mag geloven, zijn dit zelfs probleemblokken.
wimmm zegt
Toch grappig… gaat het merendeel van de reacties hier over een snor :P
heyaudi zegt
BYD Liep trouwens op de zaken vooruit met de Mercedes Megane CC-klasse
bobb zegt
Die Goshn heeft teveel naar Marchionne geluisterd en gedacht “Hmmm laat ik ook eens een stevige uitspraak doen”. Benieuwd hoe dat valt in Frankrijk.
w0o0dy zegt
@bobb: tja, zelfde verhaal als Fiat / Italië. Crappy thuismarkt en stapels linkse regeringen en sterke vakbonden…
bsxc2 zegt
Zou VM met zo’n snor ook marktleider worden?
speedie zegt
1 keer een Renault leasewagen moeten overnemen. Na 90.000 km motor stuk. Voordeel van deze samenwerking is dat ze het nu op mekaar kunnen steken. Samenwerking van Daimler met Chrysler was al een fiasco, een 2de ook wel kan bij.
SimonMc zegt
@speedie: En toen kwam er een varkentje met een lange snuit…
Goed geprobeerd in ieder geval.
Zal ik even eens alle electronicaproblemen van dé bewuste miseriegeneratie van E-klasse gaan opnoemen, of versnellingsbak problemen van de Vito, of gewoon de hele Sprinter meuk problemen…
Kan ik straks mijn eigen site beginnen om al die problemen op kwijt te kunnen.
norge zegt
@SimonMc: Ik doe mee, vijf jaar Vito geeft genoeg ellende om een paar boeken te kunnen schrijven.Maar een eigen Vito ellende blogsite kan ook.
waxweazel zegt
@norge:
Was de Vito niet een samen werking met de zo betrouwbare VW … ?
rufctr01 zegt
@waxweazel: volgens mij ook. En roest is ook geen onbekend fenomeen bij Mercedes.
norge zegt
@waxweazel: Zou een heleboel verklaren, en die arme spanjolen kregen de schuld.
awesome zegt
@waxweazel: sprinter toch?
smoelwerkje zegt
Dat komt wel snor, die nieuwe motor
Hupke zegt
Waarom zou een succesvol merk samenwerken met zo’n staatsbestuurd onding dat wil doorgaan voor een bedrijf.
koenmb zegt
En Mercedes vraagt zich af waarom ze het niet zo goed doen als BMW of Audi… Niemand wilt een halve Renault voor een Mercedesprijs. Qua design gaat het er ook niet op vooruit. Ik heb een paar maanden geleden Stuttgart ingeruild voor Munchen, denk niet dat ik ooit nog terug ga, tenzij voor een mooie occasie, een ECHTE Mercedes.