Niet dat Dacia nou het imago had duur te zijn, integendeel, maar de Duitse afdeling van Dacia doet er nog even een schepje bovenop, met prijsverlagingen tot 1.000 euro. Dat betekent dat je daar nu al een Sandero voor 6790 euro koopt, toch een aardig alternatief voor tweedehandskopers.
Dat Dacia zich roert mag duidelijk zijn. Het speerpunt van het marketingbeleid is duidelijk: de klant veel bang for buck bieden, in een auto die vooral praktisch heet te zijn. Alles wat extra is en meer geld kost is van ondergeschikt belang. Kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe Lodgy, die kost in Frankrijk nieuw 9.900 euro, en ook de Duitse prijs zal onder de 10k uitkomen.
Een Nederlandse prijs volgt overigens pas in mei, want vermoedelijk laat de importeur de 1.6 MPI aan zich voorbijgaan om te wachten op de goedkopere 1.2-variant. Diezelfde importeur liet ons desgevraagd weten dat het Duitse beleid op zichzelf staat en een prijsverlaging in Nederland niet aan de orde is.
Een verklaring voor de Duitse prijsverlagingen? Naast een agressief marketingbeleid zou een reden kunnen zijn dat de Europese verkopen niet heel erg lekker lopen voor het Renault-concern, waar Dacia deel van uitmaakt. De gecombineerde verkoopcijfers zakten in februari in de EU met maar liefst 23,7 procent in (EU-gemiddelde was -9%). En dat terwijl Kia en Hyundai bijvoorbeeld een plus van respectievelijk 31,4 en 6,1 procent noteerden.
Want laten we even realistisch zijn: er wordt vaak lacherig gedaan over de budget-Roemeen, en als echte autoliefhebber koop je never nooit een Dacia, maar als een auto voor jou gelijk staat aan vier wielen en een stuur, of je werkt met een erg krap buget, dan zit je bij Dacia wel erg goed.. (via Automobilwoche)
bempi zegt
Met een krap budget onder de 10k, ken ik ook wel wat beters vinden dan een nieuwe Dacia.
Ik zeg altijd. Goedkoop is duurkoop, maar aan de andere kant. Uiteindelijk doen we het allemaal hetzelfde.
We verplaatsen ons van A naar B en dat blijft de functie van een auto.
De één is wat slimmer door goedkoper te rijden en de ander is dommer om meer te betalen.
trigger565 zegt
@bempi: Wil je zeggen dat goedkoop beter is of dat je beter wat duurders koopt? Want het lijkt wel of je jezelf in 3 zinnen tegenspreekt.
bempi zegt
@trigger565:
Laat ik het zo zeggen. Het is een twijfelgeval. Goedkoop is duurkoop op de uitzonderingen na. Soms zijn er gevallen waar je je voordeel er mee kan uit halen op de lange termijn.
Een Dacia kan dus z’n voordelen hebben simpel omdat hij hetzelfde kan als elke andere auto.
Daarentegen kan het ook z’n nadelen hebben op andere aspecten waar je moet inleveren voor zo’n prikkie prijs.
Uiteindelijk weet je nooit wat je ermee moet doen. Het is verleidelijk, maar ook gevaarlijk net als een vrouw. :)
gregorius zegt
@bempi: uhm…
“De één is wat slimmer door goedkoper te rijden en de ander is dommer om meer te betalen.”
Zo kan je ook elke dag pap eten met wat water en een vitamine tabletje: “Eten doe je om in leven te blijven”.
Het gaat natuurlijk om de marginale kosten van het verplaatsen met geluk!
kaasboerin zegt
@gregorius: Inderdaad, zeer krom weer. Bepaal zelf wel wat ik wil uitgeven aan een auto.
rechercheur zegt
@bempi:
Goedkoop is duurkoop, je bedoelt Kia …. goedkoop in de aanschaf, ze trekken je vervolgens financieel leeg bij regulier onderhoud.
mout zegt
@bempi: Goedkoop is duurkoop is hier niet van toepassing. Eerder andersom. Renault komt geregeld met vernieuwende techniek – die vervolgens matig blijkt te functioneren. In de Dacia zit bedaagde techniek. Zodat elke Dacia vanaf zijn eerste modeljaar als storingsarm bekend staat.
gerard1710 zegt
Ik zeg dat Dacia het merk van 2012 wordt…
gschoots zegt
Ik zal het maar gewoon eerlijk zeggen, ik ga zeer waarschijnlijk zo’n Lodgy kopen. Veel goedkoper kun je niet krijgen als je meer dan 5 personen moet vervoeren. Het is allemaal vast niet zo zuinig en mooi maar in the end moet ik mijn hele gezin van A naar B kunnen brengen en dat zal vast wel lukken in een budget Roemeen (overigens wordt dit model in Marokko gebouwd).
desjonnies zegt
@gschoots:
Ik ken meer mensen die geen ruzie met hun geld hebben ;)
Dacia’s zijn onderhuids gewoon Renaults van 1 of 2 generaties geleden.
Dus weinig kinderziektes en no-nonsense.
Want vele Renaults van 1 of 2 generaties geleden worden nog volop gemaakt in landen als Argentiniën en zo.
mout zegt
@gschoots: Precies. Ik rijd zodoende een Mits Space Wagon, want die schrijven zo vlot af dat er voor mij als tweede eigenaar een betrouwbare Japanner zonder afschrijving overblijft. Een nieuwe MCV is tot nu toe het enige serieuze alternatief ervoor, vooral omdat ie tegen alle vooroordelen in juist niet afschrijft.
Na proefrijden heb ik 1 klacht: wat is ie rumoerig.
kolopete zegt
Onder mijn kameraden is Renault/Dacia garagist, en deze vertelde mij dat dat Dacia spul best wel betrouwbaar is. De rijervaring is misschien niet bijzonder, maar het is wel een praktisch hok.
sir_smokalot zegt
Dat is wat ik ook hoor van verschillende kanten. Degelijk spul voor weinig
akrapovic zegt
Waarom moeten de ubergoedkope auto’s vaak zo lelijk zijn? Je kunt toch wel voor weinig geld een beetje mooie lijnen tekenen?
Benjamin1 zegt
@akrapovic: Nee, want mooiere lijnen betekent automagisch minder ruimte. Ik denk dan aan een aflopende coupelijn, 2 zits auto. Qua voorbumper etc ben ik het wel met je eens.
akrapovic zegt
@Benjamin1: nee mooi hoeft niet per se sportief te zijn. Dus die aflopende daklijn hoeft ook niet van mij. Ik vind dat die auto’s er gewoon zo oubollig uitzien
Rick-dos zegt
Voor een splinternieuwe auto dat net geen 10.000 euro kost is de Lodgy een uitstekende keus.
Ziet er op zich nog leuk uit ook.
Geen grap.
linuxxx zegt
@Rick-dos: Je hebt de nieuwe Panda ex bpm ook al voor 7990.
Rick-dos zegt
@linuxxx:
Ook helemaal niet slecht. Maar als ik de keus had van die twee zou ik, hoe gek het ook mag klinken, voor deze Dacia gaan.
Benjamin1 zegt
voor mensen die daadwerkelijk met auto’s rijden zijn Dacia’s gewoon goed. Nieuwe motor die makkelijk 30k per jaar trekt is voor volwassenen een must. Die hebben niks aan een 15 jaar oude M3 die 300 pk heeft maar wel elke 8000 km stilstaat. En ook running costs zoals mrb, onderhoud etc tellen gewoon mee.
Maw in real life is een dacia een goede keuze, op internet is het een achterlijk ding.
PS ik heb geen dacia, maar zie wel het marktpotentieel terwijl dat hier toch wel ondergesneeuwd wordt door alle 13 jarigen…
desjonnies zegt
@Benjamin1:
+1
kaasboerin zegt
@Benjamin1: Naar wie refereer jij eigenlijk? Ik zie nog niemand in de comments die dat ding afgekraakt heeft..
desoper zegt
@kaasboerin: +1. Er zijn hier wel meer mensen die dingen gaan roepen zonder eerst de reacties te bekijken
desoper zegt
“Een Nederlandse prijs volgt overigens pas in mei, want vermoedelijk laat de importeur de 1.6 MPI aan zich voorbijgaan om te wachten op de goedkopere 1.2-variant. ”
Is dit van toepassing op de Lodgy of de Sandero? de 1.2 lijkt me namelijk wel erg onderbemeten voor de Lodgy
sir_smokalot zegt
de Lodgy. En dat valt wel mee toch? Als de Focus het al met een 1.0 driecilinder kan stellen?
waxweazel zegt
@desoper:
De nieuwe 1.2 TCE wordt hier bedoelt met 115pk en deze zou voorlopig enkel in de Lodgy worden aangebaden.
desoper zegt
@waxweazel: Ik zat al te denken aan de 75pk 1.2 uit onze twingo. Wel vreemd dat deze 1.2TCE goedkoper geproduceerd kan worden dan de 1.6. Of heeft dat met de overheid te maken?
waxweazel zegt
@desoper:
De uitstoot/verbruik van de nieuwe 1.2 TCE 115pk zou 20% lager liggen dan de oude atmosferische 1.6 16v 110 pk.
Ik veronderstel dus wel degelijk voor de overheid dat deze oude 1.6 niet zal geleverd worden in Nederland.
sjoerdreverda zegt
Technisch bezien zijn de Dacia’s wellicht de coolste auto’s die nu op de markt zijn. Er wordt wel negatief over gedaan maar ik vind het prachtig. Ooit een presentatie van de ontwerpchef mogen volgen. Hij wist op zijn frans-engels heel mooi uit te leggen hoe ze dat nou deden, ze zo goedkoop maken. Voor de Logan bijvoorbeeld werden onderdelen van Renault genomen en hierop verder ge-engineered. Bij elk schroefje werd nagedacht, kan dit simpeler? Zo bestaat bij de Clio bijv. de inspuiting uit +/- 40 onderdelen. De Logan heeft er maar 7 of 8. Door simpelweg onderdelen samen te voegen, hoeft er maar 1 productielijn voor dit component te lopen, maar 1 handeling wat betreft aanvoer en opslag, 1 arbeider op de band in plaats van 3-4 na elkaar. Er werd zelfs bijvoorbeeld gekeken of bij de bouten een ringetje achterwege gelaten kon worden door het onderdeel ter plekke anders te ontwerpen. Minimalisme in zijn zuiverste vorm. Voor een ingenieur is er niks moeilijkers als terug gaan naar de basis en economisch te denken. Een supercar bouwen is daarom een stuk makkelijker te ontwerpen als een budget-car..
bempi zegt
@sjoerdreverda:
Dat is wel innovatief zijn en mee gaan met de tijd. Zo langzamerhand zal de prijzenoffensief duidelijk zijn vruchten plukken.
En je kan een Dacia eigenlijk niet afkraken want het voldoet aan de Europese maatstaven om te kunnen worden verkocht.
Het is moeders mooiste niet, maar degelijkheid biedt het wel.
Ik denk dat Dacia eindelijk gaat toeslaan dit jaar op de markt.
gregorius zegt
@bempi: Eigenlijk vind ik die Duster nog best een cool ding.
Als ik naar een Hyundai of Kia hok kijk die voor of naast me in de file/bij stoplicht staat; dan vind ik t altijd lelijke ondingen.
Maar bij Dacia vind ik ze altijd wel cool. Ze hebben we wat.
motoragent zegt
@sjoerdreverda: Geloof me, bij ‘normale’ autofabrikanten wordt er ook zo naar gekeken. Al kunnen ze maar een ringetje van 5 cent weg laten, dan gebeurt dat ook.. het is mischien maar 5ct, maar als je 200.000 auto’s verkoopt is dat toch weer mooi 200.000 keer een besparing van 5ct, en dat telt aan.
rechercheur zegt
@motoragent:
Hey collega, hoe gaat het in de business, nog wat bonnen geschreven vandaag !? …
gregorius zegt
@motoragent: bij normale producten willen ze het wel besparen maar als ze denken dat het ten koste kan gaan van performance of kwaliteit zullen ze het niet doen.
Als ze bij Dacia denken: ach, moet best lukken zonder ringetje; maar ik heb geen idee of het straks kapot is…. vraag ik me af of ze het vervolgens zullen laten!
En als je allerlei producten gaat samenvoegen, zal het ook duurder worden om te vervangen; aangezien er dan een heel ding vervangen moet worden!
RubenPriest zegt
Thumbs up als je “sandero” las met de stem van James May in je hoofd.
Northwestern zegt
Je zit nooit goed in een Dacia, zelfs niet voor dat geld.
Marco91 zegt
Ik ben 20 jaar en heb zelf een dacia logan mvc. Ik vind het een super auto er staat al 150000 op de teller heb de 1.6 16v op gas, goedkoper rijden kan niet..;-). (vriend van me heeft golf 3 vr6 automaat als hij hem dan 98 erin gooit reken ik lachend die 4 tientjes af voor een volle gas tank ;-)
Ik rij ook altijd flink door in de dacia heeft me laast nieuwe koppelings platen gekost maar dat heeft elke auto…
DE dacia is ook heerlijk ruim, moet vaak voor werk spullen meenemen en dat past allemaal perfect maar ook een volwassen fiets leg je er ook zo in en dan kunnen de deurtjes nog dicht.
kaasboerin zegt
@Marco91: Ik tank met plezier, jij ook??
Marco91 zegt
Als ik er 40 euro in gooi en dan brengt het mijn een week in de ronte heb ik daar plezier van;-)(vind autorijden leuk)
Als ik er meer dan 100 eu in moet tanken doet het me meer pijn en heb ik er minder plezier van.
Just my 2 cents
gregorius zegt
@Marco91: dus altijd een auto met een kleine tank kopen!
Marco91 zegt
@gregorius: een 70 liter gas tank is niet een kleine tank… En ik zei per week niet per tank… Eerst goed lezen voordat je wat typt…
KEV9 zegt
tel daarbij dat de Dacia 1 van de betrouwbaarste auto’s is gebleken.. pak uit je winst.
BeQuietAndDrive zegt
In Nederland is de Sandero al erg goedkoop, netto+BTW zo’n 5500,-. Feitelijk dus goedkoper dan in Duitsland, alleen komt hier de BPM er nog bij. Echt schoon issie niet, dus komt de uiteindelijke verkopprijs op 7990. Om e.e.a. even in perspectief te plaatsen.
Dino2400 zegt
Voor het geld van een Peugeot 106, samen met de Aygo en Citroen C1 de best verkochte auto, koop je een auto die een flink stuk groter is.
Lijkt me geen onaardige deal voor mensen die in die prijsklasse een nieuwe auto zoeken.
Als ze het ding nou nog wat zuiniger en veiliger zouden maken hadden ze een prima propositie.
Overigens denk ik dat de vraag naar functionele, no-nonsense auto’s alleen maar zal toenemen. Voor steeds meer mensen is de auto minder belangrijk als imagebuilder, het gaat puur om mobiliteit, gemak en kosten. Ik heb laatst toevallig Dacia Logan rijders ontmoet. Niet bepaald onbemiddeld gezin, beiden hoger opgeleid en goede baan, zij een mooie vrouw met kinderen die niets tekort komen. Een auto op zich interesseert hun weinig, voor hen is het een manier om naar hun tweede huis in Frankrijk te rijden met op de terugweg nog een paar doosjes wijn erbij.
desoper zegt
@Dino2400: moraal van het verhaal: je hoeft niet arm te zijn om een dacia te mogen bezitten.
Dino2400 zegt
@desoper: nee, en ook geen loser.
meneersander zegt
Lijkt me een geweldige aanbieding voor kopers van een tweedehands Zafira. Ik vraag me wel af of die 1.2 een leuke caravan een berg op kan trekken, anders is hij onder de familie’s met caravan al afgeschreven.
desoper zegt
@meneersander: waarschijnlijk niet met 90 km/h, maar dan sluit je toch gewoon aan bij het rijtje vrachtwagens
meneersander zegt
@desoper: Zal je nog verbazen hoe hard die dingen de berg op knallen:P
baasbas zegt
@meneersander: die 1.2 heeft meer koppel dan de 1.6… Dus slechter zal het niet gaan. Trouwens, wat dan nog. Over het algemeen hebben caravan rijders schijt aan medeweggebruikers… :-)
meneersander zegt
@baasbas: Ja, oke. Een Fabia met een 1.2TSI mag op kenteken ook 1200KG trekken, dus deze auto zal het ook wel redden.
danni zegt
Een liefhebber rijdt geen Dacia?
Ik als liefhebber en Dacia bezitter kan me daar niet in vinden. Een klassiekerbeurs of Autorai, ook de autosalon, ik bezoek het allemaal met liefde. Maar een dure auto zit er even niet in voor me. Dan maar een goedkope, comfortabele, ruime auto. Daarnaast is die Dacia zo lang ik hem heb (bijna 4 jaar) volledig betrouwbaar. Mijn liefhebbers auto die ik er voor had kostte me duizenden euro’s aan reparaties.
En intussen dromen……ook best leuk
baasbas zegt
@danni: ik snap de keus wel… Als je nieuw wilt rijden met dat budget is een dacia een serieuze optie. Bij veel andere merken zie je vaak dat ze een klein model een geinig of vrolijk uiterlijk mee willen geven. je zit dan met een vrouwenautootje opgescheept.
kempenaer zegt
Zo’n lodgy is gewoon een leuk ding. Natuurlijk, redelijk rudimentair, maar ik vind dat alleen maar een voordeel.
Zo’n lodgy is voor iedere dag, het liefst een diesel, een bijzonder praktisch vervoermiddel en dan daarbijiets in de garage dat alleen gebruikt hoeft te worden voor de zonnige kilometers doorheen de eifel…