Helaas mag hij nog even niet naar buiten, wegens een overdaad aan wit poeder, maar dat belet Ferrari natuurlijk niet om hun wapen in de strijd tegen Red Bull onder een gesloten dak te presenteren.
Met deze auto (interne codenaam 663) moeten Ferrrrrrrnando Alonso en Mr. Invisible, Felipe Massa, het dus doen. Alle zekeringen in de server van de mediasite zijn doorgebrand, want het ding is op het moment hartstikke dood (Italiaanse kwaliteit karakter/emotie?), dus we voegen later nog wat plaatjes toe. Als je wilt ten minste, want het is niet echt moeders mooiste (die neus!).
Het evenement live volgen kan HIER.
De technische specificaties (klik voor groot):
UPDATE – We hebben een video. Waar? Op autojunk natuurlijk!
UPDATE 2 – 16:30: Live gallery van de presentatie:
W115 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
fiatchrysler zegt
Misschien je eigen connectie eens bekijken, was om 10:00 prima te volgen. Zeker een duitse pc?
sir_smokalot zegt
Haha, +1 :) Maar ik had het over de mediasite, niet over de onthulling.
hjkort zegt
lijkt me geen probleem voor LEGO om dit jaar een sterk gelijkende versie hiervan op de mart te brengen…
Tonnie zegt
@hjkort: ik dacht precies hetzelfde, ziet er niet uit, deze baksteen.
911GT2 zegt
Oei, das wennen…
Mpower zegt
het lijkt wel alsof er linksonder aan de motor een turbo hangt….
TheVeenmeister zegt
Wat een lelijk hok.. De Caterham en de Force India hebben ook al zo’n achterlijke neus.. Ik zeg maak de auto weer mooi, verbieden zo’n neus..
martino zegt
Haha die nieuwe neus ziet er echt voor geen meter uit. Kan het aerodynamisch voordeel ervan ook niet echt bedenken…
Freude_am_Fahren zegt
@martino: Ik vind het om het eerste zicht ook vreemd dat die vorm aerodynamisch echt voordelig zou zijn. Maar je moet in je achterhoofd houden dat aerodynamica een bijzonder complexe zaak is die men bovendien nog niet helemaal begrijpt. Dus echt juist oordelen kunnen we niet denk ik. (buiten als je fysicus of ingenieur bent met een specialisatie in aerodynamica, dan misschien wel)
Zoals Raphaël al zei heeft dit deels te maken met nieuwe regelementen. Waarschijnlijk bleek deze vorm efficiënter te zijn dan een lagere neus volgens de ingenieurs bij Ferrari, maar het is goed mogelijk dat ze bij andere teams net het tegenovergestelde vonden.
porsche911turbo2 zegt
Hmmm, hopelijk is hij snel
Mielie zegt
@porsche911turbo2: Ik vermoed dat ‘ie niet vooruit te branden is…:|
CBR600rr zegt
@Mielie: ik hoop wel af te branden want god-o-god wat is dat ding lelijk!
Punk zegt
Zou deze een sprintje winnen van de Veyron?
vale46 zegt
@Punk: Tuurlijk, te ziet tot welke snelheid je sprinten noemt.
Het leukste zou zijn: welke gaat het snelste door eau rouge :D
raphael zegt
Ik snap de ophanging aan de voorkant niet. Het lijkt erop dat ze pull-rod gebruiken aan de voorkant, hoe werkt dat? Dat ze het nu eindelijk aan de achterkant gebruiken oké, maar de voorkant? Wel een interessante auto, veel te zien, veel meer dan bij de McLaren. Uitlaat lijkt de brake-ducts te voeden, zeer opmerkelijke positionering. De engine-cover lijkt op de foto’s echt zo dun als papier. Dan natuurlijk de neus, hoewel lijkend op die van Caterham en Force India hebben ze toch een andere aanpakt, hij heeft namelijk geen geul in het midden. Heel interessante auto dit.
cosworth15 zegt
Wat een lelijk hok, heb liever die van de jaren 90.
ascari15 zegt
Hopelijk wint Ferrari dit jaar de titel.
Boeiend dat de auto misschien lelijk is.
Functie gaat boven uiterlijk.
Het rijders veld is dit jaar sterk met grote namen als raikonnen enz. Maar ik denk dat Ferrari de beste coureurs heeft. En met deze nieuwe bijzonder gevormde auto moet het lukken.
Initial_D zegt
Die neus. F1 meets Multipla?
jeroenbmw zegt
Wat is er met die neus gebeurd? Kan iemand daar het nut van inzien?
raphael zegt
@jeroenbmw: Nieuwe regelementen die moeten voorkomen dat neuzen zo hoog zijn. Caterham, Force India en Ferrari hebben ervoor gekozen om de overgang met een soort ‘bump’ te doen. McLaren heeft ervoor gekozen om gewoon een lagere neus te maken. Meerdere teams zullen deze lelijke Krokodillenneus hebben.
desoper zegt
Leuk geprobeerd maar ik hoop toch dat de Fiat V8 het ook dit jaar weer verliest van de Reneault V8.
tborre zegt
enige reden waarom we de andere hier nog niet hebben zien voorbijkomen? de f1 van mcclaren is ook al enkele dagen vrij los …
ericc zegt
Hoop dat de neus niet de nieuwe look wordt voor de straatwagens!!!!!!!!!!!!!!!
VeniVidiVici zegt
Ow jeej die rare knik op de neus gaat ze tijd kosten!
ascari15 zegt
@VeniVidiVici: Denk dat ze daar echt wel over hebben nagedacht.
jerz93 zegt
Wat een lelijk ding zo met die neus.. Doe mij dan maar die Mclaren. Hopen dat er niet te veel auto’s meer met deze neus gaan rondrijden, maakt ze er niet mooier op, waarschijnlijk wel sneller..
VeniVidiVici zegt
@jerz93: Nou bij nader inzien kun je met dat, wat sneller, best gelijk hebben. Het is niet mooier, maar nu zijn er 2 rechte vlakken en een klein recht kantje omhoog en die constructie geeft denk ik minder luchtstromingsweerstand dan een bolle neus.
jerz93 zegt
@VeniVidiVici: Klopt! Maarja, een F1 wagen moet natuurlijk het beste presteren en niet het fraaiste uitzien. Met goede looks ga je het seizoen niet winnen ben ik bang..
We zullen over een half jaartje zien.
VeniVidiVici zegt
@jerz93: Ja inderdaad. Ik heb in elk geval weer zin in seizoen 2012!!! :D
timboman zegt
En wij dopen u “Louis van Gaal” Wij zijn niet alleen de beste van Italië, maar ook de beste van Duitsland en de beste van Engeland. Wij zijn de beste van de hele wereld !!!
cossie300 zegt
weet er iemand hoeveel pk en koppel dit motortje levert ?
bozewolf zegt
@cossie300: Ja, hoor.
http://www.google.nl
audicoupe84 zegt
Nog een nieuwe functie voor de helmen van Ferrari, schaamrood verbergen! Dit is de lelijkste ooit!
renesf zegt
Aparte neus.. zoals verwacht. Hopelijk doet ie wat ie moet doen.
tvrspeedsix zegt
Ik kan het wel waarderen die maffe neus, net als die lekkere idiote X-wings of single frame neus van de oude Tyrell. Maakt de wagen alleen maar iconischer zelfs al als ie geen ene meter heeft gereden. F1-wagens zijn sowieso lelijk dus dan liever bijzonder lelijk. :D
voorbeelden van andere maffe inventions:
lambo4all zegt
@tvrspeedsix: helemaal met je eens! vorm volgt functie bij deze wagens! hier nog een voorbeeldje:
http://www.crankandpiston.com/brain/media/2011/05/trulli2-lg.jpg
tborre zegt
@tvrspeedsix: die frontwing van verstappen is er echt wel over… zeker dat dat geen grap was? of het resultaat van een dronken denksessie ?
vale46 zegt
@tvrspeedsix:
Hupke zegt
@tvrspeedsix:
Deze moet je dan eens zien.
gogo1978 zegt
Huh….
Rijdt Kubica toch dit seizoen, auto heeft zijn neus…
VeniVidiVici zegt
@gogo1978: Flauwe humor heb jij zeg :?
ferrarithijs zegt
Het is idd niet bepaald mooi, maar dat vind ik wel wat hebben
d15b2 zegt
*proest*
E34M5Touring zegt
@d15b2: Whahaha lijkt wel of ie achterop een andere auto is geklapt en eronder is geschoven. Het zal ongetwijfeld functioneel en reglementair zijn maar wat lelijk.
vale46 zegt
@E34M5Touring: De reglementen schrijven zelfs voor dat de neus langer moet zijn, en aangezien de ze ophanging zo hoog mogelijk willen hebben is zo’n trapje noodzakelijk. Bij McLaren is dit wat subtieler weggewerkt, maar bij lotus is het niet veel beter…
vale46 zegt
@vale46: lager*
theblackdude zegt
lelijkste f1 ferrari ooit, ze zullen hun redenen hiervoor maar dan nog.
Jigzoz zegt
De lego-versie lijkt nu tenminste beter.
captainslow zegt
Sorry, ik denk dat Enzo zich omdraait in zijn graf. Een Ferrari is ten eerste een object van schoonheid. Iets waar je stilstaand nog van kan genieten.
Ik ben net zoals velen bang dat die neus gewoon een misstap is om aan een dom regeltje te voldoen.
Dit doet mij denken aan het verhaal van de Spitfire (omdat F1 toch vliegtuigen in vermomming zijn). Er is vaak over gedebatteerd waarom de Spitfire afgeronde vleugeltips heeft. Vaak heeft men beweerd dat de mooie afgeronde vleugeltips enkel voor de show waren. Nu blijkt, dat goed ontworpen vleugeltips tot 5% brandstof sparen. Alle burgertoestellen vliegen nu met “winglets”.
Daaruit blijkt nogmaals de ongelooflijk scherpe blik van de ontwerper van de Spitfire (RJ Mitchell) en hoe de knappe Spitfire ook echt een goed ontwerp is.
dennisvvti zegt
pfff ik ben dan wel ferrari fan maar hier moet ik eerst een half seizoen aan wennen maar hopelijk gaat “de neus” ed. een nieuw kampioenschap opleveren. dan ook gelijk een straat 458 italia m17 scuderia, mmmmmmmmmmmmmmm
tweetienduizendste zegt
Jemig minder dan 95kg voor de motor….. Bizar!
The360box zegt
@tweetienduizendste: Wat verwacht je dan van een 2.4 L?
boomhauwer zegt
@The360box: weet je wel wat een gemiddelde v8 weegt…slaginhoud zal dan niet zoveel uitmaken…
vale46 zegt
@tweetienduizendste: Geen enkel probleem om dat te behalen, vooral met (zeer) exotische materialen, maar dat is nu verboden.
The360box zegt
Die neus had ik niet verwacht met dat waterval techniek, met de huidige techniek kan het wel wat ronder denk ik?
vale46 zegt
@The360box: vorm volgt functie:
Hupke zegt
@vale46:
Dat lijkt me toch maar een bullshit foto te zijn om eerlijk te zijn.
De vorm van die neus komt door veiligheidsvoorschriften.
Ik heb nog geen fluïdummechanica gehad (en zelfs daarmee zou ik zoiets als dit niet kunnen beoordelen) maar een luchtstroom die zo loopt lijkt me niet te kunnen.
Dat zou betekenen dat er over de gehele cockpit een tragere bel zit wat moeilijk te geloven is. Zeker omdat zo’n dingen veel van de snelheid afhangen (zie pickups waar er een ideale snelheid is omdat dan de laadruimte een bel bevat) en een F1 nogal veel van snelheid wisselt.
Ik denk echt dat het gewoon letterlijk inspelen op de regels is dan dat het een specifieke aërodynamische functie heeft.
vale46 zegt
@Hupke: Ja, tuurlijk is dat door de regels, maar waar Mclaren een vloeiende neus heeft heeft Ferrari en andere teams er bewust voor gekozen er een ‘hoek’ in te doen.
Het moet toch ergens een aerodynamisch voordeel hebben.
Hupke zegt
@vale46:
Dat voordeel moet niet per se aërodynamisch zijn, maar het moet er wel 1 hebben. Misschien dat ze verder bouwen op hun wagen van vorig jaar en het onmogelijk is van nog een nieuwe monocoque te maken die lager (minder stijf) is of nog wel 1 van de 10000 andere mogelijke redenen. F1 is ‘nogal’ ingewikkeld (maar dat weet jij natuurlijk ook), ik ben er echter zeker van dat dat plaatje (ik weet niet waar je het vandaan gehaald hebt) fout is.
vale46 zegt
@Hupke: f1technical.net, van het forum over de F2012.
Gelijk heb je. Maar aangezien F1 nogal veel draait rondom aerodynamica vond ik dat toch het meest plausibele.
We zullen wel zien wat het is als ene Newey eens een praatje doet met de pers.