Daar gaan we weer: volgens mij is er tijdens een dinertje tussen GM en PSA een potje ‘modellenkwartet’ gespeeld en wordt de fabricage van toekomstige modellen volgens de uitkomst ervan verdeeld. Na de Zafira die wel/niet/misschien naar Frankrijk gaat, komt de volgende Citroën C5 naar Duitsland, dixit een PSA-bobo.
In de krant Ouest France zegt Jean-Luc Perrard, directeur van de PSA-fabriek in Rennes, dat de volgende C5 (vanaf 2016) door Opel gebouwd zal worden. Wat er dan voor in de plaats komt bij zijn fabriek, die ook de C6 (wordt die nog gebouwd dan?) en Peug 508 bouwt, zegt hij niet, maar hij vermeldt er wel bij dat er de komende 3 jaar een investering van 40 mln euro zitten aan te komen. Er komt dus wel iets voor in de plaats.
Concreet kunnen we hier uit concluderen dat de komende C5 op het Insignia-platform komt te staan, de auto die tot nu toe alleen het platform deelde met de Saab 9-5, die helaas niet meer is. Als je de logica daarvan zou doortrekken moet dus ook de 508 volgen richting Duitsland, want die staat bij mijn weten op hetzelfde platform. De C5 moet hier geen moeite mee hebben, dat is al een echte Duitser.
Dit zou aardig in lijn zijn met de verwachting dat GM de ontwikkeling van de grotere D-segmenters op zich neemt, terwijl PSA de kleintjes doet. Klopt dit, dan zijn de eerdere geruchten mbt een vertrek van de Astra uit Duitsland geloofwaardiger. De ruimte die deze inneemt zou volgens die logica dan worden gebruikt voor de grotere modellen.
Het blijft allemaal aardig speculatief, en de precieze invulling van de verschuivingen zal zich nog wel aftekenen, maar duidelijk is dat er iets te gebeuren staat. Maar aan één ding wordt wel voorbijgegaan in het voorgaande: als je fabrieken op 70% van hun capaciteit draaien, dan los je dat niet op door alleen te schuiven, want schuiven kost geld maar levert niet minder capaciteit op. Er zal dus toch ergens geknepen moeten worden. Maar waar??
Justawheelchairguy zegt
Ach, de leuke Citroen’s van het moment zijn toch de DS’en!
W115 zegt
C5 is gewoon een hele nette auto, hoop dat de duitse en franse invloeden in balans blijven bij de volgende generatie
rickiej zegt
Duitse degelijkheid met een mooi frans design dus… klinkt goed!
gerrelekker zegt
@rickiej: opel en duitse degelijkheid? *proest*
Volvo_440_turbo zegt
@ rickiej, ik heb in mijn klein bedrijfje een opel rondrijden als lease, om opel echt degelijk te noemen, da’s met de haren getrokken, eerder gemiddeld, maar ook niet heel slecht… Over een maand loopt de lease af, ben er niet rouwig om…
RazorHead zegt
@Volvo_440_turbo:
verklaar u nader? wat is er niet goed aan? Wanna know!!
db87 zegt
@RazorHead: De Opel Insignia doet het in de statistieken anders verdomd goed.
http://www.autoblog.nl/archive/2010/12/16/dekra-onderzoek-kleine-autos-meest-storingsgevoelig
http://www.autoblog.nl/top-10-de-beste-motoren-volgens-ward
http://www.autoblog.nl/archive/2009/10/03/insignia-krijgt-internet-auto-award-2009
Hier op Autoblog anders alleen maar goede berichten over de Insignia.
Volvo_440_turbo zegt
@RazorHead:
Het is een Astra 1.7 van 5j oud met een 80000 km op de teller,
Zitcomfort dodelijk voor mijn Hernia, ding voelt als speelgoed aan, heb ondertussen met een 200-tal auto’s gereden, dus ik weet waarover ik praat.
We hebben serieus wat problemen met de boordcomputer gehad, de gloeibougies zijn ontelbaar keren veranderd, het was een fincanciële lease, dus al die kosten kwamen op ons terecht. Ook verbruikte
hij abnornmaal veel, het enige positieve dat ik kan zeggen is
een goede wegligging en een praktische auto.
Onze vorige combo, ook een 1.7 diesel,die zijn versnellingsbak
heeft het begeven op 50000 km, ook buiten garantie,die auto is nu
verkocht aan een kennis, hij heeft nu 100000km, en hij schokt constant
Ik ben met die Combo eens naar Munchen gereden, amai mijn rug, nooit meer!!!
Mijne beste maat heeft een heel recente corsa, heb ik ook mee gereden
toen zijn zus overleden was, ding voelt als speelgoed aan en
hij heeft een oliedrink probleem…wel positief is de relatief goede
afwerking binnenin, de wegligging en de stevige versnellingsbak.
Wederom, opel is niet slecht maar gemiddeld naar mijn mening, kan nu
wel zijn dat de duurdere recentere modellen stukken beter zijn
daar spreek ik me niet over uit…
phaedros zegt
@Volvo_440_turbo:
De tegenwoordige Opels worden juist geroemd vanwege o.a. de ergonomisch goede stoelen. Zijn de laatste jaren diverse onderscheidingen voor uitgereikt.
Lucb zegt
@Volvo_440_turbo: Dan raad ik je aan met een nieuwe Astra te gaan rijden en je zult verstelt staan
Volvo_440_turbo zegt
@Lucb: Dan hebben ze toch geleerd uit het verleden, dat is positief…de vervanger van die opel nu is mijn skoda, maar daar ben ik ook niet heel tevreden van wegens de elektronicaproblemen, wel leuke bak om mee te rijden…
De laatste maand heb ik geen enkel elektronicaprobleem gehad, dus duimen dat ie het houdt, anders weel naar Opel zeker? :p
The360box zegt
C5 is een mooie auto die je helaas maar al te weinig ziet maar als je hem ziet is het genieten!
toyotafortuner zegt
@The360box: Oh? Ik zie ze anders best vaak rijden! Zowel in sedan als in wagon vorm.
OT: Zo lang de C5 mooi blijft vind ik het best.
RazorHead zegt
dus die hydro vering is dus definitief verleden ?? Jammer :/
jibbe zegt
@RazorHead: ook echt dat is gewoon het typisch citroën
240sx zegt
C6 wordt nog gebouwd ja. Die bij ons over heel 2011 niet één keer besteld.
Ik vind de C5-3 ondertussen best wel aan vervanging toe. Jammer dat hij pas in 2016 vervangen wordt. Zou hij dan nog een tweede facelift krijgen?
Hopen trouwens dat de rij-eigenschappen van Citrofillisch niveau blijven, de huidige rijdt namelijk magistraal.
mashell zegt
@240sx: Hoezo 2e facelift? Heb ik eerste facelift van de huidige C5 dan compleet gemist? Het is een mooie auto, maar heeft veel concurrentie van de 508,
The360box zegt
@mashell: 508 deelt het platform en motor met de C5. Ik denk dat het hetzelfde verhaaltje is als met de 607-C6..
The360box zegt
@240sx & mashell: http://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3%ABn_C5#Second_generation_.282008.E2.80.93present.29
db87 zegt
Frans design met Duitse degelijkheid, een prima combinatie lijkt mij.
Insignia is een mooi platform, althans als de toekomstige Citroën C5 ook HiPer Strut ophanging krijgt dan zijn de wegligging er met sprongen op vooruit gaan tov de huidige C5.
Ik vind dat beide merken sowieso dichter bij elkaar staan dan vroeger:
Beide merken proberen zich in de semi-Premium markt te vestigen.
Citroën is afgestapt van de dreinerige onderstellen en Opel is qua design een stuk vooruitstrevender dan vroeger.
sjonniek zegt
@db87: ik denk dat je dat goed mis hebt, er is geen auto in dezelfde catergorie die zulke goede wegligging heeft als een hydropneumatisch geveerde Citroën. Dat was vroeger zo, en zal altijd zo blijven.
ds3thp zegt
Dat ze hem gaan bouwen maakt me eigenlijk niet zo heel veel uit, zolang het design en de techniek maar van Citroën / PSA blijven!!
rufctr01 zegt
@ds3thp: zo denk ik er niet over. Een Citroën C5 moet gewoon uit Frankrijk komen. Ik vind het erg spijtig, ik hoop niet dat er Opel motoren gebruikt gaan worden. Die zijn namelijk om te janken. Zeker de ecolec motoren zijn slecht.
nasty zegt
@rufctr01: wat moeten ze dan nog wel steken om iets degelijks te hebben?
db87 zegt
@rufctr01: Je kunt beter een 2.0 Turbo onder de kap hebben dan zo’n 1.6 THP motor qua betrouwbaarheid.
The360box zegt
@db87: En waar haal je dat lulverhaaltje vandaan duimzuiger?
phaedros zegt
@The360box:
Die Ecotec-motoren zijn anders wel bewezen betrouwbaar, in tegenstelling tot…
nasty zegt
@phaedros: tot…?
db87 zegt
@nasty: Niet bekend met de problematische distributieketting van de THP?
nasty zegt
@db87: niet echt. Absoluut geen psa-boy dus ga er me zeker niet in verdiepen ^^
db87 zegt
@The360box: Jij denkt zeker veel wijsheid in pacht te hebben. Prima, maar een auto kenner ben je allerminst.
The360box zegt
@db87: Ik wil me niet verlagen tot jouw niveau, ik ben op de hoogte van de 1.6 kettingen die iets langer worden maar vergeet niet dat deze motor in samenwerking met BMW is ontwikkeld en ik vind het jammer dat mensen zoals jij al bij het kleinste gerucht Franse merken afkraken…
mashell zegt
@rufctr01: Ecotec slecht? Dat betwijfel ik, maar verouderd zijn ze zeker.
alfamail zegt
Hahaha lach me suf! Was het niet zo dat de Opelfans noooit dood gevonden wilden worden in zo’n “slechte, roestige storingsgevoelige” Fransoos? Whaaahahahaaaaaa lache man!
sjonniek zegt
@alfamail: jij heb vast 20 jaar onder een steen geleefd ;) Tuurlijk zal een Citroën weleens kapot gaan, maar niet vaker dan een andere auto. Een zeker duits merk (zal geen namen noemen) wat doorgaans als erg betrouwbaar genoemd wordt, wordt geteisterd door storingen. En het zuster merk met 4 ringen in de grille is helemaal om te huilen..
alfamail zegt
@sjonniek: Neen, geen steen
Ben het helemaal met je eens als je goed leest, want ik heb ook heel wat franse auto’s gereden zonder problemen, maar juist iedereen in de Duitse Degelijkheid zat toch altijd te zeuren over franse auto’s? Wel goed lezen he ;-)