Met het oog op markten waar compacte sedannetjes gretig aftrek vinden (hoi China, dag Rusland) komt Citroën met twee modellen die dit segment, goed voor 20 miljoen registraties in 2011, een beetje Franse fleur moeten geven: maak kennis met de C-Elysée en de C4 L.
De C-Elysee is eigenlijk gewoon een Peugeot 301, maar met andere logo’s. De onlangs onthulde Fransoos komt niet in Nederland op de markt, en dat geldt ook voor Citroën’s interpretatie van de budgetsedan. De in Spanje gefabriceerde auto moet vooral scoren in landen als Rusland, Afrika, Spanje en in Latijns Amerika alsook Oost-Europa. De wielbasis is gelijk (2,65 meter) en onder de kap liggen dezelfde motoren: een 1.2 VTI driecilinder (72 pk), 1.6 VTI (115 pk) en een zelfontstekende 1.6 HDI met 92 paarden.
C4 L – Chinese swag
Iets hoger op de prijsladder zullen we deze variant tegenkomen, gebaseerd op de Citroën C4. Het ontwerpteam van de autobouwer in Shanghai is verantwoordelijk voor de looks, waarmee Citroën in theorie een auto heeft ontworpen die goed in de smaak moet vallen bij de Chinezen. Vandaar dat er een langere wielbasis onder zit dan een reguliere C4, aangezien ze daar dol zijn op verlengd spul. Verder wordt hij vanaf 2013 geproduceerd in de landen waar hij in de verkoop gaat: Rusland en China.
Enkele opties op de C4 L zijn een achteruitrijcamera, een verwarmde voorruit en een navigatiesysteem met touchscreen. Onder de kap vinden we de Prince-motoren die PSA met BMW ontwikkelde (1.6’jes) en een VTi 135-blok.
zender zegt
De kofferbak van die C4 L ziet er zo raar uit. Voor de rest wel leuk eigenlijk.
jdmfan zegt
De C4 L vind ik eigenlijk best mooi.
jweelden zegt
hij doet me denken aan die jaguar xj van de achterkant.
Lustigson zegt
Die C4 L is cool!
W115 zegt
Begrijp nooit waarom deze autos in Europa niet scoren. Ik bedoel dit is gewoon een concurent van de vw jetta?
rs6issnel zegt
@W115: het blijven fransen, ik hou het liever bij de duitsers. Die fransen met hun ‘design’ het word steeds erger en erger, behalve de klassiekers dan.
BrutaalAapje zegt
@rs6issnel: Dus, dan zou dit model jou moeten aanspreken… Hier is geen designer aan pas gekomen…
Design_Driven zegt
C4 L – Chinese swag
Iets *hogeRRRR op de prijsladder….
o.t: ik vind de C4 wel aardig, maar inderdaad iets te Chinees. De C elysee vind ik helemaal niets.
ar156sw zegt
Die C4 L is best aardig… maak d’r een break van en ik vind’m echt interessant worden!
RoT___ zegt
Gaaf hoor, die C4 L. Kunnen ze wat mij betreft beter voeren in plaats van de C-Elysee. Zet hem hier ook maar op de markt, zou hem graag willen kopen.
mightymike zegt
Typisch frans, lelijk en underpowerd. Al die musli blokken van tegenwoordig. Maakt er dan niemand meer een fatsoenlijke soepele V6? Die ken je toch ook fijn tune zoals die rot 1.4 of 1.2 blokjes? Gewoon 200 pk er uit en dan pas kan je lekker ontspannen rijden ipv 3500 rpm als je 125 rijd
E34M5Touring zegt
@mightymike: Genoeg, alleen leggen ze die niet in een auto van de Golf categorie. A) omdat niemand die koopt ivm de prijs B)die zijn voor geen enkel belastingstelsel interessant, laat staan qua brandstof.
E34M5Touring zegt
Die C4 L is wel een mooie auto vind ik. Mooier dan een Jetta bijvoorbeeld. Zoals gezegd in de text komen dit soort modellen nooit echt lekker van de grond in NL.
kickass zegt
Niet verkeerd moet ik zeggen. Voor een verlengd model is de C4 L goed gelukt.
jordy14 zegt
Voorkant vind ik wel wat hebben integenstelling tot de achterkant.
jodocus zegt
een break-versie, daar wachten we op !
en die verkopen wel op onze markt,