In de wereld van tegenwoordig is GPS simpelweg niet meer weg te denken. Of het nou in de auto of op je smartphone is: we zijn allemaal slaaf van de satelliet geworden. Echter: GPS = Amerikaans, en dat staat sommige landen wat tegen. Daarom werkt China sinds 2000 aan een alternatief, Beidou, dat eerder deze week operationeel werd.
Uit kostenoverweging is het niet verstandig om allemaal aan je eigen versie van een technologie te werken, maar dit soort zaken (die in beginsel een militaire toepassing hebben) hebben soevereine staten liever zelf in de hand, als ze daar de mogelijkheid voor hebben. De afhankelijkheid op technologisch vlak neemt er flink door af.
In een verklaring op zijn (Chineestalige) website liet de organisatie achter Beidou enkele dagen geleden weten dat er begonnen was met het versturen van data. Eerder deze maand werd de tiende satelliet voor Beidou gelanceerd, en in 2020 moeten dit er 35 zijn.
In totaal zou er om het systeem heen een markt ter waarde van 400 mld RMB (ongeveer 50 mld EUR) gecreëerd kunnen worden. Vanzelfsprekend heeft dit ook voor de automotive wereld gevolgen. Momenteel draaien navigatiesystemen alleen nog op GPS, maar volgens de Chinezen zal het systeem wel compatibel worden.
Dit roept natuurlijk de vraag op: hoe zit het eigenlijk met dat geweldige Europese systeem, waar we nooit meer iets over horen: Galileo? Nou: dat komt er ook aan hoor. In 2019 wel te verstaan. De Chinezen werken nou eenmaal een paar tandjes vlotter dan wij volgevreten Europeanen.
Daarnaast werkt de VS aan een upgrade van het huidige GPS-systeem naar versie 3.0, en heeft Rusland ook al zijn eigen systeem, Glonass, op de plank liggen. Het wordt druk(ker) in de ruimte… (via BBC)
xilver zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
jzaero zegt
De iPhone 4S gebruikt zowel het Amerikaanse GPS en Russische GLONASS netwerk. Heerlijk snelle GPS fixes, op de 3GS had ik vaak last van inaccurate positiebepaling, of helemaal geen signaal. Nu krijg ik een fix direct, net zo goed als een dedicated navigatiesysteem van TomTom oid. Ik gebruik de Tom Tom app en het werkt heerlijk, ook op langzame snelheden binnenin de stad en daar heb je hem juist nodig. Op mijn oude toestel verloor hij de fix in de stad, snelweg heb je geen navi nodig, maar juist binnen de bebouwde kom wel handig..
alcantara zegt
@jzaero: het zou ook belachelijk zijn mocht dat ding van 600 euro slechter presteren dan een tomtom van 100 euro.
jzaero zegt
@alcantara: nee, want een tom tom is dedicated, een telefoon niet. Naast navigeren heb je nog heel veel andere functies. 600 euro is inderdaad veel, maar goed, veel high end toestellen zitten nu boven de 550!
Freewarefreak zegt
@jzaero: Helemaal gelijk. En inderdaad, de GPS fix is razendsnel op m’n 4S. Zit er alleen nog over te dubben of ik de TomTom app zal downloaden. Krijg je dan ook updates voor een bepaalde tijd? Ik vind 49 euro toch wel een drempel voor een app.
Op de 4S zit ook Google Maps. Jammer dat ze dan ook niet de Google Maps Navigator meeleveren. Die zit op een Android wel. Maarja.. Android is Google is concurrentie is blablabla..
jzaero zegt
@Freewarefreak: Updates krijg je ook, kaartenupdates zijn voorlopig nog gratis. Het werkt erg fijn met mijn 4S, met mijn 3GS werkte het ook, maar minder stabiel. Ook op de iPad is het te installeren, daar is de fix ook zeer snel.
xilver zegt
Ze gaan nog een verkeersleider in de ruimte mogen aannemen…
En wat de kosten betreft, ik denk niet dat dat een groot probleem is voor de Chinezen ;-) Die lui die hebben geld zat (de overheid alleszins).
jzaero zegt
@xilver: Zoveel zelfs dat ze alle schulden van de VS en de Europeanen in één keer kunnen aflossen.
anakiet zegt
@jzaero:
Overdrijven is ook een vak :)
xilver zegt
@anakiet: Zeker, als de USA en Europa een staatsschuld hadden van $14,5 mia (totale GDP balance surplus van China in november 2011) hadden dan waren we idd goed af en had niemand staatsschulden meer ;-).
jzaero zegt
@xilver: De Chinese overheid heeft een geschat reserve van 1500 miljard tot 2500 miljard USD.
xilver zegt
@jzaero: Kijk je cijfertjes dan maar eens na…1400 miljard reserves is haast niet mogelijk… China had in 2010 slechts een GDP van net geen 6000 mia USD (http://www.tradingeconomics.com/china/gdp). Toegegeven het is sindsdien serieus gestegen. Maar ik geloof dat de USA nog steeds een grotere GDP heeft (ik kan me hierin vergissen, maar tweede staat China zeker). Dus wat jij dan wil zeggen is dat China een balance surplus heeft van 10% (en meer, exacte benadering van dit jaar weet ik niet) van het totale Chinese GDP.
Het exacte GDP surplus van China kan je hier zien: http://www.tradingeconomics.com/china/balance-of-trade
jzaero zegt
@xilver: Ach, ik ben geen economist (dus ik lees die grafieken ook niet al te aandachtig). Ik kan mij best voorstellen dat we een flinke schuld bij elkaar hebben, had het niet op 30.000 miljard geschat, maar goed. Het blijft een flinke smak geld wat ze daar bij elkaar hebben en juist van dat land schat ik het in dat het wél mogelijk is. Ik kom daar elk jaar en zie daar elk jaar een complete metamorfose. Complete wegen en wijken worden uit het niets gebouwd, inclusief wolkenkrabbers etc. Overigens (correct me if I’m wrong) vind ik dat grafiekje raar? Betekent het dat een wereldmacht als China minder reserves heeft dan een bedrijf dat Apple heet? Dat bedrijf heeft een reserve van 70-80 miljard.
xilver zegt
@jzaero: Je vergist je met totale waarde en balans surplus. Die 70 miljard van Apple is de totale waarde van het bedrijf, dus alle gebouwen, schuldvorderingen, leningen, kredieten, producten, personeel,… noem maar op. Het is alles dat het bedrijf bezit.
De 14,5 miljard op de grafiek verwijst naar het surplus van China, vergelijkbaar met de winst van het land (uit de winsten worden de reserves samengesteld van een bedrijf, bij een land is dit vergelijkbaar). De totale waarde van China is (gelukkig) veel meer en komt uit op ongeveer 6.000 miljard USD in 2010 (in 2011 zullen ze wel afsluiten met een dikke 7.000-8.000 mia, mss zelfs meer).
De grote uitbreiding van China valt onder die 6.000 miljard en dus hebben ze eigenlijk nog 14,5 miljard om te spelen met ik-weet-niet-wat, meestal zullen ze dit gebruiken in projecten het volgende jaar.
jzaero zegt
@xilver: Nee, de totale beursgenoteerde waarde van Apple is rond de 375 miljard (ik heb even geen cijfers bij de hand). Zij hebben een reserve van 70miljard puur in geld. Niet in gebouwen etc. Zij kunnen puur met dat vermogen al een groot deel van hun concurrenten opslokken. Nokia (22 miljard), HTC (25 miljard), RIM (13 miljard) en Motorola (4,2 miljard) in één keer kopen. Ze hebben laatst ook een persbericht de wereld ingebracht waarbij ze zeggen dat hun iTunes Store een bedrage heeft van 2% van hun totale waarde van het bedrijf.
Apple’s liquid assets zijn 70billion dollar.
jzaero zegt
@xilver: Waarmee ze met de iTunes App Store alléén al dus meer waard zijn dan de helft van de concurrent RIM bijv, en meer dan Motorola in totaal.
jzaero zegt
@xilver: Ik had het op een aantal artikelen gelezen, waar de ene schat op 1500 miljard, met een aantal uitersten op 2500 miljard +
xilver zegt
@jzaero: Die artikelen moet je een beetje met een korreltje zout nemen en goed je bronnen nazien. Die 2.500 miljard puur surplus is economisch gezien niet mogelijk (voorlopig toch niet). Of ik zou me fundamenteel moeten vergissen…
jzaero zegt
@xilver: Ik weet niet of je doorhebt hoeveel miljarden er in bouwprojecten van de overheid wordt gestoken daar.. Brugje van 1.07miljard? Geen probleem. Nieuwe snelweg? Sure! Nieuwe hogesnelheidslijnen? Kom maar op. Sinds de afgelopen 5-10 jaar zijn enorm veel hogesnelheidstreinen actief. Vergelijk dat met onze zogenaamde HSL en dan zijn wij peanuts. Seriously, je moet eens met je eigen ogen ervaren wat er per jaar daar verandert. Ik reis daar elk daar op weg van de stad naar de boot om vanuit daar door te varen naar Hong Kong. Eerst was het een betonnen weg die niet veel beter was dan een onverharde weg. Nu ligt er sinds 2 jaar een compleet nieuwe strook asfalt, inclusief een aantal trein/hogesnelheidslijnen die eroverheen lopen, compleet met hele wijken langs deze route en een aantal nieuwe terminals. Binnenkort wordt deze route nog puur door de ‘minder’ bedeelden gebruikt. Er komt namelijk binnen dit jaar een nieuw alternatief. You guess it, een compleet nieuwe snelheidslijn van Hong Kong naar Guangzhou. De economie groeit daar zó sterk dat ik die cijfers dan ook wel geloof. Nogmaals, ik ben geen econoom, ik ben een engineer, maar wat ik daar allemaal zie veranderen is onvoorstelbaar en ik geloof eerder de hoge getallen dan de lage. Zie mij niet als naïef, want ik geloof lang niet alles wat de media mij voorschotelt, maar wel wat ik met eigen ogen zie. Wie zegt dat China geen vermogen achterhoudt?
xilver zegt
@jzaero: Daarenboven, de staatschuld van de USA alleen al is geschat op 12.000 mia USD (100% GDP van de USA) dus zelfs al heb je gelijk dan kan China dat gat onmogelijk dichten zonder zelf een gigantische staatsschuld te creëren.
https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/geos/us.html
xilver zegt
@xilver: Ik heb hiervoor nog een comment geschreven maar die moet nog goedgekeurd worden (ik hoop dat hij doorkomt anders probeer ik wel opnieuw).
anakiet zegt
@jzaero:
De staatschuld van VS en EU zijn samen zo’n 30.000 miljard dollar. Nemen we “alle schulden” van de VS en EU zit je rond de 100.000 miljard dollar.
Zie hier de krediet crisis :) :)
xilver zegt
@anakiet: Niet te veel overdrijven hé ;-). Die 30.000 mia zal wel in de buurt komen (ik zet het eerder op een goede 20.000-23.000 want absoluut gezien hebben de USA meer schulden, maar kom, jouw bedrag zou ook wel goed kunnen). Die 100.000 mia moet je me eens uitleggen want daar volg ik je niet meer in.
jzaero zegt
Sterker nog, zelfs met lopen kan hij mijn snelheid bepalen. Vaak start ik de app al op al lopend naar mijn auto. Dan zie ik gewoon precies hoe snel ik loop (5-6km/u) en waar ik precies ben. Erg nauwkeurig geworden.
SimonMc zegt
@jzaero: Bravo, mijn Sony Ericsson Xperia van 3 jaar oud kan dat gewoon ook. Maar dat is natuurlijk typisch aan de hele Iphone franchise, een oude technologie in een nieuw ( lees duur ) kleedje steken en plots hebben ze het precies uitgevonden. Kameraad van me was ook aan het opscheppen hoe zijn Iphone gewoon een programma had dat muziek kon herkennen ! ( Sony Ericsson heeft zo’n programma al 7 jaar ofzo ).
jzaero zegt
@SimonMc: bravo. Ik ben ook 6-7 jaar Sony Ericsson gebruiker geweest dus ii weet heus wel wat wel en niet bestond. En een toestel van 3 jaar geleden kan dat inderdaad ook, maar laat me in mijn waarde en respecteer mijn keuze voor een iPhone? Android is niets meer dan een kopie als je dat op die manier interpreteert, maar je mag het kopen van mij. Gaat je gang. Iedereen zijn eigen keuze, zo ook in auto’s. Zoals een clio niet mijn keuze zou zijn, ik heb liever iets anders.
jzaero zegt
@SimonMc: Bovendien… Duur? Ik kijk naar high-end Android toestellen, dan zitten ze ook gewoon allemaal rond de 500-600 euro. Vanafprijs iPhone begint bij 550, in Nederland.
SimonMc zegt
@jzaero: Punt is dat alles van Apple veel te duur is voor het maar is, nu is de Iphone op aanvaardbaar niveau, maar de eerste Iphones konden alleen maar foto’s nemen en niet eens video’s opnemen, terwijl dat al heel lang bestond. Zit er onderhands nu al een lampje in bv? Om dan nog maar te zwijgen over de Ipad… Geen USB, geen Flash ondersteuning, op die eerste Ipad geen eens een camera…BAH
jzaero zegt
@SimonMc: ik wil er niet teveel over discussiëren, blijft een autosite, maar de iPhone heeft inderdaad een lampje, schiet onwijs goede foto’s nu, sneller dan meeste dualcore 1Ghz+ phones, maar goed laten we daar niet te ver op in gaan. Het klopt dat de eerste iPhone niet een goede telefoon was als je terugblikt, maar zijn uniqueselling point was het scherm. Dat niet op drukkracht, maar op geleiding werkt. Meeste smartphones van die tijd hadden een slechte cam, of ze waren dik (mijn N95 had een superieure cam voor die tijd, maar was als een baksteen). Ik wil niet teveel beschermen en ook niet zo overkomen, maar ontwerpen is mijn vak, dus ik weet waar de kosten naartoe gaan. Het gaat niet zozeer om de first impressions, maar alles erachter. Assemblage is 50% van je totale productiekosten (ERG BELANGRIJK PUNT), vandaar dat ze modellen ook twee generaties lang mee laten gaan (3G -> 3GS, 4 -> 4S en de Macbook Pro zelfs ongewijzigd sinds 2008) om zo de dure investeringen in assemblage en productie eruit te halen. Aangezien Apple vaak veel geld inzet op niet doorgaande productietechnieken, komen ze al gauw uit op hoge kosten. De Macbook Pro is inderdaad niet de snelste voor die prijs (wel erg compleet qua meegeleverde software), maar de prijs om een aluminiumblok te frezen kost veel meer dan bijvoorbeeld een behuizing spuitgieten van ABS kunststof. Deze techniek vergt veel meer tijd dan het spuitgieten van een laptopbehuizing. Het komt het design en stijfheid ten goede. Tevens wordt er glas gemonteerd op het scherm en geen kunststof plexiglas. Ik snap dat jij er niet warm van word, totaal jouw eigen keuze en ik respecteer die, maar ik wil toch graag even duidelijk maken waarom de prijzen hoog liggen (tuurlijk ze zetten ons ook beetje af, maar premium merken zijn nou eenmaal bitches ;) ). Echte materialen zoals glas, aluminium en staal is nou eenmaal duur. De iPhone is zodanig in elkaar gezet dat het geheel aanvoelt als ‘echt’. Weinig kunststof (3GS buiten beschouwing gelaten, maar ook daar zaten productieknelpunten in) zorgt voor een kwaliteitsgevoel. Als je hem laat vallen is het een ander verhaal.
amg77 zegt
Tja als je straaljagers kan maken die niet opvallen op de radar, dan kan je alles maken.
dennisr zegt
het maakt me dus echt helemaal geen ene fuck uit welk geniaal brein er achter mijn navigatie systeem zit. of dat nou een Amerikaan of een Chinees is.. het zal me een rotzorg zijn.. als dat pokkeding maar werkt..
Ferdinand1 zegt
@dennisr: jou niet.. Overheidsinstanties wel. Als je je eigen gnss hebt weet je zeker dat ‘ie nauwkeurig is. Anders kun je nog wel eens gefopt worden door selective availability.
jzaero zegt
@Ferdinand1: Bovendien vertrouwen deze drie landen elkaar voor geen meter
4991 zegt
Straks hebben wij trage update’s op onze GPS’en door al die file daarboven. En zijn ze verzekert als Galileo tegen Beidou botst?
xilver zegt
@4991: En bij welke gek gaan ze die verzekering afsluiten? Zou niet graag in de plaats van die verzekeraar willen zijn.
4991 zegt
@xilver: Als ik een dictator was zou ik dat verplichten. Maar wie ben ik om zo iets te mogen besluiten?
vale46 zegt
Eigenlijk wel zielig dat iedereen zoveel miljarden moet uitgeven om zijn eigen systeem te hebben in geval van oorlog!
Voor degene die het niet snappen waarom in oorlog iedereen zijn eigen systeem wil hebben.
De Amerikanen kunnen kun satelieten een fout signaal laten uitzenden, zodat de vijanden zich niet meer kunnen localiseren, maar het Amerikaanse leger wel, omdat zij de sleuten ven de ‘fout’ hebben.
Dat trucje is in de golfoorlog toegepast als ik mij niet vergis.
vale46 zegt
@vale46: Was niet als een reactie bedoeld, sorry!
xilver zegt
@vale46: geld moet rollen (al dan niet aan nuttige zaken), dat zijn de beginselen van economie. Onze gele vriendjes beginnen dat ook door te krijgen.
jzaero zegt
@vale46: Oorlogen hebben vele uitvindingen getriggerd. Denk aan radar, radio etc. Vroeg of laat vinden ze het toch wel uit, maar het zet een tandje extra bij de snelheid voor dit soort dingen. Niet dat ik voor oorlogen ben hoor, maar het heeft zo zijn ontwikkelingen. Positief ga ik het niet noemen.
vale46 zegt
@jzaero: In oorlogen worden nu eenmaal de beste uitvindingen gedaan! Infraroodcamera, radio, kernenergie, internet,… etc.
Niks mis mee om dat te zeggen, maar om te zeggen dat oorlogen goed zijn omdat er mooie uitvindingen gedaan worden, gaat er over ;)
BTW: een wapenwedloop kan ook veel nieuwe dingen uitvinden, de Amerikanan, Iranezen en Noord-koreanen hebben ongetwijfeld allemaal wapens en nieuwe technieken die de buitenwereld niet mag zien.
Nu Iran tegen de schenen van het westen is beginnen schoppen kunnen we misschien wel wat nieuwe technieken verwachten.
jzaero zegt
@vale46: Laser, etc etc etc. Nee ik ben er inderdaad ook niet voor. Ik wilde bijna zeggen; Elk nadeel heeft zo zijn voordeel, maar het is eigenlijk geen voordeel, want de nadelen en leed wegen niet op tegen de voordelen.. Daarom dat ik het op een andere manier had overgebracht. Het is het laatste waar je op hoopt als land en burger..
Ferdinand1 zegt
35 satellieten ook! De chinezen maken er geen half werk van. Misschien kun je zelfs een nieuw raim-system ontwikkelen nu in de receivers..?
integraturbo zegt
Wordt steeds drukker daar in de ruimte, om over zwerfafval nog maar te zwijgen..
Maargoed die Chinezen werken idd een stuk sneller, gelijk probleemloos zal het wel niet zijn maar problemen oplossen en leren van hun fouten zijn ook hun sterkste punten.
SimonMc zegt
@integraturbo: Nou, druk is het er nu al…
En dit is de link want de foto is eigenlijk nog heel wat groter en duidelijker :
http://www.universetoday.com/wp-content/uploads/2008/04/space-debris-3-polar-orbit.jpg
Freewarefreak zegt
@SimonMc: Is dit echt waar? Hangen er echt zoveel satellieten om de aarde? Het lijkt mij een beetje overdreven.. of niet?
vale46 zegt
@Freewarefreak: Nope, dit is de realiteit.
& dan is het afval nog niet eens opgenomen in de afbeelding. Afval zoals afgebroken stukjes satelliet enzo.
Je moet het wel een beetje relativeren, de aarde is immens groot, dus zo’n satelliet formaat schoolbus betekend niet echt veel. Ook vliegen ze niet allemaal op dezelfde hoogte en in een elliptische beweging.
Jazzie zegt
Mooi systeem, ook goed dat ontvangers meerdere systemen kunnen gebruiken.
Een kanttekening, het is nu alleen nog maar operationeel in de China regio en vanaf volgend jaar in Azië. Pas in 2020 zal het wereldwijde dekking hebben. Dus voorlopig hebben we er in Europa nog niet veel aan.
norge zegt
Big blother?
love4sportcars zegt
Precies of we nog meer keus willen? Zeker niet Chinees aub.
Benz65 zegt
Nou, ik ga maar een cursus Mandarijn volgen. Zai hui!
lincoln zegt
en hoelang is Esa-Estec al bezig met het Galileo project ??
en hoelang is een Chinees ??
Darahan zegt
@SimonMC
Deze Beidou satelieten vliegen vele malen hoger en daardoor in rustiger dan op jouw plaatje staat aangegeven. Deze geeft namelijk alleen Low Earth Orbit weer. Tot nu toe is er nog maar 1 mid space collision geweest tussen twee satelitieten in ruim 60 jaar ruimtevaart, geen slechte score dacht ik zo. Dit zal al helemaal niet snel gebeuren in Medium Earth Orbit (MEO) en Geostationary Earth Orbit (GEO) waar de banen erg groot en relatief rustig zijn.