Het is wat, met die benzineprijzen. Gelukkig stijgen ze niet alleen, soms dalen ze ook en dat hebben we allemaal te danken aan de Chinezen.
Het heeft allemaal te maken met vraag en aanbod, die prijs aan de pomp. Maakt u zich niet druk: we betalen nog altijd niet te weinig, het zwarte goud wordt immers nog niet gratis weggegeven. Sterker nog, we betalen nog altijd meer dan het recordbedrag van midden februari, toen de prijs voor het eerst boven de 1.795 euro per liter kwam.
Wat echter prettig is voor ons Europeanen is dat er een flinke groei van de Chinese economie (en dus oliebehoefte) voorzien was maar dat die groei tegenvalt, waardoor er nu meer olie-aanbod dan vraag is. Chinezen kopen minder auto’s en tanken ook minder dan voorspeld. De prijs is daardoor in iets meer dan twee maanden tijd al ongeveer 12 cent gedaald, vanaf 1.886 eurocent op 11 april. Is toch een lekker idee, vinden jullie ook niet? Al; was het maar omdat het een jaar geleden ook gebeurde en de prijzen toen niet daalden. Als het nog een jaartje slecht blijft gaan met de Chinezen is die benzine dus bijna gratis (ik was nooit zo’n ster in wiskunde).
Plaatjescredit: danischouten.
Donstil zegt
Het verbaasde me bij de pomp al Vrijdag. Ik betaalde langs de snelweg 1.8229 voor ultimate. Het vreemde was nog dat ik het goedkoop vond terwijl het natuurlijk verre van goedkoop is.
ferrari94tr zegt
@CasperH mischien heeft de stand van de gehele wereldeconomie er ook wat mee te maken? De chinesen mogen dan groot zijn de olieprijs bepalen ze niet.
jack_abarth zegt
@ferrari94tr:
Ja en nee, d.m.v. de speculatie dat China heel hard “zou” groeien is de prijs omhoog gegaan. En China is groot genoeg om een flinke afname te kunnen doen. Kijk we kunnen gaan speculeren dat Nederland een flinke groei gaat maken en meer olie nodig heeft, maar dat is zo’n kleine speler op de markt en zet dus geen zoden aan de dijk.
ferrari94tr zegt
@jack_abarth: Het klopt wel dat de er een deel van de prijsstijging ingeprijsd zat. Maar niet china was daar de oorzaak van maar de gehele wereldeconomie.
Ook was de productie van de Opec groter dan de vraag. Dit omdat bij een te dure olie sneller op alternatieven wordt over gegaan.
Een snelle prijsstijging zou kunnen komen door spanning bij de straat van hormuz en een eventuele oorlog met Iran. Dat wil de Opec dus voor zijn.
Het is wel een heel verhaal geworden maar dat krijg je als je in discussie gaat met een speculant.
2jzpower zegt
dit is op de weg van maastricht naar geleen(limburg), bekende buurt ;p
jzaero zegt
@2jzpower: Die foto? Nee hoor, dat is de benzinepomp op de A12 net na Gouda.
smoked zegt
@jzaero: bij Bodegraven toch?
jzaero zegt
@smoked: Tussen Gouda en Bodengraven ja.
rijbewijzer zegt
@jzaero:
Tussen Gouda en afrit Reeuwijk om precies te zijn ;)
Nino zegt
@2jzpower: De Andel!
fant zegt
1,63 gespot laatst, wat toch wel een fijn gezicht was :)
jzaero zegt
@fant: Ik tank hier elke woensdag 12 ct korting, dat is hier dus 1,64!
screamer zegt
@fant: zondag getankt voor 1,629 in Kampen, toch wel lekker
smoked zegt
@screamer: zondag en Kampen? Dat je daar dan durft te tanken joh! :lol:
resulutionNL zegt
@screamer: Bij Firezone of niet. Daar heb ik ook getankt. Maar er zit zeker wel verschil in tussen de Esso @ Europa Allee, dan bij de Firezone. Heb het gevoel alsof die meer lucht erin pompt dan benzine…
luuktb zegt
@VWTouran75: Ik tank hier in emmerich (D) voor 1,57 :) en in NL bij de Shell 1,648.
Ik snap niet dat mensen zich zo druk maken om die paar cent aan de pomp en die extra liter op 100km, De afschrijving van de auto kost je veel meer dan de benzine (in verhouding)
jzaero zegt
@luuktb: Ligt eraan. Bij auto’s na 10 jaar oud geldt afschrijving al minder. Bij mij geldt onderhoud en benzine het meest..
luuktb zegt
@jzaero: Ik bedoel ook het verschil tussen motoren bv een E60 320i en een 325i dat verschil in brandstof verbruik valt in het niets tov de afschrijving
luuktb zegt
@luuktb: E90 natuurlijk
jzaero zegt
@luuktb: Verbruik is sowieso lastig te definieren. De een trapt een viercilinder helemaal aan gort (en dus een hoog verbruik), terwijl de ander superzuinig met een zescilinder kan rijden.
rempedaal zegt
Kijk ik eens even blij zijn met me
G label :)
mezos zegt
China heeft ook een lage staatsschuld. Daar kunnen westerse overheden van leren die teveel blijven lenen, uitgeven en dan nog eens belastingen verhogen.
Hubert zegt
@mezos:
Ga je toch lekker in China wonen.
mightymike zegt
@Hubert: zeg dan niks
Hubert zegt
@mightymike:
Hier in Nederland mag ik dit zeggen, in China niet…
jobh zegt
ik betaalde net ook maar 1.64 voor euro 95. het was een tijd 1.83 bij die pomp
Reinbergen zegt
@jobh: Maar je bent 15? Waar tank je voor?
Hubert zegt
@Reinbergen:
Voor Jan Lul.
GOD zegt
@Hubert:
hahaha
Hupke zegt
@Reinbergen:
Mag je niet vanaf 12 met een tractor rijden ofzoiets?
luuktb zegt
@Hupke: Ja maar die rijden op diesel :P
robinio zegt
@Hupke: Ja, alleen een traktor op benzine lijkt me redelijk zeldzaam.
luuktb zegt
@robinio: Hij geeft aan dat ie euro 95 tankt.
sandoz zegt
Bij ons in de laatste 2 a 3 weken de benzine maar 2 eurocent gezakt hoor.
1,699 is het hoogste wat ik ooit betaald heb, nu staat de pomp op 1,679. Is niet 12 cent, maar 2.
jzaero zegt
@sandoz: Knap, hoogste wat ik ooit afgetikt heb is 1,79 en dat is niet eens langs de snelweg.
opjebumpert zegt
Laatst weer eens getankt in Duitsland, afgerond €1.56 per liter. Beter dan in Nederland (’t was Euro95 E10 btw.)
xilver zegt
Tja, gelukkig hebben we nog de Chinese economie die het ietsje minder doet want van onze eigen regering moeten we het niet hebben… deze houden immers gretig vast aan hun veel te hoge accijnzen op brandstof…
tritone zegt
Er is nog meer dan genoeg olie, het aanbod is gigantisch!
Er zijn nog genoeg bronnen die nog niet aangeboord zijn.
De olie boeren beweren dat het nu nog te duur is om naar deze bronnen te boren.
Hybride en electrisch is nog lang niet nodig, 1 groot onzin verhaal!
KEV9 zegt
@tritone: probleem alleen is dat die olie zeer kostbaar is om te winnen.
jolig zegt
@tritone: De overheid is heel duur, vergeleken daarbij is boren naar kleine bronnen spotgoedkoop.
KEV9 zegt
@jolig: jij weet echt waarover je praat volgens mij.
jolig zegt
@Soulmaster: Ik koop regelmatig benzine ja.
thomaz zegt
Zondag nog diesel getankt voor 1.268 bij de Birkt in Soest:) benzine was daar overigens 1.588
KEV9 zegt
Hier in medemblik de diesel 1.33,9 euro nog even en we krijgen geld toe
Wesley zegt
Wat een geld, €1,795 voor een liter. Van de week nog getankt voor 1,386 voor een litertje benzine, en dat vind ik eigenlijk al duur…
dennisr zegt
vorige week getankt voor 1.64 (y)
meneersander zegt
Vind het nog steeds afschuwelijk duur…!
jeffreym3 zegt
Ik kijk niet eens meer. Tanken moet je toch wel.
Freewarefreak zegt
Ik heb er geen last van.. ik tank altijd gewoon voor 25 euro.. :mrgreen:
OT: Het viel mij ook al op. Ook de diesel.. twee weken geleden 1.45 nu 1.38.. beterzzzz..
carmasterr zegt
Zonet nog getankt voor 1.63.
Da´s het mooie van een pinpomp.
E320cdi zegt
Zelf gister 1,629 betaald bij de plaatselijke Shell, m’n pa onder de 1,60 in Duitsland vertelde hij. Ik ben er best blij mee dat het weer enigszins zakt, laat het voorlopig maar even doorzakken/gelijk blijven… Zal wel niet het geval zijn :-P
utr1984 zegt
Ik was 3 weken geleden zelfs blij dat het ‘maar’ 1.69 was bij Shell notabene. Psychologisch werkt het wel heel goed, zo’n daling terwijl het alsnog teringduur blijft
mightymike zegt
Opzich wel beter en als je beetje vaak tankt kan dat natuurlijk voordeel opleveren maar gaan we nu china bedanken omdat onze overheid nog steeds 1.25 in zijn zak steekt per liter? Wat een goed verhaal zeg…..
ramshoek zegt
Dus als ik het goed begrijp wordt de prijs van ruwe olie en dus van brandstof niet bepaald door de vraag maar door speculatie op de vraag. Het moet niet gekker worden!
Ook frappant; wanneer de ruwe olieprijs stijgt omdat een of andere sjeik zwaar heeft getafeld, dan merken we dat meteen aan de pomp.
Wanneer de olieprijs daalt omdat de Chinese premier zwaar heeft getafeld, dan blijven de prijzen aan de pomp nog even hoog omdat er duur ingekochte voorraden zouden zijn…
Beste automobilist, gaat u even gebukt staan zodat u anaal gevisiteerd kunt worden?
winterjunior zegt
In Nederland blijven we genaaid worden met onze broek aan! En dat al helemaal op de brandstofprijs. Laat de overheid eens wat minder vangen, moe je eens opletten wat dat scheelt!
stienhanced zegt
Men moeten rauw olie kopen met US dollar.
Als de olieprijs stijgt:
De demand van US dollar gaat ook stijgen. Dus meer US dollar nodig om de olie van de zelfde hoeveelheid te kopen.
En dan kan de VS overheid lekker meer “green paper” printen terwijl de inflatie van VS blijft laag want de “green paper” zijn gekocht door alle andere landen in de wereld om de duur olie te kopen!
Dus moeten Nederlanders toch bedanken zeggen aan de Amerikaans!!